Ο τρόπος κοινωνικοποίησης των μαθητών…
1ο ΕΠΑΛ Δράμας – Ένα σχολείο
που καινοτομεί και δημιουργεί
Οι δράσεις που προγραμματίζονται για το τρέχον σχολικό έτος
ΤΟ 1ο ΕΠΑΛ Δράμας, είναι ένα από τα σχολεία που πραγματικά, δεν αφήνει ανεκμετάλλευτο κανένα πρόγραμμα δράσης. Μέχρι σήμερα, έχει συμμετάσχει σε δράσεις εθνικού αλλά και ευρωπαϊκού επιπέδου και όλες αυτές μέσα από την ακάματη δουλειά μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ο «Πρωινός Τύπος», έχει κατά καιρούς δημοσιεύσει μέρος των δράσεων, ενώ μάλιστα με την ευκαιρία της πανδημίας, έχει στηθεί στο σχολείο ένα μικρό τηλεοπτικό studio, με όλα τα απαραίτητα μηχανήματα, ώστε να μπορεί να δημιουργεί μικρές τηλεοπτικές εκπομπές, που θα ζήλευε ακόμα και ένα τηλεοπτικό κανάλι.
Τα έργα τα οποία υλοποιεί το 1ο ΕΠΑΛ Δράμας, είναι Project τύπου STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Μathematics) με την εμπλοκή πολλών Θετικών Επιστημών στην υλοποίηση των έργων. Παράλληλα κάποια αλλά αφορούν και κοινωνικά θέματα, δράσεις πολιτισμού και ψυχαγωγίας στο πλαίσιο των οποίων δημιουργείται εκπαιδευτικό υλικό με τη μέγιστη εμπλοκή των μαθητών με βάση τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους.
Στο σχολείο υπάρχει ένα ομαδοσυνεργατικό κλίμα που οδηγεί στην υλοποίηση έργων και κατασκευών αλλά και σε πιθανές διακρίσεις ακολουθώντας την πορεία των προηγούμενων ετών.
Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας συμμετέχει για 4η χρονιά στο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.» (Μ.Ν.Α.Ε.). Φορέας υλοποίησης και διαχείρισης των χρηματοδοτούμενων Σχεδίων Δράσης της Μ.Ν.Α.Ε. είναι το ΝΟΗΣΙΣ (Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας στην Θεσσαλονίκη). Τα έργα που προγραμματίζει για φέτος είναι:
Σχολικός Σεισμογράφος
Περιγραφή έργου: Σε συνεργασία και την υποστήριξη του ΕΚΦΕ Δράμας θα μελετηθεί το φαινόμενο του σεισμού, τα σεισμικά κύματα και θα αναζητηθούν λύσεις για την κατασκευή δύο σεισμογράφων. Το πρώτο μοντέλο θα έχει εκπαιδευτική και παιδαγωγική χρήση, θα αξιοποιηθεί εκπαιδευτικά για να γίνει κατανοητή η λειτουργία του σεισμογράφου και η συσχέτισή του με τους νόμους της φυσικής. Ο δεύτερος σεισμογράφος θα είναι λειτουργικός, θα παράγει αποτελέσματα που μπορούν να αξιοποιηθούν ερευνητικά και θα έχει τις προδιαγραφές ώστε να μπορέσει να ενταχθεί στο Ελληνικό και Πανευρωπαϊκό σχολικό δίκτυο σεισμογράφων.
Φτιάξε το δικό σου μετεωρολογικό σταθμό
Περιγραφή έργου: Σκοπός της κατασκευής ενός σχολικού Μετεωρολογικού Σταθμού είναι η συνεργασία μαθητών, εκπαιδευτικών και του τοπικού ΕΚΦΕ σε ένα project όπου το τελικό αποτέλεσμα θα είναι αφενός, ένας πειραματικός μετεωρολογικός και αφετέρου η δημιουργία ενός ψηφιακού εγχειριδίου ώστε ο καθένας μόνος του να μπορεί να δημιουργήσει το δικό του μετεωρολογικό σταθμό. Ο μετεωρολογικός σταθμός θα μπορεί να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς από τη σχολική κοινότητα, αλλά και τα δεδομένα του θα είναι χρήσιμα στην τοπική κοινωνία. Τα τελικά παραδοτέα θα είναι ένα ψηφιακό manual κατασκευής του μετεωρολογικού σταθμού και ο ίδιος ο ψηφιακός μετεωρολογικός σταθμός του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας που θα αναρτά τις μετρήσεις του στην ιστοσελίδα του σχολείου, σε smartphone, στο διαδίκτυο και σε μετεωρολογικούς χάρτες.
