Στην GALLERY 13
Έκθεση: Κιμονό – Χρωστικές
ύλες σε ιαπωνικό χαρτί
της Μαρίας Παπατζέλου
ΜΙΑ ΑΡΚΕΤΑ ενδιαφέρουσα έκθεση για το «Κιμονό», παρουσιάζει η GALLERY 13 στη Δράμα, με κεντρικό τίτλο: Κιμονό – Χρωστικές ύλες σε ιαπωνικό χαρτί» της εικαστικού Μαρίας Παπατζέλου.
Το Κιμονό είχε πάντα έναν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της Iαπωνικής παράδοσης. Όχι μόνο ενσωματώνει πλήρως τις παραδοσιακές πολιτιστικές αξίες, αλλά αντικατοπτρίζει ταυτόχρονα την Ιαπωνική αίσθηση ομορφιάς. Στα Ιαπωνικά ενδύματα, δεν υπάρχει σχέση μεταξύ του ρούχου και του σώματος και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κάθε κιμονό έχει ουσιαστικά το ίδιο μέγεθος.
Το κιμονό ακολουθεί πιστά την πορεία της κοινωνικοπολιτικής κατάστασης καθώς και την εξέλιξη της ιαπωνικής τεχνολογίας. Οι εκφράσεις κοινωνικής θέσης, προσωπικής ταυτότητας και κοινωνικής ευαισθησίας, καθώς και οι αλλαγές των εποχών, εκφράζονται μέσω του χρώματος, του σχεδίου, του υλικού και της διακόσμησης ενός Ιαπωνικού κιμονό.
Στην τελευταία ενότητα έργων της, η εικαστικός Μαρία Παπατζέλου εμπνέεται από την Ιαπωνική μυθολογία και Τέχνη σε έναν ανοιχτό διάλογο Ανατολής και Δύσης, παράδοσης και καινοτομίας, μελετώντας παραδοσιακές Ιαπωνικές τεχνικές ζωγραφικής του χειροποίητου washi χαρτιού τις οποίες εμπλουτίζει με μοντέρνα στοιχεία επικολλήσεων και μικτών τεχνικών δημιουργώντας αυθεντικά washi art kimono.
Το “nuKUmori” αποτελεί το πέμπτο washi kimono που δημιούργησε η εικαστικός, με την υποστήριξη του Ιάπωνα ερευνητή κ. Masashi Nakamura (Κυότο). Βασική αναφορά αυτού του κιμονό, είναι το πέμπτο στοιχείο της φύσης, το KU το κενό (the voint) ή αιθέρας. Το “nuKUmori kimono” στηρίζεται στην οργανική αντίθεση λευκού – μαύρου, της απουσίας – παρουσίας, ακριβώς γιατί το πέμπτο στοιχείο, τόσο στην Ιαπωνική οσό και στην Aρχαία Eλληνική φιλοσοφία, εμπεριέχει και ενοποιεί το φυσικό με το μεταφυσικό, την ύλη με τον αιθέρα του άυλου που περιέχει την ουσία της ζωής.
[Kimono σημαίνει: “Αυτό που Φορώ”]
Washi ονομάζεται το παραδοσιακό ιαπωνικό χειροποίητο χαρτί, το οποίο κατασκευάζεται από ίνες του εσωτερικού φλοιού φυτών όπως οι θάμνοι “Mitsumata” και “Kōzo”. Η Ιαπωνική τεχνική κατασκευής Χαρτιού αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία γύρω στο 805 μ.Χ, ενισχύοντας την προϋπάρχουσα Κινεζική μέθοδο. Η τεχνική χαρτοποιητικής των Ιαπώνων περιλαμβάνει την προσθήκη μιας βλεννώδους ουσίας στη διαδικασία παραγωγής, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα ισχυρό στρώμα μακριών ινών, καθιστώντας το Ιαπωνικό χαρτί ως το ανθεκτικότερο του κόσμου. Το Ιαπωνικό Χαρτί washi έχει ενταχθεί στον κατάλογο της Αυλής Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.
Το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης είναι από Τρίτη έως Παρασκευή 18:00 – 22:00 & Σάββατο 11:00 – 14:00 και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου. Φωτογραφία: Dimitri Messinis.