Πρόεδρος Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας: «Δυσλειτουργικό το ηλεκτρονικό σύστημα του ΕΟΠΥΥ»
Έξι μήνες παραμένουν απλήρωτα
φαρμακεία για αναλώσιμα
διαβητικών και άλλα προϊόντα
Ο κ. Ράγιας μιλάει στον «Πρωινό Τύπο»
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΞΙ ολόκληρους μήνες έχει να πληρώσει ο ΕΟΠΥΥ τους φαρμακοποιούς, για αναλώσιμα που αφορούν διαβητικούς (ταινίες, βελόνες κτλ.), διάφορα διατροφικά προϊόντα (ειδικά βρεφικά γάλατα κ.α.) και άλλα προϊόντα νέων τεχνολογιών, τα οποία δικαιούνται οι ασφαλισμένοι του Οργανισμού.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν όταν ο ΕΟΠΥΥ το Δεκέμβριο του 2016, ζήτησε από τους παρόχους που συνεργάζονται μαζί του νέες συμβάσεις: φαρμακοποιούς, οπτικούς, λογοθεραπευτές και άλλους κλάδους.
Μέχρι τότε, όπως για παράδειγμα στους οπτικούς ή σε κάποια ειδικά διατροφικά προϊόντα, οι ασφαλισμένοι αγόραζαν τα προϊόντα και στη συνέχεια έκαναν δαπάνη και πληρώνονταν σε διάστημα ενός μήνα το αργότερο. Με τις νέες συμβάσεις που ζήτησε ο ΕΟΠΥΥ, καταργούνται οι δαπάνες και για όλα αυτά τα προϊόντα πληρώνει πλέον ο πάροχος, ο φαρμακοποιός δηλαδή και όχι ο ασφαλισμένος. Ο ΕΟΠΥΥ οφείλει να πληρώσει τους παρόχους το αργότερο σε 60 μέρες!
Τα προβλήματα όμως δημιουργήθηκαν, όταν από την αρχή του έτους τέθηκε σε ισχύ και ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο όμως, όπως καταγγέλλουν οι φαρμακοποιοί είναι δυσλειτουργικό και δύσχρηστο, ενώ δεν παρέχει διασταύρωση στοιχείων στους παρόχους που εκτελούν τις συνταγογραφήσεις και τα παραπεμπτικά. Και ενώ υποτίθεται ότι όλο αυτό το σύστημα θα διευκόλυνε τους ασφαλισμένους, τελικά δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στους φαρμακοποιούς. Να σημειώσουμε ότι οι οπτικοί και άλλοι πάροχοι, όπως οι λογοθεραπευτές, δεν υπέγραψαν τις νέες συμβάσεις.
Ράγιας: Υπογράψαμε πρώτοι…
Για όλα αυτά, μίλησε στον «Πρωινό Τύπο» ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας κ. Δημήτρης Ράγιας, ο οποίος μεταξύ άλλων επισημαίνει τα μεγάλα προβλήματα που δημιούργησε το νέο ηλεκτρονικό σύστημα, αλλά και ότι εδώ και έξι μήνες, ο ΕΟΠΥΥ, είναι αντισυμβατικός και δεν έχει πληρώσει τίποτα απολύτως από όσα όφειλε να πληρώσει στους φαρμακοποιούς.
Όπως τονίζει στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Ράγιας, «οι φαρμακοποιοί ήμασταν οι πρώτοι που διευκολύναμε τον ΕΟΠΥΥ. Υπογράψαμε την σύμβαση, ενώ άλλοι είχαν αρνηθεί και μέχρι σήμερα δεν έχουν υπογράψει.»
Δύσχρηστο ηλεκτρονικό σύστημα
Ο κ. Ράγιας μιλάει επίσης για το ηλεκτρονικό σύστημα που δημιούργησε ο ΕΟΠΥΥ, το οποίο όμως αποδείχθηκε τελικά είναι δυσλειτουργικό και δύσχρηστο: «Το ηλεκτρονικό σύστημα που έκαναν, άρχισε να λειτουργεί με πολύ μεγάλα προβλήματα. Ήταν δυσλειτουργικό, πολύ δύσχρηστο, δεν έδινε τη δυνατότητα να κάνεις διασταυρώσεις και δεν μπορούσαμε να δούμε το ιστορικό του ασφαλισμένου, αν έχει δηλαδή ξαναπάρει και πότε κάποια προϊόντα. Αυτά είναι πληροφορίες που χρειάζεται ο πάροχος, γιατί ο ασφαλισμένος δικαιούται κάποια αναλώσιμα για ορισμένες ποσότητες ανά μήνα.»