Συσκευή εποπτείας κάδων ανακύκλωσης
Κατασκευή συσκευής για την εποπτεία της πληρότητας των κάδων ανακύκλωσης στην σχολική μονάδα και η απεικόνιση της πληροφορίας μέσω Android εφαρμογής στο κινητό.
Περιγραφή έργου: Θα κατασκευαστεί μια ηλεκτρονική συσκευή η οποία θα εποπτεύει την πληρότητα των κάδων ανακύκλωσης και θα την απεικονίζει μέσω μιας android εφαρμογής σε κινητό τηλέφωνο. Η κατασκευή αυτή θα μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί για παράδειγμα στους υπόγειους κάδους της πόλης μας. Έτσι το τμήμα καθαριότητας παρακολουθώντας την πληρότητα των κάδων θα προγραμματίζει την αποκομιδή των απορριμμάτων. Με αυτόν τον τρόπο α) θα περιοριστούν οι μετακινήσεις απορριμματοφόρων που συνεπάγεται οικονομία, μείωση της ρύπανσης και προστασία του περιβάλλοντος και β) θα μειωθεί ο αριθμός και οι ώρες εργασίες των υπαλλήλων καθαριότητας.
Πόσα βακτήρια υπάρχουν στο σφουγγάρι της κουζίνας του σπιτιού μας;
Περιγραφή έργου: Οι μαθητές και μαθήτριες της ομάδας έργου, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους κ. Σαχινίδη Συμεών ΠΕ 04 01 (τέως ερευνητή της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης στις πυρηνικές τεχνολογίες) και αξιοποιώντας την πτυχιακή του εργασία στην ραδιοβιολογία (τομέας ακτινοβολιών) θα συμμετέχουν στη δημιουργία μιας καινοτόμας ηλεκτρονικής διάταξης με λέιζερ συγκεκριμένης συχνότητας ώστε να μπορεί να ενεργοποιεί τα βακτήρια, να τα μεγεθύνει και να τα προβάλει ώστε να τα παρατηρούμε χωρίς τη χρήση μικροσκοπίων. Με τη διάταξη αυτή θα ενεργοποιούνται τα βακτήρια που υπάρχουν σε ένα σφουγγάρι που χρησιμοποιήθηκε τουλάχιστον οκτώ (8) ώρες μετά το πλύσιμο των πιάτων. Το δείγμα θα βρίσκεται σε παλλόμενο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο που σκοπό έχει να τα προκαλεί κίνηση στα βακτήρια.
Γνωριμία και εικονική παρουσίαση των θρησκευτικών μνημείων της πόλης μου
Περιγραφή έργου: Η δράση θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με μαθητές και εκπαιδευτικούς του 2ου Γυμνασίου Δράμας και την άμεση καθοδήγηση και συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών. Οι μαθητές των σχολειών θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να ταξιδέψουν στα θρησκευτικά μνημεία της Δράμας, μέσα από την δική τους έρευνα αλλά και με επισκέψεις στα αντίστοιχα θρησκευτικά μνημεία της πόλης μας. Θα έρθουν σε επαφή με την ιστορία, τον πολιτισμό και την τέχνη. Παραδοτέα της δράσης θα είναι α) η αποτύπωση των θρησκευτικών μνημείων της Δράμας με τη χρήση χαρτών γεωπληροφορικής (GIS), β) η δημιουργία ενός εικονικού ψηφιακού μουσείου με εικονική περιήγηση για τα μνημεία, γ) η ψηφιακή τους παρουσίαση στην ιστοσελίδα του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας, δ) ένας θρησκευτικός τουριστικός οδηγός και ε) αφίσες που θα φιλοξενούν QR Code για κάθε ένα από τα παραπάνω. Θα ζητήσουμε από το δήμο Δράμας οι αφίσες να τοποθετηθούν σε πολλά σημεία της πόλης ώστε ο επισκέπτης στη Δράμα σκανάροντας το QR Code να έχει άμεση πληροφόρηση για τα θρησκευτικά μνημεία της πόλης μας.
Γκράφιτι: «Ένας ακόμη λόγος για να επισκεφτεί κανείς τη Δράμα»
Περιγραφή έργου: Στο πλαίσιο της δράσης «Γκράφιτι: ένας ακόμη λόγος για να επισκεφτεί κανείς τη Δράμα» θα υλοποιηθεί ένα σύνθετο και ομαδοσυνεργατικό project μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου μας και του 2ου Γυμνασίου Δράμας με σκοπό την γνωριμία, ψηφιακή και εικονική παρουσίαση των Γκράφιτι της πόλης μας και την προώθηση ενός ακόμη λόγου να επισκεφθεί κάποιος την πόλη μας.
