Home > Πρώτο Θέμα > Εγκρίθηκε πριν από λίγο από τη διυπουργική επιτροπή ο διαγωνισμός για  τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης-Προαναγγελία για δημοπράτηση εντός του καλοκαιριού

Εγκρίθηκε πριν από λίγο από τη διυπουργική επιτροπή ο διαγωνισμός για  τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης-Προαναγγελία για δημοπράτηση εντός του καλοκαιριού

Εγκρίθηκε πριν από λίγο από τη

διυπουργική επιτροπή ο διαγωνισμός

για  τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης

Προαναγγελία για δημοπράτηση εντός του καλοκαιριού

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ πριν από λίγο από τη διυπουργική επιτροπή, το έργο της κατασκευής του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για το έργο: «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)» με ενδεικτικό προϋπολογισμό 200,44 εκ.€  (χωρίς ΦΠΑ) και συνολικού μήκους 43 χλμ. Τα κοινωνικοοικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη του έργου είναι πολλαπλά καθώς θα επιτευχθεί η ταχύτερη διασύνδεση των πρωτευουσών νομών και η δημιουργία συνεκτικής αλυσίδας με την υπόλοιπη χώρα αλλά και το εξωτερικό για την απρόσκοπτη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων.

Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας / συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής και δεν θα προβλέπονται διόδια.

Κατά τη συζήτηση στη διυπουργική επιτροπή, ο υπ. Υποδομών και Μεαφορών κ. Καραμανλής, σημείωσε σχετικά: «Και οι σημερινές αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ εντάσσονται στο μεγάλο σχέδιο έργων που έχει εκπονήσει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπηρετώντας τον Εθνικό στόχο της ανάπτυξης. Διότι τα έργα, όπως για παράδειγμα οι νέοι οδικοί άξονες, Δράμα – Αμφίπολη και Μαυροβούνι – Έδεσσα, αναδεικνύουν τις τοπικές κοινωνίες, στηρίζουν την Εθνική οικονομία και στο τέλος διαμορφώνουν το χάρτη μιας Ελλάδας που αλλάζει».

Ο κ. Καραμανλής είπε ακόμα ότι, «η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, χωρίς ιδεολογικές εμμονές, αλλά με προσήλωση στις ανάγκες της Εθνικής Οικονομίας και τα αιτήματα των πολιτών, διευρύνει τον κύκλο των συνεργασιών και συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα.

Σχεδιάζοντας την Ελλάδα του αύριο χρειάζεται συμμαχία όλων των υγειών δυνάμεων του τόπου, αλλά και ευθυγράμμιση  με τη νέα φιλοσοφία που διέπει πλέον τον σχεδιασμό μας για τις σύγχρονες υποδομές της χώρας. Αυτή της βιώσιμης ανάπτυξης και της ορθολογικής αξιοποίησης και διαχείρισης των φυσικών μας πόρων.  Συνδυάζουμε με άλλα λόγια, και τους τρεις θεμελιώδεις στόχους που έχουμε θέσει με ολόκληρο το πρόγραμμα έργων μας: Καλύτερη καθημερινότητα, ανάπτυξη και προστασία τους περιβάλλοντος».

Η συζήτηση στη Βουλή

Να σημειώσουμε ότι, την προαναγγελία για την έγκριση του οδικού άξονα από τη διυπουργική επιτροπή είχε κάνει στη Βουλή, ο υφυπουργός κ. Καραγιάννης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση για τον οδικό άξονα της βουλευτή Δράμας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κας Χαράς Κεφαλίδου.

Άλλωστε, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ο «Πρωινός Τύπος» είχε δημοσιεύσει σχετικό κείμενο για την στασιμότητα του έργου, ενώ φαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα έχουν υπάρξει πιθανότητα ιδιαίτερες πιέσεις προς την κυβέρνηση για το ζήτημα αυτό.

Η ερώτηση

Αναλυτικότερα, η κα. Κεφαλίδου είχε καταθέσει ερώτηση στη Βουλή, σχετικά με το ζήτημα του αποκλεισμού και της απομόνωσης του Νομού Δράμας, επισημαίνοντας ότι η Δράμα παραμένει χωρίς σύνδεση με την Εγνατία Οδό και εκτός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Η κα. Κεφαλίδου στην ερώτησή της, αναφέρεται αρχικά στις προεκλογικές δηλώσεις του πρωθυπουργού το 2019, όπου «δήλωνε για άλλη μια φορά τη δέσμευσή του για υλοποίηση αυτού του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης».

