Θ. Ξανθόπουλος για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ
«Χωρίς τέλος η σιδηροδρομική
απομόνωση της ΑΜΘ και της Δράμας»
Οι απαντήσεις που δίνουν ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για μελλοντικά έργα της περιοχής
ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΟΣ είναι η σιδηροδρομική απομόνωση της Αν. Μακεδονίας – Θράκης, επισημαίνει με ανακοίνωσή του ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος.
Ο ίδιος, είχε καταθέσει ερώτηση σχετική με τον ΟΣΕ και τον ΕΡΓΟΣΕ στη Βουλή, για την έλλειψη σχεδιασμού για το σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής και έλαβε σχετικές απαντήσεις.
Όπως δηλώνει ο κ. Ξανθόπουλος, «OΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train, με τις απαντήσεις τους σε Ερώτηση του βουλευτή Δράμας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θεόφιλου Ξανθόπουλου, επιβεβαιώνουν ότι ο σιδηροδρομικός αποκλεισμός και η ταλαιπωρία των κατοίκων της ΑΜΘ θα συνεχιστούν για πολλά χρόνια ακόμη καθώς η κυβέρνηση και αρμόδιοι κρατικοί φορείς, ομολογούν ότι αδυνατούν να εφαρμόσουν έναν σοβαρό σχεδιασμό για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Περιφέρεια με αποτέλεσμα να χάνονται χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας!»
Όπως αναφέρει ο κ. Ξανθόπουλος, «συγκεκριμένα ο ΟΣΕ στην απάντησή του, παραδέχεται ότι σήμερα υπάρχει σιδηροδρομική εξυπηρέτηση μόνο στο κομμάτι Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Δράμα, και ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Ξάνθη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο προς το παρόν εκτελείται από την Ηellenic Train με λεωφορεία λόγω σοβαρών προβλημάτων παλαιότητας πολλών Αφύλακτων Σιδηροδρομικών Διαβάσεων. Ενημερώνει δε ότι ο ΟΣΕ βρίσκεται σε διαδικασία φύλαξης αυτών των Διαβάσεων με προσωπικό ώστε να ξεκινήσει η σιδηροδρομική εξυπηρέτηση, ενώ παράλληλα ετοιμάζει τα τεύχη για διαγωνισμό προμήθειας εγκατάσταση και συντήρηση των μη λειτουργούντων Διαβάσεων. Το μόνο που δεν μας λέει είναι βέβαια το πότε θα συμβούν όλα αυτά».
Αυτά που αναφέρονται στις απαντήσεις και σύμφωνα με τον ΟΣΕ, «το βασικό πρόβλημα έλλειψης επιβατικών συρμών είναι η παλαιότητα της επιδομής. Και προσθέτει ότι η αναβάθμιση του άξονα Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη και ειδικότερα για το τμήμα Τοξότες-Αλεξανδρούπολη, βρίσκονται ακόμη στο στάδιο χρηματοδότησης των μελετών οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2024 και στη συνέχεια θα ζητηθεί χρηματοδότηση για την κατασκευή του έργου! Όσον αφορά το τμήμα Στρυμόνας-Τοξότες, συμπληρώνει ο ΟΣΕ, έχουν γίνει προκαταρκτικές μελέτες στο πλαίσιο της χρηματοδότησης του έργου με ΣΔΙΤ, αλλά δεν ήταν εφικτό να κατασκευαστεί χρονικά στο χρόνο χρηματοδότησης της επιλεξιμότητας της από το RRF”( σ.σ Tαμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας)».
