Έργο 4 ετών που θα αλλάξει τη ζωή
της Δράμας για τα επόμενα
τουλάχιστον 20 χρόνια!
Τον Μάρτιο 2018 ξεκινούν τα πρώτα έργα ύδρευσης στο πλαίσιο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης
Δ. Καραμπατζάκης: «Είμαστε πάνω στο τρένο και είναι σημαντικό»
Του Θανάση Πολυμένη
ΑΠΟ ΤΟΝ Μάρτιο του 2018 ξεκινούν τα πρώτα έργα στο πλαίσιο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) του Δήμου Δράμας, ενώ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, γίνονται οι πρώτες δημοπρασίες. Το ΒΑΑ του Δήμου Δράμας εγκρίθηκε από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης ανάμεσα σε άλλα 5 σχέδια για τις υπόλοιπες πόλεις. Από αυτά, εγκρίθηκαν της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Δράμας. Της Δράμας έχει χρηματοδότηση 8,4 εκατ. ευρώ.
Ο «Πρωινός Τύπος» μίλησε με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Προγραμματισμού, Τουρισμού και αναπληρωτή δημάρχου κ. Δημήτρη Καραμπατζάκη, ο οποίος χειρίζεται το Σχέδιο ΒΑΑ για το Δήμο Δράμας. Τα όσα ειπώθηκαν από τον κ. Καραμπατζάκη, καταδεικνύουν ότι τα πρώτα έργα του ΒΑΑ θα ξεκινήσουν την άνοιξη του 2018, περίπου τον Μάρτιο, με τον πρώτο εργολάβο, ο οποίος θα ασχοληθεί με ζητήματα ύδρευσης, ενώ θα ακολουθήσει η υπογειοποίηση καλωδίων της ΔΕΗ. Η ολοκλήρωση του έργου θα κρατήσει 4 χρόνια και το σίγουρο είναι ότι η πόλη θα αλλάξει όψη και θα βοηθηθεί σημαντικά στην καθημερινότητά της.
Τρία χρόνια δημοτική αρχή Μαμσάκου
Η συνέντευξη με τον κ. Καραμπατζάκη συνέπεσε να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου (χθες), ημέρα κατά την οποία η δημοτική αρχή Μαμσάκου έκλεινε τρία χρόνια στη διοίκηση του Δήμου Δράμας. Αναφερόμενος σ’ αυτό ο κ. Καραμπατζάκης, εξήγησε κατ’ αρχάς ότι αυτά τα 3 χρόνια, «ο Δήμος κατάφερε να υλοποιήσει τα έργα του προηγούμενου ΕΣΠΑ, ενώ σχεδίασε και έχει πλέον εγκρίσεις σε πολλά νέα αναπτυξιακά έργα για τον αστικό ιστό της και γενικότερα το Δήμο».
Σε όλο αυτό το διάστημα, λέει ο κ. Καραμπατζάκης, «καταφέραμε να βάλουμε πολλά πράγματα σε τάξη, να μην χάσουμε άλλο τρένο. Είμαστε πάνω στο τρένο και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό», συμπληρώνει. «Απλά μέχρι το 2025 – και είμαι αυτός που είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και το μέλλον της πόλης για τα επόμενα τουλάχιστον 20 χρόνια – θα χρειαστεί να γίνουν μεθοδευμένες κινήσεις με προσήλωση, για να μπορέσουμε να αρχίσουμε να τα υλοποιούμε και να αλλάξουμε στην ουσία την πόλη της Δράμας.»
Αστική Ατζέντα (URBAN AGENDA)
«Η Δράμα είναι μια μικρομεσαία ελληνική πόλη και αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ακολουθήσει τις σύγχρονες τάσεις, γιατί πολλά πράγματα εφαρμόζονται με διαφορετικό τρόπο σε μια μικρή, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι είμαστε μητροπολιτικός Δήμος». Όπως επισημαίνει δε, η λεγόμενη Αστική Ατζέντα (URBAN AGHENDA) έχει ανοίξει σε όλες τις πόλεις της χώρας.