Στη συνέχεια σημείωνε: «Φτάσαμε λοιπόν Σεπτέμβρη του 2019, δύο μήνες Κυβέρνηση, 84η ΔΕΘ και ο κύριος Πρωθυπουργός επαναλαμβάνει ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από το βασικό στοίχημα να ολοκληρωθούν οι κάθετοι άξονες που συνδέουν με την Εγνατία Οδό. Και μάλιστα, δεσμεύτηκε ότι σε δεκαοκτώ μήνες, εφόσον υπάρχει η μελέτη, θα δημοπρατηθεί.

Φτάνουμε στις 5 Μαρτίου του 2021. Ο Υπουργός Υποδομών, ο κ. Καραμανλής, δηλώνει ότι εντός του έτους αρχίζουν οι εργασίες στον κάθετο άξονα και ότι η Κυβέρνηση θα προτείνει την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Θέλω να σας πω ότι για λόγους κυρίως προσωπικής σοβαρότητας, εξήντλησα κάθε περιθώριο και στο να σας συναντήσω και στο να κάνω αυτή την επίκαιρη ερώτηση, έχοντας καταθέσει σωρεία γραπτών ερωτήσεων».

Χαρακτηριστικά μάλιστα τόνισε στη συζήτηση στη Βουλή η κα. Κεφαλίδου, ότι «Είμαστε ο μοναδικός νομός στη Βόρεια Ελλάδα που ακόμη δεν έχει σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Για έναν ανεξήγητο -θα μου πείτε εσείς- λόγο παραμένουμε απομονωμένοι και αόρατοι όχι μόνο από τη δική σας Κυβέρνηση, αλλά και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Και αυτή η πολυπόθητη υπόσχεση έχει τελικά γίνει όνειρο θερινής νυκτός και όλα αυτά είναι εις βάρος της ανάπτυξης της περιοχής σε όλα τα επίπεδα, οικονομικής, επιχειρηματικής, κοινωνικής, πολιτιστικής, πολιτισμικής».

Επίσης, η ίδια αναφέρθηκε και στο έργο του οδικού άξονα Καβάλας – Δράμας, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για έργο της Περιφέρειας, ενώ έφτασε και στο «κερασάκι στην τούρτα, που είναι η περίφημη Σιδηροδρομική Εγνατία, όπου, μετά από εκατόν τριάντα χρόνια που η Δράμα είχε σύνδεση απευθείας με τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη, είναι και πάλι εκτός. Είναι εκτός και δυστυχώς, πρέπει να σας πω ότι δεν είναι μόνο ότι στα μεγάλα έργα είμαστε εκτός, αλλά δεν έχει πέσει ούτε ένα ευρώ για τη συντήρηση του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου. Και όλα αυτά θα δημιουργήσουν ένα αποτέλεσμα τραγικό. Όποιος Δραμινός θέλει να ταξιδέψει, θα πηγαίνει μέσω Ξάνθης ή μέσω Αμφίπολης».

Οι απαντήσεις

Σε γενικές γραμμές, η απάντηση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, συνοψίζεται ότι το έργο του άξονα Δράμας – Αμφίπολης θα γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), χωρίς διόδια και με κόστος 270 εκατ. ευρώ.

Είπε μάλιστα ότι, την «επόμενη Τετάρτη (σ.σ. σήμερα δηλαδή) θα εγκριθεί από τη διυπουργική επιτροπή, (και) θα δημοπρατηθεί εντός του καλοκαιριού».

Αναλυτικότερα, ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι «στον σχεδιασμό και στον προγραμματισμό του Υπουργείου μας υπάρχουν σε εξέλιξη και τα δύο ζητούμενα και για τον οδικό άξονα Δράμας-Αμφίπολης που θα συνδέει τη Δράμα με την Εγνατία. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι το έργο αυτό, όπως σωστά προαναφέρατε, εξαγγέλθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, παρουσία του Υπουργού Υποδομών και δική μου τότε, ως Γενικού Γραμματέα Υποδομών και ανακοινώσαμε στη Θεσσαλονίκη ότι θα το υλοποιήσουμε μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Κατόπιν, χαρακτήρισε ο Υπουργός, τον Ιούλιο του 2021, το έργο αυτό ως εθνικού επιπέδου και στη συνέχεια, προχωρήσαμε τις απαραίτητες διαδικασίες για την ωρίμανση του έργου αυτού».

