Προβλήματα με την παράλληλη
στήριξη στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση στη Δράμα
Αρτεμιάδης: «Κάνουμε μπαλώματα στην παράλληλη στήριξη.
Πρέπει να είναι ένας δάσκαλος προς ένα παιδί»
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ άνοιξαν από τις 11 Σεπτεμβρίου και βρισκόμαστε ήδη στη δεύτερη εβδομάδα λειτουργίας τους. Εκείνο που έχει μεγάλη αξία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κυρίως, είναι η σωστή και πλήρης λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων του Νομού Δράμας, αλλά και του σχολείου Ειδικής Αγωγής και του προγράμματος της Παράλληλης Στήριξης των μαθητών που έχουν αυτή την ιδιαίτερη ανάγκη.
Ένα ευχάριστο νέο στον τομέα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Δράμας, είναι η υπογραφή της σύμβασης της αναδόχου εταιρείας με την ΚΤΥΠ ΑΕ, για την κατασκευή του νέου 12/θέσιου βιοκλιματικού Δημοτικού Σχολείου Κ. Νευροκοπίου. Ένα σχολείο, που όταν τελειώσει σε δύο χρόνια περίπου όπως αναμένεται, θα αποτελέσει ένα κόσμημα για την περιοχή του λεκανοπεδίου και όχι μόνο.
Τα κενά στα σχολεία της Δράμας
Μεγάλο ρόλο για τη σωστή λειτουργία, έχει η πλήρωση των κενών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα κενά αυτά καλύπτονται κυρίως από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς σε διάφορες ειδικότητες. Από νηπιαγωγούς, δασκάλους, μέχρι και τα μαθήματα ξένων γλωσσών, εικαστικών και ειδικής αγωγής.
Σύμφωνα με έναν πίνακα που ανάρτησε η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, αυτή τη στιγμή στη Δράμα, δεν υπάρχει κανένα κενό από εκπαιδευτικούς σε νηπιαγωγούς, δασκάλους, και στις ειδικότητες: αγγλικών, φυσικής αγωγής, γαλλικών, γερμανικών, πληροφορικής, όπως και στην ειδική αγωγή.
Κενά υπάρχουν, 6 αναπληρωτών στη μουσική, 4 στη θεατρική αγωγή, 9 στα εικαστικά και 13 στην παράλληλη στήριξη. Συνολικά 32 κενά.
Η παράλληλη στήριξη
Μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή για τη Δράμα, αποτελούν τα κενά στην παράλληλη στήριξη. Πρόκειται για παιδιά με έντονες μαθησιακές δυσκολίες, τα οποία φοιτούν στις γενικές σχολικές τάξεις.
Στόχος της παράλληλης στήριξης, είναι ο μαθητής, σταδιακά, να αυτονομηθεί ως παρουσία στη συνήθη σχολική τάξη, ώστε να μην απαιτείται ο εκπαιδευτικός να παρευρίσκεται στο σύνολο των ωρών της σχολικής τάξης. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός της παιδαγωγικής πράξης και της μαθησιακής διαδικασίας και δεν έχει σε καμία περίπτωση χαρακτήρα φύλαξης του παιδιού ή εξυπηρέτησης στην καθημερινή διαβίωση.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα για την εκπαίδευση αυτών των παιδιών, πρέπει να έχουν το καθένα, από έναν δάσκαλο δίπλα τους κατά την ώρα της παράδοσης του μαθήματος. Τα κενά στην παράλληλη στήριξη καταγράφονται ως 13 από τη Δ.Ο.Ε., ενώ σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, είναι 8, ενώ είχαν ζητήσει 22 άτομα.
Σε δηλώσεις τους στον «Πρωινό Τύπο» χθες, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κ. Αρτεμιάδης, σημειώνει ιδιαίτερα ότι, «η παράλληλη στήριξη για μια ακόμα χρονιά, γνωρίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα. Για να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες, ακολουθήθηκε η τακτική, ένας εκπαιδευτικός σε δύο ή ακόμα και σε τρία παιδιά! Η Δράμα ζητούσε 22 εκπαιδευτικούς και το Υπ. Παιδείας έστειλε μόνο 5».
Όπως επισημαίνει ο κ. Αρτεμιάδης, «στην παράλληλη στήριξη, πρέπει να είναι ένας δάσκαλος με ένα παιδί. Δεν μπορεί ένας δάσκαλος να πηγαίνει σε τρία παιδιά. Η παράλληλη στήριξη λέει: ένας προς ένα. Έτσι δεν βοηθάμε και στην ουσία δημιουργούμε μεγαλύτερα προβλήματα, γιατί αυτά τα παιδιά πρέπει να έχουν ένα δέσιμο με τον εκπαιδευτικό, με το δάσκαλο. Δεν μπορεί ο δάσκαλος να είναι μια μέρα με ένα παιδί και τα άλλα δύο που του αντιστοιχούν να είναι δύο μέρες χωρίς δάσκαλο. Αυτά είναι μπαλώματα! Το πρόβλημα στην παράλληλη στήριξη είναι μεγάλο σε όλη τη χώρα. Σε όλη την Ελλάδα, υπάρχουν 2.680 κενά!»
«Το πρόβλημα είναι ότι, οι γονείς αναγκάζονται τελικά να ζητήσουν βοήθεια από ιδιώτες εκπαιδευτικούς και βάζουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Για να είναι ένας δάσκαλος μαζί με το παιδί τους. Είναι τραγικό αυτό! Αυτή τη στιγμή, η παράλληλη στήριξη είναι το μεγάλο θύμα της εκπαίδευσης», καταλήγει ο κ. Αρτεμιάδης.
Παράλληλη στήριξη δέχεται κάθε μαθητής με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εφ’ όσον μπορεί ν’ ανταποκριθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής διαδικασίας. Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για την ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης.
Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες. Στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν εμπίπτουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.