Home > Πρώτο Θέμα > Να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του οδικού άξονα Δράμας-Καβάλας από τη νέα περιφερειακή αρχή ΑΜΘ-Συνεχίζονται οι εργασίες στο πρώτο τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες

Να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του οδικού άξονα Δράμας-Καβάλας από τη νέα περιφερειακή αρχή ΑΜΘ-Συνεχίζονται οι εργασίες στο πρώτο τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες

Συνεχίζονται οι εργασίες στο πρώτο τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες

Να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση

του οδικού άξονα Δράμας-Καβάλας

από τη νέα περιφερειακή αρχή ΑΜΘ

Οι απαντήσεις που δίνει η Εγνατία Οδός ΑΕ και σε ποιο σημείο βρίσκεται το έργο σήμερα

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΟΙ ΟΔΙΚΟΙ άξονες της Δράμας και η ανάγκη της να βρει διέξοδο προς την Εγνατία Οδό, είναι για την περιοχή μας καθημερινά στην επικαιρότητα. Και αυτό είναι ένα ζητούμενο, που ο «Π.Τ.» επιθυμεί να το κρατάει συνέχεια ανοικτό. Καθώς, αν αφεθεί και ατονήσει από όλους μας και δεν υπάρχουν συνεχείς αναφορές, τότε δεν θα ασκούνται και οι απαραίτητες πιέσεις τόσο σε κυβερνητικό, αλλά και σε Περιφερειακό επίπεδο.

Αναφορά θα κάνουμε σήμερα στον οδικό άξονα Καβάλας – Δράμας, για άλλη μια φορά, καθώς πρόσφατα ήρθε στην επικαιρότητα και πάλι, μετά από δηλώσεις που έγιναν πρόσφατα από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ), αλλά και την ηγεσία της Εγνατίας Οδού Α.Ε.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, το έργο της κατασκευής του δρόμου έχει στην ευθύνη της η Εγνατία Οδός Α.Ε. και χρηματοδοτείται από κονδύλια ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης.

Σε συνάντηση που είχε προ ημερών ο υπουργός ΥΠΟΜΕ κ. Σταϊκούρας με τον υφυπουργό κ. Ταχιάο, με τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. κ. Κωνσταντόπουλο και το διευθύνοντα σύμβουλο κ. Κουτσούκο, συζητήθηκε το ζήτημα τα παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη, καθώς αυτό αποτελεί μνημονιακή απαίτηση, η οποία για να ικανοποιηθεί έχει ξεκινήσει σχετικός διαγωνισμός το φθινόπωρο του 2016 με πολλά όμως και δύσκολα προαπαιτούμενα.

Έχοντας την έγκριση του σχεδίου Σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα ακολουθήσουν η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Εν τούτοις, υπάρχουν ακόμη ζητήματα που πρέπει να κλείσουν, όπως η έκδοση ΚΥΑ για την αύξηση των τελών διοδίων από 0,03 ευρώ/χλμ, σε 0,04 ευρώ/χλμ (ζήτημα που είναι το απλούστερο όλων), αλλά και η αδειοδότηση των σηράγγων από τη Δ.Α.Σ., σηράγγων που κυρίως βρίσκονται στο Δυτικό Τμήμα του άξονα, σύμφωνα με τις ισχύουσες σήμερα απαιτήσεις ασφαλείας.

Το κύριο θέμα που απασχολεί τη διοίκηση και τους εργαζομένους της Εγνατίας Οδού Α.Ε., είναι το εάν θα έχει μέλλον η τεχνική εταιρεία του Δημοσίου, την επομένη της παραχώρησης.

Η εποχή των μεγάλων οδικών έργων, έχει περάσει για τη χώρα μας, ενώ και το ανθρώπινο δυναμικό της Εγνατίας Οδού Α.Ε., έχει μειωθεί σημαντικά, σε περίπου 105-110 άτομα και, δεν προβλέπεται να αυξάνεται, αν ληφθεί υπόψη η μεγάλη υποστελέχωση άλλων τεχνικών εταιρειών δημοσίου συμφέροντος.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στη συνάντηση αυτή, έγινε λόγος επίσης και για το ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε., θα επιδιώξει να αναλάβει την εποπτεία του παραχωρησιούχου, αντί και αυτή να ανατεθεί στη Διεύθυνση 17 του ΥΠΟΜΕ.