Όπως είπε μάλιστα, «Έτσι, λοιπόν, σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσουμε ότι η πρόταση υπαγωγής του οδικού άξονα Δράμα-Αμφίπολη, με προϋπολογισμό 270 εκατομμύρια, έχει ήδη κατατεθεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ από τις αρχές Μάη και την Τετάρτη, μεθαύριο λοιπόν, το έργο αναμένεται να εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή και εντός του καλοκαιριού θα το δημοπρατήσουμε».

Εξήγησε μάλιστα ότι «το έργο περιλαμβάνει την αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων  της υπάρχουσας οδού, αλλά και κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους 43 χλμ.»

Δίνοντας κάποια χαρακτηριστικά του έργου, ο κ. Καραγιάννης είπε ότι «η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο, με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου δεκατριάμισι χιλιόμετρα και θα κατασκευάσουμε και περίπου εικοσιεννιάμισι χιλιόμετρα νέα. Τα δεκαεξίμισι από αυτά θα παρακάμπτουν τους οικισμούς Ροδολίβος και Πρώτη Σερρών και τα υπόλοιπα δεκατρία αφορούν στην κατασκευή του τμήματος Δράμα-Μαυρολεύκη, που περιλαμβάνει και την κατασκευή του κόμβου Δράμας».

Επανέλαβε ότι το έργο θα έχει τριετή κατασκευαστική περίοδο και θα περιλαμβάνεται σ’ αυτό και η συντήρηση και λειτουργία του για 27 χρόνια. Όπως επίσης υποστήριξε ο ίδιος, «μειώνοντας ουσιαστικά τον χρόνο για να φτάσει κάποιος στη Θεσσαλονίκη και για επιβατικά και για βαρέα οχήματα κατά περίπου 30 λεπτά».

Σιδηροδρομική χάραξη

Αναφορά έκανε ακόμα ο κ. Καραγιάννης και στο θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Δράμας με την Σιδηροδρομική Εγνατία, λέγοντας: «Αντίστοιχα, για την υφιστάμενη χάραξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης, η οποία συνδέει τη Δράμα και με τη Θεσσαλονίκη, αλλά και με την Αλεξανδρούπολη, δεν πρόκειται να καταργηθεί η λειτουργία της χάραξης και δεν πρόκειται να επηρεαστεί από τη χάραξη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Αντιθέτως -γιατί και αυτό θα πρέπει να το γνωρίζουν οι κάτοικοι και οι πολίτες της Δράμας- περιλαμβάνεται στον προγραμματισμό των έργων που εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης και πρόκειται και αυτή να αναβαθμιστεί μέσω πόρων που έχουμε εξασφαλίσει με μια σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ουσιαστικά αποτελώντας τη χρηματοδοτική συμβολή που θα βάλει το ελληνικό Δημόσιο σε ένα ΣΔΙΤ το οποίο έχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης».

Δευτερολογίες

Στη δευτερολογία της η κα. Κεφαλίδου έθεσε δύο βασικές ερωτήσεις. Η μία ερώτηση είναι σχετική με το ΣΔΙΤ και αναρωτήθηκε «τι κίνητρο έχει ο ιδιώτης κατασκευαστής να έρθει να χρηματοδοτήσει ένα έργο χωρίς διόδια και για τι περίοδο σκέφτεστε να υπάρχουν χωρίς διόδια;», ενώ για το Σιδηρόδρομο ρώτησε: «Μιλάτε για τη Σιδηροδρομική Εγνατία και λέτε ότι είναι μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Η ερώτηση είναι σαφέστατη: Στον σχεδιασμό της Σιδηροδρομικής Εγνατίας η Δράμα είναι προορισμός; Θα περνάει η Σιδηροδρομική Εγνατία από την πόλη της Δράμας. Αυτό αλλάζει πάρα πολύ τα δεδομένα. Εάν μου πείτε ότι θα υπάρχει παράκαμψη που θα πηγαίνουμε μέσω Τοξότη, μέσω Αμφίπολης, είναι άλλη ιστορία. Θέλω να μας το αποσαφηνίσετε και επειδή είναι πολύ ωραία αυτά που ακούμε, αλλά ακούγονται στο δικό μου μυαλό ως δικαιολογίες τα όσα έχετε παραθέσει για τη μη υλοποίηση ούτε ενός -όπως σας το λέω, ούτε ενός- έργου στο τέλος της κυβερνητικής θητείας σας. Όσες δεσμεύσεις και αν έχει πάρει η Κυβέρνηση, όσες δεσμεύσεις και αν έχουν ακουστεί εδώ μέσα από τους Υπουργούς, είναι υποσχέσεις οι οποίες έχουν μείνει στην προσπάθεια της ωρίμανσης, σάπισαν στα συρτάρια σας από το περίμενε και από τις δεσμεύσεις που ακούμε».

