Home > Πρώτο Θέμα > Ικανοποιημένοι αρχικά οι αιρετοί της Δράμας από την ενημέρωση για τη Σιδηροδρομική Εγνατία στο ΥΜΕ – Δημιουργείται κάθετη σιδηροδρομική σύνδεση Δράμας – Ν. Ζίχνης – Αμφίπολης

Ικανοποιημένοι αρχικά οι αιρετοί της Δράμας από την ενημέρωση για τη Σιδηροδρομική Εγνατία στο ΥΜΕ – Δημιουργείται κάθετη σιδηροδρομική σύνδεση Δράμας – Ν. Ζίχνης – Αμφίπολης

Δημιουργείται κάθετη σιδηροδρομική σύνδεση Δράμας – Ν. Ζίχνης – Αμφίπολης

Ικανοποιημένοι αρχικά οι αιρετοί

της Δράμας από την ενημέρωση για

τη Σιδηροδρομική Εγνατία στο ΥΜΕ

Οι αιρετοί της Δράμας δεν συναντήθηκαν με τον υπουργό Υποδομών κ. Καραμανλή αλλά με τον γενικό γραμματέα και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

ΘΕΤΙΚΕΣ φαίνεται να είναι οι πρώτες εντυπώσεις από τη συνάντηση των αιρετών της Δράμας, χθες το πρωί με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ στην Αθήνα.

Όπως ήδη έχει δημοσιεύσει ο «Πρωινός Τύπος», με πρωτοβουλία των ίδιων των αιρετών αλλά και του κυβερνητικού βουλευτή Δράμας της Ν.Δ., κ. Μπλούχου, το πρωί της Πέμπτης 15 Ιουλίου, αιρετοί από το Νομό Δράμας, συναντήθηκαν με στελέχη του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών. Αρχικά, είχε σχηματιστεί η εντύπωση ότι η συνάντηση θα γινόταν με τον υπουργό κ. Καραμανλή, παρ’ όλα αυτά ο υπουργός δεν παραβρέθηκε στη συνάντηση.

Να υπενθυμίσουμε εδώ, ότι, το Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας, σε δύο διαφορετικές συνεδριάσεις του, είχε αποφασίσει την έκδοση ψηφίσματος και πρόσκλησης του υπουργού Υποδομών στη Δράμα, ώστε να εκφράσει τις θέσεις του, αλλά και τις θέσεις της ΕΡΓΟΣΕ για το έργο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η χάραξη μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής, με την ονομασία Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία, η οποία θα ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη και θα συνδέεται μέσω Αμφίπολης, Αμυγδαλεώνα και Καρβάλη στην Καβάλα και από εκεί στους Τοξότες Ξάνθης, αφήνει εκτός σχεδιασμού τόσο το Νομό Σερρών, όσο και το Νομό Δράμας.

Αν και ο σχεδιασμός αυτός υπάρχει από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, μέχρι σήμερα οι αιρετοί της Δράμας δεν ασχολήθηκαν ποτέ εμπεριστατωμένα για να δουν αν αυτό μπορεί να αλλάξει.

Επανερχόμενοι στο Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας, να σημειώσουμε εδώ, ότι, όπως φαίνεται τελικά εκείνο το ψήφισμα – κάλεσμα προς τον υπουργό Υποδομών ποτέ δεν έφτασε ενάμιση μήνα μετά, στον πραγματικό του αποδέκτη, καθώς υπήρχαν προβλήματα στο να υπογραφεί και από άλλους δημάρχους ή να πάρουν σχετική απόφαση στήριξης και από τα άλλα Δημοτικά Συμβούλια του Νομού Δράμας.

Στις 28 Ιουλίου, το Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας εξέδωσε ένα νέο ψήφισμα – το οποίο μέχρι σήμερα δεν δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα για να δούμε τι έγραφε – το οποίο δόθηκε στον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών κ. Πέτσα που ήρθε στη Δράμα παραμονές της 1ης Ιουλίου, ο οποίος θα το έδινε στον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη και θα γινόταν επίσης αναφορά και στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Η συνάντηση στο Υπ. Υποδομών

Τελικά, τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Στη συνάντηση στο Υπ. Υποδομών το πρωί της Πέμπτης 15 Ιουλίου, από την πλευρά της Δράμας παραβρέθηκαν: ο κυβερνητικός βουλευτής Δράμας κ. Μπλούχος, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Παπαδόπουλος και οι πέντε δήμαρχοι του Νομού: Δράμας κ. Μαμσάκος, Δοξάτου κ. Ζεκερίδης, Κ. Νευροκοπίου κ. Κυριακίδης, Παρανεστίου κ. Καγιάογλου, Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, ενώ πλευράς του Υπουργείου, ήταν ο γενικός γραμματέας του Υπ. Υποδομών κ. Καραγιάννης και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Βίνης.

