Επίσκεψη συνέδρων στη Δράμα και στο μαρτυρικό Δοξάτο
Σχολεία της Δράμας στο διεθνές
σεμινάριο: «The holocaust
aw a starting point»
ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ σεμινάριο “ΤΗΕ HOLOCAUST AS A STARTING POINT Greece – Bulgaria – North Macedonia”, συμμετείχαν εκπρόσωποι σχολείων από τη Δράμα και συγκεκριμένα εκπαιδευτικοί από Μουσικό Σχολείο Δράμας, το 3ο και 4ο ΓΕΛ Δράμας, η Διευθύντρια του 13ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας και η ερευνήτρια εκπαιδευτικός κα. Δήμητρα Πατρωνίδου η οποία πραγματοποίησε εισήγηση με θέμα «Μαζικές θηριωδίες κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου».
Οι εργασίες του συνεδρίου ολοκληρώθηκαν στην Καβάλα στις 7 Ιουλίου, και οργανώθηκε από την τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Γαλλικό μουσειακό και ερευνητικό ίδρυμα «Memorial de la Shoah», το Holocaust Fund of the Jews (Βόρεια Μακεδονία) και την Ένωση Ιστορικών της Βουλγαρίας (Bulgarian History Teachers’ Association), με την υποστήριξη του Ερευνητικού Κέντρου MOHA και με χρηματοδότηση από το Claims Conference, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στο σεμινάριο που διεξήχθη στην Αγγλική Γλώσσα, συμμετείχαν 40 εκπαιδευτικοί Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης των παραπάνω χωρών. Από τη Δράμα εξεδήλωσαν ενδιαφέρον και συμμετείχαν, εκπαιδευτικοί από το Μουσικό Σχολείο Δράμας, το 3ο και 4ο ΓΕΛ Δράμας, η Διευθύντρια του 13ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας και η ερευνήτρια εκπαιδευτικός κ. Δήμητρα Πατρωνίδου, η οποία πραγματοποίησε εισήγηση με θέμα “Μαζικές θηριωδίες κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου”.
Κατά τις εργασίες του σεμιναρίου πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Δοξάτο, κατά την οποία οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί των τριών χωρών ξεναγήθηκαν στο Μνημείο σφαγιασθέντων και αιχμαλωτισθέντων από τους Βουλγάρους το 1913, στο μνημείο των πεσόντων και στην έκθεση φωτογραφιών και λαογραφίας του Πολιτιστικού Μορφωτικού Συλλόγου Δοξάτου, εκπληρώνοντας μέσα από την παρουσίαση ιστορικών και πολιτιστικών χώρων μνήμης, έναν από τους βασικούς στόχους του σεμιναρίου, δηλαδή, την κατάρτιση εκπαιδευτικών που προέρχονται από χώρες με δύσκολες ή αντικρουόμενες μνήμες, σε συνεργασία με τοπικές εκπαιδευτικές αρχές.
Οι Έλληνες, Βούλγαροι και Βορειομακεδόνες εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν επίσης και τον χώρο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας και συγκεκριμένα, το μνημείο για τα θύματα του Ολοκαυτώματος και την αναθηματική μαρμάρινη πλάκα που είναι αναρτημένη στο θέατρο – πρώην καπναποθήκη, όπου το 1943 συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν οι Εβραίοι της Δράμας, εκπληρώνοντας έναν ακόμα στόχο του σεμιναρίου, δηλαδή, την ανάδειξη των κινδύνων που προκύπτουν από την υιοθέτηση και άνοδο εθνικιστικών, αντισημιτικών, ρατσιστικών, ξενοφοβικών αισθημάτων, καθώς και εξτρεμιστικών ιδεολογιών.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών αναδείχθηκε η ανάγκη να αξιοποιηθούν τα μνημεία ιστορικής μνήμης και απόδοσης τιμής, ως εκπαιδευτικά μέσα αναγνώρισης των ιστορικών γεγονότων και ως εκπαιδευτικά εργαλεία αποτροπής της διαστρέβλωσης ιστορικών γεγονότων που συνδέονται με τον Α΄ και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το Ολοκαύτωμα. Η ανάγκη, αυτά τα μνημεία, μέσα από την εκπαίδευση και την κατάρτιση, να φωτίσουν τον δρόμο προς την ειρήνη και να μεταδώσουν χρήσιμα μηνύματα ζωής στους μαθητές όλων των χωρών.