ΕΡΓΟΣΕ
Η ΕΡΓΟΣΕ από τη πλευρά της, δίνει άλλη εκδοχή των προγραμματιζόμενων έργων. Όπως αναφέρει: «Στον τρέχοντα προγραμματισμό έργων της ΕΡΓΟΣΕ για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, περιλαμβάνονται τα υπό δημοπράτηση με τη μέθοδο ανταγωνιστικού διαλόγου, τα εξής 2 έργα: α. Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσ/νίκης-Τοξότες, αλλά στην παρούσα χρονική στιγμή εξετάζονται εναλλακτικές επιλογές για την κατά προτεραιότητα υλοποίηση του τμήματος Τοξότες-Νέα Καρβάλη, μήκους 32 χλμ.με το οποίο επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου Εμπορικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο δίκτυο της και βόρειας. Ελλάδας για την εξυπηρέτηση της εμπορευματικής και επιβατικής κίνησης, Και β, Αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, με στόχο την βελτίωση της σύνδεσης με Βουλγαρία και την μεταφορά εμπορευμάτων. Η ολοκλήρωση επιλογής αναδόχου και η έναρξη εργασιών εκτιμάται στο α΄ εξαμηνο του 2025»
Η Hellenic Train
Από την πλευρά της η Hellenic Train αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «από 16.12.2023 τέθηκε σε εφαρμογή το νέο πλάνο υπηρεσιών που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αμαξοστοιχίες μεταξύ: Θεσσαλονίκης και Σερρών, Ξάνθης και Αλεξανδρουπόλεως, Αλεξανδρουπόλεως και Ορμενίου. Παραμένουν ζητήματα σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Σερρών και Δράμας, Δράμας και Ξάνθης, ενώ ο ΟΣΕ έχει αναλάβει την υποχρέωση να βελτιώσει τις συνθήκες κυκλοφορίας».
Σημειώνει ακόμα η εταιρεία, ότι, «σε ό,τι αφορά απευθείας επιβατικές σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ Θεσσαλονίκης και Θράκης αυτές θα υπάρξει η δυνατότητα να αποκατασταθούν όταν ολοκληρωθούν επεμβάσεις στην Υποδομή από τον Διαχειριστή Υποδομής, αλλά απαιτούνται σχετικά έργα σε διάφορες περιοχές, προκειμένου οι χρόνοι διαδρομής να είναι σύντομοι και ανταγωνιστικοί», συμπληρώνει.
Η εταιρεία παραδέχεται επίσης ότι “στο παρελθόν ήταν δυνατή η διάνυση της διαδρομής Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη σε 4 ώρες και 35 λεπτά, ενώ σήμερα δεν είναι δυνατοί τέτοιοι χρόνοι”.
Ειδικότερα η διαδρομή Αλεξανδρούπολη-Θεσσαλονίκη “σήμερα, με συνδυασμό τραίνου και λεωφορείου διαρκεί 15 ώρες και 21 λεπτά, με αναμονή στη Δράμα περίπου 6 ώρες. “Αυτό θα μπορούσε να βελτιωθεί με αναδιάταξη δρομολογίων και συνολικό χρόνο διάνυσης 11 ώρες, με χρόνο αναμονής 3 ώρες περίπου πάλι στη Δράμα. Οι ανωτέρω λύσεις και υπηρεσίες περισσότερο έχουν σκοπό να εξυπηρετήσουν τις συνδέσεις σε ενδιάμεσες πόλεις, όσο οι χρόνοι δεν είναι ανταγωνιστικοί. Κατά συνέπεια απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις και έργα, ώστε τα δρομολόγια να εξυπηρετούν τελικά το επιβατικό κοινό σε σύντομους σχετικά χρόνους”, καταλήγει η εταιρεία.
Τέλος, με δήλωσή του ο κ. Ξανθόπουλος επισημαίνει σχετικά: «Μετά τις απαντήσεις των αρμόδιων κρατικών φορέων που καταδεικνύουν ένα πρωτοφανές αλαλούμ μεταξύ τους αλλά έλλειψη στιβαρού και ολοκληρωμένου προγραμματισμού αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή μας, καθίσταται πλέον φανερό σε όλους, ότι η ευθύνη για την συνεχιζόμενη εδώ και χρόνια, σιδηροδρομική, και οχι μόνο, απομόνωση των κατοίκων της περιφέρειας ΑΜ-Θ, βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση Μητσοτάκη».