Συνεδρίασε το Συντονιστικό Όργανο της Π.Ε. Δράμας για τις δασικές πυρκαγιές
Μελέτη για κατασκευή υδατοδεξαμενής
και δικτύου πυρόσβεση για την
προστασία του άλσους Κορυλόβου
► Αναγκαιότητα η άμεση συνεργασία και ο συντονισμός των φορέων για την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών
► Παπαεμμανουήλ: Η απομάκρυνση πολιτών από οικισμούς είναι αρμοδιότητα των Δήμων
Του Θανάση Πολυμένη
ΥΠΟ ΤΗΝ προεδρία του αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Γρ. Παπαεμμανουήλ, συνεδρίασε χθες το πρωί το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας της Π.Ε. Δράμας, με θέμα τον συντονισμό των φορέων για τις δασικές πυρκαγιές.
Στη σύσκεψη, συμμετείχαν ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Παρακολούθησης Εφαρμογής Δράσεων Αγροτικής Οικονομίας. κ. Γεώργιος Ζιμπίδης, ο Περιφερειακός Συντονιστής Πολιτικής Προστασίας Α.Μ.Θ. Αντιστράτηγος ε.α. Πρόδρομος Φωτακίδης, ο Διευθυντής Πολιτικής Προστασίας της Π.Α.Μ.Θ. κ. Κωνσταντίνος Χουβαρδάς, o Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ν. Δράμας Πύραρχος Ιωάννης Αραμπατζής, ο Διοικητής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Δράμας Αντιπύραρχος Δανιήλ Στούπας, ο Αντιδήμαρχος Δήμου Δοξάτου κ. Ιπποκράτης Χατζηπροδρόμου, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολιτικής Προστασίας Δήμου Παρανεστίου κ. Παύλος Σοφιάδης, εκπρόσωποι των Δήμων Δράμας, Προσοτσάνης και Κ. Νευροκοπίου, εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Δασών Δράμας, ο Δασάρχης Δράμας κ. Νικόλαος Κόντος, ο Δασάρχης Κ. Νευροκοπίου κ. Μιχαήλ Μαναρίδης, ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής Διεύθυνσης Αστυνομίας Δράμας Ιωάννης Παπαθανασίου, εκπρόσωπος των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και υπηρεσίες.
Τα θέματα που εξετάσθηκαν και λήφθηκαν αποφάσεις, σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών Εξαιτίας Δασικών πυρκαγιών με την κωδική ονομασία «ΙΟΛΑΟΣ», είναι ο προγραμματισμός έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης στο οδικό δίκτυο, καθώς και σε εγκαταστάσεις και υποδομές εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων, η διασφάλιση της έγκαιρης επικοινωνίας και του συντονισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και οργάνων σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, ο συντονισμός σε επίπεδο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και διαχείρισης των συνεπειών που προκαλούνται από δασικές πυρκαγιές, καθώς και ζητήματα και διαδικασίες της οργανωμένης προληπτικής απομάκρυνσης των πολιτών. Επίσης, συζητήθηκαν η αξιοποίηση των Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας που δραστηριοποιούνται στο Νομό σε δράσεις επιτήρησης των δασών, καθώς και η καθοριστική συμβολή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Βαθμού στη συντήρηση και βελτίωση του δασικού οδικού δικτύου.
Στη σύσκεψη υπογραμμίσθηκε το υψηλό επίπεδο ετοιμότητας και συντονισμού που βρίσκεται ο όλος μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας στην Π.Ε. Δράμας, με τη συμμετοχή και τη συμβολή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ο καθένας στον τομέα ευθύνης και αρμοδιότητάς του.
Στη συνέχεια, το Συντονιστικό Όργανο προχώρησε σε μία αποτύπωση των προβλημάτων και ελλείψεων που αντιμετωπίζουν οι φορείς και υπηρεσίες και σε επικαιροποίηση του συνολικού σχεδιασμού, καθώς και των κεντρικών κατευθύνσεων αναφορικά με δράσεις, έργα, τεχνικές παρεμβάσεις, μέτρα πρόληψης και μέτρα επιχειρησιακής ετοιμότητας, προκειμένου την αποτροπή και καταστολή πυρκαγιών.
Συντονισμός έργου
Σε δηλώσεις του στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Παπαεμμανουήλ, τόνισε ότι, «σκοπός μας είναι να υπάρχει κοινός βηματισμός των υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, των Δήμων, της Δασικής Υπηρεσίας και όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την πρόληψη και αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών. Είναι θετικό ότι έχει βελτιωθεί προς αυτή την κατεύθυνση το θεσμικό πλαίσιο, με το νέο κρατικό, κεντρικό σχεδιασμό. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην πρόληψη, με τα απαραίτητα έργα, καθαρισμούς ρεμάτων, οδικών δικτύων κ.λ.π., την προσβασιμότητα των οχημάτων, έτσι ώστε να προλάβουμε την όποια πυρκαγιά πριν αυτή εκδηλωθεί ή πριν αυτή κλιμακωθεί».
