Το περιμένουμε στη Δράμα τον Οκτώβριο …
Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
το ανακαινισμένο wagοn restaurant
του Orient Express
Του Θανάση Πολυμένη
ΑΝ ΔΕΝ ήταν τόσα χρόνια, ο Σύλλογος Σιδηροδρομικών Δράμας «Ήφαιστος», να διατηρήσει σε σχετικά καλή κατάσταση στο Μουσείο Τρένων της πόλης που έστησαν με πολύ μεράκι, αγώνα και προσωπικές θυσίες, σήμερα ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα μπορούσαν να καυχηθούν για το θρυλικό wagοn restaurant του Orient Express!
Αυτή είναι η μοναδική αλήθεια και ας αποσιωπείται σήμερα πανελλαδικά, καθώς χαίρονται με την ανακαίνιση που του έγινε στο εργοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η ιστορία του wagοn restaurant του Orient Express, έγινε γνωστή στο πλατύ κοινό, από τις αρχές του 2020, και συγκεκριμένα στις αρχές Φεβρουαρίου, όταν ζητήθηκε από τηλεοπτική εκπομπή μαγειρικής να κατέβει στην Αθήνα και να παρουσιαστεί εκεί για λίγα δευτερόλεπτα.
Το wagοn restaurant του Orient Express, βρισκόταν στο αμαξοστάσιο της Δράμας από το 2007, και τελούσε υπό τη φροντίδα του Συλλόγου Σιδηροδρομικών «Ήφαιστος» Δράμας μέχρι το 2020.
Αν και από τη δημοτική αρχή τον Φεβρουάριο του 2020 είχε γίνει προσπάθεια ώστε το βαγόνι να μην φύγει στην Αθήνα, τελικά δεν έγινε κατορθωτό. Αφού ταξίδεψε οδικώς φορτωμένο πάνω σε μια πλατφόρμα γερμανού στην Αθήνα, αργότερα ανέβηκε στο εργοστάσια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, όπου σύμφωνα με όσα έγιναν ξεκίνησε η πλήρης αποκατάστασή του.
Μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης, η εστιάμαξα του Orient Express είναι και λειτουργική και θα μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητες ως 120 χλμ./ώρα, πολύτιμο κομμάτι για συρμούς που θα εκτελούν ενδεχομένως δρομολόγια περιηγητικού ενδιαφέροντος. Το συνολικό κόστος των εργασιών αποκατάστασης είναι περί τις 100.000 ευρώ.
Τo βαγόνι που επισκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη κατασκευάσθηκε το 1926 από τη BIRMINGHAM RAILWAY CARRIAGE & WAGON CO LIMITED BUILDERS. SMETHWICK, ENGLAND, για την αμαξοστοιχία Fleche d’Or (Xρυσό Βέλος). Το βαγόνι ανήκε στην κατηγορία εκείνων που η Compagnie internationale des Wagons-Lits (CIWL) ονόμαζε pullman, δηλαδή οχήματα πολυτελούς ταξιδιού.
To 1932 η CIWL μετασκεύασε κάποια από τα οχήματα pullman σε εστιατόρια και στη δεκαετία του 1950, ορισμένα μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκαν στη διαδρομή Αlberg Orient Express.
Το 1962, αυτό το βαγόνι, μαζί με άλλα έξι του ιδίου τύπου, αγοράσθηκε από τους Σ.Ε.Κ.. Έκτοτε οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι συνέχισαν να χρησιμοποιούν αυτά τα βαγόνια ως το 1998. Το συγκεκριμένο, συνέχισε να έχει τουριστική χρήση ως το 2007.
Σε όλα αυτά τα χρόνια, πέραν της τακτικής συντήρησης για να λειτουργεί, δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια αποκατάστασης στην αρχική του μορφή, ενώ αντίθετα είχαν γίνει πολλές άστοχες επεμβάσεις που το υποβάθμισαν. Από το 2007 ήταν στο αμαξοστάσιο της Δράμας, όπου το καθάρισε και το φρόντιζε ο Σύλλογος Σιδηροδρομικών «Ήφαιστος» μέχρι που το 2020, λήφθηκε από τον ΟΣΕ η απόφαση να γίνει γενική επισκευή και αποκατάσταση του βαγονιού, που θα το καταστήσει και λειτουργικά «ετοιμοπόλεμο».