Απαντήσεις από τον υφυπ. Υποδομών – Μεταφορών
Παραδοχή για δυσκολίες
χρηματοδότησης του οδικού
άξονα Δράμα – Καβάλα
► Ταχιάος: Προτεραιότητα το Δράμα – Αμφίπολη που μπαίνει στη Β΄2 φάση του διαλόγου
► Έπειτα από ερώτηση του βουλευτή Δράμας κ Νικολαΐδη στη Βουλή
ΜΕΧΡΙ ΤΗ Βουλή έφτασε για άλλη μια φορά το ζήτημα με τους οδικούς άξονες που απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια τη Δράμα. Μάλιστα, στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, ο βουλευτής Δράμας του ΠΑΣΟΚ –ΚΙΝΑΛ κ. Νικολαΐδης, είχε καταθέσει ερώτηση στη Βουλή και προς το Υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, σχετικά με τις εξελίξεις για τον οδικό άξονα Δράμας – Καβάλας, καθώς και το ζήτημα της εύρεσης χρηματοδότησής του.
Μάλιστα, ο κ. Νικολαΐδης είχε καταθέσει σχετικές γραπτές ερωτήσεις στις 30 Σεπτεμβρίου και στις 5 Δεκεμβρίου 2024 και καθώς αυτές δεν απαντήθηκαν, ζήτησε την προφορική συζήτηση του θέματος.
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου και στην τοποθέτηση του, ο κ. Νικολαΐδης υπογράμμισε ότι «πρέπει να μπει επιτέλους ένα τέλος στην οδική απομόνωση του Νομού και για αυτό οι πολίτες αναμένουν να τηρηθούν οι υποσχέσεις για την υλοποίηση των οδικών αξόνων Δράμας – Αμφίπολης και Δράμας – Καβάλας».
Μάλιστα, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της οδικής σύνδεσης της Δράμας με τη Θεσσαλονίκη, τις πρωτεύουσες των γειτονικών Νομών (Καβάλα, Σέρρες και Ξάνθη) και τη Βουλγαρία, καθώς «πρόκειται για δρόμους κακής ποιότητας, οι οποίοι δεν παρέχουν συνθήκες ασφάλειας στις μετακινήσεις των πολιτών» όπως τόνισε σχετικά.
Ειδικότερα για τον δρόμο Δράμα – Καβάλα, στάθηκε στις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στην πορεία υλοποίησης του υποτμήματος Κρηνίδες – Σταυρός, καθώς και στο γεγονός ότι «υπάρχει χρηματοδότηση και υλοποιούνται μόλις 8,3 χιλιόμετρα από έναν οδικό άξονα μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων».
Μάλιστα, ζήτησε να ενημερωθεί για τις πρωτοβουλίες που θα λάβει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ούτως ώστε να κατασκευαστούν τα τμήματα Δράμα – Άγιος Αθανάσιος και Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες.
Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, το τμήμα Κρηνίδες – Σταυρός, το οποίο βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, συνδέει το τίποτα με το πουθενά και απαιτείται η συνολική κατασκευή του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα για να υπάρχει ουσιαστικό όφελος για τους πολίτες.
Απαντήσεις από το υφυπουργό κ. Ταχιάο
Στην απάντησή του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Ταχιάος αναγνώρισε ότι υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης για τα τμήματα Δράμα – Άγιος Αθανάσιος και Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες. Ακόμη, επεσήμανε ότι η χρηματοδότηση τόσο μεγάλων έργων δεν είναι εύκολο να γίνει σε μια και μοναδική προγραμματική περίοδο ή μόνο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Όπως είπε, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαθέτει στο πρόγραμμά του 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ, για τα οποία πρέπει να υπάρχει συμμετρική μεταχείριση όλων των Περιφερειών της χώρας.
Αναλυτικότερα ο υφυπουργός κ. Ταχιάος τόνισε μεταξύ άλλων: «Θα μείνω στη λέξη την οποία χρησιμοποιήσατε στην αρχή, απομόνωση. Μιλήσατε για την απομόνωση του Νομού Δράμας. Και βεβαίως παρουσιάσατε και ο ίδιος δύο διεξόδους. Μία προς τα δυτικά προς τη Θεσσαλονίκη στην περιοχή της Αμφίπολης και μία προς τα νοτιοανατολικά το δρόμο Δράμας – Καβάλας. Ασφαλώς είναι και οι δύο δρόμοι πάρα πολύ χρήσιμοι, όπως εξίσου πολύ σημαντικό και το άλλο που αναφέρετε, ο δρόμος μεταξύ Δράμας και Σερρών».
