Από το Φεστιβάλ Δράμας και το ΕΚΟΜΕ
Βιωματικό εργαστήριο Παιδείας
στα μέσα: «Είσαι (στα) Μέσα;»
ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), διοργανώνουν βιωματικό εργαστήριο Παιδείας στα Μέσα. Το εργαστήριο είναι βασισμένο στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Είσαι (στα) Μέσα;».
Με αφετηρία ένα διασκεδαστικό ψηφιακό διαδραστικό quiz σχετικά με θέματα που αφορούν τα Μέσα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (Κινηματογράφο, Τηλεόραση, Διαδίκτυο, Ραδιόφωνο, Διαφήμιση, Τύπος κ.α.), οργανώνονται ποικίλες δραστηριότητες (έκφρασης, προβληματισμού, κίνησης, δημιουργίας, παιχνιδιού), με έμφαση σε ψηφιακά παιγνιώδη εργαλεία.
Οι δραστηριότητες μπορούν να εστιάζουν σε κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα (που έχουμε διαπιστώσει ότι αφορά τα παιδιά και το Φεστιβάλ) όπως για παράδειγμα: διαδικτυακή ασφάλεια, νέες τεχνολογίες Α.I και V.R, διαφήμιση, ψηφιακά παιχνίδια, fake news κ.ά. Το εργαστήριο θα προσαρμοστεί στις ανάγκες και στις ιδιαιτερότητες της ομάδας των παιδιών που θα συμμετέχουν.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε παιδιά ηλικιών 12 – 15 ετών και θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024 στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας.
Πρωτοβουλία του ΕΚΟΜΕ
Το διαδραστικό ψηφιακό εκπαιδευτικό εργαλείο «Είσαι (στα) Μέσα;» είναι η νέα πρωτοβουλία του ΕΚΟΜΕ για την προώθηση της Παιδείας στα Μέσα και την Πληροφορία.
Η Παιδεία στα Μέσα, η ικανότητα, δηλαδή, πρόσβασης, ανάλυσης, αξιολόγησης και δημιουργίας περιεχομένου των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας, έχει καταστεί απαραίτητη δεξιότητα για την πλοήγηση στο πολύπλοκο τοπίο της ψηφιακής ζωής του 21ου αιώνα. Για τον λόγο αυτό, η προαγωγή της αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους του Τμήματος Έρευνας, Μελετών και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΕΚΟΜΕ.
Στον σημερινό κόσμο, βομβαρδιζόμαστε συνεχώς με περιεχόμενο από διάφορες πηγές, όπως είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ειδησεογραφικά πρακτορεία και οι πλατφόρμες ψυχαγωγίας. Οι έφηβοι είναι από τους πιο ενεργούς καταναλωτές και χρήστες των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας, περνώντας ώρες καθημερινά περιηγούμενοι και ασχολούμενοι με ποικίλους τύπους μιντιακού περιεχομένου. Ωστόσο, το περιεχόμενο των Μέσων δεν είναι πάντα ακριβές, αμερόληπτο ή κατάλληλο για το νεανικό κοινό.
Σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται η αναγκαιότητα της Παιδείας στα Μέσα. Η έλλειψή της καθιστά τα παιδιά ευάλωτα στη χειραγώγηση, την παραπληροφόρηση και την εκμετάλλευση από άτομα και κέντρα με αμφισβητήσιμα κίνητρα. Από την άλλη πλευρά, έχοντας ισχυρές δεξιότητες μιντιακού γραμματισμού, οι μαθητές μπορούν να γίνουν κριτικοί χρήστες ή δημιουργοί, ικανοί να αναγνωρίζουν και να αμφισβητούν την προκατάληψη, την προπαγάνδα και τα στερεότυπα και να χρησιμοποιούν τα μέσα ενημέρωσης με υπεύθυνο, δημιουργικό και κοινωνικά επωφελή τρόπο.
Το «Είσαι (στα) Μέσα;» αποτελείται από ένα διαδικτυακό κουίζ και έναν εκπαιδευτικό οδηγό μελέτης, απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου και υλοποιήθηκε με την επιστημονική επιμέλεια του Κώστα Καρπούζη, Επίκουρου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Το διαδικτυακό κουίζ καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την αισθητική και την ιδεολογία έως την τεχνολογία, τους γλωσσικούς κώδικες, την παραγωγή, τη διανομή, την πρόσληψη και την ασφάλεια. Μέσω της τελικής ατομικής ανατροφοδότησης μπορεί να λειτουργήσει και ως ένα αυτόνομο παιδαγωγικό εργαλείο. Ενώ το κουίζ παρέχει ένα σημείο εκκίνησης για την αξιολόγηση της κατανόησης των Μέσων, ο οδηγός μελέτης παρέχει μια πιο ολοκληρωμένη και αναλυτική προσέγγιση της Παιδείας στα Μέσα. Με επεξηγηματικά σχόλια στις απαντήσεις του κουίζ, ενημερωτικά κείμενα, προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και διαδικτυακούς συνδέσμους προς σχετικό περιεχόμενο και ψηφιακά εργαλεία, έχει στόχο τη διάδοση βασικών γνώσεων και παράλληλα την ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών και μιντιακών δεξιοτήτων.
Για συμμετοχή στο πρόγραμμα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμπληρώσουν την ακόλουθη φόρμα. https://forms.gle/rDksLo3szKNZDqd39