Μέχρι τέλος του 2023
η συμβασιοποίηση για τον
άξονα Δράμας – Αμφίπολης
Του Θανάση Πολυμένη
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ αλήθεια, το θέμα της δημοπράτησης κατασκευής του δρόμου Δράμας – Αμφίπολης; Είναι ένα ερώτημα, το οποίο δυστυχώς συχνά θέτουμε και δυστυχώς δεν παίρνουμε ικανοποιητικές απαντήσεις.
Το τελευταίο νέο είναι ότι η διαδικασία της δημοπράτησης για την ανακήρυξη του τελικού αναδόχου, βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο και από εκεί και πέρα δεν έχει προχωρήσει τίποτα άλλο. Στην προσπάθειά μας να δούμε πού βρίσκεται η υπόθεση του οδικού άξονα, επικοινωνήσαμε με τον κυβερνητικό βουλευτή Δράμας κ. Δημήτρη Κυριαζίδη, ο οποίος μας ενημέρωσε ότι σε επαφές που είχε πρόσφατα με αρμόδια στελέχη, του δήλωσαν ότι το αργότερο μέχρι τέλος του έτους, η δημοπράτηση θα περάσει στην ανακήρυξη του τελικού αναδόχου και στη συμβασιοποίηση του έργου.
Αφορμή για το σημερινό δημοσίευμα, στάθηκαν δύο συγκεκριμένα γεγονότα. Εδώ και λίγες μέρες, έχουν ξεκινήσει οι εργασίες εγκατάστασης του αναδόχου για την ολοκαίνουρια περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, την λεγόμενη flyover (την ιπτάμενη οδό), η κατασκευή της οποίας θα ξεκινήσει πολύ σύντομα και αποτελεί έργο ΣΔΙΤ. Ήδη, η Αστυνομία Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει να κλείνει δρόμους, να αλλάζει κατευθύνσεις όδευσης των οχημάτων και άλλα.
Το δεύτερο γεγονός, είναι ότι αυτές τις μέρες υπεγράφη η σύμβαση με ανάδοχο την εταιρεία ΑΚΤΩΡ, για το οδικό έργο Δημάριο – Σύνορα, του κάθετου άξονα Ξάνθη – Σύνορα. Η υπογραφή της ΑΚΤΩΡ πραγματοποιήθηκε στις 11 Οκτωβρίου, με αναθέτουσα αρχή της Εγνατία Οδό Α.Ε.
Έργα τα οποία ολοκληρώθηκαν γρήγορα ως προς τις μελέτες τους, έτρεξαν στο θέμα της δημοπράτησής του και ήδη ξεκινούν!
Τι γίνεται λοιπόν με το έργο της κατασκευής της οδού Δράμας – Αμφίπολης;
Παραμονές εθνικών εκλογών του Ιουνίου, βρέθηκε στη Δράμα ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος ζήτησε μια ισχυρή πλειοψηφία. Και όταν μίλησε από τον πεζόδρομο της οδού Ζερβού, για τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης, είπε ότι «μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχουμε οριστικό ανάδοχο στο μεγάλο έργο της σύνδεσης της Δράμας με την Αμφίπολη, που αποτελεί κεντρική μας δέσμευση. Και να είστε σίγουροι ότι θα είναι έτοιμο πριν το τέλος της τετραετίας μας».
Την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου, επισκέφθηκε τη Δράμα κυβερνητικό κλιμάκιο αποτελούμενο από την βουλευτή Καστοριάς κα. Αντωνίου, τον βουλευτή Σερρών κ. Χατζηβασιλείου και συνοδευόμενοι από το βουλευτή Δράμας κ. Κυριαζίδη, περιηγήθηκαν στο Νομό.
Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, η κα. Αντωνίου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο συγκεκριμένο δρόμο, λέγοντας ότι το έργο βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο της δημοπράτησής του, και ότι πλέον πλησιάζει στην συμβασιοποίησή του και ότι σύντομα θα μπει σε φάση υλοποίησης.
Ερωτώμενη μάλιστα από τον «Π.Τ.» για το χρονοδιάγραμμα, η κα. Αντωνίου είπε ότι «από την στιγμή που θα γίνει η επιλογή του αναδόχου στη δεύτερη φάση που πάμε, υπογράφεται η σύμβαση, πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ξεκινάει».
Η κα. Αντωνίου, στην προηγούμενη κυβερνητική θητεία, υπήρξε υπεύθυνη του γραφείου του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη και έχει μια πραγματικά καλή εικόνα του τι συμβαίνει. Είπε πάντως η ίδια, ότι θα θέσει ερώτηση προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να δοθεί μια συγκεκριμένη απάντηση.
Δήλωση Δ. Κυριαζίδη
Το νεότερο από την όλη υπόθεση, είναι ότι με δήλωσή του στον «Π.Τ.» χθες το μεσημέρι, αλλά και σε ομιλία του στη Βουλή το πρωί της Πέμπτης χθες, ο κυβερνητικός βουλευτής Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, μετά από επαφές που είχε με αρμόδια στελέχη, του δήλωσαν ότι το αργότερο μέχρι τέλος του έτους, η δημοπράτηση θα περάσει στην ανακήρυξη του τελικού αναδόχου και στη συμβασιοποίηση του έργου.
Εφόσον υπογραφεί η σύμβαση, πλέον σημαίνει ότι η ανάδοχος κατασκευαστική εταιρεία θα πρέπει να αρχίσει να στήνει το εργοτάξιό της και να ξεκινήσει τις προετοιμασίες για τις εργασίες κατασκευής.
Η δημοπράτηση
Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες. Το έργο γίνεται με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέας (ΣΔΙΤ).
Να σημειώσουμε εδώ, ότι, όπως ήδη έχει δημοσιεύσει ο «Π.Τ.», ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ ξεκίνησε στις 6 Δεκεμβρίου 2022 μαζί με το έτερο έργο – ΣΔΙΤ Θεσσαλονίκη – Έδεσσα του οποίου ο διαγωνισμός είναι επίσης σε εξέλιξη. Οι εταιρείες που περνάνε στη Β΄ Φάση είναι οι ΓΕΚ Τέρνα, Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Μυτιληναίος, Άβαξ και Intrakat.
Στη Β΄ Φάση θα καθοριστεί το ακριβές αντικείμενο του έργου (διάλογος) και θα δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές από όπου θα προκύψει ο ανάδοχος του έργου. Η διάρκεια του έργου-ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών των οδικών αξόνων και τα υπόλοιπα αφορούν στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης. Το κόστος με ΦΠΑ για τον άξονα Δράμα-Αμφίπολη σε ποσό με ΦΠΑ 248,54 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 200,43 εκατ. ευρώ).
Η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους.