Home > Πρώτο Θέμα > Μήπως δεν υπάρχει ενδιαφέρον για το έργο ΣΔΙΤ του κάθετου άξονα Δράμας – Αμφίπολης; -Παράταση για την υποβολή φακέλων μέχρι 5 Δεκεμβρίου!

Μήπως δεν υπάρχει ενδιαφέρον για το έργο ΣΔΙΤ του κάθετου άξονα Δράμας – Αμφίπολης; -Παράταση για την υποβολή φακέλων μέχρι 5 Δεκεμβρίου!

Παράταση για την υποβολή φακέλων μέχρι 5 Δεκεμβρίου!

Μήπως δεν υπάρχει ενδιαφέρον

για το έργο ΣΔΙΤ του κάθετου

άξονα Δράμας – Αμφίπολης;

► Τροποποίηση του ποσοστού από 15% σε 10% του υποψηφίου για συμμετοχή του σε προηγούμενα έργα για παροχή υπηρεσιών συντήρησης

► Τέσσερες οικονομικοί φορείς ζήτησαν παράταση της ημερομηνίας υποβολής φακέλου!

 

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Προβληματισμό προκαλούν  τα τελευταία μαντάτα για τον κάθετο οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης και συγκεκριμένα το τμήμα Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη.

Την Τρίτη 25 Οκτωβρίου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής υπέγραψε την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής φακέλων ενδιαφέροντος για το έργο. Η απόφαση αυτή δημοσιεύθηκε το πρωί της Τετάρτης 26 Οκτωβρίου (χθες) στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

Όπως είναι γνωστό και όπως έχει ήδη δημοσιεύσει ο «Πρωινός Τύπος», η καταληκτική ημερομηνία ήταν την ερχόμενη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου και με την πρώτη παράταση που δίνεται τώρα, πηγαίνει για τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου ενεστώτος έτους.

Τι μπορεί να συμβαίνει λοιπόν με το έργο αυτό και το ίδιο το  Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει παράταση στην εκδήλωση ενδιαφέροντος; Η λογική λέει ότι δεν υπήρξε ενδιαφέρον από κάποιον ιδιώτη, εταιρεία, κοινοπραξία ή οποιοδήποτε άλλο σχήμα, ώστε να καταθέσει φάκελο για να μπορέσει να πάρει το έργο και να το υλοποιήσει.

Αυτό είναι το γενικότερο συμπέρασμα που συνάγεται από το έγγραφο που υπέγραψε την Τρίτη ο υπουργός κ. Καραμανλής.

Τι λέει η απόφαση παράτασης

Η απόφαση παράτασης περιλαμβάνει επί της ουσίας δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αναφέρεται στην ανάγκη παράτασης του έργου και το δεύτερο μέρος στην τροποποίηση ενός άρθρου, το οποίο αναφέρεται στο ποσοστό συμμετοχής που θα πρέπει να έχει ο ενδιαφερόμενος υποψήφιος σε προηγούμενα έργα.

Συγκεκριμένα λοιπόν, τα δύο μέρη αναφέρονται αρχικά ως εξής:

[α) Παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής Φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α ΄Φάση του διαγωνισμού) για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου « Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ. »

β) Τροποποίηση του άρθρου 7.4.2 (περ. (i) της παραγρ. (α)) του Τεύχους Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Α΄ Φάσης του Διαγωνισμού), για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου « Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ. »]

Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών το έργο «Κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)» χαρακτηρίζεται ως έργο «Εθνικού Επιπέδου»  και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου.

Σε άλλο σημείο αναφέρεται επίσης ότι, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 248.543.957 ευρώ με ΦΠΑ.

Στα σημεία που επίσης έχουν ληφθεί υπόψη γι’ αυτή την απόφαση, αναφέρεται ότι υπάρχουν αιτήματα οικονομικών φορέων για παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας των φακέλων: [Τα από 10-10-2022 , 18-10-2022, 20-10-2022 και 21-10-2022 αιτήματα οικονομικών φορέων, με τα οποία ζητείται η χορήγηση παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος κατά δύο (2) μήνες, είτε σαράντα πέντε (45) ημέρες, είτε δέκα πέντε (15) ημέρες.]

Αυτά είναι σε γενικές γραμμές τα σημεία που μας ενδιαφέρουν άμεσα, ώστε να δούμε πώς φτάσαμε σε μια πρώτη παράταση για την πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Η τελική απόφαση

Φτάνοντας στο σημείο της απόφασης, αναφέρεται ότι τελικά δίνεται παράταση για την καταληκτική ημερομηνία μέχρι 5 Δεκεμβρίου 2022 και επίσης γίνεται τροποποίηση του άρθρου 7.4.2. για τη μείωση του ποσοστού από 15% σε 10% που θα πρέπει να έχει ο ενδιαφερόμενος υποψήφιος σε προηγούμενα έργα προκειμένου να γίνει αποδεκτός για τη διαπίστωση της εμπειρίας στους τομείς της συντήρησης και λειτουργίας.

Αναλυτικότερα η απόφαση αναφέρει τα εξής: [Αποφασίζουμε: 1. Την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής Φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α΄ Φάση του διαγωνισμού) για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ. », μέχρι την Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 13.00 μ.μ. και την τροποποίηση της σχετικής παραγράφου του Τεύχους διακήρυξης ως εξής: «13.1.1. Ο Φάκελος Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος πρέπει να υποβληθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της παρούσας μέχρι την 05-12-2022, ώρα 13.00 μμ. (Ώρα Ελλάδος)».