«Πρόκειται για την τάση των κατοίκων να συγκεντρώνονται στον αστικό ιστό. Άρα, αν δούμε αναλογικά τις μελέτες για το πώς θα κινηθούν οι πληθυσμοί μέχρι το 2040, φαίνεται ότι θα έχουμε μετακινήσεις προς τις πόλεις. Τα τελευταία χρόνια τα χωριά μας ερημώνουν ήδη», επισημαίνει και τονίζει:
«Η Δράμα, αυτή τη στιγμή, δέχεται αυτή την αστική πίεση. Δεν την καταλαβαίνουμε γιατί είμαστε μικρή πόλη, αλλά δεχόμαστε καθημερινά 5.000-10.000 άτομα από Νικήσιανη, Αλιστράτη, Καλαμπάκι, Παρανέστι, Νευροκόπι. Όλη αυτή την κίνηση καθημερινά, για διοικητικούς λόγους ή για διάφορους άλλους λόγους τη δέχεται αυτή η πόλη. Θεωρούμε ότι ζούμε σε μια φιλική πόλη, άρα το μέλλον δεν μπορεί να μείνει στο επίπεδο το οποίο είμαστε τώρα.»
Ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Δήμου Δράμας κ. Δ. Καραμπατζάκης
«Δεν μηδενίσαμε το κοντέρ…»
«Με βάση την παρακαταθήκη που υπήρχε από τα προηγούμενα χρόνια, δεν μηδενίσαμε το κοντέρ», λέει ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού: «Στηριχθήκαμε στην τεχνογνωσία, στο υλικό, στους ανθρώπους, σε ό,τι υπήρχε σε όλες τις υπηρεσίες και τα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου, και πάνω σ’ αυτό, για να μην χάσουμε χρόνο, αλλά και την γνώση που είχαμε αποκομίσει, σχεδιάσαμε τα επόμενα βήματα.
Το 2015 μέχρι και τις αρχές του 2016, υπήρχε η εξειδίκευση του νέου ΠΕΠ από την Περιφέρεια, υπήρξε ο Σχεδιασμός της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης Εγνατία, υπήρχε ο σχεδιασμός της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης ΒΑΑ και φυσικά είχε αρχίσει και ακόμα δεν έχει πάρει μορφή και περιμένουμε να ολοκληρωθεί, η Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση τα λεγόμενα CLLD LEADER, το οποίο αφορά το ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα.»
«Κινηθήκαμε στον άξονα που χάραξε η Περιφέρεια ΑΜΘ», λέει ο κ. Καραμπατζάκης. «Εννοώ ότι, η Περιφέρεια εφάρμοσε τα αναπτυξιακά εργαλεία τα οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση της έδωσε. Είχαμε την χαρά να δεχθούμε και τεχνική βοήθεια από το JRC (ερευνητικό κέντρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δημιουργεί τεχνογνωσία για την αστική ανάπτυξη κτλ.) όπου ήρθε ειδικό κλιμάκιο από την Πορτογαλία. Επειδή είμαστε τελευταία Περιφέρεια (ΑΜΘ) της Ευρώπης, επιλεχθήκαμε εμείς στην Ελλάδα, για να είμαστε το πιλοτικό πρόγραμμα.
Μέσα σ’ αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα, με τον αείμνηστο τότε Γ. Παυλίδη, δεχθήκαμε τεχνική βοήθεια από την ΠΑΜΘ. Εκεί έγινε και η εξειδίκευση για το κρασί, για το μάρμαρο το 2014-2015, εξειδίκευση για τα ηλεκτρονικά, μηχανολογικά, διάφορες βιομηχανίες, βιοτεχνίες που υπάρχουν στην περιοχή και με βάση αυτό και εμείς εξειδικεύσαμε αλλά και η Περιφέρεια έδωσε τις προτεραιότητές της.»
Μακέτες και σχέδια από τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του ΒΑΑ στην περιοχή της οδού 19ης Μαΐου στο κάτω μισό.
Η βελτίωση της αστικής ζωής στη Δράμα
Η συνεργασία του Δήμου Δράμας με το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, «βοήθησε στο να αρχίσουν να ωριμάζουν αυτά τα σχέδια και καταφέραμε να πετύχουμε με ανταγωνιστική διαδικασία, να εξασφαλίσουμε 8,4 εκ. € για το Δήμο Δράμας για τη βελτίωση της αστικής ζωής».
Εκεί ήρθε και το αναπόφευκτο ερώτημα: Πώς βελτιώνεις την αστική ζωή σε μια πόλη όπως η Δράμα;
«Την βελτιώνεις με παρεμβάσεις» τονίζει ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Δράμας. Γι’ αυτό υπάρχει το μεγάλο έργο στο κάτω μισό της 19ης Μαΐου. Την βελτιώνεις με επιχειρηματικότητα, γι’ αυτό υπάρχει κατ’ αρχήν μια πάρα πολύ καλή συνεργασία με το Επιμελητήριο Δράμας, για να αναπτύξουμε εκεί δομές επιχειρηματικότητας. Άρα, πάμε πλέον να το κάνουμε μέρος της ζωής της πόλης. Γι’ αυτό και οι δομές γίνονται μέσα στην πόλη, δηλαδή αυτό το αστικό να αρχίσουμε πλέον να το νιώθουμε, να είναι οι επιχειρήσεις κοντά στον αστικό ιστό και φυσικά και με άλλες παρεμβάσεις όπως οι συνεργασίες με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα.
Έχουμε τρία έργα με το ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας – Θράκης, έχουμε ένα έργο με την Ένωση Κυριών για να βοηθήσουμε ευπαθείς ομάδες όπως είναι οι γυναίκες κι αυτές που έχουν βγει από το χώρο εργασίας και αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα εκτός από το να μπορέσουν να επανενταχθούν στην αγορά και φυσικά με την Αναπτυξιακή Δράμας, η οποία αποτελεί το εργαλείο που συλλέγει όλη αυτή την εργασία και μπορεί να την μεταφέρει, ασχέτως αν αλλάξουν οι διοικήσεις. Η Αναπτυξιακή Δράμας είχε ένα πετυχημένο έργο, τον ΑΛΕΚΤΩΡΑ, ένα κομμάτι πολιτισμού που προσπαθούμε να το εντάξουμε κι αυτό.»
Αρχίζει η υλοποίηση του ΒΑΑ
Το ερώτημα παραμένει ανοιχτό πια: Πότε ξεκινάει η υλοποίηση του Σχεδίου ΒΑΑ του Δήμου Δράμας και ποια είναι τα πρώτα έργα, ρωτάμε τον κ. Καραμπατζάκη.
«Την 1η Ιουνίου, μετά από συνεργασία με την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή, βγήκε η πρώτη πρόσκληση του ΒΑΑ προς τις τρεις πόλεις οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν (Δράμα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη).
Η πρόσκληση αφορά το μέτρο και τις δράσεις που αφορούν το περιβάλλον. Εμείς στο περιβάλλον έχουμε έναν πολύ μεγάλο προϋπολογισμό που αφορά το ΒΑΑ. Αν βάζαμε ετικέτα στο ΒΑΑ της Δράμας θα ήταν ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Με βάση το περιβάλλον που έχει η πόλη της Δράμας αλλά και ευρύτερα στο νομό, θέλουμε να δώσουμε βάση εδώ και στον Τουρισμό και τον Πολιτισμό τα επόμενα χρόνια.
Εμείς πλέον είμαστε ώριμοι και σύντομα τελειώνουν κάποια διαδικαστικά θέματα για να καταθέσουμε τον ολοκληρωμένο φάκελο για το μεγάλο έργο της ανάπλασης. Αυτό είναι η πράσινη γέφυρα της διασύνδεσης μεταξύ της Αγίας Βαρβάρας και του δημοτικού κήπου. Άρα σ’ αυτή την πρώτη φάση, αφορά την περιοχή από την οδό Καραϊσκάκη μέχρι και τη γέφυρα του Ζώνκε και όλους τους ενδιάμεσους δρόμου και μέχρι τη διασύνδεση των δύο πάρκων.
