Στο Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας το νέο κοστολόγιο της ΔΙΑΑΜΑΘ
Αρνητική γνωμοδότηση του Δ.Σ.
Δράμας στο σχέδιο Κανονισμού
Τιμολόγησης της ΔΙΑΑΜΑΘ για το 2023
► Με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΙΑΑΜΑΘ δεν χρεώνονται τέλη ταφής για το 2022 και το 2023
► Μλεκάνης: «Τα στοιχεία της ΔΙΑΑΜΑΘ για να κοστολογήσει και να τιμολογήσουν την παροχή υπηρεσιών, δεν είναι έγκυρα και είναι ατεκμηρίωτα»
Του Θανάση Πολυμένη
ΑΡΝΗΤΙΚΗ γνωμοδότηση έδωσε το Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας, επί του σχεδίου Κανονισμού Τιμολόγησης της ΔΙΑΑΜΑΘ ΑΑΕ για το έτος 2023, κατά τη συνεδρίασή του την περασμένη Δευτέρα 29 Αυγούστου.
Το νέο σχέδιο Κανονισμού Τιμολόγησης της ΔΙΑΑΜΑΘ για το 2023, στάλθηκε σε όλους τους Δήμους της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης, και ζήτησε την παροχή γνώμης των Δημοτικών Συμβουλίων για το έτος 2023.
Για φέτος, στο σχέδιο Κανονισμού Τιμολόγησης, δεν περιλαμβάνεται το τέλος ταφής, μετά από απόφαση του Δ.Σ. του Φορέα. Στο εισηγητικό σημείωμα της ΔΙΑΑΜΑΘ, αναφέρεται ότι σύμφωνα με σχετική νομοθεσία, από 1 Ιανουαρίου 2022, θα πρέπει να επιβάλλεται στις ποσότητες αστικών αποβλήτων (σύμμεικτων αστικών αποβλήτων και αστικών αποβλήτων συσκευασίας) ακόμα και στις ποσότητες αποβλήτων (υπολειμμάτων επεξεργασίας) που προκύπτουν από τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) , τις Μονάδες Επεξεργασίας Βιολογικών Αποβλήτων (ΜΕΒΑ) και τις Μονάδες Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας (ΜΕΑ), τέλος ταφής, υπολογιζόμενο σε είκοσι ευρώ ανά τόνο αποβλήτων, το οποίο αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο.
Από 1η Ιανουαρίου 2026, το τέλος ταφής ορίζεται σε 45 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των 55 ευρώ ανά τόνο από 1η Ιανουαρίου 2027, η οποία παραμένει σταθερή για τα επόμενη έτη.
Όπως αναφέρει η ΔΙΑΑΜΑΘ στο εισηγητικό της, «επειδή είναι προφανές σε όλους μας ότι η επιβολή του ανωτέρω τέλους θα επιφέρει σύγχυση και ανατροπή στον οικονομικό προγραμματισμό των Δήμων μας και στον προϋπολογισμό τους, οι οποίοι θα υποχρεωθούν να μετακυλήσουν το επιπλέον αυτό κόστος στους δημότες τους, αυξάνοντας εκ νέου τα δημοτικά τους τέλη, εν μέσω μάλιστα μεγάλης και διαρκούς περιόδους υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, αυξήσεων τιμών και πληθωριστικών πιέσεων.
Επειδή επιπλέον, είναι σαφές ότι η οριζόντια καταβολή του τέλους ταφής ακόμη και σε Περιφέρειας, όπως η δική μας, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν καταβάλει κάθε προσπάθεια για την εκπλήρωση των προβλεπομένων στόχων του ΕΣΔΑ (Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων), για την επεξεργασία στερεών αποβλήτων, λειτουργώντας προς τούτο Μονάδες επεξεργασίας (ΜΕΑ, ΜΕΒΑ, ΚΔΑΥ, Μονάδες Μηχανικής Διαλογής κτλ.), είναι άδικη, αντιπαραγωγική και τιμωρητική και αντιστρατεύεται την επίτευξη των ανωτέρω σκοπών με ανυπολόγιστες συνέπειες στην περαιτέρω ομαλή λειτουργία του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων και στο περιβάλλον».
Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω η ΔΙΑΑΜΑΘ, επισημαίνει ακόμα ότι «ήδη απέφυγε να συμπεριλάβει το ανωτέρω κόστος στον Κανονισμό Τιμολόγησης του 2022». Για όλους αυτούς του λόγους, απέστειλε το νέο σχέδιο Κανονισμού Τιμολόγησης για το έτος 2023, στον όποιο δεν συμπεριλαμβάνεται το αναλογούν τέλος ταφής των ετών 2022 και 2023.