Επί σκηνής…
Περιγραφή έργου: Στο πλαίσιο της δράσης «Επί σκηνής …» θα συνεργαστούν μαθητές δύο σχολικών μονάδων και διαφορετικών ειδικοτήτων για το «ανέβασμα», στην αγγλική γλώσσα, του θεατρικού δρώμενου «Η επιστροφή του Οδυσσέα».
Προσφέρω … για να έχω
Περιγραφή έργου: Στο πλαίσιο της δράσης «Προσφέρω … για να έχω» θα κατασκευάσουν έργα τέχνης, αναμνηστικά, διακοσμητικά και είδη δώρων, σαπούνια, κηραλοιφές, από πρωτογενή υλικά, καθώς και από επαναχρησιμοποιήσιμα και ανακυκλώσιμα υλικά. Ουσιαστικά είναι μια δράση που επιχειρεί να συνδυάσει τη μαθητική επιχειρηματικότητα με τη δημιουργία τεχνημάτων, την ανακύκλωση, τον εθελοντισμό και την κοινωνική προσφορά.
Επίσης, ομάδες μαθητών σε συνεργασία με τον σύλλογο γονέων, τις αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες και φορείς, τον αντιδήμαρχο καθαριότητα θα διοργανωθούν εθελοντικές δράσεις με σκοπό τον καθαρισμό της Αγίας Βαρβάρας, τμήματος του περιφερειακού δρόμου και της ανάπλασης.
Τέλος, κατά τη διάρκεια υλοποίησης της δράσης θα υλοποιηθεί μια πληθώρα ενημερώσεων και βιωματικών σεμιναρίων με φορείς που συνεργάζεται η σχολική μονάδας όπως:
– Διεθνής Αμνηστία – υλοποίηση βιωματικών δράσεων για το προσφυγικό, τα δικαιώματα των παιδιών κ.α
– WWF Ελλάδος – υλοποίηση βιωματικών δράσεων για τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος
– Anima – Οι μαθητές θα γνωρίσουν άγρια ζώα που βρίσκονται υπό περίθαλψη μέσα από ένα διαδραστικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει διασκεδαστικά βίντεο και περιήγηση στο Σταθμό Πρώτων Βοηθειών της ΑΝΙΜΑ.
– ΑΡΧΕΛΩΝ (Σύλλογος για την Προστασία της Θαλάσσιας Χελώνας) – οι μαθητές θα γνωρίσουν τις χελώνες που βρίσκονται υπό περίθαλψη στο χώρο του συλλόγου
– ΚΠΕ Κορδελιού: Συμμετοχή στο δίκτυο βιώσιμη πόλη μέσα από μία σειρά βιωματικών δράσεων.
– Σύλλογος καρκινοπαθών Δράμας – Συλλογή πλαστικών καπακιών
Ανάπτυξη αισθητικής αξίας εσωτερικού χώρου της σχολικής μονάδας
Περιγραφή έργου: Οι μαθητές και μαθήτριες να δημιουργήσουν ένα εικαστικό έργο σε εσωτερικό τοίχο του σχολείου εκφράζοντας μέσα από τη δική τους ματιά τον κόσμο που αυτοί/ες επιθυμούν και θα αναπτύξουν αισθητικά κριτήρια κατανοώντας την επίδραση αυτών στην καθημερινή ζωή.
Η ενημέρωση συνεχίζεται ….
Περιγραφή έργου: Στο πλαίσιο της δράσης «Η ενημέρωση συνεχίζεται ….» θα πραγματοποιηθεί, θα αποτυπωθεί και θα παρουσιαστεί στην ευρύτερη κοινωνία της πόλης μας ένας ευρύς κύκλος με ενημερώσεις, εκδηλώσεις, ημερίδες και επιμορφώσεις που θα αφορούν εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες του σχολείου καθώς και τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας, όπως:
Ημερίδα ενημέρωσης των γονέων και μαθητών για τις προοπτικές και δυνατότητες των αποφοίτων του σχολείου.
Σε συνεργασία με τη ΔΡΑΣΗ (Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων & Προαγωγής Ψυχοκινητικής Υγείας Π.Ε Δράμας), θα υλοποιήσουμε βιωματικά μαθήματα σε κάθε τάξη του σχολείου.
