Home > Πρώτο Θέμα > Φοιτητές του ΠΑΜΑΚ διδάσκονται τα Ηχωγεολογικά Τοπία και τους μουσικούς ιδιωματισμούς της Δράμας Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ κ. Λευτέρης Τσικουρίδης

Φοιτητές του ΠΑΜΑΚ διδάσκονται τα Ηχωγεολογικά Τοπία και τους μουσικούς ιδιωματισμούς της Δράμας Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ κ. Λευτέρης Τσικουρίδης

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα δρώμενα των Φώτων στη Δράμα

Φοιτητές του ΠΑΜΑΚ διδάσκονται

τα Ηχωγεολογικά Τοπία και τους

μουσικούς ιδιωματισμούς της Δράμας

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ κ. Λευτέρης Τσικουρίδης

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ βρέθηκαν για άλλη μια χρονιά, φοιτητές και φοιτήτριες από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), οι οποίοι διδάσκονται το μάθημα για τα Ηχωγεολογικά Τοπία.

Τα Ηχωγεολογικά Τοπία, είναι ένα μάθημα το οποίο εξετάζει τους μουσικούς ιδιωματισμούς κατά τόπους και περιοχές, όπως για παράδειγμα τη Δράμα, τις Σέρρες, την Ξάνθη, την Φλώρινα και αλλού.

Το μάθημα διδάσκει ο Δραμινός καθηγητής, κ. Λευτέρης Τσικουρίδης, μόνιμος επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ, ο οποίος ευγενώς δέχθηκε να μιλήσει σχετικά στον «Π.Τ.».

Οι φοιτητές του 3ου έτους του ΠΑΜΑΚ που διδάσκονται το εν λόγω μάθημα των Ηχωγεολογικών Τοπίων, βρέθηκαν στη Δράμα την περασμένη εβδομάδα, όπως και κάθε χρόνο και συναντήθηκαν με ανθρώπους που γνωρίζουν την μουσική της περιοχής της Δράμας, μίλησαν μαζί τους, πήραν συνεντεύξεις και πραγματοποίησαν τη δική τους έρευνα. Επί της ουσίας, αυτή η επίσκεψή τους σε χωριά της Δράμας, λειτούργησε ως μάθημα εργαστηρίου.

Όπως εξηγεί στον «Π.Τ.» ο κ. Τσικουρίδης, οι φοιτητές και φοιτήτριες του ΠΑΜΑΚ χωρίστηκαν σε ομάδες και επισκέφθηκαν το Μοναστηράκι, το Βώλακα, τον Ξηροπόταμο, την Καλή Βρύση, τη Μικρόπολη και Πετρούσα.

Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν του ιδιωματισμούς της μουσικής σε κάθε τόπο και να τους καταγράψουν όπως και τις αλλαγές που έχει δεχθεί η τοπική μουσική μέσα στο χρόνο.

Όπως τονίζει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Τσικουρίδης «τα Ηχωγεολογικά Τοπία είναι ένα μάθημα που εστιάζει στην ιδιωματική μουσική του κάθε μέρους. Σαφώς και η μουσική είναι μία και περνάει από τόπο σε τόπο, ταξιδεύει, αλλά κάθε τόπος έχει τη δική του ταυτότητα και αφήνει το δικό του στίγμα, οπότε έχουμε μια ιδιωματική μουσική. Καταλαβαίνεται λοιπόν ότι, στην περιοχή της Θράκης, στην περιοχή της Μακεδονίας σε διάφορες περιοχές, άλλο είναι να λέμε η μουσική της Δράμας, άλλο η μουσική των Σερρών, της Φλώρινας κτλ. όλα είναι διαφορετικά».

Επισημαίνει μάλιστα ο κ. Τσικουρίδης, ότι «σ’ αυτό το μάθημα εστιάζουμε στην προσέγγιση του ιδιωματισμού. Σ’ αυτά τα πλαίσια του μαθήματος για να προσεγγίσουμε κάνουμε διάφορες εργασίες. Κάνουμε βιβλιογραφική ανασκόπηση, δισκογραφική ανασκόπηση, ό,τι υπάρχει σε βίντεο από γλέντια και εκπομπές και αφιερώματα, και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο κάνουμε και επιτόπια έρευνα. Οπότε τα παιδιά πρέπει να επισκεφτούν τον τόπο, να συναντηθούν με μουσικούς γνώστες του ιδιώματος της περιοχής και να συλλέξουμε πληροφορίες».

Αναφερόμενος στην επίσκεψη στη Δράμα, σημειώνει: «Φέτος στα Ηχωγεολογικά Τοπία με ιδιωματική μουσική και αντικείμενο τη Δράμα, αυτό το εξάμηνο που θα ολοκληρωθεί στις 24 Ιανουαρίου, τα παιδιά είναι χωρισμένα σε έξι διαφορετικές ομάδες, οπότε εξετάζουμε και έξι διαφορετικά χωριά όπως το Μοναστηράκι, τον Ξηροπόταμο, την Καλή Βρύση, την Πετρούσα, τον Βώλακα και την Μικρόπολη. Τα παιδιά συναντήθηκαν με ανθρώπους σε όλα αυτά τα χωριά μίλησαν με τους ανθρώπους εκεί είτε προέρχονται από το χώρο της μουσικής, του χορού, είτε από τη λαογραφία και τους Συλλόγους για να έρθουν πιο κοντά στο ιδίωμα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «στη συνέντευξη υπάρχουν συγκεκριμένα ερωτηματολόγια που ετοιμάζουμε με τους φοιτητές  σύμφωνα με την εμπειρία αλλά και με διάφορα πρότυπα».

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μάθημα για τα Ηχωγεολογικά Τοπία απευθύνεται στους φοιτητές του 3ου έτους φοίτησης σπουδών και γίνεται με επιτόπιες έρευνες, με αναλύσεις, ενώ ανεξάρτητα με το όργανο που παίζει ο καθένας, θα πρέπει να προσεγγίσει και το ιδίωμα.

Το ενδιαφέρον για τη Δράμα, είναι ότι «η Δράμα έχει και τα δρώμενα του Δωδεκαημέρου των μεταμφιέσεων, των Θεοφανείων, και επειδή είμαι Δραμινός και λατρεύω αυτή τη μουσική και επίσης είναι κοντά στη Θεσσαλονίκη και το χειμερινό εξάμηνο βολεύει πάντα γιατί τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν και τα δρώμενα από μέσα», σημειώνει ο κ. Τσικουρίδης.

Επίσης, μιλώντας στον «Π.Τ.» ο  πρόεδρος του Μορφωτικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Μοναστηρακίου κ. Γιάννης Παπουτσής, σημειώνει ότι «η σύνδεση αυτή με το Πανεπιστήμιο και η αλληλοτροφοδότηση με τους νέους που ιχνηλατούν και διερευνούν το πλούσιο πολιτιστικό μας απόθεμα, ανοίγει το πλαίσιο αναφοράς μας και αναδεικνύει την πολιτιστική μας κληρονομιά ως ταυτοτικό διαρκή πόρο που οφείλουμε να του δώσουμε βάθος και διάρκεια ως τη συνέχειά μας».

Όπως επισημαίνει μάλιστα, «συνεργαζόμαστε με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ) τον καθηγητή Λευτέρη Τσικουρίδη, ο οποίος κατάγεται και από τη Δράμα και διδάσκει τα Ηχωγεολογικά Τοπία  σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές. Τους ωθεί να έρθουν στη Δράμα, Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την επιστημονική κοινότητα και μουσικών, να υπάρχει μια επαφή με τη δική μας κοινότητα στην περιοχή, το πώς διαμορφώθηκε ο ήχος αυτός από τόπο σε τόπο και πώς συνδέεται με τα δρώμενα του Δωδεκαημέρου στη Δράμα και τις μεταμφιέσεις των Φώτων».