Επίσης, κατά την εισήγησή του στη συνεδρίαση, ο κ. Παπαεμμανουήλ αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, στο θέμα της διασφάλισης της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, αναφερόμενος και στο σχέδιο ΙΟΛΑΟΣ, το οποίο μεταξύ άλλων αφορά και την απομάκρυνση πολιτών από οικισμούς που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις και σε δασικές πυρκαγιάς. Όπως είπε μάλιστα, αυτό είναι αποκλειστική ευθύνη των Δήμων.
Υδατοδεξαμενή και δίκτυο πυρόσβεσης στον Κορύλοβο
Σε άλλο σημείο, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας, είπε πως είχε δεχθεί παλαιότερα πρόταση του διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ν. Δράμας κ. Αραμπατζή, ώστε να κατασκευαστεί μια υδατοδεξαμενή χωρητικότητας 400 κυβικών μέτρων στην περιοχή του άλσους Κορυλόβου καθώς και ένα δίκτυο πυρόσβεσης.
Όπως είπε, για το θέμα αυτό, είχε συνάντηση με το δήμαρχο Δράμας και την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και τη ΔΕΥΑΔ, η οποία μελέτησε το θέμα και ετοίμασε σχετική μελέτη μαζί με τα τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή τους: «Το περιαστικό άλσος του Κορυλόβου Δράμας», είπε ο κ. Παπαεμμνουήλ και τόνισε: «Είναι ένας πνεύμονας για την περιοχή μας, ένα σημείο αναφοράς για τη Δράμα και έχουμε υποχρέωση να κινηθούμε με το ρητό ότι η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία ζητούσε την κατασκευή μιας τσιμεντένιας υδατοδεξαμενής χωρητικότητας 400 κυβικών μέτρων και την τοποθέτηση και κατασκευή ενός δικτύου 25 πυροσβεστικών κρουνών. Μένει να δούμε πως θα χρηματοδοτηθεί».
Η πρόληψη είναι το παν
Εκ μέρους του, ο Αντιστράτηγος ε.α. κ. Φωτακίδης, Περιφερειακός Συντονιστής Πολιτικής Προστασίας Α.Μ.Θ., τόνισε ιδιαίτερα ότι «η πρόληψη είναι το παν» και ότι «αν δεν προλάβουμε το πρόβλημα εν τη γενέσει του, έχουμε χάσει τα πάντα». Τόνισε μάλιστα ιδιαίτερα, ότι στον τομέα αυτό είναι απαραίτητος ο συντονισμός όλων των φορέων μεταξύ τους και σημείωσε ότι, «όταν η φωτιά αρχίσει και κλιμακώνεται δεν μπορούμε να την προλάβουμε. Γι’ αυτό θα πρέπει να βρεθούμε όλοι άμεσα στον τόπο της φωτιάς και να μην υπάρξουν καθυστερήσεις, διαφορετικά θα χάσουμε το παιχνίδι».
Ο ίδιος ζήτησε να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη συζήτηση, λέγοντας ότι όσον αφορά το ζήτημα της απομάκρυνσης κατοίκων αν κινδυνεύσει κάποιος οικισμός, αυτό είναι σε άμεση ευθύνη των Δήμων.
Με τη σειρά του, ο Διευθυντής Πολιτικής Προστασίας της ΠΑΜΘ κ. Χουβαρδάς αναφέρθηκε στη συνεδρίαση των τριών ΣΟΠΠ ανά 15 μέρες, «που σημαίνει ότι δίνεται ιδιαίτερα βάρος στην πρόληψη» από το Υπουργείο, «ενώ σ’ αυτές τις συνεδριάσεις θα δοθεί ιδιαίτερη βάση στον καθαρισμό των περιοχών καθώς και στην προσβασιμότητα στα δασικά συμπλέγματα».
Τόνισε μάλιστα ότι, «σ’ αυτή την ιδιαίτερη αντιπυρική περίοδο, όπως είπε και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αμυράς, οτιδήποτε μελέτες υπάρχουν σ’ αυτό το θέμα, θα χρηματοδοτηθούν άμεσα, ώστε να γίνουν όποια έργα χρειάζονται για την πρόληψη στις περιοχές που θα υποδειχθούν».
Σε άλλο σημείο, ο κ. Χουβαρδάς είπε ότι «έχει αλλάξει λίγο το θεσμικό πλαίσιο, καθώς οι Δήμοι πλέον θα πρέπει να κάνουν αυτοψίες στους χώρους όπου τυχόν υπάρχουν σκουπίδια καθώς και στα οικόπεδα που είναι κοντά σε δασικά συμπλέγματα ή σε μίξη δάσους και οικισμών θα πρέπει να καθαριστούν από τους πολίτες. Σε διαφορετική περίπτωση, ο Δήμος μπορεί να μπει αυτεπάγγελτα σε συνεννόηση βέβαια και με τις εισαγγελικές αρχές για να καθαριστούν».