Μιλάει στον «Π.Τ.» ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού της ΑΜΘ
Δημιουργία δικτύου μονοπατιών
και ψηφιοποίησή τους για ενίσχυση
του εναλλακτικού τουρισμού στη Δράμα
Τσώνης: Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση παρουσίασης της Δράμας στο εξωτερικό για τα κρασιά – «Η Καβάλα εμφανίζει ρεκόρ κρουαζιέρας με 45 προγραμματισμένα κρουαζιερόπλοια»
Του Θανάση Πολυμένη
Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ για κάθε περιοχή αυτής της χώρας, είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Ο τουρισμός σήμερα στην Ελλάδα θεωρείται ως η μεγαλύτερη βιομηχανία. Παρ’ όλα αυτά, όλες οι περιοχές της χώρας δεν εντάσσονται στο ίδιο πλαίσιο ανάπτυξης, καθώς δεν παρουσιάζουν τα ίδια σημεία ενδιαφέροντος, ούτε έχουν τις ίδιες δυνατότητες με άλλες.
Ο Π.Ε. Δράμα, είναι μια περιοχή η οποία βρίσκεται αρκετά πίσω στο ζήτημα αυτό. Εδώ και πολλά χρόνια προσπαθεί να ανταπεξέλθει από ένα τέλμα στο οποίο έχει βρεθεί και να κάνει βήματα, τα οποία όμως ακόμα δεν έχουν φέρει τα πολυπόθητα αποτελέσματα.
Η Δράμα, έχει πολλά να αναπτύξει στο ζήτημα του εναλλακτικού τουρισμού, αλλά και στον γαστρονομικό τουρισμό καθώς και σε προϊόντα που παράγει όπως το κρασί και άλλες πρώτες ύλες του πρωτογενούς τομέα.
Τσώνης: Αλλάξαμε πολιτική
Για την γενικότερη τουριστική ανάπτυξη στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης, αλλά και για τη Δράμα, συζητήσαμε με τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού της ΑΜΘ κ. Τσώνη, ο οποίος αρχικά και σε γενικότερο επίπεδο, σημειώνει ότι «υπάρχει μια ανάπτυξη και φαίνεται να αποδίδει ο στρατηγικός σχεδιασμός που έχουμε χαράξει. Αλλάξαμε πολιτική και πέρα από τις παραδοσιακές πολιτικές που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια, χρησιμοποιούμε και κάποια νέα στοιχεία, τα οποία έχουν ως κύριο στόχο να χρησιμοποιήσουν όλα τα σύγχρονα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Instagram, facebook, tik-tok και άλλα.
Αυτή την ώρα κάνουμε προβολή σε διάφορες χώρες – στόχους, είτε αυτό αφορά Βαλκάνια, είτε αφορά ευρωπαϊκές χώρες και κοιτάμε για μια οριζόντια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Δηλαδή, δεν ξεχωρίζουμε κάποια περιοχή, αλλά χρησιμοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής, κοιτάμε να την αξιοποιήσουμε ανάλογα».
Στο σημείο αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διάχυση τουριστών στην ΠΑΜΘ, λέγοντας ότι «βλέπουμε μια διακίνηση τουριστών, όπως για παράδειγμα τουρίστες που δεν μπορούν να βρουν κλίνες στην Αλεξανδρούπολη κλείνουν και μένουν στην Κομοτηνή, τουρίστες οι οποίοι έρχονται στην Καβάλα υπάρχει μια διάχυση στη Δράμα και στην Ξάνθη, οπότε όταν αναπτύσσεται μια περιοχή, αυτό γίνεται ολιστικά. Έρχονται δηλαδή σε ένα μέρος και βρίσκουν διεξόδους και αλλού».
Δράμα και εναλλακτικός τουρισμός
Ερωτώμενος ειδικότερα για τη Δράμα και το ζήτημα του εναλλακτικού τουρισμού και αν έχουμε κάτι συγκεκριμένο εδώ, κάνοντας τη διαπίστωση ότι στη Δράμα υπάρχει η αίσθηση μια παραμελημένης περιοχής από την Περιφέρεια, ο κ. Τσώνης σημειώνει:
«Αυτή την στιγμή, αυτό που κάνουμε, είναι ότι δημιουργούμε ένα δίκτυο μονοπατιών. Να δημιουργήσουμε μονοπάτια και να τα ψηφιοποιούμε, έτσι ώστε να προσελκύσουμε κόσμο και σε περιοχές οι οποίες δεν έχουν θάλασσα και οι οποίες εμφανίζουν τουριστική κίνηση 12 μήνες το χρόνο. Δηλαδή, πέρα από το καλοκαίρια, τα μονοπάτια είναι μια μορφή τουρισμού στον οποίο επενδύουμε και θέλουμε να αναπτύξουμε».
Στο σημείο αυτό, αναφέρεται και στη «Δραμοινογνωσία» λέγοντας: «Στη Δράμα επίσης, δουλεύουμε στους δρόμους του κρασιού, με εκθέσεις και ειδικές δράσεις και στο εξωτερικό. Φέτος μάλιστα με τον αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Παπαεμμανουήλ, πραγματοποιήσαμε ειδικές δράσεις για τη Δράμα στο εξωτερικό (Κύπρος), όπου έγινε τουριστική προβολή και συνδυάστηκε με γαστρονομία και οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν κρασιά από την περιοχή, ώστε να δώσουμε αξία στο τοπικό προϊόν».
Δράμα – Καβάλα – Θάσος
Του αναφέρουμε ότι υπάρχει μια παλαιότερη μελέτη του ΙΣΝΕΤΕ με θέμα τον τουρισμό 2030, όπου εμφανίζεται η περιοχή της Δράμας – Καβάλας – Θάσου, ως μια ενιαία περιοχή. Μπορεί σ’ αυτή την περιοχή να υπάρξει μια συγκεκριμένη τουριστική ανάπτυξη;
Απαντώντας ο κ. Τσώνης, σημειώνει ότι, «όλα αυτά λειτουργούν μετά από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και τις δράσεις. Αν δείτε το προηγούμενο διάστημα, σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και στην περιοχή της Δράμας πραγματοποιήσαμε συσκέψεις με τον περιφερειάρχη, έτσι ώστε να καταγράψουμε τις ανάγκες κάθε περιοχής και πώς κάθε περιοχή βλέπει την τουριστική της ανάπτυξης. Έχουμε και ένα ρόλο ακροατή. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε πράγματα. Μαζί μας είχαμε και τεχνοκράτες, οι οποίοι σχεδιάζουν και το επόμενο ΕΣΠΑ το οποίο θα υλοποιηθεί. Αυτή τη στιγμή τρέχει ένα μεγάλο πρόγραμμα τουριστικής προβολής που έχει αναλάβει μια εταιρεία από Αθήνα με εξειδικευμένα στελέχη που ασχολούνται με τον τουρισμό».
Σημειώνει ακόμα εδώ, ότι «το ποια περιοχή θα αναπτυχθεί και πώς, είναι προϊόν διαβούλευσης και αυτή τη στιγμή δημιουργείται και ένας οργανισμός με επικεφαλής τον κ. Αμοιρίδη, ο οποίος θα έχει ως στόχο να συντονίσει όλους τους κρίκους της αλυσίδας. Από τον ξενοδόχο μέχρι τον άνθρωπο τον επαγγελματία της εστίασης, αλλά και τον άνθρωπο που ασχολείται με την πρωτογενή παραγωγή, ώστε να μπουν όλοι στο όχημα που ονομάζεται τουρισμός και πέρα δηλαδή από την διαμονή να αξιοποιηθεί και η πρωτογενής παραγωγή και τα προϊόντα της κάθε περιοχής».
Ρεκόρ κρουαζιέρας στην Καβάλα
Αναφερόμενος εδώ για την Καβάλα, τονίζει ότι «αυτή την στιγμή, η Καβάλα εμφανίζει ρεκόρ κρουαζιέρας, δηλαδή έχουμε 45 προγραμματισμένα κρουαζιερόπλοια, όταν πέρυσι ήταν στα 35 και τα αεροδρόμιο της Fraport μετά από την περσινή πτώση και μετά από πίεση δική μας, αυτή την στιγμή παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση στα περιφερειακά αεροδρόμια της εταιρείας, στο 35%.
Οπότε θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, τα βήματα είναι σταθερά, θέλουμε μια βιώσιμη ανάπτυξη που να συνάδει και με ανάπτυξη υποδομών γιατί χρειαζόμαστε και υποδομές, είτε αφορούν σε ξενοδοχειακές μονάδες, είτε γενικότερα δρόμους, δίκτυα κτλ. Αυτή τη στιγμή παρατηρούνται φαινόμενα στην Ελλάδα, όπου κάποιες περιοχές έχουν κορεστεί τουριστικά και αυτό γύρισε μπούμερανγκ. Έχει χαθεί και η ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και των ανθρώπων που τους επισκέπτονται.
Ανεβαίνουν τα νούμερα
Ρωτήθηκε τέλος ο κ. Τσώνης, αν – ως εντεταλμένος σύμβουλος για τον Τουρισμό ο ίδιος, αλλά και ως διοίκηση της Περιφέρειας – αισθάνεται ικανοποιημένος από τις εξελίξεις με βάσει τους στόχους που έχετε θέσει και απάντησε θετικά:
«Εμείς είμαστε ικανοποιημένοι, γιατί παρ’ όλο που ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για την Αυτοδιοίκηση, δύο χρόνια πανδημίας, ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας που επηρέασε κατά πολύ την αγορά, καταφέραμε να έχουμε μια αυξητική πορεία. Ανεβαίνουν δηλαδή τα νούμερα χρόνο με το χρόνο και τα μηνύματα που παίρνουμε από τους προέδρους των Ξενοδόχων είναι πραγματικά ενθαρρυντικά, γιατί βλέπουμε ότι πέρα από τις κλασικές αγορές που είχαμε όλο αυτό το διάστημα έχουν ανοίξει και καινούριες, όπως στο Ισραήλ που είχαμε επενδύσει, απ’ όπου βλέπουμε κινητικότητα από την συγκεκριμένη περιοχή.
Βλέπουμε επίσης ένα άνοιγμα στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και αυτό δείχνει ότι τα κενά που δημιουργήθηκαν απ’ όλες αυτές τις συνθήκες αναπληρώθηκαν και μάλιστα καλύφθηκαν και με το παραπάνω».