Home > Πρώτο Θέμα > Το «Μακεδονικό Σήμα» δίπλα στην ελληνική σημαία στα προϊόντα της περιοχής μας

Το «Μακεδονικό Σήμα» δίπλα στην ελληνική σημαία στα προϊόντα της περιοχής μας

Εκδήλωση του Επιμελητηρίου Δράμας με τον Σύνδεση Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ)

Το «Μακεδονικό Σήμα» δίπλα

στην ελληνική σημαία

στα προϊόντα της περιοχής μας

Μιλάνε στον «Πρωινό Τύπο» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας κ. Γεωργιάδης και ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Διαμαντίδης

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΤΟ ΒΡΑΔΥ της Δευτέρας 14 Νοεμβρίου, παρουσιάστηκε σε επιχειρηματίες της Δράμας το «Μακεδονικό Σήμα» («M MACEDONIA THE GREAT»), με τον οποίο θα μπορεί να προσδιορίζεται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, η ελληνική γεωγραφική καταγωγή ενός εξαγώγιμου προϊόντος.

Όπως ήδη έχει δημοσιεύσει ο «Πρωινός  Τύπος», το «Μακεδονικό Σήμα» καταχωρήθηκε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται από όλες τις επιχειρήσεις, τα προϊόντα, τα οποία προέρχονται από τις γεωγραφικές περιοχές των Περιφερειών της Δυτικής Μακεδονίας, της Κεντρικής Μακεδονίας  αλλά των Περιφερειακών Ενοτήτων Δράμας και Καβάλας.

Η πρώτη παρουσίαση για το «Μακεδονικό Σήμα», διοργανώθηκε από το Επιμελητήριο Δράμας και τον ΣΕΒΕ στο ξενοδοχείο KOUROS, όπου παρέστησαν επιχειρηματίες της περιοχής.

Γεωργιάδης: «Το Μακεδονικό Σήμα δίπλα στην ελληνική σημαία»

Στις δηλώσεις του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας κ. Γεωργιάδης, σημείωσε ότι «θα ακολουθήσει μια μεγάλη προβολή αυτού του σήματος το αμέσως επόμενο διάστημα. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό δίπλα στην ελληνική σημαία να τοποθετείται ένα τέτοιο σήμα, που πιστοποιεί ουσιαστικά την προέλευσή του από τη μακεδονική γη. Όπως καταλαβαίνετε τα προηγούμενα χρόνια μιλούσαμε πολύ για αυτά τα θέματα, αλλά το κυρίαρχο για εμάς ήταν το οικονομικό ζήτημα που προκαλούσε για τα εξαγώγιμα προϊόντα. Ουσιαστικά η υιοθέτηση του όρου μακεδονικός/μακεδονική από τη γείτονα χώρα. καταλαβαίνετε ότι αυτό μας δίνει ένα προβάδισμα για τα προϊόντα μας και για τις επιχειρήσεις μας».

Διαμαντίδης: Παραγωγή προϊόντων από τη Μακεδονία

Με τη σειρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Διαμαντίδης, σημείωσε ότι «η Συμφωνία των Πρεσπών δεν προέβλεπε ότι τα προϊόντα της Βόρειας Μακεδονίας θα ονομάζονται βορειομακεδονικά και από εκεί ξεκινάει το πρόβλημα. Υπάρχει μια σύγχυση στο εξωτερικό. Όταν αναφέρονται σε μακεδονικά προϊόντα, αναφέρονται στη γείτονα χώρα. Αυτό εμείς ως ΣΕΒΕ το είδαμε κι αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα συλλογικό σήμα, το οποίο το καταθέσαμε στο Αλικάντε και το έχουμε πλέον κατοχυρώσει για όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παράγονται στη Μακεδονία την ελληνική. Μετά την κατοχύρωση αυτή συναντήσαμε κάποια προβλήματα, κάποιες ενστάσεις από τις επιχειρήσεις της γείτονος χώρας. Όλες έχουν καταρριφθεί. Το σήμα είναι πλέον κατοχυρωμένο και το έχει ο ΣΕΒΕ ιδιοκτησία του και μπορεί να το δώσει στα μέλη του δωρεάν».

Σημείωσε ακόμα, ότι, για να το αποκτήσει μια επιχείρηση, θα πρέπει απλώς να παράγει τα προϊόντα της στην περιοχή της Μακεδονίας και τόνισε: «Χωριστοί στόχοι είναι και η Ευρώπη, αλλά και ο Καναδάς και η Αμερική. Θα το προβάλλουμε εκεί, ώστε να καταλαβαίνουν όλοι, βλέποντας το σήμα αυτό ότι αφορά ένα ελληνικό προϊόν από τη Μακεδονία την ελληνική, ένα ευρωπαϊκό προϊόν με καλό brand name. Επίσης θα το προωθήσουμε και σε όλη την Ελλάδα, όχι πάνω στα προϊόντα, αλλά σε κάποιες μπροσούρες ή σε κάποια κάδρα, ώστε να καταλαβαίνουν οι τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα, τα 30 εκ. τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα, ότι αυτό είναι ελληνικό σήμα, αφορά τη Μακεδονία, ώστε όταν πηγαίνουν στις χώρες τους στα σούπερ μάρκετ να καταλαβαίνουν ότι αυτό είναι ένα ελληνικό προϊόν και να σταματήσει πλέον η σύγχυση που υπάρχει στο εξωτερικό για τα μακεδονικά προϊόντα».

