Από το Κέντρο «Δράση» και τη Δ/νση Αστυνομίας Δράμας
Ενημέρωση προς γονείς για τις σχέσεις
εφήβων και το ρόλο οικογένειας και
σχολείου στα σχολεία της Δράμας
Μιλάει στον «Π.Τ.» η κοινωνιολόγος κα. Αγαθαγγελίδου
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Δράμας «Δράση», σε συνεργασία με την Αστυνομική Διεύθυνση Δράμας, διενεργούν ένα πρόγραμμα ενημερωτικών ομιλιών σε γονείς των σχολείων του Ν. Δράμας.
Κεντρικό θέμα των ομιλιών αυτών, είναι: «Σχέσεις εφήβων. Συμπεριφορές εφήβων. Ο ρόλος οικογένειας – σχολείου».
Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα, που είχε ξεκινήσει από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με μια πρώτη ενημέρωση προς τους διευθυντές των Γυμνασίων και Λυκείων της Δράμας και πλέον έχει επεκταθεί προς τους ίδιους τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Στο πλαίσιο αυτό, το απόγευμα της Τετάρτης 12 Φεβρουαρίου, μια τέτοια ενημερωτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο 5ο Γυμνάσιο Δράμας, με ομιλητές την κα. Ευθυμία Αγαθαγγελίδου, κοινωνιολόγο της «Δράσης» και τον κ. Αναστάσιο Δημητρίου, αξιωματικό σύνδεσης της Διεύθυνσης Αστυνομίας Δράμας με την εκπαίδευση, ενώ η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε και το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου
Η εφηβική ηλικία
Η εφηβική ηλικία είναι μια ηλικία πολύ δύσκολη και ταυτόχρονα ιδιαίτερα καθοριστική για την εξέλιξη των παιδιών. Συχνά γονείς και μαθητές βρισκόμαστε σε αμηχανία μπροστά στη διαχείριση των νεαρών παιδιών ή μαθητών μας.
Τι πρέπει να κάνουμε ως γονείς; Πώς θα πρέπει να συμπεριφερθούμε απέναντι σε καταστάσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε για πρώτη φορά; Τι είναι εκείνο που μας φέρνει μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις;
Σχετικά μ’ αυτές τις ενημερωτικές εκδηλώσεις, μιλάει στον «Π.Τ.» η κα. Αγαθαγγελίδου, η οποία επισημαίνει, «στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε θέματα ενδοσχολικής βίας και χρήσης ουσιών. Το θέμα τίθεται μέσα από τις σχέσεις και τις συμπεριφορές των εφήβων και ο ρόλος οικογένειας – σχολείου».
Όπως σημειώνει η ίδια «η ανταπόκριση είναι πολύ μεγάλη, έρχονται γονείς και εκπαιδευτικοί», ενώ επί της ουσίας δεν είναι μια στεγνή παρουσίαση ορισμένων καταστάσεων, αλλά στόχο έχει να γίνεται μια συζήτηση και να τεθούν απορίες.
Αυτό που χαρακτηριστικά τονίζει η κα. Αγαθαγγελίδου σχετικά με το τι συνάγεται από αυτές τις συναντήσεις, είναι ότι «αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι τα παιδιά τα ξέρουν όλα. Και όπως είναι το χαρακτηριστικό της εφηβείας, έτσι λειτουργεί και ο εγκέφαλός τους, καθώς δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, τις συμπεριφορές και τον παρορμητισμό τους».
Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι, «τα γνωρίζουν όλα αυτά, όμως είναι θέμα διαχείρισης. Και φυσικά αυτό είναι η εφηβεία. Και το θέμα είναι πόσο σταθεροί και συνεπείς είναι οι σημαντικοί άλλοι στη ζωή τους, δηλαδή γονείς και εκπαιδευτικοί. Με συνέπεια και σεβασμό στην ηλικία τους, επιμονή και υπομονή και σύνδεση σχολείου και οικογένειας, αυτό είναι το κλειδί για να μπορέσουμε να μειώσουμε – όχι να εξαφανίσουμε – αυτά τα φαινόμενα».
Συμπληρώνει ακόμα, ότι, «αυτό που καταλαβαίνουμε μεταξύ άλλων, είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξω τον εαυτό μου, αυτό που χρειάζεται είναι να μετακινηθεί η δική μου συμπεριφορά, απέναντι στη συμπεριφορά του θύτη».
