Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ κ. Τσάκας μιλάει στον «Π.Τ.»
Αρχές φθινοπώρου αρχίζει το σκάψιμο
για φυσικό αέριο στην πόλη της Δράμας
► Εντός του 2021 θα αρχίσουν οι πρώτες συνδέσεις για οικιακό φυσικό αέριο στη Δράμα
► Στα 120 χιλιόμετρα το νέο δίκτυο φυσικού αερίου στην πόλη της Δράμας
► Ταυτόχρονο ξεκίνημα του έργου σε όλες τις πόλεις της Αν. Μακεδονίας – Θράκης εκτός από Καβάλα
► Μέχρι τέλος Φεβρουαρίου οι επόμενες δημοπρατήσεις
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ στοιχεία, αλλά και ενθαρρυντικά, σχετικά με το πόσο σύντομα αναμένεται να έρθει στη Δράμα το οικιακό φυσικό αέριο, δίνει αποκλειστικά σήμερα στον «Πρωινό Τύπο», ο διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρηση Δικτύου Διανομής Αερίου ΑΕ (ΔΕΔΑ ΑΕ) κ. Μάριος Τσάκας.
Όπως επισημαίνει ο κ. Τσάκας στις ερωτήσεις του «Π.Τ.», το συνολικό δίκτυο που αρχικά αναμένεται να σκαφτεί στην πόλη της Δράμας, θα αγγίζει τα 120 χιλιόμετρα, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθεί αναλόγως και με τη ζήτηση. Όπως επίσης υποστηρίζει, οι συνδέσεις θα αρχίσουν να γίνονται από τα πρώτα μέτρα ακόμα παράλληλα με το σκάψιμο και φυσικά αναλόγως της ζήτησης που θα υπάρχει από τους ενδιαφερόμενους πολίτες.
Όσον αφορά το δεύτερο πρόγραμμα, το λεγόμενο και πιλοτικό, αυτό αναμένεται επίσης να ξεκινήσει εντός του 2020, στο πλαίσιο του οποίου θα συνδεθούν – με μικρές μόνο επεκτάσεις – όσοι βρίσκονται ήδη στη ροή του υφιστάμενου δικτύου.
Αναλυτικότερα, ο κ. Τσάκας απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις του «Π.Τ.»
Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή κ. Τσάκα, σχετικά με το πρόγραμμα της Αν. Μακεδονίας – Θράκης;
«Σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης και τον περιφερειάρχη, ολοκληρώνουμε και έχουμε σχεδόν τελειώσει όλες τις διαδικαστικές λεπτομέρειες. Ολοκληρώνουμε τα τεύχη δημοπράτησης και έχουμε πάει περίπου ένα μήνα πιο αργά, γιατί προέκυψε η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΔΑ.
Παρ’ όλη την καθυστέρηση αυτή, θεωρούμε ότι μέχρι τέλη Φεβρουαρίου, θα προλάβουμε να δημοπρατήσουμε το έργο της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης, αλλά και των άλλων δύο Περιφερειών που είναι αντίστοιχης ετοιμότητας».
Πότε αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι δημοπρατήσεις αυτές;
«Με κάθε επιφανή καθυστέρηση, υπολογίζουμε περίπου στο εξάμηνο. Δεν νομίζω ότι θα πάει παραπάνω. Για εμάς, ορίζοντας είναι, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο να σκάβουμε. Εκεί υπολογίζουμε περίπου».
Θα ξεκινήσετε από κάποια συγκεκριμένη πόλη, ή το έργο θα ξεκινήσει ταυτόχρονα στις μεγάλες πόλεις της Περιφέρειας κ. Τσάκα;
«Όλες οι πόλεις θα ξεκινήσουν παράλληλα, με μοναδική διαφοροποίηση την Καβάλα, γιατί εκεί θα δοθεί έξοδος από τον ΕΣΦΑ, η έξοδος που παίρνουμε αέριο, λίγο πιο αργά. Εκεί θα έχει μια μικρή καθυστέρηση, η οποία δεν οφείλεται σ’ εμάς, αλλά έτσι πρέπει να γίνει».
Οι συνδέσεις στη Δράμα αλλά και στις άλλες πόλεις της Περιφέρειας, θα γίνονται κατά ομάδες παράλληλα με το σκάψιμο ή με κάποιον άλλο συγκεκριμένο τρόπο κ. Τσάκα;
«Οι συνδέσεις με το δίκτυο και το σκάψιμο θα γίνονται παράλληλα. Το σκάψιμο του αγωγού, το πέρασμα του αγωγού φυσικού αερίου δηλαδή και οι συνδέσεις των κατοικιών, θα τρέξουν ως ένα σημαντικό βαθμό παράλληλα. Για να δώσουμε χρόνο και για να μπουν πιο νωρίς οι πολίτες στο δίκτυο, αλλά και τεχνικά, διευκολύνει να σκάβεις το δρόμο μια φορά. Αυτό βέβαια είναι και συνάρτηση του πόσο γρήγορα θα έρθουν οι αιτήσεις των ενδιαφερόμενων πολιτών, ώστε να έχουν καλυφθεί οι συνδέσεις όπως προχωράει ο αγωγός».