Και εδώ έρχεται ο δρόμος Δράμας – Καβάλας

Όπως αναφέρθηκε μάλιστα, υπάρχουν μελετημένα τα υπολειπόμενα τμήματα του οδικού άξονα Δράμας – Καβάλας, όπως και τα υπολειπόμενα τμήματα στον οδικό άξονα Ξάνθης – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, έργα που θα μπορούν να αναληφθούν εάν ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Στην παρούσα φάση η Εταιρεία είναι η διευθύνουσα υπηρεσία για το έργο σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ, τη Σήραγγα της Κλεισούρας, το πρώτο τμήμα (Σταυρός – Κρηνίδες) του άξονα Δράμα- Καβάλα , όπως επίσης του άξονα Ξάνθη- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, του οποίου το βόρειο τμήμα, Δημάριο- Σύνορα, έχει ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ.

Προχωράει το πρώτο τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες

Το θέμα είναι λοιπόν ο οδικός άξονας Δράμας – Καβάλας και συγκεκριμένα το πρώτο τμήμα του Σταυρός – Κρηνίδες, που είναι το μοναδικό που έχει προχωρήσει και έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται και μάλιστα φαίνεται ότι βρίσκεται σε ένα αρκετά καλό σημείο.

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύονται σήμερα στο σημείωμα αυτό τραβήχτηκαν χθες και φαίνεται ότι ο δρόμος κοντεύει να φτάσει περίπου στο ύψος που βρίσκεται η διασταύρωση για το Δάτο.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με όσα έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Εγνατία Οδός Α.Ε. σε σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή ο βουλευτής Δράμας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κ. Νικολαΐδης, τα πράγματα γύρω απ’ αυτή την υπόθεση ξεκαθαρίζουν σημαντικά, καθώς υπήρχε μια ασαφή κατάσταση για το πού βρίσκονται τα διάφορα υποτμήματα.

Ο οδικός άξονας αποτελείται από τρία  υποτμήματα: το πρώτο υποτμήμα είναι το Σταυρός – Κρηνίδες, το δεύτερο το Κρηνίδες – Άγιος Αθανάσιος και το τρίτο Άγιος Αθανάσιος – Δράμας. Βέβαια, υπάρχει και τέταρτο, από τον Σταυρό προς τον Άγιο Σύλλα, αυτό όμως βρίσκεται στο πουθενά.

Σύμφωνα με όσα δηλώνει επίσημα πλέον η Εγνατία Οδός Α.Ε., για το τμήμα Σταυρός – Κρηνίδες, αυτή την ώρα αναμένεται η δικαστική απόφαση για την απαλλοτριώσεις σε ιδιωτικές ακίνητες περιουσίες και εκτάσεις, ενώ το έργο προχωράει σε τμήματα τα οποία ανήκουν στο δημόσιο.

Σύμφωνα με την Εγνατία Οδό Α.Ε.μ, στο υποτμήμα Δράμα – Άγιος Αθανάσιος, έχουν εγκριθεί οι μελέτες Τεχνικών Έργων και υπάρχουν εγκεκριμένοι Περιβαλλοντικοί Όροι, έχει υποβληθεί η επικαιροποίηση του Κτηματολογίου, απαιτείται όμως επικαιροποίηση των μελετών Οδοποιίας και Υδραυλικών, η ανάθεση των οποίων προγραμματίζεται να γίνει εντός του 2024.