Σύμμαχος η πολιτεία και παρατηρητήριο

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Διαμαντίδης, «η πολιτεία ήταν σύμμαχος στην προσπάθεια, με ένα πρόγραμμα του ΕΠΑνΕΚ ύψους 2 εκ. ευρώ» και «μέσω αυτού κάνουμε όλες αυτές τις συγκεντρώσεις και τις προωθήσεις του σήματος. Και θα πάρουμε και ένα ακόμη πρόγραμμα, το οποίο θα έχουν τη δυνατότητα οι επιχειρήσεις να παίρνουν μέρος στο εξωτερικό σε εκθέσεις, χωρίς να πληρώνουν, προβάλλοντας το Μακεδονικό Σήμα».

Από τα χαρακτηριστικά των λεγομένων του κ. Διαμαντίδη, είναι ότι «οι επιχειρήσεις φοβόταν να ονομάσουν τα νέα τους προϊόντα μακεδονικά με την αιτιολογία μην μπλέξουν. Αν δεν κάναμε κάτι, αυτό θα έφθινε και τα μακεδονικά προϊόντα θα χάνονταν ή θα εννοούσαν μόνο τη γείτονα χώρα», πρόσθεσε.

Τέλος ο κ. Διαμαντίδης σημείωσε πως «μέσω ενός δεύτερου προγράμματος, εμείς ως ΣΕΒΕ, θα δημιουργήσουμε ένα παρατηρητήριο σημάτων που θα παρακολουθούν όλα τα σήματα τα ελληνικά. Αν κάποιος πάει να καταθέσει στο Αλικάντε κάτι αντίστοιχο, θα το σταματάμε στην ώρα του».

Προϋποθέσεις χορήγησης άδειας χρήσης του Μακεδονικού Σήματος

Δικαίωμα χρήσης του συλλογικού σήματος στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους έχουν οι επιχειρήσεις που πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

– Αποτελούν τακτικά μέλη του σωματείου με την επωνυμία «Σύνδεσμος Εξαγωγέων» και διακριτικό τίτλο «ΣΕΒΕ».

– Τα διακρινόμενα προϊόντα ή υπηρεσίες τους προέρχονται από τη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και συγκεκριμένα από τις τρεις Περιφέρειες: Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης (μόνο Περιφερειακές Ενότητες Δράμας και Καβάλας) και Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

– Για τους σκοπούς του Κανονισμού Χρήσης, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες κατατάσσονται σε 3 (τρεις) κατηγορίες: α) φυσικά προϊόντα, β) μεταποιημένα φυσικά προϊόντα, γ) λοιπά (βιομηχανικά-βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες:

-Για τα φυσικά προϊόντα βασικό κριτήριο είναι η παραγωγή ή η εκτροφή ή η συγκομιδή, ανάλογα με το προϊόν, να πραγματοποιείται σε κάποια από τις τρεις Περιφέρειες (Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης-Π.Ε. Δράμας και Καβάλας, Δυτικής Μακεδονίας).

-Για τα μεταποιημένα φυσικά προϊόντα βασικό κριτήριο είναι:

-το ποσοστό άνω του 50% της μάζας των συστατικών του προϊόντος να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες ή

-το ποσοστό της μάζας της βασικής πρώτης ύλης του να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες ή

-η μεταποίηση να πραγματοποιείται στη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και ο χαρακτηρισμός του προϊόντος ως «Μακεδονικού» να συνίσταται στον παραδοσιακό ή τον ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής και επεξεργασίας του.

-Για τα λοιπά (βιομηχανικά-βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες βασικό κριτήριο είναι ποσοστό άνω του 50% του κόστους παραγωγής να πραγματοποιείται σε κάποια από τις τρεις περιφέρειες. Στο κόστος παραγωγής περιλαμβάνονται δαπάνες για την έρευνα και ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας, ενώ αποκλείονται δαπάνες που αφορούν την προώθηση, την προβολή και τη διαφήμιση του προϊόντος.

– Τα αιτούμενα μέλη είναι οικονομικά τακτοποιημένα.

– Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες ανήκουν σε μία από τις 38 κλάσεις, σύμφωνα με τη Διεθνή Ταξινόμηση Προϊόντων και Υπηρεσιών.