Λογικά δηλαδή, εντός του 2021, μπορούμε να υποθέσουμε ότι θα έχουμε τις πρώτες συνδέσεις στην πόλη της Δράμας κ. Τσάκα;
«Δεν το αποκλείω. Αν και υπάρχουν κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες, ίσως μπορέσουμε και στο κομμάτι του αγωγού που θα επεκτείνουμε (σ.σ. πιλοτικό) εντός του 2020, να γίνουν και εκεί κάποιες συνδέσεις».
Από ποιους αγωγούς θα έρθει το φυσικό αέριο στην Αν. Μακεδονία – Θράκης κ. Τσάκα. Θα παίρνει από τον Διαδριατικό Αγωγό ΤΑΡ ή από κάπου αλλού;
«Το φυσικό αέριο θα έρχεται από τον κεντρικό αγωγό του ΕΣΦΑ, από τον κεντρικό αγωγό που υπάρχει εδώ και χρόνια στη χώρα και διασχίζει την Περιφέρεια ΑΜΘ. Η Δράμα δεν τροφοδοτείται από τον ΤΑΡ, αλλά από τον κεντρικό αγωγό του ΕΣΦΑ, τη διαχείριση του οποίου έχει η κεντρική εταιρεία του ΔΕΣΦΑ. Ο αγωγός του ΕΣΦΑ τρέχει ήδη και στην περιοχή της Δράμας και ήδη τροφοδοτούμε το Νοσοκομείο, το Κολυμβητήριο και κάποιες εταιρείες στη Βιομηχανική Περιοχή της Δράμας».
Αναφορικά με το πιλοτικό πρόγραμμα που ακούμε συχνά ότι υπάρχει και θα είναι μάλλον προπομπός του συνολικού προγράμματος, σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτό;
«Αυτές τις μέρες, θα προκηρύξουμε αυτό το λεγόμενο πολιτικό πρόγραμμα, αλλά δεν θα είναι μικρό έργο. Το κόστος του ανέρχεται περίπου στις 800.000 ευρώ και θα είναι για τις πόλεις όπου υπάρχει ήδη δίκτυο, μέσα στις οποίες είναι ήδη και η Δράμα.
Το πόσες συνδέσεις θα κάνουμε, για να είμαι ειλικρινής, θα εξαρτηθεί και από τις αιτήσεις που θα δεχτούμε επί του δικτύου που έχουμε. Άρα, είναι αμφίδρομο, το πόσο καλά θα πάει και το πόσες συνδέσεις θα γίνουν. Πρέπει να έχουμε και τις αντίστοιχες αιτήσεις, με ωριμότητα, μελέτες και όλα τα απαραίτητα, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε συνδέσεις».
Αυτό σημαίνει κ. Τσάκα ότι θα μπορέσουν να συνδεθούν μόνο όσοι βρίσκονται ήδη πάνω σ’ αυτή τη γραμμή του υφιστάμενου δικτύου που διασχίζει την πόλη;
«Με κάποιες μικρές επεκτάσεις και όχι με πολλά χιλιόμετρα δικτύου, ναι, όσοι βρίσκονται ήδη πάνω σ’ αυτό το δίκτυο».
Έχετε υπολογίσει περίπου πόσες θα είναι αυτές οι συνδέσεις στο υφιστάμενο δίκτυο;
«Όπως σας είπα, αυτή τη στιγμή, αιτήσεις δεν έχουμε διαθέσει για να εκτιμήσουμε και τη ζήτηση. Όταν είναι να ξεκινήσουμε, θα κάνουμε κάποια ανακοίνωση ώστε να έρθει ο κόσμος να υποβάλλει τις αιτήσεις του και να κοιτάξουμε να τις καλύψουμε. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πούμε, γιατί είναι και θέμα ζήτησης. Τουλάχιστον τώρα στο αρχικό στάδιο. Όταν μπούμε στο μεγάλο έργο, εκεί θα γίνουν μεγάλες καμπάνιες θα ενημερωθεί ο κόσμος και θα είναι άλλη η υφή του έργου».
Πόσα χιλιόμετρα θα είναι το νέο δίκτυο μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ που θα σκαφτεί στη Δράμα κ. Τσάκα;
«Για τη Δράμα θα είναι 120 χιλιόμετρα δικτύου. Αυτό βέβαια μέχρι και τέλη του 2023, όπου τελειώνει η Προγραμματική Περίοδος του ΕΣΠΑ, αλλά εννοείται ότι και μετά το 2023, η εταιρεία θα συνεχίσει τις επεκτάσεις της».
Διαβάζουμε διάφορα δημοσιεύματα κ. Τσάκα, ότι το πρόγραμμα για την ΑΜΘ τρέχει πολύ σιγά.
«Το πρόγραμμα πηγαίνει σιγά, αλλά τώρα προσπαθούμε σε τρεις μήνες να καλύψουμε αυτά που δεν είχαν γίνει τρία χρόνια. Οπότε δικαιούμαστε ένα μήνα να πάμε πίσω. Νομίζω ότι είναι λογικό αυτό».