Στο υποτμήμα Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες, έχουν εκπονηθεί και εγκριθεί όλες οι μελέτες (συμπεριλαμβανομένου του Κτηματολογίου και των Περιβαλλοντικών) και επίσης, στο υποτμήμα Σταυρός – Άγιος Σύλλας, οι μελέτες έχουν σταματήσει προς το παρόν, καθώς το Δασαρχείο Καβάλας δεν έχει δεχτεί να γίνουν γεωτρήσεις εντός του αισθητικού δάσους Καβάλας από το οποίο διέρχεται αναγκαστικά η χάραξη, οι οποίες γεωτρήσεις είναι απαραίτητο να διενεργηθούν προκειμένου να ολοκληρωθούν και οι υπόλοιπες απαιτούμενες μελέτες.

Τμήματα χωρίς χρηματοδότηση

Μια σημαντική αναφορά που κάνει η Εγνατία Οδός Α.Ε., είναι ότι «προς το παρόν δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των υπολειπόμενων τμημάτων του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα, είναι όμως υπό διερεύνηση η αναζήτηση πηγής χρηματοδότησης από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αν. Μακεδονίας – Θράκης 2021-2027 ή από το Ε.Π. Μεταφορές 2021 – 2027 και επομένως δεν υπάρχει νεότερο σε ό,τι αφορά τη δημοπράτηση των υπολειπόμενων τμημάτων».

Άρα λοιπόν, όλα τα υπόλοιπα τμήματα βρίσκονται σε μια αιωρούμενη κατάσταση. Πλην του κομματιού που κατασκευάζεται, ουδέν άλλο έχει χρηματοδότηση προς κατασκευή και αυτό σημαίνει ότι θα περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αυτό που χρειάζεται να γίνει τώρα, αφήνεται στην πλευρά της νέας περιφερειακής αρχής του κ. Χρ. Τοψίδη, που θα πρέπει να ενσκήψει στο θέμα και να το προχωρήσει, δεσμεύοντας τις χρηματοδοτήσεις από το νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης 2021-2027 για τα υπολειπόμενα δύο τμήματα.

Αν η Περιφέρεια δεν βάλει το θέμα επί τάπητος, αν δεν τρέξει γρήγορα για να δεσμεύσει χρηματοδοτήσεις, τότε όλες οι διαδικασίες θα αργήσουν να προχωρήσουν, πράγμα που σημαίνει αρκετό χρονικό διάστημα στην κατασκευή του και φυσικά ταλαιπωρία για όλους όσοι πηγαινοέρχονται ανάμεσα στις δύο πόλεις καθημερινά.

Αναγκαιότητα χρηματοδότησης

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. λέει μια μεγάλη αλήθεια: αν δεν μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας ΑΜΘ, τότε θα πρέπει αυτό να γίνει από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταφορές 2021-2027, κάτι που μάλλον είναι πολύ πιο δύσκολο να γίνει.

Η νέα περιφερειακή αρχή, οφείλει να δώσει προτεραιότητα στη Δράμα, αν θέλει να λέει ότι έτσι μπορεί να τη βοηθήσει ως προς το ζήτημα των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.

Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να κάνει τα πάντα, ώστε το έργο αυτό να έχει όλα τα απαιτούμενα κονδύλια που χρειάζονται, ώστε η Δράμα να έχει επιτέλους την πολυπόθητη έξοδο προς την Εγνατία Οδό.

Γιατί αυτός ο δρόμος, δεν είναι απλά και μόνο μια όδευση, αλλά το μέρος ενός δρόμου που συμβάλει στην οικονομία των δύο πόλεων από κάθε άποψη: οικονομική, εμπορική και ψυχαγωγίας και όλοι καταλαβαίνουμε τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά.

Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, δεν αφορά απλά και μόνο τη Δράμα, αλλά και την Καβάλα, καθώς έχει και αυτή συμφέροντα από έναν τέτοιο δρόμο, ενώ θα πρέπει να υπάρξει πίεση προς το Δασαρχείο Καβάλας, ώστε να δώσει την άδεια να προχωρήσουν οι μελέτες στο  αισθητικό δάσος προς τον Άγιο Σύλλα.

Αυτή την ώρα, έχουμε ένα τμήμα δρόμου το οποίο ξεκινάει από το πουθενά και καταλήγει στο πουθενά. Ακόμα και αν ολοκληρωθεί το κομμάτι αυτό, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αυτό είναι κατανοητό.