Home > Πρώτο Θέμα > Ψηφιακές εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας για την ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα της Δράμας

Ψηφιακές εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας για την ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα της Δράμας

Παρουσιάστηκαν υποέργα στην ημερίδα ΣΒΑΑ

Ψηφιακές εφαρμογές επαυξημένης

πραγματικότητας για την ιστορική

και πολιτιστική ταυτότητα της Δράμας

Δηλώσεις του δημάρχου Δράμας κ. Μαμσάκου, του αντιδημάρχου Προγραμματισμού κ. Τάσσου και του αναδόχου των ψηφιακών εφαρμογών κ. Πάχτα

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ σημαντική ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω κινητών τηλεφώνων για την ιστορία της πόλη της Δράμας και τον περιπατητή σ’ αυτήν, παρουσιάστηκε το πρωί της Πέμπτης 6 Απριλίου στο δημαρχείο Δράμας.

Η παρουσίαση έγινε στο πλαίσιο ημερίδας για την παρουσίαση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αν. Μακεδονία- Θράκη 204-2020» και της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Δήμου Δράμας «Μια πόλη για όλους».

Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας με θέματα: Ανασυγκρότηση του δημόσιου αστικού χώρου, Ενίσχυση νέων κλάδων της οικονομίας, Ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, προστασία του περιβάλλοντος και μείωση της απορριμμάτων.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, δόθηκε σχετική συνέντευξη Τύπου από το δήμαρχο Δράμας κ. Μαμσάκο, τον αντιδήμαρχο Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής και Πολιτισμού Δήμου Δράμας κ. Τάσσου, καθώς και τον ανάδοχο του προγράμματος κ. Νίκο Πάχτα.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας είναι το αποτέλεσμα λεπτομερούς σχεδιασμού και μεθοδικής εργασίας του Δήμου Δράμας σε συνεργασία με τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Δράμας, το Επιμελητήριο Δράμας, το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, την Ένωση Κυριών Δράμας και την Αναπτυξιακής Δράμας Α.Ε.

Αποτελεί ένα πολυεπίπεδο και πολυσύνθετο έργο με στόχο την ανάδειξη της διακριτής ταυτότητας της πόλης και τη λειτουργική σύνδεση όλων εκείνων των στοιχείων που θα την καταστήσουν Βιώσιμη και Ανθεκτική πόλη.

Το έργο, το οποίο ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2017 και ολοκληρώνεται στο τέλος του τρέχοντος έτους, υλοποιείται στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020»,  μέσω συγχρηματοδότησης με πόρους της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εγκεκριμένο προϋπολογισμό ύψους 8.406.438,06 ευρώ.

Δήμαρχος Δράμας: Ο σημαντικός ψηφιακός πολιτισμός

Σε δηλώσεις του στα μέσα ενημέρωσης, ο δήμαρχος Δράμας κ. Μαμσάκος, σημείωσε ότι «η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα των τελευταία δεκαετιών στην πόλη της Δράμας. Το έργο αυτό θα αναμορφώσει την πόλη μας δίνοντας νέα ταυτότητα και νέα προοπτική. Εκτός από το κατασκευαστικό κομμάτι, περιλαμβάνει 16 συνολικά έργα μεταξύ των οποίων και την ανάπτυξη ενός ψηφιακού συστήματος πολιτιστικής ταυτότητας, το οποίο αφορά στην ψηφιοποίηση του συνόλου των πολιτιστικών μνημείων και στοιχεία της περιοχής του ΒΑΑ του Δήμου Δράμας. Η δημιουργία του ψηφιακού συστήματος, βασίζεται σε καινοτόμες ψηφιακές εφαρμογές, οι οποίες παρουσιάζουν αυθεντικά στοιχεία της τοπικής μας ιστορίας. Ο ψηφιακός πολιτισμός καταργεί αποστάσεις και σύνορα και φέρνει νέους τρόπους επικοινωνίας, έκφρασης και πληροφόρησης και ανταλλαγής απόψεων και απόκτησης γνώσης και εμπειριών».

Μ. Τάσσου: Μέσω προσέλκυσης επισκεπτών

Ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής και Πολιτισμού κ. Τάσσου, επισημαίνει στις δηλώσεις του, ότι η παρουσίαση της ολοκληρωμένης δημιουργίας της ψηφιακής πολιτιστικής ταυτότητας, «ήταν ένα όραμα της δημοτικής αρχής από την προηγούμενη δημοτική περίοδο, το οποίο αποτελεί ένα υποέργο του ΒΑΑ και έρχεται να συμπεριλάβει το σύνολο των πολιτιστικών χώρων της πόλης, να  το καταγράψει, να το παρουσιάσει στους πολίτες με ένα σύγχρονο διαδραστικό τρόπο που ανταποκρίνεται στη Δράμα και την Ελλάδα του 2023 και μετά».

Όπως τόνισε ο κ. Τάσσου, «οι ψηφιακές εφαρμογές θα διατεθούν τόσο στους κατοίκους της Δράμας, όσο και στους επισκέπτες της πόλης. Το επόμενο διάστημα, όλος αυτό ο καμβάς θα εξαπλωθεί προς τους κατοίκους. Αυτό το οποίο θα πρέπει εμείς, και ως δημοτική αρχή, αλλά και ως Δραμινοί, να γνωστοποιήσουμε, να κοινοποιήσουμε και να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο γνωστό το πρόγραμμα και τη δράση προς τους συμπολίτες και τους επισκέπτες μας».