Οι Δραμινοί αιρετοί έθεσαν το ζήτημα της Δράμας ότι με τη νέα χάραξη τίθεται ουσιαστικά εκτός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και ζήτησαν να ενημερωθούν σχετικά, σε ποιο σημείο βρίσκεται η υπόθεση αυτή, αλλά και αν μπορεί η Δράμα να μη μείνει εκτός, ή να συνδεθεί άμεσα με τη Σιδηροδρομική Εγνατία.

Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνάντηση και όπως είπαν λίγη ώρα μετά τη συνάντηση στον «Πρωινό Τύπο», ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Παπαδόπουλος και ο δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο δεν καταργείται, αλλά αναβαθμίζεται. Στη νέα σιδηροδρομική χάραξη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η Δράμα θα συνδεθεί μέσω Ζίχνης – Αμφίπολης, κάτι που είναι δεδομένο. Υπάρχει ήδη απαλλοτριωμένη ζώνη από Ζίχνη προς Αμφίπολη, από μια παλαιότερη σιδηροδρομική σύνδεση, η οποία έχει πάψει να λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια. Είναι το σημείο ακριβώς που βολεύει τη Δράμα, και επί της ουσίας είναι ο κάθετος άξονας στη Σιδηροδρομική Εγνατία. Επί της ουσίας, η Δράμα θα συνδεθεί με την Σιδηροδρομική Εγνατία στην Αμφίπολη μέσω Νέας Ζίχνης.

Σύμφωνα με όσα είπε στον «Πρωινό Τύπο» χθες ο δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, «μετά απ’ όλα αυτά, δεν υπάρχει τίποτα άλλο που δεν έχει απαντηθεί πλέον, που σημαίνει ότι το υπάρχον δίκτυο θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως λειτουργούσε, αναβαθμισμένο».

Από εκεί και πέρα, η νέα σύνδεση από Θεσσαλονίκη θα φτάσει στον Αμυγδαλεώνα, από εκεί Νέα Καρβάλη και Τοξότες Ξάνθης.

Σε δήλωσή του στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Αθανασιάδης επισημαίνει σχετικά: «Δεν υπάρχει τίποτα σκοτεινό. Θα πρέπει να ενημερωθεί ο Δραμινός λαός ότι δεν  υπάρχει κάτι που παίζεται στην πλάτη του», και τονίζει ότι «αυτή είναι η επίσημη κατάσταση, ενώ θα βγει και σχετική κοινή επίσημη ανακοίνωση και θα εξουσιοδοτήσουμε το δήμαρχο Δράμας να προχωρήσει τις ενέργειες».

Παπαδόπουλος: «Φεύγουμε ικανοποιημένοι…»

Δηλώσεις στον «Π.Τ.» έκανε επίσης και ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γ. Παπαδόπουλος λίγη ώρα μετά τη λήξη της συνάντησης. Όπως τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος, «αν η σημερινή σύσκεψη γινόταν τους προηγούμενους μήνες δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα, με την έννοια της αποσαφήνισης κάποιων πραγμάτων, ότι έχουν ως χάραξη την κάθετη σύνδεση από το σημείο της Ζίχνης, όπου υπάρχει απαλλοτριωμένη ζώνη. Η Ζίχνη βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο μεταξύ Δράμας και Σερρών, οπότε αυτή θα επαναλειτουργήσει και αυτός θα είναι ο τρόπος που θα λειτουργήσουν η Δράμα και οι Σέρρες προς την καινούρια χάραξη. Από εκεί θα δοθεί η λύση. Είναι αυτός ο σχεδιασμός, πιο μελλοντικός βέβαια».

Όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος και σύμφωνα με την ενημέρωση που έγινε στους Δραμινούς αιρετούς, «το υπόλοιπο έργο οδεύει προς την χρηματοδότησή του για να ξεκινήσει. Εμείς φεύγουμε ικανοποιημένοι σε εισαγωγικά, με τα όσα προβλέπει το υπουργείο. Επίσης αναπτύχθηκε και ένα γενικότερο πλάνο, για το τι γίνεται με την υφιστάμενη γραμμή της Δράμας, η οποία και αυτή πηγαίνει σε αναβάθμιση, αφού πρώτα έχουν δώσει εντολή και ξεκίνησε η χρηματοδότηση για το τμήμα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και μετά το κομμάτι από Σέρρες μέχρι και Δράμα, το οποίο γενικότερα θα εξυγιανθεί, θα αναβαθμιστεί και θα βελτιωθεί όλο. Ήταν μια επίσημη παρουσίαση από τον γενικό γραμματέα κ. Καραγιάννη και από πρόεδρο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Βίνη».

Το Επιμελητήριο Δράμας

Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι, στις αρχές Ιουνίου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας κ. Γεωργιάδης, είχε δώσει στη δημοσιότητα μια επιστολή που είχε στείλει στον υπουργό Υποδομών κ. Καραμανλή.

Στην επιστολή αυτή αναφερόταν στο συγκεκριμένο ζήτημα και πρότεινε τότε να δοθεί λύση στο πρόβλημα της σύνδεσης της Δράμας με τη Σιδηροδρομική Εγνατία, μέσω της παλιάς και εγκαταλελειμμένης σιδηροδρομικής γραμμής Αμφίπολης – Νέας Ζίχνης, η οποία είχε καταργηθεί από 1969. Έτσι, με τον τρόπο αυτόν, τόσο η Δράμα όσο και οι Σέρρες, θα είχαν άμεση πρόσβαση στο λιμάνι της Καβάλας και η Δράμα θα μπορεί να διατηρήσει το δικό της σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε τότε (βλέπε και «Πρωινό Τύπο» 3 Ιουνίου 2021), ότι σε μια τηλεδιάσκεψη με τον πρόεδρο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Βίνη, ο τελευταίος είχε πει στον πρόεδρο του Επιμελητηρίου ότι η πρόταση αυτή μελετούνταν και ότι θα έδινε λύση.

Χρηματοδότηση και αναβάθμιση

Στις αρχές Ιουλίου του 2020, ο «Πρωινός Τύπος» είχε δημοσιεύσει σχετικό ρεπορτάζ, όπου μεταξύ άλλων αναφερόταν ότι, η υλοποίηση της Σιδ. Εγνατίας, προγραμματίζεται να γίνει μέσω του Πακέτου Γιούνκερ λόγω της κομβικής, εμπορικά, θέσης της χώρας. Χρονικά, θα ξεκινήσει η αναβάθμιση των υφιστάμενων γραμμών, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και στη συνέχεια το τμήμα από το Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, όπου εδώ περιλαμβάνεται και η Δράμα. Συνολικό μήκος 562 χλμ. και κόστος 300 εκατ.

Το επόμενο χρονικά έργο θα είναι η νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη (στην περιοχή Τοξότες), γραμμή που θα ενώνει τη Θεσσαλονίκη με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα σε χρόνο που για την Καβάλα υπολογίζεται σε μία ώρα και για την Ξάνθη σε περίπου 90 λεπτά. Εδώ μένουν απ’ έξω η πόλη των Σερρών και της Δράμας.

Στη συνέχεια θα έρθουν τα τμήματα Δυτικά της Θεσσαλονίκης, τα οποία χαρακτηρίζονται ως περισσότερο κοστοβόρα από το Ανατολικό τμήμα της Σιδ. Εγνατίας.

Μάλιστα, με δηλώσεις του στα τέλη Μαΐου του 2020, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Βίνης, από το βήμα του 8ου Περιφερειακού Συνεδρίου στην Πάτρα που διοργανώθηκε από την εφημερίδα «Πελοπόννησος», έκανε την εξαγγελία έξι μεγάλων έργων της ΕΡΓΟΣΕ, όπου περιλαμβάνονται και έργα του Ανατολικού Τμήματος.

Σύμφωνα με τον κ. Βίνη, τα έργα αυτά αφορούν όπως παρακάτω:

Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες με κόστος 1,3 δισ. ευρώ
και  αναβάθμιση Σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κόστους 815 εκατ. ευρώ.

Εκείνες τις ημέρες μάλιστα, σε σχετικό άρθρο της ιστοσελίδας ypodomes.com, αναφέρεται μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα προχωρήσουν και τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης της λεγόμενης «Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Το μεγάλο έργο είναι φυσικά η νέα πεδινή ηλεκτροκινούμενη γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Ξάνθης που ουσιαστικά δημιουργεί τις συνθήκες προαστιακής σύνδεσης μεταξύ των τριών πόλεων αλλά και τη διασύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης και Καβάλας.

Επιπλέον η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει έτσι ένα ευρύ δίκτυο προαστιακών συνδέσεων που πλέον θα περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις: προς Κατερίνη και Λάρισα, προς Έδεσσα, Φλώρινα, προς Σέρρες, προς Καβάλα και Ξάνθη.

Στρατηγικής σημασίας είναι φυσικά και το έργο αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο που θα αποκτήσει ηλεκτροκίνηση. Είναι το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του οραματικού σχεδίου σύνδεσης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς που θα μετατραπούν σε μεγάλα εμπορικά λιμάνια σε Αιγαίο και Μαύρη Θάλασσα αντίστοιχα.