Δόθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία η πρεμιέρα
της νέας θεατρικής παράστασης «La Nonna»
του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας
Της Πολύνας Γ. Μπανά
Δόθηκε, με εξαιρετική καλλιτεχνική επιτυχία και αθρόα προσέλευση των δραμινών συμπολιτών μας, η πρεμιέρα και η πρώτη παράσταση του νέου θεατρικού ανεβάσματος της ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, με τη μαύρη κωμωδία «LA NONNA» του αργεντινού συγγραφέα Ρoμπέρτο Κόσσα, το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε (Σάββατο, 22 Απριλίου και Κυριακή, 23 Απριλίου), στην αίθουσα εκδηλώσεων του Διοικητηρίου Δράμας.
Αξίζει να επισημάνω ότι το νέο αυτό θεατρικό ανέβασμα της ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας με το συγκεκριμένο έργο, ο τίτλος του οποίου σημαίνει “Η ΓΙΑΓΙΑ” και αναφέρεται στη βασική ηρωίδα του έργου, έρχεται μετά από μία απουσία της Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου και αποχή αυτής από τα δραμινά ερασιτεχνικά θεατρικά πράγματα που υπερβαίνει τα τρία έτη, οφειλόμενη αποκλειστικά στο γνωστό -και μη εξαιρετέο- λόγο της παγκόσμιας πανδημίας. Για την ακρίβεια, ήταν στις αρχές του έτους 2020, λίγο πριν το ξέσπασμα αυτής, που η ερασιτεχνική Θεατρική Ομάδα του Συλλόγου ανέβασε τότε την αγαπημένη δραματική κωμωδία «ΑΝΘΙΣΜΕΝΕΣ ΜΑΝΟΛΙΕΣ», δίνοντας εννέα συνολικά παραστάσεις, με εξαιρετική επιτυχία. Και ας μου επιτραπεί, επίσης, να προσθέσω, διότι είμαι αποδέκτης πολλών ανάλογων σχολίων από συμπολίτες μας, ότι (μας) έλειψε, αυτά τα τρία τελευταία χρόνια, η Θεατρική Ομάδα του Συλλόγου, από τα ερασιτεχνικά θεατρικά δρώμενα της πόλης.
Η μαύρη κωμωδία «LA NONNA» του Ρομπέρτο Κόσσα είναι ένα πανέξυπνο («μπριλάντε» για να μιλήσω με θεατρική ορολογία) θεατρικό κείμενο, μία αλληγορία με μαύρο και δηκτικό χιούμορ, το οποίο, στην πορεία του έργου, γίνεται πικρό (έως βιτριολικό), σοκάρει και «σπάει κόκκαλα». Το έργο δεν έχει ανέβει πολλές φορές στην Ελλάδα και, ως εκ τούτου, δεν είναι γνωστό στους δραμινούς. Για την ακρίβεια, πρωτο-ανέβηκε το 1998, από τον θίασο του Δημήτρη Πιατά, κάνοντας πάταγο (600 συνολικά παραστάσεις στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας καθώς και στο εξωτερικό),) και 15 χρόνια μετά. δηλαδή προ δεκαετίας περίπου, ανέβηκε και πάλι από τον Δημήτρη Πιατά, σημειώνοντας εκ νέου εξαιρετική επιτυχία. Έκτοτε, βέβαια, έτυχε ορισμένων ερασιτεχνικών ανεβασμάτων, κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας.. Γι’ αυτό και η επιλογή του από την ερασιτεχνική Θεατρική Ομάδα του Συλλόγου, μας δίνει την ιδανική ευκαιρία να το γνωρίσουμε και, με βεβαιότητα, να το αγαπήσουμε
Κεντρική ηρωίδα του έργου, λοιπόν, είναι η αιωνόβια, βουλιμική γιαγιά, η «Νόννα» του τίτλου, η οποία, με δολοφονική αθωότητα, καταβροχθίζει τα πάντα, οδηγώντας την οικογένειά της στην εξόντωση και την καταστροφή. Τοποθετημένο στην Αργεντινή της χρεωκοπίας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το έργο αναφέρεται και σχολιάζει την αδηφάγα εξουσία, η οποία γιγαντώνεται και συνθλίβει το άτομο, τόσο ηθικά όσο και κοινωνικά. Με το διαβρωτικό γέλιο στην αρχή του έργου να μεταλλάσσεται σταδιακά σε πικρό και συγκρατημένο υπομειδίαμα και το κωμικό να παραχωρεί τη θέση του στο τραγικό, το έργο δίκαια χαρακτηρίζεται ως μαύρη κωμωδία και η παράσταση καθρεφτίζει τις ανθρώπινες αδυναμίες αλλά και την κοινωνική αποσύνθεση σε έναν κόσμο που καταρρέει και μοιάζει πιο οικείος παρά ποτέ.