Εφηβεία και εκφοβισμός
Τι είναι αυτή η εφηβεία που για όλα φταίει αυτή; Βασικά ερωτήματα που έθεσαν οι ομιλητές, είναι: Γιατί οι έφηβοι επαναλαμβάνουν συμπεριφορές που έχουν αποδειχθεί επιβλαβείς στο παρελθόν; Γιατί οι έφηβοι δρουν πριν σκεφτούν; Γιατί οι έφηβοι έχουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, ειδικά εάν βρίσκονται με συνομήλικους τους;
Κατά την εφηβεία, ο εγκέφαλος βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή, οι εγκεφαλικές περιοχές που εκτιμούν μακροπρόθεσμα οφέλη δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμα. Επίσης, τα εγκεφαλικά κέντρα συναισθήματος προηγούνται σε ωρίμανση από τα κέντρα κριτικής σκέψης και λογικής. Και ακόμα, η παρουσία συνομηλίκων, συμβάλλει στην ανάπτυξη ριψοκίνδυνης συμπεριφοράς.
Στις συμπεριφορές υψηλού κινδύνου, συγκαταλέγονται η χρήση ουσιών, τα τυχερά παιχνίδια και ο στοιχηματισμός, το διαδίκτυο και η κατάχρησή του, η αρνητική εικόνα του σώματος και η διατροφή, η βία και οι τραυματισμοί και η σεξουαλική συμπεριφορά.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης από τους παραπάνω ειδικούς, έγινε ιδιαίτερη αναφορά στις μορφές εκφοβισμού, που χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες: Λεκτικός με απειλές, βρισιές και πειράγματα, στον σωματικό με χτυπήματα, κλοτσιές και γροθιές και στην ψυχολογικό και κοινωνικό που περιλαμβάνει: διάδοση φημών, δολοπλοκίες, εκβιασμό η εκφοβισμό, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, κλοπή, σεξουαλική παρενόχληση.
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας, εξήγησε μεταξύ άλλων ότι σύμφωνα με το άρθρο 21 του Συντάγματος, η παιδική ηλικία τελεί υπό την προστασία του κράτους και παράλληλα λαμβάνονται ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας.
Ακόμα, η χώρα μας έχει συμπράξει στην υπογραφή διεθνών κειμένων για την προάσπιση των δικαιωμάτων των ανηλίκων, με ιδιαίτερη έμφαση στη μεταχείριση των ανηλίκων παραβατών κάποια από τα οποία έχουν πάρει τη μορφή εσωτερικού νόμου, ενώ άλλα αποτελούν βασικές διακηρυκτικές Αρχές.
Ενδείξεις σχολικού εκφοβισμού
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι τα σημάδια εκείνα που μπορούμε να δούμε ως γονείς, οι εκπαιδευτικοί, πότε το παιδί έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού.
Πάνω απ’ όλα, η άρνηση να πάει στο σχολείο.
Αδικαιολόγητες απουσίες και μαθησιακή πτώση.
Στα διαλείμματα περνά τον χρόνο του γύρω από τους εκπαιδευτικούς και τα γραφεία.
Χάνει συχνά τα πράγματά του. Έχει σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και αποφεύγει να εξηγήσει τι συμβαίνει.
Επίσης, τα ρούχα του είναι συχνά καταστρεμμένα. Αλλάζει τις διαδρομές από και προς το σχολείο.
Ζητάει συχνά χρήματα. Αρνείται να συμμετέχει σε σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητας.
Υπάρχουν επίμονες ξαφνικές αλλαγές στη διάθεσή του, και παραπονιέται για ψυχοσωματικά προβλήματα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, παρουσιάστηκε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα με την ονομασία SAFE.YOUth, η οποία διαχωρίζεται ανάλογα με την ηλικία και μέσω της οποίας παρέχεται εξατομικευμένο ενημερωτικό υλικό για τρεις ηλικιακές ομάδες. Οι ομιλητές συμβούλευσαν στους παριστάμενους γονείς να την έχουν στα τηλέφωνά τους, αλλά και στα κινητά τηλέφωνα των παιδιών τους.
Τέλος, παρότρυναν τους γονείς να μη διστάσουν ποτέ να ζητήσουν βοήθεια από την Αστυνομία η οποία με άκρως διακριτικό τρόπο θα βοηθήσει να ελέγξει τις όποιες καταστάσεις, είτε και από το Κέντρο Πρόληψης «Δράση».
Το τηλέφωνο του Τμήματος Ασφάλειας Δράμας είναι 25210-60070 και 21521-60067 και το τηλέφωνο της «Δράσης» 25210-30053.