Οι προϋποθέσεις που έθεσε το Μουσείο Τρένων Δράμας
Μεγάλη ευκαιρία για τη λειτουργία
τουριστικού τρένου από Δράμα
προς τα στενά του Νέστου
Τα έργα του ΟΣΕ στην περιοχή της ΑΜΘ για το επόμενο διάστημα από τον πρόεδρο του ΟΣΕ κ. Γραμματίδη
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ του Μουσείου Τρένων που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σάββατο στη Δράμα, αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία για τη Δράμα, να βάλει στις ράγες το τουριστικό τρένο.
Η έλευση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρα στη Δράμα την περασμένη Πέμπτη, έβαλε στις βάσεις της – και ξεκαθάρισε ταυτόχρονα – την συντήρηση και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Δράμα. Ουσιαστικά μιλάμε για το τμήμα Σερρών – Δράμας το οποίο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Η συντήρηση, ανάταξή του και όπου χρειαστεί κατασκευή νέας γραμμής, θα βάλει σε τροχιά το επιβατικό τρένο, που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η περιοχή της Δράμας.
Και αυτό επιβεβαιώθηκε απόλυτα από τον αρμόδιο υπουργό κ. Σταϊκούρα, ο οποίος είπε ότι, στα επόμενα δύο χρόνια, το έργο αυτό θα ολοκληρωθεί.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι το επιβατικό και εμπορικό τρένο θα μπορεί να φτάνει μέχρι τη Δράμα, με ταχύτητες που ορίζονται από τις ανάλογες προδιαγραφές για τη μεταφορά επιβατών. Στην ίδια επίσκεψη του κ. Σταϊκούρα, έγινε συνάντηση και με μέλη του Επιμελητηρίου Δράμας, όπου τέθηκε και το ζήτημα μιας μονής γραμμής σύνδεσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας με τη βιομηχανική ζώνη της πόλης.
Αν και στις δηλώσεις του ο υπουργός δεν το ανέφερε, εντούτοις σε ερώτηση που έθεσε ο «Π.Τ.» στον κυβερνητικό βουλευτή Δράμας κ. Κυριαζίδη στα περιθώριο της τελετής εγκαινίων του Μουσείου Τρένων, επιβεβαίωσε το γεγονός της συζήτησης αυτής. Το θέμα αυτό βέβαια δεν υπάρχει προς το παρόν σε κάποιον σχεδιασμό, εντούτοις ο κ. Σταϊκούρας δεσμεύτηκε να το δει και το θέμα να τεθεί προς εξέταση από τον ΟΣΕ.
Οι προσπάθειες του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ είχαν ξεκινήσει επίσημα στις αρχές του 2022 ακόμα, σε μια πρώτη συνάντηση με τους δημάρχους Δράμας κ. Μαμσάκο, Παρανεστίου κ. Καγιάογλου και Ξάνθη κ. Τσέπελη. Αν και εκείνες οι πρώτες συναντήσεις δεν ευόδωσαν ως προς το αποτέλεσμα, εντούτοις είναι αλήθεια ότι έθεσαν τις βάσεις.
Από τα μέσα του 2022, ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ είχε ξεκινήσει να συγκεντρώνει υπογραφές από Δραμινούς αλλά και κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
Τα χρόνια που ακολούθησαν και ειδικά το 2023, ήταν ιδιαιτέρως καταστροφικά για τον ΟΣΕ. Τη νύχτας της 28ης Φεβρουαρίου προς 1 Μαρτίου 2023 συμβαίνει το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών με τους 57 νεκρούς και το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου, η υπερ-καταιγίδα DANIEL ολοκληρώνει την καταστροφή με τη γραμμή του ΟΣΕ στην περιοχή της Θεσσαλίας.
Το κόστος των ζημιών τεράστιο και πλέον, στο επόμενο διάστημα, ο ΟΣΕ αναγκάζεται να αλλάξει τον προγραμματισμό του και προβαίνει σε έναν ανασχεδιασμό για όσα μελλοντικά σχέδια είχε να κάνει. Παράλληλα, χρήματα που είχε ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση για ορισμένα μελλοντικά έργα, δεν τα παίρνει και πολλά αλλάζουν.
Όπως χαρακτηριστικά είχε δηλώσει και επίσημα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας, λίγες ημέρες πριν έρθει στη Δράμα την περασμένη Πέμπτη, «θα ήταν πλέον ουτοπικό να μιλάμε για τη σιδηροδρομική Εγνατία».