Θα ήθελα να επισημάνω, επίσης, ότι στο φετινό θεατρικό ανέβασμα της ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, όπως οι ίδιοι οι θεατές σχολίαζαν με μεγάλο ενθουσιασμό στο τέλος των δύο πρώτων παραστάσεων, οι επτά ερασιτέχνες ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ισάριθμους ήρωες και ηρωίδες του έργου «LA NONNA» επί σκηνής, με προεξάρχοντα, βέβαια, τον Κωνσταντίνο Καψιμάνη στον ομώνυμο ρόλο της «ΝΟΝΝΑ», αποδίδουν εξαιρετικά τους ρόλους τους, επιφυλάσσοντάς μας, υπό και χάρη στη σκηνοθετική καθοδήγηση του σκηνοθέτη της παράστασης Παναγιώτη Τσετίνη, μία σφιχτοδεμένη και καλοκουρντισμένη παράσταση, με ρυθμό, ταχύτητα και σημασία στις -ερμηνευτικές- λεπτομέρειες, μία πραγματική «δουλειά συνόλου», όπου οι ερμηνείες τους υποστηρίζουν, συμπληρώνουν και, σε τελική αναγωγή, ολοκληρώνουν η μία την άλλη, προς τέρψη των θεατών.
Και, έτι περαιτέρω, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς, εκ μέρους του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, για άλλη μια φορά και δημοσίως, ονομαστικά τους επτά ερασιτέχνες ηθοποιούς της φετινής θεατρικής παράστασης, δηλαδή, την Ιωάννα Χούντα (στο ρόλο της «Μαρίας»), την Άννα Στόκα (στο ρόλο της «Αννούλας»), τον Σωτήρη Ψαλτίδη (στο ρόλο του «Τσίτσο»), τον Κωνσταντίνο Καψιμάνη στο ρόλο της φοβερής γιαγιάς, της «ΝΟΝΝΑ»» του ομώνυμου τίτλου του έργου, τη Μαρία Χοτοκουρίδου (στο ρόλο της «Μάρτα»), τον Σταύρο Παρασκευά (στο ρόλο του «Καρμέλο») και τον Κωνσταντίνο Σαλτιγκτίδη (στο ρόλο του «Φρανσίσκο») καθώς και τον σκηνοθέτη της παράστασης, Παναγιώτη Τσετίνη, οι οποίοι αφιέρωσαν ατελείωτες ώρες στην προετοιμασία αυτής, κάνοντας πρόβες, με ευσυνειδησία και συνέπεια επαγγελματιών, εδώ και δύο χρόνια περίπου.
Θα ήθελα, ομοίως, να ευχαριστήσω, εκ μέρους του Συλλόγου, και τους λοιπούς συντελεστές της παράστασης και, συγκεκριμένα, τον Παναγιώτη Τσετίνη, ο οποίος είχε, πέραν της -ευφυούς- σκηνοθεσίας, και τη μουσική επιμέλεια αυτής, την Σέρι Σιμάκη η οποία εκτέλεσε χρέη βοηθού σκηνοθέτη, την Ευαγγελία Φερφέρη η οποία ανέλαβε τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης, τον Χρήστο Καδόγλου ο οποίος είχε τη γενική επιμέλεια της κατασκευής των σκηνικών, τη Ζωή Μιχαήλ η οποία επιμελείται του ήχου, τη Ρόζα Λαφαζάνη η οποία επιμελείται του φωτισμού, τις Σέρι Σιμάκη, Δήμητρα Τσίλιου και Ρούλα Ψαλτίδου που εκτελούν χρέη φροντιστών σκηνής, τον Σωτήρη Ψαλτίδη που έκανε τον σχεδιασμό της αφίσας της παράστασης, -και- την Κατερίνα Πεφάνη η οποία εκτελεί χρέη ταμία της παράστασης.
Οι επόμενες παραστάσεις της ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας θα δοθούν στον ίδιο χώρο (αίθουσα εκδηλώσεων του Διοικητηρίου Δράμας) και πάντα στις 8.30 μ.μ., κατά τις εξής ημερομηνίες: το Σάββατο 29 Απριλίου, την Κυριακή 30 Απριλίου, την Τετάρτη 03 Μαϊου, το Σάββατο 06 Μαϊου, την Κυριακή 07 Μαϊου, την Τετάρτη 10 Μαϊου και την Κυριακή 14 Μαϊου 2023.
Η τιμή του εισιτηρίου παραμένει, ως γνωστόν, σταθερή, όπως όλα τα προηγούμενα έτη, στα 7 Ευρώ (κανονικό) και στα 5 Ευρώ (μαθητικό, φοιτητικό, ομαδικό άνω των 15 ατόμων και για κατόχους κάρτας ανεργίας), ενώ σημειώνεται ότι ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, θεωρώντας το ως έμπρακτη ένδειξη στοιχειώδους κοινωνικής ευαισθησίας, αποφάσισε, και φέτος, αφενός η είσοδος να είναι ελεύθερη (δωρεάν) για όσους διαθέτουν κάρτα Α.Μ.Ε.Α. -και- αφετέρου να προσφέρει δωρεάν εισιτήρια για τα μέλη των Κ.Α.Π.Η. του Δήμου Δράμας, όπως, εξάλλου, έχει καθιερώσει και τηρεί απαρέγκλιτα, εδώ και πολλά έτη.
Θα πρέπει, επίσης, να επισημανθεί ότι δε γίνεται κράτηση θέσεων και, ως εκ τούτου, οι θεατές καλούνται να προσέρχονται εγκαίρως, πριν από κάθε παράσταση, προκειμένου να βρίσκουν κενές θέσεις για να μπορέσουν να την παρακολουθήσουν, ενώ οι θέσεις που δίδονται είναι αριθμημένες για λόγους οργάνωσης, τάξης και, πρωτίστως, σεβασμού προς τους θεατές.
Κλείνοντας, θα ήθελα, εκ μέρους του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, να καλέσω όλους τους δραμινούς συμπολίτες μας να παρακολουθήσουν τις επόμενες, επτά (7) συνολικά παραστάσεις του νέου αυτού θεατρικού ανεβάσματος της ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, με τη θρυλική μαύρη κωμωδία «LA NONNA», με την υπόσχεση ότι θα απολαύσουν, και αυτή την φορά, μία ξεχωριστή παράσταση, με γέλιο, πολύ, αυθόρμητο και αβίαστο, γέλιο και, συγχρόνως, με προβληματισμό και πολλαπλά και αλληγορικά μηνύματα και νοήματα. Αυτή δεν είναι, άλλωστε, η επιδραστική μαγεία (ή, εάν θέλετε, η μαγική επιδραστικότητα) του ιδίου του θεάτρου;