Home > Πρώτο Θέμα > Στέλεχος Εγνατίας ΑΕ μιλαει στον « Πρωινό Τύπο » «Η Ευρώπη χρηματοδοτεί μόνο ολοκληρωμένους οδικούς άξονες…»

Στέλεχος Εγνατίας ΑΕ μιλαει στον « Πρωινό Τύπο » «Η Ευρώπη χρηματοδοτεί μόνο ολοκληρωμένους οδικούς άξονες…»

 

 

Στέλεχος Εγνατίας ΑΕ μιλαει στον « Πρωινό Τύπο »

 «Η Ευρώπη χρηματοδοτεί μόνο ολοκληρωμένους οδικούς άξονες…»

«Όποιος έχει χρήματα, μπορεί να κατασκευάσει όποιον δρόμο θέλει…»

 

 

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

Η ΚΛΕΙΣΤΗ συνάντηση – ενημέρωση που έγινε τη Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017 στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Πατακάκη, έφερε τελικά περισσότερα ερωτήματα, παρά έλυσε προβλήματα, όσο κι αν οι αιρετοί της Δράμας που παραβρέθηκαν εκεί, προσπάθησαν να μας πείσουν περί του αντιθέτου.

Να θυμίσουμε ότι η σύσκεψη ήταν κλειστή στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και άρα βασιζόμαστε στα όσα είπαν στις δηλώσεις τους οι κ.κ. Πατακάκης, Καραγιαννίδης και Κυριαζίδης, ενώ οι υπόλοιποι που παραβρέθηκαν ήταν: ο δήμαρχος κ. Μαμσάκος, ο διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σιδηρόπουλος και ο μηχανικός, στέλεχος των Τεχνικών Υπηρεσιών και  πρόεδρος του ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας κ. Κυριαζίδης. Την ενημέρωση έκαναν οι κ.κ. Μπίλιας και Φράγκος. Και οι δύο ανεξάρτητοι μελετητές, ενώ ο πρώτος αυτή τη στιγμή είναι πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας και δεν μπορεί να πραγματοποιεί μελέτες.

Απορία πρώτη λοιπόν: ο κ. Πατακάκης έλεγε μερικές μέρες πριν από τη σύσκεψη, ότι θα ερχόντουσαν στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθώς και στελέχη της Εγνατίας ΑΕ, που τελικά όμως δεν ήρθαν.

Απορία δεύτερη: συνεχίζουμε να μην καταλαβαίνουμε γιατί η σύσκεψη ήταν κλειστή, ασχέτως αν το ζήτησαν υποτίθεται οι επισκέπτες μας, ενώ η Εγνατία ΑΕ έχει δώσει στη δημοσιότητα ουκ ολίγες φορές, το τι πραγματικά συμβαίνει με τις μελέτες και έχουν δημοσιοποιηθεί παντού.

Απορία τρίτη: αξίζει πράγματι τον κόπο η άμεση κατασκευή του τμήματος 10 χλμ. Μαυρολεύκης – Μπάφρας, ή μήπως έτσι χάσουμε στο τέλος το σύνολο του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης;

ODIKOS AXONAS AMFIPOLH

Η χρηματοδότηση

Ο «Πρωινός Τύπος», επικοινώνησε χθες το πρωί με το στέλεχος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας ΑΕ κ. Γιάννη Ιωακειμίδη, ο οποίος έχει μιλήσει και άλλες φορές στην εφημερίδα μας, και είναι το άτομο το οποίο συνήθως συμμετέχει σ’ αυτές τις συναντήσεις εκ μέρους της Εγνατίας ΑΕ και γνωρίζει καλά το θέμα των οδικών αξόνων της Δράμας.