Ο ανασχεδιασμός φέρνει εκτός σχεδίου τη σιδηροδρομική Εγνατία και έτσι η Δράμα έχει την ευκαιρία (θα αποδειχθεί αν είναι μισή ή ολόκληρη ευκαιρία), να ενταχθεί και πάλι στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Γιατί με τη σιδηροδρομική Εγνατία, αποκλειόταν 100%, όποτε κι αν αυτή άρχιζε στο μέλλον!
Τουριστικό τρένο Δράμα – Παρανέστι – Ξάνθη
Αυτό που όμως κυριάρχησε στην τελετή εγκαινίων του Μουσείου Τρένων, ήταν η πρόταση του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, για τη δημιουργία ενός τουριστικού τρένου από τη Δράμα προς το Παρανέστι, την Κοιλάδα του Νέστου και την Ξάνθη και το αντίστροφο.
Στον θέμα αυτό, το ένα ζήτημα αφορά επίσης τη συντήρηση της γραμμής. Προ το παρόν, στο πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δεν γίνεται καν συζήτηση για την πλήρη συντήρηση και ανάταξη της γραμμής Δράμας – Ξάνθης, όπως θα γίνει για το Δράμα – Σέρρες. Άρα η Θράκη παραμένει αποκομμένη.
Μπορεί όμως να υπάρξει μια ελαφρά συντήρηση της γραμμής, ώστε να υπάρξει ένα τουριστικό τρένο, το οποίο δεν χρειάζεται να έχει μεγάλες ταχύτητες και μπορεί να σηκώσει μικρό βάρος. Στο θέμα αυτό όλοι φάνηκε να είναι θετικοί, ακόμα και ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γραμματίδης, που ήταν παρών στα εγκαίνια του Μουσείου Τρένων.
Και όλοι στάθηκαν σ’ αυτό το ζήτημα.
Κατά την ομιλία του, ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ κ. Μακρόπουλος, παρουσιάζοντας τους στόχους του Συλλόγου, μίλησε για τη δημιουργία τουριστικών διαδρομών με χρήση τουριστικής αμαξοστοιχίας στις γραμμές Δράμα – Ξάνθη, αλλά και Δράμα – Λευκοθέα. Όπως μάλιστα έκανε γνωστό, έχουν συγκεντρωθεί 2.000 υπογραφές πολιτών για την υποστήριξη της πρωτοβουλίας αυτής.
Για το ίδιο ζήτημα μίλησε στον χαιρετισμό του και ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γραμματίδης, σημειώνοντας ότι «έχουμε ένα σχέδιο το οποίο αφορά στην αναβάθμιση της γραμμής. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να σχεδιάσουμε και τον λεγόμενο τουριστικό και πολιτιστικό σιδηροδρομικό τουρισμό με την έννοια ότι θέλουμε να συνδέσουμε τη Δράμα με τους Τοξότες, μια καταπληκτική διαδρομή 10 χλμ., η οποία περνάει από το φαράγγι του Νέστου, που είναι μοναδικό. Να δούμε πως μπορούμε να το συνδυάσουμε με άλλες δραστηριότητες, όπως καγιάκ κ.α.».
Τα έργα του ΟΣΕ στην περιοχή
Μιλώντας στα εγκαίνια ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γραμματίδης, αναφέρθηκε γενικότερα στο σχεδιασμό του ΟΣΕ στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας και δη στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης.
Μεταξύ άλλων, μίλησε για την κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Διεξάγεται διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και θα οδηγήσει στη σύμβαση σύναψης σύμβασης «Μελέτη – Κατασκευή» μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2024.
Επίσης, αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με εγκατάσταση σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης συνολικού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ. Σε εξέλιξη διαγωνισμός με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και ολοκλήρωσή του μέχρι τον Σεπτέμβριο 2022 για μελέτη – κατασκευή.
Επίσης, προμήθεια, λειτουργία και συντήρηση 90 νέων συστημάτων ΑΣΙΔ που θα επιτηρούνται επί 24ωρου βάσεως από τα δύο κέντρα λειτουργίας ΑΣΙΔ στη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη. Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 25 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ ενώ η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 18 μήνες ανάλογα με τους χρόνους παράδοσης των συστημάτων.
Συντήρηση της εν λειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή δικαιοδοσίας των τμημάτων Δράμας και Αλεξανδρούπολης. Αναβάθμιση του τμήματος γραμμής Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ. Έχουν γίνει οι σχετικές προμελέτες και μόλις ενταχθεί το έργο σε ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλεία, θα προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Το έργο κρίνεται άμεσης προτεραιότητας καθόσον αποτελεί τμήμα του άξονα Ανατολής – Δύσης στην Περιφέρεια Αν. Θράκης και Μακεδονίας.