Μια καινοτόμος δράση για τις βιώσιμες αστικές μεταφορές
Παρουσίαση της πρωτότυπης δράσης
«Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία»
που θα υλοποιηθεί στη Δράμα
Της Σουζάνας Θεοδωρίδου
Μια ιδιαίτερα ξεχωριστή πρωτοβουλία, παρουσιάστηκε χθες το πρωί σε συνέντευξη τύπου στο δημαρχείο Δράμας, από τον δήμαρχο, κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο, τον διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Δράμας, κ. Ανδρέα Σαλπιγγίδη, τον δραμινής καταγωγής Διδάκτορα Συγκοινωνιολογίας και Επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Χάντερσφιλντ, κ. Αλέξανδρο Νικήτα, την αντιδήμαρχο Αθλητισμού και Παιδείας, κα. Αναστασία Τόλιου, τον αντιδήμαρχο Διοικητικών Υπηρεσιών, κ. Μιχάλη Τάσσου, και τον προϊστάμενο της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Δράμας, κ. Σάββα Δημητριάδη.
Έγινε ουσιαστικά μια πρώτη παρουσίαση της ημερίδας που πρόκειται να πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου, στις 6 μ.μ., στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Δράμας, η οποία αφορά στις βιώσιμες αστικές μεταφορές και εστιάζει στην σχολική κοινότητα.
Πρόκειται για μια σύμπραξη του Δήμου Δράμας, της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Δράμας και του Πανεπιστημίου Χάντερσφιλντ, στην Αγγλία.
Ουσιαστικά, μέσω της πρωτοβουλίας Walking School Busses/ Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία, η οποία πρόκειται να υλοποιηθεί στην πόλη μας, θα εστιάσει ώστε οι μαθητές να υιοθετήσουν τις ομαδικές μετακινήσεις πεζών, που θα γίνονται υπό την εποπτεία και τη συνοδεία ενηλίκων οδηγών, με σκοπό την κατάργηση των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο, και την πρωινή άσκηση μέσω της πεζοπορίας με ασφάλεια.
Όπως επεσήμανε στις δηλώσεις του ο κ. Μαμσάκος, πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αφορά στην αστική κινητικότητα . «Είναι μια πρότυπη πρωτοβουλία, η οποία ξεκινάει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είναι σημαντική για όλους μας, αλλά κυρίως για τα παιδιά μας».
Από την πλευρά του ο κ. Σαλπιγγίδης, ανέφερε ότι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης βρίσκεται σε μια συνεχή αναζήτηση πρωτοβουλιών και ανάπτυξης προγραμμάτων, με καινοτόμο χαρακτήρα, όχι μόνο σε επίπεδο επιστημών αγωγής αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού χώρου.
«Έχουμε δώσει μέχρι τώρα σε αρκετές περιπτώσεις το στίγμα μας στον συγκεκριμένο τομέα και σε πολλούς φορείς και δράσεις πολιτισμού, περιβαλλοντικού και πολιτιστικού χαρακτήρα. Μια τέτοια πρωτοβουλία είναι και τα Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία.
Μέσα από αυτή τη συνεργασία θα ωφεληθούμε τόσο σε επίπεδο τεχνογνωσίας όσο και σε θεωρητικό επίπεδο και υπόβαθρο, όχι μόνο εμείς σαν Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας αλλά θεωρώ και ευρύτερα η δραμινή κοινωνία».
Τι είναι τα Walking School Busses/ Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία
Ο κ. Νικήτας, από την πλευρά έδωσε μια πιο λεπτομερή πτυχή στην πρωτοβουλία η οποία αφορά στην αστική βιώσιμη κινητικότητα.
«Το έναυσμα για όλη αυτή την προσπάθεια, είναι η ερευνητική μου δραστηριότητα όλα αυτά τα χρόνια στον τομέα της αστικής βιώσιμης κινητικότητας. Τα τελευταία δυο χρόνια, έχω συγκεκριμενοποιήσει μέρος της έρευνάς μου στην προσπάθεια να τονίσουμε και να διανθίσουμε τις μεθόδους βιώσιμης σχολικής μεταφοράς.
Με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Δράμας, αποφασίσαμε να συνδημιουργήσουμε και να ντύσουμε με έναν δραμινό μανδύα που να ταιριάζει στο ήθος, στο ύφος και την ιδιοσυγκρασία του δραμινού πολίτη, ένα εξαίρετο καινοτόμο πρωτοποριακό πρόγραμμα, για Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία, που είναι κομμάτι της αστικής βιώσιμης κινητικότητας».
Η αστική βιώσιμη κινητικότητα, όπως σημείωσε ο κ. Νικήτας, είναι κάτι πολύ σημαντικό, καθώς προσπαθεί να απεμπλέξει την κοινωνία και την πόλη από μια μονοσήμαντη σχέση με το αυτοκίνητο και να βάλει στο επίκεντρο της συγκοινωνίας και των μεταφορών, τον παράγοντα άνθρωπο και παράγοντα πολίτη.
Στο πλαίσιο της ημερίδας αυτής, θα γίνει παρουσίαση για πρώτη φορά ενός καινοτόμου πρωτοποριακού προγράμματος, το οποίο έχουν ήδη χρησιμοποιήσει πολλάκις η Ιαπωνία, η Νέα Ζηλανδία, η Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι στο πνεύμα της αστικής βιώσιμης κινητικότητας και λέγεται Walking School Busses/ Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία.
Όπως επεσήμανε ο κ. Νικήτας, αφορά στις ομαδικές μετακινήσεις πεζών μαθητών υπό την εποπτεία και τη συνοδεία ενηλίκων οδηγών. Είναι ένα πρόγραμμα που βοηθάει το παιδί να κατανοήσει τη σημασία του περιβάλλοντος, να καλλιεργήσει την αγάπη του για τη φύση, να μάθει κανόνες υπευθυνότητας, και οδικής ασφάλειας.
Για την πόλη έχει ένα επιπλέον πρόσθετο κέρδος, καθώς αποσυμφορίζει τα σχολικά προαύλια και τους σχολικούς χώρους, κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής. «Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αποσυμφορησθεί ο αστικός ιστός της Δράμας και να μειωθούν ατυχήματα και άλλα περιστατικά που προφανώς δεν έχουν θέση σε μια σύγχρονη βιώσιμη κοινωνία».
Η κα. Τόλιου, στη συνέχεια, επεσήμανε ότι ο Δήμος Δράμας υποστηρίζει τις δράσεις που λειτουργούν ως ομπρέλα ευδοκίμησης νέων ιδεών και εξωστρέφειας. «Μαθητές δημοτικών σχολείων, θα ανακαλύψουν νέους κώδικες επικοινωνίας, θα συνεργαστούν, θα ψυχαγωγηθούν και θα εκπαιδευτούν σε νέα γνωστικά αντικείμενα. Τους δίνετε το έναυσμα για να ξεκινήσουν το σχολείο… αλλιώς».
Ακολούθως, ο κ. Τάσσου, ανέφερε ότι διαχρονικά ο Δήμος Δράμας στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια η οποία ενισχύει την αστική κινητικότητα. «Δεν θα μπορούσε λοιπόν να παραλείψει κάτι τέτοιο σε μια σημαντική πρωτοβουλία, η οποία ενισχύει την σημαντικότητα της κοινωνίας και μάλιστα την ξεκινά από το αρχικό στάδιο, από τα παιδιά».
Τέλος, ο κ. Δημητριάδης, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι, στην η εκπαιδευτική κοινότητα και η εκπαιδευτική επιστήμη με μια σειρά παιδαγωγικών εργαλείων διανέμει ρόλους στα παιδιά, όπου το κάθε παιδί γίνεται «οδηγός» ενός ανθρώπινου λεωφορείου ή γίνεται ο «εισπράκτορας» ενός λεωφορείου ή γίνεται ο «συνοδός».
«Με τον τρόπο αυτό αργά αλλά σταθερά, κάθε πρωί τα παιδιά αντί να φτάνουν στην πύλη του σχολείου μέσα από ένα αυτοκίνητο και να βγαίνουν βιαστικά, στην πραγματικότητα θα οργανώνονται λίγα μέτρα μακριά και έτσι θα γνωρίζονται μεταξύ τους και μετά από αυτό θα οδηγούνται με ασφάλεια, οργανωμένα στον υποτιθέμενο λεωφορειόδρομο, σαν ένα μεικτό γκρουπάκι στο σχολείο τους.
Στη συνέχεια μέσα στον σχολικό χώρο θα γίνει ανάπτυξη αυτής της ενότητας με την οποία τα παιδιά θα καταλάβουν ποιο είναι ακριβώς το μεγάλο ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι η κατάργηση των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο, η πρωινή άσκηση μέσω της πεζοπορίας και θα καταλήξουμε σε μια κατηγορία πολιτών όπως είναι τα παιδιά που θα ξέρουν πολύ καλά τι ακριβώς συμβαίνει κάθε φορά που μέσα σε μια πόλη γίνεται ένα φαινόμενο ή μια διαταραχή όπως είναι η υπερσυγκέντρωση των αυτοκινήτων το πρωί στα σχολεία».