Όπως είπαν σε δηλώσεις τους οι αιρετοί της Δράμας τη Δευτέρα μετά τη συνάντηση, προκειμένου να κατασκευαστεί το τμήμα Μαυρολεύκης – Μπάφρας, 10 χιλιομέτρων, θα μπορούσε να βρεθεί χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν οι φορείς της Δράμας πιέσουν το Υπουργείο. Το κόστος υπολογίζεται στα 40 εκατ. € τα οποία θα μειωθούν με τις εκπτώσεις. Μπορεί όμως πραγματικά το Υπουργείο να βρει αυτά τα χρήματα και να τα δώσει; Αλλά και πάλι,  θέλει το Υπουργείο να κάνει το δρόμο αυτόν σε μικρά κομμάτια ή μήπως ενδιαφέρεται μόνο για μια συνολική μελέτη του Δράμα – Αμφίπολη για μια ολοκληρωμένη κατασκευή, αν και όποτε είναι αυτό εφικτό;

Αυτό μένει να το δούμε στη συνέχεια, το κατά πόσο δηλαδή το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ο ίδιος ο υπουργός κ. Σπίρτζης, θα συμμεριστούν την άποψη των Δραμινών αιρετών. Η λογική ότι αυτή τη στιγμή κανένας δρόμος από αυτούς που ζητούν οι Δραμινοί δεν μπορεί να κατασκευαστεί, είναι απλή: δεν υπάρχουν χρήματα!

Υπάρχει επίσης ένα άλλο ζήτημα. Αξίζει τον κόπο να κατασκευαστεί ένα τμήμα 10 χλμ. (Μαυρολεύκη – Μπάφρα) ως μέρος του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης, από χρήματα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ακολούθως να προσπαθήσουμε να κάνουμε και το  υπόλοιπο τμήμα του εν λόγω δρόμου μέχρι την Παλαιοκώμη, ή μήπως πρέπει να περιμένουμε να ολοκληρωθούν πλήρως οι μελέτες του Δράμα – Αμφίπολη με τη νέα χάραξη από την Παλαιοκώμη μέχρι τη σύνδεση με την Εγνατία ανατολικά των αρχαίων της Αμφίπολης μέσω τούνελ και να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια;

Προϋπόθεση βέβαια για να ξεκινήσει η ολοκλήρωση των μελετών του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη και να χρηματοδοτηθεί εν τέλει η κατασκευή του  από ευρωπαϊκά κονδύλια, είναι να ενταχθεί ο Διευρωπαϊκός Άξονας Ε61 στη λίστα των αυτοκινητοδρόμων της χώρας (σ.σ. ζήτημα πολιτικής βούλησης). Μόνο έτσι άλλωστε θα καταφέρει η Δράμα να αποκτήσει σύνδεση με την Εγνατία Οδό.

 

Χάνουμε τα ευρωπαϊκά προγράμματα

Κάποιες από τις απαντήσεις στα ερωτήματα, μας τις δίνει ο κ. Ιωακειμίδης, το στέλεχος της Εγνατίας ΑΕ, μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο». Θέσαμε υπόψη στον κ. Ιωακειμίδη όσα μάθαμε από την κλειστή συνάντηση και μας απάντησε κατ’ αρχάς, ότι όντως αυτό το τμήμα των 10 χιλιομέτρων έχει ώριμες μελέτες και θα μπορούσε να ξεκινήσει η κατασκευή του, άμεσα, αν βρεθούν τα χρήματα!

Όντως, η μελέτη προβλέπει έναν αυτοκινητόδρομο, διατομής 17 μέτρων με δύο ίχνη κυκλοφορίας ανά λωρίδα κατεύθυνσης.

Ο κ. Ιωακειμίδης αναρωτήθηκε βέβαια, για το από πού θα μπορούσαν να βρεθούν τα χρήματα αυτά. Όπως είπε μάλιστα, αν η Περιφέρεια έχει χρήματα και μπορεί να χρηματοδοτήσει την κατασκευή μερικών χιλιομέτρων δρόμου, μπορεί να το κάνει.

«Αν μιλάμε όμως για ευρωπαϊκά χρήματα, η Ευρώπη χρηματοδοτεί οδικό άξονα. Που σημαίνει ότι πρέπει να ενώνει κάτι με κάτι άλλο. Η Ευρώπη, αν χρηματοδοτήσει κάτι, θα χρηματοδοτήσει Δράμα – Αμφίπολη ολοκληρωμένα, και όχι επιμέρους κομμάτια. Άρα, μελετητικά, θα πρέπει να είναι έτοιμο όλος ο άξονας.»

Όπως μας εξήγησε μάλιστα, πρόκειται για το βορειότερο τμήμα του άξονα Δράμας – Αμφίπολης, από την περιμετρική οδό της Δράμας μέχρι την Μπάφρα. Αυτό αρχικά είχε μελετηθεί για διατομή 11 μέτρων και μετά για διατομή 17 μέτρων (σ.σ. όπου διατομή, είναι το συνολικό πλάτος του δρόμου).

«Αυτό το κομμάτι είναι πράγματι έτοιμο. Όμως υπάρχει ένα θέμα εδώ, γιατί έχουμε μια πανσπερμία διατομών. Το Υπουργείο μελετάει με 22-25. Όταν ολοκληρώσει τις μελέτες, θα μας στείλει μια σειρά από μελέτες, οι οποίες έχουν άλλη διατομή από αυτήν που έχει το βόρειο κομμάτι. Αυτό, για να πάει ως μια πρόταση ώριμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Που σημαίνει ότι η Εγνατία θα πρέπει να ολοκληρώσει τις συνολικές μελέτες στη συνέχεια. Δεν μπορείς να αλλάζεις διατομή κάθε 10-15 χιλιόμετρα.»

Όπως εξήγησε, θα μπορούσε μεν να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αν μιλάμε όμως για το πακέτο Γιούνγκερ, εκεί πρέπει ο οδικός άξονας να είναι ανταποδοτικός γιατί εκεί χρηματοδοτούν ιδιώτες. «Επομένως από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν έχει το Υπουργείο 40 εκατ. €, προφανώς μπορεί να γίνει, δεν τίθεται θέμα. Δεν νομίζω όμως ότι το Υπουργείο έχει 40 εκατ. €.»

 

«Όποιος έχει λεφτά μπορεί…»

Σε άλλο σημείο ο κ. Ιωακειμίδης επισημαίνει ακόμα, ότι, «όποιος έχει λεφτά, μπορεί να κατασκευάσει ακόμα και ένα χιλιόμετρο. Εάν πάμε για χρηματοδότηση μέσω κάποιου ευρωπαϊκού προγράμματος, μέσω πακέτου Γιούνκερ κτλ., αυτό πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια ενός ώριμου άξονα, πρέπει να πάρει μια σφραγίδα ότι είναι ανταποδοτικό και λειτουργικό. Ένα κομμάτι που θα ξεκινάει από κάπου και θα σταματάει περίπου στο πουθενά, δεν γίνεται να χρηματοδοτηθεί. Αν είναι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και αν βρεθούν τα χρήματα προφανώς μπορεί να κατασκευαστεί. Βέβαια, θα υπάρχει το πρόβλημα ότι, θα ξεκινάμε με 17 μέτρα διατομή και μετά θα συνεχίζουμε με 22-25 που σημαίνει ότι και το επόμενο κομμάτι, θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.»

 

Δήλωση Μ. Τζίμα για τον άξονα Δράμα – Αμφιπόλη

Στο μεταξύ, χθες το πρωί, ο πρώην βουλευτής Δράμας και πρώην υπουργός Μακεδονίας – Θράκης κ. Μαργαρίτης Τζίμας, έκανε την ακόλουθη δήλωση σχετικά με τον οδικό άξονα Δράμς – Αμφίπολης:

{Πολλά λέγονται και γράφονται τελευταία για τον οδικό άξονα Δράμα-Αμφίπολη.
Τα πράγματα έχουν ως εξής:
1. Η Διεύθυνση μελετών του ΥΠΕΧΩΔΕ-ΔΜΕΟ δημοπράτησε τη σύνταξη μελέτης του άξονα Δράμα-Αμφίπολη στις 27 Νοεμβρίου 2007(τότε ήμουν ΥΜΑΘ).
2. Μετά την κατάθεση και αξιολόγηση των προσφορών υπεγράφη η σύμβαση στις 11 Μαρτίου 2009 με προυπολογισμό μελέτης 3.491.477 ευρώ(τεύχη δημοπράτησης κατασκευής του έργου).
3. Η μελέτη προέβλεπε οδικό άξονα 28 χιλιομέτρων πλάτους 17 μέτρων με 4 λωρίδες κυκλοφορίας και ενδιάμεσα νησίδα(Τετράιχνος)
4. Η μελέτη προέβλεπε κατασκευή ανισόπεδων κόμβων σε Παλαιοκώμη, Ροδολίβος, Πρώτη, Μπάφρα – Κρηνίδα και Συμβολή

Τι έγινε λοιπόν αυτή η μελέτη: Ενδιαφέρθηκε κανείς τόσα χρόνια ή την αγνοούν;]