Οι δύο πρώτοι μήνες κύλησαν με πολλά προβλήματα. Οι φαρμακοποιοί κατέθεσαν τον Μάρτιο τα παραπεμπτικά Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου μετά από συνεχείς παρατάσεις που έδινε ο ΕΟΠΥΥ, λόγω του προβληματικού συστήματος και μέχρι σήμερα, αρχές Ιουλίου, δεν έχουν πληρωθεί για τίποτα από αναλώσιμα του διαβήτη, ηλεκτροτεχνολογικά και ειδικά διατροφικά προϊόντα που έχουν δώσει στους ασφαλισμένους.
«Για 6 μήνες, χορηγούμε στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, διαβητικούς, ειδικές τροφές για βρέφη, βρεφικά γάλατα για αλλεργίες κτλ., και τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει πληρωθεί. Η σύμβασή μας προέβλεπε πληρωμή στις 60 μέρες, ενώ είχε μια παράγραφο για εξαιρετικές δυσμενείς συνθήκες συν ένας μήνας, που σημαίνει ότι σε 90 μέρες θα έπρεπε να είχαμε πληρωθεί», επισημαίνει ο κ. Ράγιος.
Αντισυμβατικός ο ΕΟΠΥΥ
Όλο αυτό το διάστημα, ο ΕΟΠΥΥ είναι αντισυμβατικός, ενώ εκ των υστέρων πια, έχει ξεκινήσει να κάνει ελέγχους και περικοπές, σε προϊόντα που έχουν ήδη δοθεί. Όπως μας λέει ο κ. Ράγιας, τους δύο πρώτους μήνες, το παραπεμπτικά στα αναλώσιμα του διαβήτη ήταν χειρόγραφα. Δεν μπορούσε να γίνει κανένας πραγματικός έλεγχος, για το πόσα αναλώσιμα έπαιρνε ο κάθε ασφαλισμένος. Έτσι, στους εκ των υστέρων ελέγχους, ο ΕΟΠΥΥ έχει αρχίσει και κόβει από φαρμακοποιούς, πιθανές διπλές συνταγογραφήσεις, παραπάνω προϊόντα που δόθηκαν. Το θέμα είναι ότι όλα αυτά τα προϊόντα οι φαρμακοποιοί τα έχουν πληρώσει ήδη από την τσέπη τους. Όμως δεν ήταν σε θέση να ελέγξουν αν ο ασφαλισμένος είχε πάρει παραπάνω προϊόντα στον ίδιο μήνα.
«Ορθώς μπορεί ο ελεγκτής να έχει δίκιο, αλλά οι φαρμακοποιοί δεν είχαμε τρόπο να το διαπιστώσουμε, καθώς το σύστημα δεν έδινε ιστορικό για να γίνει αυτό», λέει ο κ. Ράγιας: «Όλα αυτά έπρεπε ο ΕΟΠΥΥ να είχε φροντίσει να τα ετοιμάζει, αφού θα έπρεπε να έχει κάνει ένα καλό σύστημα που θα μπορούσαμε να βασιστούμε πάνω του».
Μειώσεις στις τιμές αποζημίωσης
Όπως μας λέει ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας, «ο ΕΟΠΥΥ προχωράει με αργούς ρυθμούς. Αυτή τη στιγμή ελέγχουν ακόμα τον Ιανουάριο, ενώ από τα μέσα Ιουνίου έχουν ανακοινώσει κάποιες μειώσεις στις τιμές αποζημίωσης για τα αναλώσιμα των διαβητικών, που σημαίνει ότι επίσης θα δημιουργηθεί μια νέα σειρά προβλημάτων».