Ο κ. Τάσσου σημείωσε ότι, «πετυχαίνουμε σε μεγάλο βαθμό μια αναβάθμιση της πολιτιστικής εμπειρίας στον αστικό ιστό της πόλης, μια αναβάθμιση της ίδιας της ιστορικής γνώσης ακόμα και σ’ εμάς τους δημότες και κατοίκους  της Δράμας και κάνουμε με καλύτερο τρόπο, απτό, την προσέγγιση του urban τουρίστα. Ενός ανθρώπου, που επισκέπτεται μια πόλη, δεν έρχεται απλά για να σπαταλήσει το χρόνο του, αλλά έρχεται για να μάθει τον τόπο που βρίσκεται, για να γίνει μέρος της ίδιας της κοινωνίας, μέρος της ιστορικής διαδρομής και διψάει να μάθει για τον τόπο στον οποίο βρίσκεται».

Αναφερόμενος στην εφαρμογή, σημειώνει ότι με τον ψηφιακό αυτό τρόπο, «προσελκύουμε τους επισκέπτες και κάνουμε την εμπειρία στην πόλη μας ακόμα καλύτερη».

Ν. Πάχτας: Οι ψηφιακές εφαρμογές

Ανάδοχος του έργου της ψηφιακής πολιτιστικής ταυτότητας της Δράμας είναι ο κ. Νίκος Πάχτας, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών, υπεύθυνος για τις ψηφιακές εφαρμογές οι οποίες αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου: «Ψηφιακό σύστημα πολιτισμικής ταυτότητας».

Όπως είπε ο κ. Πάχτας «είναι μια σειρά από εφαρμογές για έξυπνα κινητά τηλέφωνα, για προβολές, για ολογραφικές αναπαραστάσεις και εφαρμογές μέσω διαδικτύου. Πρόκειται για ψηφιακές εφαρμογές, που αναπτύσσονται με τη μέθοδο της επαυξημένης πραγματικότητας και χωρίζεται σε διάφορους τομείς».

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η παρουσίαση που έκανε ο κ. Πάχτας προς τα μέσα ενημέρωσης, ήταν πραγματικά ενδιαφέρουσα. Στις εφαρμογές αυτές, έχουν οριστεί 10 συγκεκριμένα σημεία της πόλη της Δράμας, όπου συναντάμε 10 Δραμινούς από διάφορες ιστορικές περιόδους: «Ξεκινάμε από την εποχή των Ηδωνών και φτάνουμε μέχρι το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Για παράδειγμα, έξω από το Αρχαιολογικό  Μουσείο Δράμας, μπορούμε να συναντήσουμε ένα μέλος της φυλής των Ηδωνών, μια animation μορφή, η οποία μιλάει στο κοινό και παρουσιάζει κάποια στοιχεία από την ιστορική ταυτότητα των Ηδωνών».

Αντίστοιχα, μπορούμε να βρούμε μια πριγκίπισσα της βυζαντινής εποχής έξω από τον ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας, ένα άτομο από την Οθωμανική περίοδο έξω από το Σαντιρβάν Τζαμί και σε άλλα σημεία αντίστοιχες μορφές.

Όπως εξηγεί ο κ. Πάχτας, ο χρήστης της εφαρμογής, μπορεί να δει πώς ήταν εκείνη την εποχή η πόλη της Δράμας, τόσο στην καθημερινότητα, όσο και ιστορικά. Σε κάποιο άλλο σημείο, μπορεί ακόμα να δει κάποιος το ψηφιοποιημένο άγαλμα του ήρωα δημάρχου Θεόφιλου Αθανασιάδη ή τη φωτογραφία του, να κινεί το πρόσωπό του και να μας μιλάει.

Μπορούμε επίσης να δούμε μια εφαρμογή ψηφιοποιημένη έναν σταθμάρχη στα παλιά καλά χρόνια του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας και να μας μιλάει για την ιστορία του.

Ακόμα, υπάρχει εφαρμογή κατά την οποία ενώ κάποιος περιηγείται στην πόλη, μπορεί να βλέπει στο κινητό του ένα μοντάζ από παλαιότερες φωτογραφίες, για το πώς ήταν η περιοχή τα παλαιότερα χρόνια και πως εντάσσεται στην εικόνα του σήμερα.

Όπως εξηγεί ο κ. Πάχτας, με την εφαρμογή αυτή μπορεί κανείς να δει την πόλη πως ήταν εκατό χρόνια πριν. Επίσης, σε μια άλλη εφαρμογή με τον τίτλο Μνημείων Φωνές, μπορεί να δει κανείς ένα άγαλμα να μιλάει, όπως του ήρωα δημάρχου Θεόφιλου Αθανασιάδη, ο οποίος μας μιλάει για την ιστορία του, τον ανδριάντα του Κολοκοτρώνη στον κήπο να μας λέει την ιστορία του, όπως και τον Άγιο Χρυσόστομο Μητροπολίτη Δράμας – Σμύρνης.

Πρόκειται για ψηφιακές εφαρμογές, μέσα από τις οποίες παρουσιάζεται η πλούσια ιστορία του τόπου μας, θέτοντας ακόμα και ερωτήσεις για να λάβουμε απαντήσεις από έναν καπνεργάτη ή έναν καπνέμπορο της εποχής του 1915 και να μας πει τι δυσκολίες είχε η ζωή τους και πώς προσπάθησαν να τις βελτιώσουν.

Ένα άλλο παράδειγμα, είναι να μπορεί κάποιος να δει διάφορα μικρά ηχητικά αποσπάσματα, όταν κάποιος βρίσκεται για παράδειγμα στην οδό Σεφέρη να μάθει για τον Σεφέρη, ή έξω από την Ταξιαρχία να μπορέσει να δει μια ελαιογραφία ή κάτι σχετικό με την ιστορία του. Όλα αυτά για να τα δει κάποιος θα πρέπει να έρθει στη Δράμα, ώστε να σκανάρει με το κινητό του τηλέφωνο έναν ψηφιακό κώδικα.