Σε συνεργασία με τη ΔΡΑΣΗ θα διοργανωθεί ημερίδα ενημέρωσης μαθητών & γονέων και κηδεμόνων για τις “Εξαρτήσεις …. ουσίες και ηλεκτρονική”.
Σε συνεργασία με τον ψυχολόγο της σχολικής μονάδας του προγράμματος ΜΝΑΕ, θα υλοποιηθεί ένα βιωματικό εργαστήρι, για τον σχολικό εκφοβισμό, με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ “Ημερολόγια εκφοβισμού” ή “Bullying Diaries”.
Σε συνεργασία με τον Ερυθρό Σταυρό Δράμας ή το ΕΚΑΒ θα υλοποιηθούν μαθήματα Πρώτων Βοηθειών στους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου.
Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δημιουργεί_2022
Περιγραφή έργου: Ημερίδα προβολής του σχολείου και διάχυσης αποτελεσμάτων Σχεδίου Δράσης – Τετάρτη 18-05-2022. Οι μαθητές θα συλλέξουν έντυπο και φωτογραφικό υλικό από το σύνολο των δράσεων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της ΜΝΑΕ και θα το παρουσιάσουν στους γονείς τους και στην Δραμινή κοινωνία. Επίσης, θα συγκεντρωθούν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (π.χ. ειδικότητες, δυναμικό, συμμετοχές σε προγράμματα κλπ) προκειμένου να εξηγήσουμε τους λόγους για τους οποίους το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας είναι το καταλληλότερο σχολείο για να συνεχίσουν την φοίτησή τους στο Λύκειο οι μαθητές του Γυμνασίου.
Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα
Παράλληλα συμμετέχουμε και στα παρακάτω ευρωπαϊκά προγράμματα:
Συμμετέχουμε στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus + τίτλο “Creative Vibs” και θέμα τον κινηματογράφο, το θέατρο, την μουσική και τον χορό. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν μαθητές και εκπαιδευτικοί από την Πολωνία, την Πορτογαλία, την Ιταλία και την Κροατία.
Συμμετέχουμε στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα eTwinning με τίτλο “Global Goals in Business”. Υιοθετώντας τη σημασία των Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης, το έργο στοχεύει να προκαλέσει τους μαθητές μας να αναπτύξουν επιχειρηματικές ιδέες που είναι σε θέση να βοηθήσουν στην επίτευξη των 17 Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν μαθητές και εκπαιδευτικοί από την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Επίσης, συμμετέχουμε στο πρόγραμμα Tipping Point όπου οι μαθητές μας συνομιλούν με διάφορους διακεκριμένους επιστήμονες – μέντορες, για θέματα α) επαγγελματικού προσανατολισμού που αφορούν τις ειδικότητες μας και β) για το φυσικό αέριο και τις προοπτικές εργασίας σε αυτόν τον τομέα.
Τέλος, στο σχολείο λειτουργεί και ο θεσμός του «Συμβούλου Καθηγητή» για τους μαθητές της Α΄ τάξης.
Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας, τα τελευταία χρόνια, έχει ανοίξει τα φτερά του και επιπλέον από την εκπαιδευτική του λειτουργία, συνεργάζεται με φορείς, υπηρεσίες και ιδιώτες, συμμετέχει και υλοποιεί καινοτόμα προγράμματα σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο καταγράφοντας πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του.
Οι δράσεις του σχολείου έχουν πολλαπλούς στόχους παιδαγωγικούς, ενθάρρυνσης της συνεργασίας και σύνδεσης του σχολείου με την τοπική κοινωνία και ειδικότερα επιδιώκουν:
Τη δημιουργικότητα και την καινοτομία
Την ανάδειξη των πολλαπλών ικανοτήτων των μαθητών, την ενθάρρυνση και την παροχή ευκαιριών να βιώσουν επιτυχίες
Την εξωστρέφεια και τη σύνδεση της σχολικής κοινότητας με την κοινωνία, τους γονείς,
Τη γενική ευθύνη υλοποίησης των δράσεων έχει ο Διευθυντής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας, κ. Σαλής Αναστάσιος με τους Υποδιευθυντές κα. Φωτιάδου Κυριακή και Τεστέμπαση Ιωάννη σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους στις δράσεις εκπαιδευτικούς του σχολείου. Η ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε κάθε στάδιο του σχεδιασμού, η συλλογική λήψη αποφάσεων, ο διαμοιρασμός αρμοδιοτήτων και η ανάπτυξη σχέσεων ισοτιμίας και συνεργασίας ενισχύουν την αποδοχή, την εγκυρότητα και την αποτελεσματικότητα.