Σύμφωνα με έναν πίνακα που παρουσιάζεται από τη ΔΙΑΑΜΑΘ για το σύνολο της Π.Ε. Δράμας (συμπεριλαμβάνονται και οι πέντε Δήμοι), γίνεται εκτίμηση κόστους επεξεργασίας και διάθεση σύμμεικτων ΑΣΑ για το 2023.
Στις μονάδες επεξεργασίας της Δράμας, η ποσότητα θα ανέλθει στους 29.370,86 τόνους με κόστος επεξεργασίας 33,87 ανά τόνο. Σύνολο 994.791,03 ευρώ. Για τη μεταφορά τους στο ΧΥΤΑ Καβάλας υπολογίζονται 17.622,51 τόνοι, με κόστος 12 ευρώ ανά τόνο, σύνολο 211.470,12 ευρώ. Το συνολικό κόστος των δύο παραπάνω είναι 1.206.261,15 για την Π.Ε. Δράμας, κόστος δηλαδή που καταμερίζεται στους πέντε Δήμους.
Η αρνητική γνωμοδότηση
Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας κ. Εφραιμίδης και σχετικά με την αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Δράμας, επισημαίνει: «Η ΔΙΑΑΜΑΘ είναι ένας θεσμικός φορέας διαχείρισης απορριμμάτων και χρηματοδοτείται με συγκεκριμένο τρόπο και με συγκεκριμένη ΚΥΑ από τους Δήμους».
Όπως τονίζει, «υπήρξε μια απόφαση από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΙΑΑΜΑΘ, το τέλος ταφής να μην εισπραχθεί για το 2022 αλλά και για το 2023, για λόγους στενότητας στα οικονομικά όλων των Δήμων. Αυτό βέβαια αντιβαίνει στο νόμο, ο οποίος υποχρεώνει τους Δήμους να πληρώνει τέλος ταφής. Θα πρέπει να πούμε ότι είναι αρκετά χαμηλότερο το ποσό χωρίς το τέλος ταφής, θεωρώ ότι είναι προς όφελος των Δήμων, γιατί θεωρώ ότι τα έξοδά μας είναι ανταποδοτικά και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί».
Αναφορικά με την ομόφωνη αρνητική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δράμας, ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «πόλη+ζωή», σε δήλωσή του στον «Π.Τ.», επισημαίνει ότι «η αρνητική γνωμοδότηση πάρθηκε επειδή τα στοιχεία που χρησιμοποιούν για να κοστολογήσουν και να τιμολογήσουν την παροχή υπηρεσιών, δεν είναι έγκυρα και είναι ατεκμηρίωτα».
Επί της ουσίας στο Δημ. Συμβούλιο χρησιμοποιήθηκε η πρόταση αυτή του κ. Μλεκάνη και όπως αναφέρεται στο σχετικό απόσπασμα του Δημοτικού Συμβουλίου: «…ο προγραμματισμός και η υλοποίηση των σχεδίων της ίδιας της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. είναι στον αέρα, …..οι εκτιμήσεις είναι πολύ μακριά από τα πραγματικά κόστη… »
Επισημαίνει ακόμα στον «Π.Τ.» ο κ. Μλεκάνης απαντώντας σε ερώτηση αν είναι θετικό που αφαιρούνται τα τέλη ταφής για το 2022 και το 2023: «Αν τα αφαιρεί και δεν πρόκειται να μπουν, είναι θετικό. Αν τα αφαιρεί για φέτος επειδή είναι προεκλογική χρονιά, τότε είναι άλλο. Επί της ουσίας, δεν υπάρχει απαλλαγή, αλλά υπάρχει εκκρεμότητα». Και το λέει αυτό γιατί σύμφωνα με τη νομοθεσία τα τέλη ταφής πρέπει να πληρωθεί και όπως εξηγεί ο ίδιος «σύμφωνα με την περιβαλλοντική συνείδηση που πρέπει να έχουμε, τέλη ταφής πρέπει να πληρώνουμε».
Ερωτώμενος αν αυτά τα τέλη ταφής που δεν θα πληρωθούν για το 2022 και το 2023, μπορεί στο μέλλον να αναγκαστούν οι Δήμοι – μέλη της ΔΙΑΑΜΑΘ να τα πληρώσουν στο μέλλον με άλλο τρόπο, σημειώνει ότι «μπορεί να γίνει αυτό. Κανένας δεν το ξέρει αυτό. Τώρα οι δήμαρχοι συνεννοούνται να κάνουν παρέμβαση στην κυβέρνηση να τα απαλείψει. Αλλά δεν ξέρουμε αν μπορεί, γιατί πιστεύω ότι αυτό είναι οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».