Στο μεταξύ, έχει ήδη ξεκινήσει να ωριμάζει η δεύτερη φάση, που αρχίζει από τον Ι. Ν. Αγίου Νικολάου στην οδό Γ. Σταύρου, κατεβαίνει στην οδό Εθνικής Αμύνης και από εκεί μέχρι το Ξενία, για να αγκαλιάσει όλο το κέντρο. Αυτό θα συνδυαστεί με μελέτες που θα ετοιμάσουμε τώρα και για την πλατεία Ελευθερίας, για να μπορέσει το εμπορικό κέντρο να έχει μια ενιαία μορφή πλέον.»
Σύνθετο έργο
«Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο», επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Δράμας. «Εμείς δεν σταθήκαμε μόνο στο «φαίνεσθαι», μπήκαμε και στην ουσία. Το έργο αυτό έχει νέες υποδομές ύδρευσης αποχέτευσης, υπογειοποίησης του δικτύου της ΔΕΗ, την ανάπλαση δηλαδή ανάκτηση του δημοσίου χώρου, την απομάκρυνση των αστικών αφετηριών των αστικών λεωφορείων η οποία έχει συμφωνηθεί να είναι στο σιδηροδρομικό σταθμό, φωτισμό led και επειδή στην ανάπλαση αυτή και γενικότερα στον αστικό χώρο, οι κάδοι των σκουπιδιών θα μειωθούν λόγω του ότι είναι βιοκλιματική η ανάπλαση, θα μεταφερθούν και έχουμε προβλέψει ένα έργο με 24 βυθιζόμενους κάδους σε πρώτη φάση.
Στα έργα αυτά του περιβάλλοντος εντάσσονται τα τρία έργα του ΤΕΙ μιας και το Δασοπονίας κατ’ εξοχήν ασχολείται με το περιβάλλον, συμμετέχει η Έδρα της UNESCO στο ΒΑΑ της Δράμας, έχουμε κάποια δικά μας έργα περιβάλλοντος που έχουν να κάνουν με τις έξυπνες πόλεις (μετεωρολογικοί σταθμοί μέσα στον αστικό ιστό ώστε να συλλέγουμε ανοικτά μετεωρολογικά δεδομένα, ρύπους και διάφορα άλλα σε βάθος χρόνου). Αυτή είναι η νέα τάση στις σύγχρονες πόλεις. Να συλλέγουν δεδομένα ώστε αυτά να χρησιμοποιούνται από το Δήμο με επιστημονική γνώση και να μπορεί ένας επιχειρηματίας που θέλει να εγκατασταθεί σε ένα σημείο, να δει τι θερμοκρασίες υπάρχουν εκεί, ρύποι, τι φωτεινότητα υπάρχει κτλ., ώστε να φροντίσει ανάλογα την επένδυσή του.»
Από πού θα ξεκινήσει το πρώτο έργο για το ΒΑΑ;
«Το πρώτο έργο θα είναι αυτό της ύδρευσης, γιατί ξεκινάμε από κάτω. Θα ακολουθήσει η υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ και από ένα σημείο θα αρχίσει να μπαίνει και το έργο της ανάπλασης. Επομένως αυτή η παρέμβαση θα είναι η σημαία και θα ακολουθήσουν άλλα 15 έργα σε παρεμβάσεις.
Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, το οποίο θα κρατήσει 4 χρόνια και επειδή έχουμε ειδικό έργο για την ευαισθητοποίηση του κοινού, θα χρειαστεί να συνεργαστούν όλοι οι δημότες, όλη η Δράμα και όχι μόνο οι καταστηματάρχες της περιοχής. Είναι ένα έργο που θα αλλάξει τη Δράμα».