Η Ομοσπονδία των Διαβητικών έχει βγάλει μια ανακοίνωση, που λέει ότι οι ίδιοι οι διαβητικοί στις μειώσεις στις τιμές αποζημίωσης, θα δυσκολέψουν την πρόσβαση των διαβητικών στις νέες τεχνολογίες.
Τι σημαίνει αυτό; Τα νέας τεχνολογίας μηχανάκια μέτρησης σακχάρου και οι νέας τεχνολογίας ταινίες που χρησιμοποιούν κοστίζουν πιο ακριβά απ’ ότι ένα μηχανάκι παλαιότερης τεχνολογίας. Έτσι, με τη μικρή τιμή αποζημίωσης που θα δίνει πλέον ο ΕΟΠΥΥ σε όλα, ο πάροχος δεν θα μπορεί να χορηγήσει τελευταίας τεχνολογίας προϊόντα και αναγκαστικά θα δίνει παλαιότερης για να μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά.
Αυτή τη στιγμή, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος και ο ΕΟΠΥΥ, έχουν συμφωνήσει σε μια διαδικασία όσον αφορά το ζήτημα των περικοπών, αφού ο Οργανισμός αναγνώρισε ότι οι έλεγχοι σε κάποιες περιπτώσεις είναι αυστηροί και άδικοι. Συμφωνήθηκε μια διαδικασία ενστάσεων, ούτως ώστε σε μια δεύτερη φάση επανεξέτασης, κάποιες απ’ αυτές τις περικοπές να μην ισχύσουν.
Συμφωνούμε, αλλά…
Ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας κ. Ράγιας, τονίζει στον «Πρωινό Τύπο», ότι οι φαρμακοποιοί συμφωνούν ότι «ο ΕΟΠΥΥ ήθελε να βάλει μια τάξη σ’ αυτά τα προϊόντα, ότι υπήρχε μια μαύρη τρύπα. Και όχι τόσο στα φαρμακεία όσο από διαφόρους άλλους προμηθευτές, που λειτουργούν απ’ ευθείας μέσα από τα Νοσοκομεία κτλ. Ήθελε να ορίσει σαφείς διαδικασίες, σαφείς τιμές, ώστε να μην μπορεί να υπάρξει διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Αυτό είναι εύλογο από την πλευρά του κράτους κι εμείς το στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή.»
Όπως επισημαίνει ο κ. Ράγιας, το σχέδιο ήταν μεγαλεπήβολο, έγινε πολύ γρήγορα και το ηλεκτρονικό σύστημα δεν ήταν αξιόπιστο τελικά και εκμυστηρεύεται τον φόβο του ότι, «πολλά φαρμακεία που έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν οικονομικά προβλήματα, θα προβούν σε άτυπο εμπάργκο μόνοι τους και οι ασφαλισμένοι θα τρέχουν από το ένα φαρμακείο στο άλλο, για να δουν ποιο θα εκτελέσει τα παραπεμπτικά τους».
Καταλήγοντας ο κ. Ράγιας επισημαίνει ότι, «εμείς θέλουμε να δουλέψει το σύστημα, είμαστε πάντα υπέρ των συλλογικών συμβάσεων προμηθειών, πιστεύουμε ότι ευνοεί όλους τους παίκτες, όσους τέλος πάντων είναι νομοταγείς και νόμιμοι, τους συμφέρει να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες, συμφέρει και την πολιτεία γιατί πληρώνει λιγότερα, κανένας δεν έχει να φοβηθεί τίποτα και τέλος συμφέρει και τους ασφαλισμένους. Χρειάζεται όμως ένα σύστημα αδιάβλητο, το οποίο να βάζει αφενός κόφτες στην αρχή όταν γίνεται η συνταγογράφηση, αυτό είναι το πιο σωστό. Αυτός που συνταγογραφεί να βλέπει από το σύστημα τι δικαιούται ο ασθενής. Και αν δεν δικαιούται να μην τον αφήνει να γράψει. Όχι να αφήνει τον συνταγογράφο να εκδίδει την συνταγή και εν των υστέρων να την κόβει από τον πάροχο. Αυτό είναι άδικο.»