  1. Την τροποποίηση του άρθρου 7.4.2 (περ. (i) της παραγρ. (α)) του Τεύχους Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Α΄ Φάσης του Διαγωνισμού), για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου « Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ. » , ως εξής: «Προκειμένου να γίνει επίκληση Αποδεκτού Έργου, για τη διαπίστωση της εμπειρίας στους τομείς της συντήρησης και λειτουργίας, ο Υποψήφιος ή, σε περίπτωση Ένωσης Προσώπων, μέλος αυτού, πρέπει να έχει άμεση συμμετοχή, με ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) και για χρονική περίοδο τουλάχιστον δύο (2) συνεχών ετών, κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε (5) ετών πριν από την Ημερομηνία Υποβολής, στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρείας ή σε κοινοπραξία ή ένωση προσώπων, στην οποία έχει ανατεθεί η παροχή υπηρεσιών συντήρησης και λειτουργίας του κατά τα ανωτέρω Αποδεκτού Έργου, ως αυτό ορίζεται ανωτέρω».]

Ερωτηματικά

Από την όλη υπόθεση, προκύπτουν ορισμένα ερωτηματικά, τα οποία μπορούμε να τα συνοψίσουμε, αφενός στο τι θα γίνει, αν δεν υπάρξει κανένας ενδιαφερόμενος για το έργο. Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο θα αναγκαστεί να προκηρύξει την εκδήλωση ενδιαφέροντος σε κάποιο άλλο χρονικό διάστημα. Αν όμως και τότε δεν υπάρξει ενδιαφέρον, προφανώς το έργο μεταφέρεται στις καλένδες.

Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι, σύμφωνα με τα παραπάνω, φαίνεται να υπάρχουν 4 αιτήματα για παράταση από οικονομικούς φορείς. Πράγμα που σημαίνει ότι ενδιαφέρονται ήδη 4 εταιρείες ή κοινοπραξίες κτλ., ώστε να συμπράξουν με το δημόσιο τομέα;

Και ακόμα, χαρακτηριστική είναι η τροποποίηση του άρθρου 7.4.2., όπου μειώνεται το ποσοστό συμμετοχής των υποψηφίων για τη διαπίστωση της εμπειρίας τους από 15% στο 10%. Προφανώς αυτό γίνεται για να διευκολυνθούν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες να δηλώσουν συμμετοχή στο έργο.

Τα έργα ΣΔΙΤ

Όπως ήδη έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενα δημοσιεύματα, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει το έργο αυτό να γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Οι ΣΔΙΤ είναι συμβάσεις, κατά κανόνα μακροχρόνιες, οι οποίες συνάπτονται μεταξύ ενός δημόσιου και ενός ιδιωτικού φορέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων ή/και την παροχή υπηρεσιών. Οι ρόλοι του Δημόσιου και του Ιδιωτικού τομέα είναι σαφώς ορισμένοι:

– Αξιοποιείται η τεχνογνωσία και η αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα ενώ παράλληλα το δημόσιο διατηρεί ισχυρό εποπτικό ρόλο.

– Κατασκευάζονται ποιοτικά έργα και ταυτόχρονα παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες/ χρήστες των έργων αυτών.

– Σημαντικό εργαλείο τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης μοχλεύοντας ιδιωτικούς πόρους σε αναπτυξιακά έργα με πολλαπλασιαστικό όφελος.

– Ο δημόσιος φορέας διατηρεί την ιδιοκτησία των παγίων και τον ισχυρό ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, δίνοντας την ευκαιρία να υλοποιούνται δημόσια έργα ακόμα και σε δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες.

Και άλλες αναβολές

Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός ότι, ταυτόχρονα το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών δίνει και άλλες αναβολές για άλλα δύο έργα ΣΔΙΤ: Για το φράγμα του Ενιπέα στα Φάρσαλα και για το φράγμα στον Ταυρωνίτη ποταμό στην Κρήτη. Και αυτά τα δύο είχαν ανακοινωθεί μαζί με τον κάθετο άξονα Δράμας – Αμφίπολης και έχουν ήδη πάρει παράταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι 30 Νοεμβρίου.

Όπως αναφέρεται στις αποφάσεις για τα δύο φράγματα, «έχουν υποβληθεί από ενδιαφερόμενα σχήματα αιτήματα παροχής διευκρινήσεων και συμπληρωματικών πληροφοριών, τα οποία αναφέρονται σε διαφορετικά άρθρα της Πρόσκλησης Α’ φάσης και στην ανάγκη εξειδίκευσης ή/και αλλαγής ειδικών όρων αυτής, καθώς και αιτήματα παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος».

Σε αυτά τα αιτήματα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανταποκρίθηκε θετικά καθώς όπως αναφέρεται, λήφθηκε υπόψη «η πολυπλοκότητα και οι απαιτήσεις στη σύνταξη του Φακέλου Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος των ενδιαφερομένων Οικονομικών Φορέων ή ενώσεων αυτών και της υποβολής σημαντικού όγκου εγγράφων και πιστοποιητικών, καθώς και οι χρονοβόρες διαδικασίες για την έκδοσή τους, δεδομένων των υφιστάμενων συγκυριών στην παγκόσμια οικονομία κατά τους τελευταίους μήνες