Σύμφωνα με μελέτη της Εγνατίας Οδού Α.Ε.
129 επικίνδυνα σημεία υπάρχουν
στο οδικό δίκτυο της Δράμας
Η υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό Α.Ε., κα. Μαρία Ατζέμη,
μιλάει στον «Π.Τ.»
Της Σουζάνας Θεοδωρίδου
Επικίνδυνα χαρακτηρίζονται 7.000 σημεία στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο όλης της χώρας. Η Ελλάδα, είναι η χώρα των θλιβερών ρεκόρ στα τροχαία. Στο πλαίσιο αυτό, η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου χαρακτηρίζεται εδώ και χρόνια ως αναγκαία.
Μάλιστα, το 2011 ανατέθηκε στην Εγνατία Οδό Α.Ε. – η οποία έχει από το 2010 την αρμοδιότητα εκπόνησης μελετών οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο για λογαριασμό της πολιτείας – την πραγματοποίηση ανοικτών διεθνών διαγωνισμών για τη μελέτη των προβλημάτων του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, πλην όμως των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, όπως ανάφερε σε δηλώσεις της στην εφημερίδα μας η υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό Α.Ε., κα. Μαρία Ατζέμη.
Το έργο, στο πλαίσιο του οποίου μελετήθηκαν 80 οδικοί άξονες (4.500 εθνικού και 10.500 χλμ. επαρχιακού οδικού δικτύου) σε όλη τη χώρα, χρηματοδοτήθηκε από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και ολοκληρώθηκε το 2015.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τις μελέτες, αναδείχθηκαν σοβαρά προβλήματα του εθνικού και επαρχιακού δικτύου της χώρας μας. Μάλιστα, από τον κατάλογο δεν θα μπορούσε να λείπει το οδικό δίκτυο της Δράμας, στο οποίο σύμφωνα πάντα με τις μελέτες, αντιστοιχούν 129 επικίνδυνα σημεία.
Αναλυτικότερα, η κα. Ατζέμη, μας εξήγησε ότι: «Στην περιοχή της Δράμας μελετήσαμε περίπου 250 χιλιόμετρα, εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Συνολικά μελετήσαμε 11 άξονες, από τους οποίους οι τρεις είναι εθνικοί και οι υπόλοιποι είναι επαρχιακοί. Στο πλαίσιο της μελέτης είδαμε άξονες, όπως την εθνική οδό 14: από Δράμα – Σταυρούπολη – Ξάνθη, στο οποίο καταγράψαμε 20 θέσεις.
Όλο το μήκος των εργασιών σε χιλιόμετρα για την περιοχή της Δράμας, εκτείνεται σε μήκος 35 χιλιομέτρων συνολικά εργασιών».
Τα 129 σημεία στο οδικό δίκτυο της Δράμας, δεν αποτελούν μικρό αριθμό. Σε αρκετές περιπτώσεις, είναι αναγκαία η επισκευή και η συντήρηση τμημάτων του οδοστρώματος που παρουσιάζουν τοπικές φθορές, παραμορφώσεις, καθιζήσεις, ενώ σε κάποια σημεία λείπουν οι διαγραμμίσεις και οι πινακίδες σήμανσης.
Συνολικά καταγράφηκαν και μελετήθηκαν 7.000 επικίνδυνα σημεία. Από αυτά, τα 5.300 βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και τα 1.700 στα νησιά.
Πως προέκυψαν τα στοιχεία των μελετών
Οι μελετητές χρησιμοποίησαν υφιστάμενες πηγές, αλλά και πρωτογενή έρευνα. Στο σύνολο των 7.000 επικίνδυνων σημείων που καταγράφηκαν, τα 400 προέρχονται από στατιστική ανάλυση των δελτίων οδικών τροχαίων ατυχημάτων, τα 3.000 σημεία προέκυψαν με την καταγραφή και επεξεργασία στοιχείων από τις κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις και τοπικούς φορείς, ενώ τα υπόλοιπα καταγράφηκαν με αναλύσεις της γεωμετρίας και επικινδυνότητας των οδών».
Καθεμία από τις μελέτες που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της Εγνατίας Οδού Α.Ε., καταλήγει σε δύο κατηγοριών παρεμβάσεις για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας: τις βραχυπρόθεσμες, που μπορούν να πραγματοποιηθούν εύκολα (λ.χ. με σήμανση, διαγράμμιση) και προσφέρουν σημαντική βελτίωση στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, και τις μεσοπρόθεσμες, για τις οποίες απαιτούνται η εκπόνηση επιπρόσθετων μελετών (οδοποιίας, γεωλογίας, περιβαλλοντικές κ.λπ.) και ενδεχομένως απαλλοτριώσεις, όπως επεσήμανε η κα. Ατζέμη.
Επίσης, στο πλαίσιο του έργου, δημιουργήθηκε μια βάση δεδομένων (ανά νομό) στην οποία έχουν καταγραφεί (κατόπιν βιντεοσκόπησης με ταυτόχρονη χρήση GPS) αναλυτικά όλες οι ελλείψεις και τα στοιχεία εξοπλισμού της οδού.
«Πρόκειται για ένα δυναμικό εργαλείο, το οποίο με την τακτική επικαιροποίηση των στοιχείων του μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ενός κεντρικού συστήματος διαχείρισης οδών, προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη μητρώου οδών και τη δημιουργία μηχανισμού λήψης βέλτιστων αποφάσεων από τους αρμόδιους φορείς (περιφέρειες, δήμους), τόσο για θέματα συντήρησης όσο και βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Ως εταιρεία, η πρόθεση μας είναι η παρέμβαση και η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Δηλαδή, να μπορέσουν να αξιοποιηθούν αυτές οι μελέτες, για να μπορέσει να γίνει κάτι σε αυτή τη χώρα για τα θέματα της οδικής ασφάλειας», υποστήριξε η υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό Α.Ε., κα. Μαρία Ατζέμη.