«Επανεκκίνηση για τη Δράμα»
Το πρόγραμμα της παράταξης
για τις σχολικές μονάδες και
την υποστήριξη εκπαιδευτικών δράσεων
ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της, η δημοτική παράταξη «Επανεκκίνηση για τη Δράμα» και ο επικεφαλής της Γιώργος Παπαδόπουλος υποψήφιος δήμαρχος Δράμας, πιστεύουν ότι «ο ρόλος του Δήμου στον τομέα της Εκπαίδευσης πρέπει να είναι πρωταρχικός και ουσιαστικός, πάντα μέσα στο πλαίσιο της συνεργασίας και των διακριτών ρόλων τόσο με τις αρμόδιες Υπηρεσίες Εκπαίδευσης όσο και με τις Σχολικές Μονάδες».
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δελτίο Τύπου της παράταξης για τις σχολικές μονάδες και την υποστήριξη εκπαιδευτικών δράσεων προτείνει:
[– Καταγραφή και αποτύπωση όλων των σχολικών κτηρίων του Δήμου μας. Δημιουργία Αρχείου Σχολικού Κτηρίου σε κάθε σχολείο, με όλα τα σχέδια και τις παρεμβάσεις. Συγκέντρωση όλων των τοπογραφικών σχεδίων και τίτλων ιδιοκτησίας των σχολικών κτηρίων.
Αυτό θα είναι το πρώτο βήμα, ώστε να γίνουν ολοκληρωμένες μελέτες και να ενταχθούν τα σχολεία σε προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης, ανάπλασης αύλειων χώρων με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ κ.λ.π. Προτεραιότητα θα δοθεί στα παλιά σχολικά κτήρια.
– Διαρκής ενασχόληση των υπεύθυνων μηχανικών και των συνεργείων του Δήμου με τη εκτέλεση οικοδομικών έργων επισκευής, ανακαίνισης, ενεργειακής αναβάθμισης, αντισεισμικής θωράκισης, στατικής ενίσχυσης των σχολικών κτηρίων. Κοστολόγηση όλων των μικρών και μεγάλων προβλημάτων που υπάρχουν και διεκδίκηση όλων των απαραίτητων κονδυλίων για την πλήρη κάλυψη των λειτουργικών δαπανών όλων των σχολικών μονάδων. Σύσταση μητρώου επισκευών στο Αρχείο του Σχολείου.
– Υλοποίηση προγραμμάτων ενεργειακής πιστοποίησης, πυροπροστασίας στατικής επάρκειας και αναβάθμισης όλων των σχολικών κτηρίων (μονώσεις, ηλιακά συστήματα, βιοκλιματικός σχεδιασμός), για την εξοικονόμηση ενέργειας. Μελέτη και κατασκευή σύγχρονων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων άθλησης και πολιτισμού, κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου.
– Προγραμματισμός και εκπόνηση όλων των κατάλληλων μελετών για την ανέγερση νέων σχολικών κτηρίων σε κατάλληλα ιδιόκτητα οικόπεδα και με σύγχρονες προδιαγραφές, έτσι ώστε να είναι έτοιμα να ενταχθούν σε μελλοντικά προγράμματα ανέγερσης νέων σχολικών κτηρίων.
Ο σχεδιασμός των νέων διδακτηρίων είναι απαραίτητο να ξεφύγει από την κατασκευή «κουτιών με αίθουσες» και να περιλαμβάνει υπαίθριους και κλειστούς χώρους άθλησης και πολιτισμού, κοινόχρηστους χώρους και χώρους πρασίνου, χώρους εργαστηρίων, θέσεων εργασίας, εκδηλώσεων και επιμόρφωσης, με αυξημένες δυνατότητες διασύνδεσης με νέες τεχνολογίες. Έτσι θα είναι δυνατή η χρήση των εγκαταστάσεων όχι μόνο από τη σχολική κοινότητα, αλλά από όλους τους φορείς και τους δημότες, κάνοντας πράξη το όραμα των «Ανοικτών Σχολείων».
Ενεργή συμμετοχή του Δήμου στην επίλυση ζητημάτων που δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα ή με ειδικές ανάγκες. Ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι η δημιουργία προσβάσεων για τα Α.με.Α. σε όλους τους χώρους των σχολικών κτηρίων.
– Εντατικοποίηση των υγειονομικών ελέγχων στις εκπαιδευτικές μονάδες, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και δεδομένης της συνέχισης της μετάδοσης της covid-19 και των άλλων αναπνευστικών ιογενών λοιμώξεων που ενδημούν κατά την χειμερινή περίοδο στη χώρα μας. Οι κανόνες υγιεινής πρέπει να τηρούνται σε όλους τους χώρους (αίθουσες διδασκαλίας, αύλειος χώρος, κοινόχρηστοι χώροι, αποχωρητήρια κ.λ.π) των σχολείων, των βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.
– Προώθηση δράσεων και προγραμμάτων σε όλες τις σχολικές μονάδες συστηματικά, δίνοντας κίνητρα και διευκολύνοντας την συμμετοχή των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων σε αυτές. Και είναι πολύ σημαντικό να παρέχονται προς όλους χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.]
Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από τις δράσεις που ο Δήμος μας θα πραγματοποιήσει με την συνεργασία των σχολείων:
- Πρόγραμμα Ανακύκλωσης του Δήμου μας, για την σημασία και το όφελος της ανακύκλωσης και θα συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα και οι γονείς.
- Το μαθητικό Φεστιβάλ του Δήμου μας, μια ομαδική διαδικασία μέσα από την οποία τα παιδιά θα μπορούν να συμμετέχουν, να αυτενεργήσουν, να ξετυλίξουν τα ιδιαίτερα χαρίσματά τους, τις δεξιότητές τους, βάζοντας ένα μικρό λιθαράκι στο κτίσιμο του κοινωνικού – πολιτιστικού έργου της πόλης μας.
- Πρόγραμμα εξοικείωσης με την αναπηρία. Ανάπηρα άτομα συντονίζουν έναν ελεύθερο διάλογο με τους μαθητές και τις μαθήτριες. Μαζί, προσεγγίζουν βιωματικά την πραγματικότητα της αναπηρίας, της προσβασιμότητας και της μοναδικότητας του κάθε ατόμου. Τα παιδιά, ως οι ενεργοί αυριανοί πολίτες, αφυπνίζονται και συνειδητοποιούν την αξία της αλληλοαποδοχής και της αλληλεγγύης.
- Γνωριμία με το Κοινωνικό Παντοπωλείο και στο Κοινωνικό Φαρμακείο, με σκοπό οι μαθητές και οι γονείς να συνεισφέρουν βοήθεια με φάρμακα και τρόφιμα για τους συνδημότες μας που την έχουν ανάγκη.
- Πρόγραμμα Προληπτικής Στοματικής Υγιεινής, κυρίως σε όλα τα Νηπιαγωγεία του Δήμου μας.
- Οργάνωση ομιλιών της συμβουλευτικής ψυχολόγου και συζήτηση με τους γονείς των μαθητών της Έκτης τάξης των σχολείων, για την ομαλή μετάβαση των μαθητών από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο. Ανάλογες δράσεις θα οργανωθούν και για την ενημέρωση των γονέων για την ομαλή μετάβαση των παιδιών από τους Παιδικούς Σταθμούς στο Νηπιαγωγείο και από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο.
- Συμμετοχή ενεργά σε συνεργασία με άλλες δομές κοινωνικής υποστήριξης στην προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων των μαθητών (ενδοσχολική βία, πρόληψη ναρκωτικών και άλλων εθισμών, κοινωνικού αποκλεισμού, ασιτίας κ.ά.). Στήριξη των υφιστάμενων κοινωνικών δομών με αντικείμενο που συνδέεται με τα παιδιά και τους νέους.
– Πρόγραμμα «ΑΝΟΙΚΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» για ένα σύγχρονο αποτελεσματικό σχολείο, ανοιχτό στην κοινωνία και στην ζωή. Αποτελεί όνειρο αλλά και πάγιο αίτημα δεκαετιών για όσους νοιάζονται για τα παιδιά και το δικαίωμά τους στην Αγωγή και την Εκπαίδευση.
Το όραμα και οι προτάσεις μας για ένα Ανοιχτό σχολείο δεν είναι ουτοπία.
Ανοιχτό δηλαδή σχολείο στην πρωινή λειτουργία και την καθημερινότητά του, με ανοιχτές αυλές και χώρους και τα απογεύματα για δράσεις και πρωτοβουλίες που θα εφαρμόζονται με κύρια ευθύνη των μελών της σχολικής κοινότητας και σε συνεργασία με τον Δήμο, φορείς και επιστήμονες που ασχολούνται με το παιδί, την οικογένεια, την κοινωνία. Το απόγευμα δηλαδή μπορεί να επεκτείνονται δράσεις που εφαρμόζονται στο πρωινό ωράριο ή να οργανώνονται άλλες για παιδιά και ενηλίκους, κάτοικους της τοπικής κοινότητας του σχολείου, όπως εκπαιδευτικά προγράμματα, δράσεις εναλλακτικής εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, δραστηριότητες σχετικές με την τέχνη και τον πολιτισμό όλων των συλλογικοτήτων που ενυπάρχουν στο πλαίσιο του, βιβλιοθήκη, κινηματογραφικές προβολές και θεατρικές παραστάσεις, εκμάθηση γλωσσών, φεστιβάλ, επιμορφωτικά εργαστήρια και συναντήσεις για τους ενήλικες, με θεματολογία που οι ίδιοι θα επιλέγουν ανάλογα με τις προσδοκίες και ανάγκες τους κλπ.
Σε αυτό το πλαίσιο θεωρούμε ότι μπορούμε να μιλάμε για σχολεία σύγχρονα και αποτελεσματικά, ανοιχτά στην κοινωνία και τη ζωή, όνειρο και πάγιο αίτημα δεκαετιών αυτών που νοιάζονται για τα παιδιά και την εκπαίδευση που δικαιούνται. Το πρόγραμμα θα προσεγγίζει ολοκληρωμένα το άνοιγμα των σχολείων καλύπτοντας αστική ευθύνη, φύλαξη, καθαριότητα, λειτουργικά έξοδα, αντιμετώπιση μικρών ζημιών ώστε σε τίποτα να μην επιβαρύνεται ή εμποδίζεται η πρωινή λειτουργία του σχολείου. Οι προαύλιοι χώροι των σχολείων μπορούν να γίνουν τόποι συνάντησης των παιδιών πραγματοποιώντας δράσεις που τα ενδιαφέρουν ή απλά να συνυπάρχουν με τους δικούς τους τρόπους.
– Θεσμοθέτηση του προγράμματος Summer Camp (κατασκήνωση) ενός ψυχαγωγικού, αθλητικού και παράλληλα επιμορφωτικού προγράμματος, που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να απολαύσουν, τις ημέρες που τα σχολεία είναι κλειστά, παίζοντας και διασκεδάζοντας στο οικείο τους περιβάλλον. Δραστηριότητες στα αγγλικά και γαλλικά, καλλιτεχνική απασχόληση (χειροτεχνίες – κατασκευές – ζωγραφική), σκάκι, εκπαιδευτικά επιτραπέζια, παιδαγωγικά παιχνίδια, δανειστική βιβλιοθήκη, κουκλοθέατρο-καραγκιόζης, θεατρικό παιχνίδι, ποδόσφαιρο, τένις, τοξοβολία, μοντέρνος χορός, ρυθμική. Έτσι τα παιδιά θα έχουν ένα αξέχαστο καλοκαίρι γεμάτο πρωτόγνωρες εμπειρίες, νέους φίλους και ατελείωτο παιχνίδι!
– Διοργάνωση σε ετήσια βάση φεστιβάλ επιστημών, με συμμετοχή μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια δράση με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, το οποίο βέβαια θα συμβάλλει κυρίως στην εξοικείωση των νέων με τις επιστήμες και τις νέες τεχνολογίες, παράλληλα όμως θα δώσει πνοή και στον τομέα του τουρισμού.
– Η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, σε συνεργασία με το Τμήμα Προγραμματισμού του Δήμου, θα εκμεταλλευτεί τις υπάρχουσες δομές που παρέχουν γνώσεις στους πολίτες και να επεκταθεί και σε άλλους τομείς.
Η παροχή εκπαίδευσης μπορεί να γίνει μέσα από τις δομές «Δια Βίου Μάθηση», Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, Ευρωπαϊκά Προγράμματα Εκπαίδευσης Νέων, ενώ θα καθιερωθούν δωρεάν σεμινάρια δημιουργικής απασχόλησης κ.α.
Δημιουργία μιας πλατφόρμας μέσω της οποίας θα ενημερώνονται διαρκώς οι ενδιαφερόμενοι πολίτες για όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα ανά δημοτική ενότητα ή ακόμη και να παρακολουθήσουν online σεμινάρια.
Επενδύουμε στην ποιότητα ζωής των μαθητών του Δήμου μας.