Σε κάποιο σημείο της δευτερολογίας της μάλιστα η κα. Κεφαλίδου σημείωσε: «Και αν δεν περίσσεψε ούτε ένα ευρώ για να γίνουν τα μεγάλα έργα, θέλω να πω ότι εδώ δεν υπάρχει κονδύλι ούτε για φωτισμό, για διαπλάτυνση, για σήμανση, για εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος δικτύου. Ξέρετε ποια είναι η ερώτηση που κάνουν μεταξύ τους οι Δραμινοί; Εάν κάποιος έρθει σούρουπο και περάσει μετά το Στρυμόνα, αναρωτιούνται εάν θα βρει τη Δράμα ή εάν θα καταλήξει κάπου αλλού. Γιατί; Γιατί μετά τον κόμβο, στα εκατό μέτρα, δεν υπάρχει ούτε καν σήμανση ότι πάει στη Δράμα κάποιος».

Αργότερα, ο κ. Καραγιάννης είπε ότι «ξέρω πολύ καλά την περιοχή. Την έχω περάσει πάρα πολλές φορές και έχω οδηγήσει και την γνωρίζω πάρα πολύ καλά», ενώ αναφερόμενος στη Σιδηροδρομική Εγνατία, είπε: «δεν θα καταργήσουμε την υφιστάμενη χάραξη Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, η οποία συνδέει τη Δράμα. Το είπα ξεκάθαρα αυτό το πράγμα. Δεν θα την καταργήσουμε και μάλιστα σας είπα -γιατί συγχέετε δύο διαφορετικά πράγματα- ότι έχουμε φροντίσει μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης να χρηματοδοτήσουμε τη χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού Δημοσίου μέσα από πόρους που εξασφαλίσαμε από το Ταμείο Ανάκαμψης για την υπάρχουσα γραμμή, για την υφιστάμενη γραμμή. Άρα, αυτό είναι το πρώτο κομμάτι. Το δεύτερο είναι ότι μέσα από πόρους που έχουμε εξασφαλίσει από το CEF θα χρηματοδοτήσουμε την σιδηροδρομική Εγνατία. Φτάνει;»

Και φτάνοντας στο βασικό σημείο, είπε: «Έχουμε ήδη προβλέψει την κάθετη σύνδεση από την Αμφίπολη στο σταθμό της Νέας Ζίχνης, ώστε να εξυπηρετείται και η Δράμα. Αυτή είναι η πραγματικότητα».

Αναφορικά με το ζήτημα του δρόμου χωρίς διόδια από ΣΔΙΤ, είπε: «Έρχεστε εδώ και μας εγκαλείτε για το πώς θα πληρώσουμε. Από πληρωμές διαθεσιμότητα, θα αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο να κάνει πληρωμές διαθεσιμότητας, γιατί πιστεύουμε ότι όντως σε αυτή την περιοχή έπρεπε να έχουν γίνει πολύ περισσότερα και οι αναπτυξιακές προοπτικές που έχει η Δράμα όντως είναι πολύ μεγάλες. Γι’ αυτό έρχεται η Κυβέρνησή μας και ο ίδιος ο Υπουργός, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά αυτή την περιοχή, αυτός είναι ο τόπος καταγωγής του, εκεί πολιτεύεται -η Πρώτη Σερρών είναι ουσιαστικά στο υπογάστριο της Δράμας- και λύνει ζητήματα ετών.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, κυρία Κεφαλίδου. Πραγματικά, όποτε θέλετε, να σας αναλύσουμε ό,τι χρειάζεται. Όλα υπάρχουν ξεκάθαρα και φανερά. Άλλωστε, σε λίγες μέρες θα τα δείτε όλα. Θα δείτε και την απόφαση της διυπουργικής επιτροπής, θα δείτε και τη δημοπράτηση του έργου για την οδική σύνδεση. Τα λόγια, όταν είναι λόγια, φαίνονται. Εμείς εδώ μιλάμε με έργα».