Αναφερόμενος στο ζήτημα της χρηματοδότησης ο κ. Ταχιάος σημείωσε: «Παρ’ όλα αυτά, οφείλω να πω ότι, η χρηματοδότηση τόσο μεγάλων έργων δεν είναι εύκολο να γίνει σε μία και μοναδική Προγραμματική Περίοδο, ή μόνο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων».
Αναφορικά με το τμήμα το οποίο εκτελείται είπε: «Αυτή τη στιγμή ξέρετε ότι βρίσκεται υπό κατασκευή το τμήμα μεταξύ Κρηνίδων και Σταυρού μήκους περίπου 8 χιλιομέτρων. Όμως είναι ένα μικρό τμήμα σε σχέση με το συνολικό μήκος, 28 χιλιομέτρων. Η απόφαση του αν. υπουργού Οικονομικών, αφορά στην ανάγκη να δεσμεύσουμε περίπου 12,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ για συμπληρωματική σύμβαση η οποία κρίθηκε αναγκαία» για διάφορα τεχνικά ζητήματα, επισημαίνοντας ότι «αυτό ανεβάζει τον προϋπολογισμό από 61 εκατ. ευρώ που ήταν. Δεν είναι φθηνό το έργο. Και δεν είναι φθηνό γιατί σ’ αυτό το τμήμα θα πρέπει να συνδεθούν και το Δράμα – Άγιος Αθανάσιος το οποίο έχει έναν εκτιμώμενο προϋπολογισμό 97 εκατ. ευρώ, και το τμήμα Άγιος Αθανάσιος – ανισόπεδος κόμβος Κρηνίδων, που είναι περίπου 56 εκατ. ευρώ. Συνολικά το κόστος της οδού, αν προσθέσουμε και το τμήμα που ταυτίζεται με το τμήμα του έργου στον άξονα Δράμα – Αμφίπολη, ανεβαίνει περίπου στα 300 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε ένα ποσό επιπλέον των 170 έως 220 εκατ. ευρώ».
Μιλώντας για την «άρση της οδικής απομόνωσης της Δράμας», τόνισε ότι, «αυτό που σήμερα έχει αξία να προχωρήσει, είναι αυτό που έχει προταθεί, να προχωρήσει ο δρόμος Δράμα – Αμφίπολη προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Σ’ αυτό υπάρχει το τμήμα Δράμα – Μπάφρα, το οποίο είναι ταυτόσημο με το έργο Δράμα – Σέρρες που είναι ένα τμήμα που εξυπηρετεί και τους δύο άξονες».
Στη δευτερολογία του ο κ. Ταχιάος είπε ότι γνωρίζει πολύ καλά τους δρόμους της περιοχής καθώς για επαγγελματικούς λόγους όπως είπε έκανε σχεδόν καθημερινά τη διαδρομή Σέρρες Δράμα και Καβάλα και ότι συμμερίζεται την αγωνία για την απομόνωση της Δράμας.
Τόνισε τέλος ότι, «εκείνο που αυτή τη στιγμή για εμάς αποτελεί προτεραιότητα, είναι το Δράμα – Αμφίπολη που μπαίνει στη φάση του Β΄ 2 του διαλόγου. Στις 31 Ιανουαρίου θα έχουμε τα τελευταία σχόλια των συμμετεχόντων και για να είμαι σαφής σε ότι αφορά στα τμήματα που δεν έχουν προχωρήσει σε κατασκευή (σ.σ. εννοεί για τα άλλα δύο Δράμας – Καβάλας) είναι ζήτημα χρηματοδότησης. Αυτό είναι αλήθεια».
Δήλωση Νικολαΐδη
Μετά από τα όσα ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός κ. Ταχιάος, ο κ. Νικολαΐδης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Η κυβερνητική στάση στο ζήτημα του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα αποδεικνύει για ακόμη μια φορά ότι η Δράμα δεν αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης. Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ισότιμη αντιμετώπιση όλων των περιοχών της χώρας, με ίση κατανομή κονδυλίων δεν μπορεί να υπάρξει, καθώς για περιοχές όπως η Δράμα, που στερούνται αυτονόητων υποδομών, θα πρέπει να δοθεί ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση όλων των αναγκαίων έργων που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια».