Νόμος για τους υποψήφιους οδηγούς
Αλαλούμ με την ασφάλιση
των υποψηφίων και πάγωμα
των εξετάσεων και στη Δράμα
Της Σουζάνας Θεοδωρίδου
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α΄ 40/4.3.2019) ο ν. 4599/2019 «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις».
Με τις διατάξεις του νέου νόμου επέρχονται αναμφισβήτητα σημαντικές αλλαγές στο μέχρι πρότινος ισχύον σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων για την απόκτηση ή ανανέωση του διπλώματος οδήγησης. Ας μην ξεχνάμε ότι στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η δημιουργία ενός αξιόπιστου, διαφανούς και λειτουργικού συστήματος, με αξιοποίηση της τεχνολογίας και την καθιέρωση αδιάβλητων διαδικασιών.
Μεταξύ των βασικών αλλαγών που καθιερώνονται με το νέο νόμο (άρθρο 4, παρ. 10) προβλέπει ότι οι υποψήφιοι οδηγοί για την απόκτηση της άδειας οδήγησης κατά την διάρκεια διεξαγωγής της πρακτικής τους εξέτασης πρέπει να έχουν μια ειδική ασφαλιστική κάλυψη. Δηλαδή, να έχουν στην κατοχή τους ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο όμως δεν υπάρχει αυτή στιγμή στην ασφαλιστική αγορά και δεν διατίθεται από καμία ασφαλιστική εταιρεία. Επομένως, οι εξετάσεις από τις 12 Μαρτίου όπου και θα ήταν ουσιαστικά το πρώτο μεταβατικό στάδιο του νέου νόμου, δημιούργησε αυτό το ζήτημα και δεν διεξάγονται τόσο στην πόλη της Δράμας, όσο και σε ολόκληρη την χώρα.
Ενώ ήταν προγραμματισμένο να δώσουν εξετάσεις κάποιοι υποψήφιοι οδηγοί συγκεκριμένα στην πόλη μας, οι σχολές οδηγών δεν μπορούσαν να παραστούν στις εξετάσεις με τους μαθητές τους γιατί δεν υπήρχε αυτό το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στο άρθρο 4, παρ. 10 ότι: «Οι υποψήφιοι οδηγοί για την απόκτηση άδειας οδήγησης, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της πρακτικής τους εξέτασης, υποχρεούνται σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη έναντι του κυρίου και κατόχου του οχήματος. Η ασφαλιστική δαπάνη του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνει υποχρεωτικά την ασφαλιστική ευθύνη έναντι τρίτων λόγω σωματικής βλάβης, ή ζημιών σε πράγματα, περιλαμβανομένης και της χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης.
Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος κατά τη διεξαγωγή πρακτικής εξέτασης, η ειδική ασφαλιστική κάλυψη το πρώτου εδαφίου καλύπτει τουλάχιστον έναν (1) μήνα για την επισκευή του εκπαιδευτικού οχήματος. Η ασφάλιση καλύπτει υποχρεωτικά όλους τους χώρους διενέργειας εξέτασης υποψήφιων οδηγών δημόσιους ή ιδιωτικούς, κλειστούς ή ανοιχτούς.
Οι υποψήφιοι οδηγοί προσκομίζουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο με τις ανωτέρω ειδικές ασφαλιστικές καλύψεις πριν από την έναρξη της πρακτικής τους εξέτασης στον εκπαιδευτή, με ευθύνη του οποίου συμπληρώνεται ο φάκελος των υποψηφίων, ο οποίος τηρείται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας στην οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί. Στον φάκελο του υποψηφίου δύναται να προσκομίζεται το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του εκπαιδευτικού οχήματος, εφόσον περιέχει την ειδική ασφαλιστική κάλυψη των ανωτέρω εδαφίων. Οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί υποχρεούνται να φέρουν τον κατάλληλο εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους εκπαίδευσης και εξέτασης».
Το σημαντικότερο για το οποίο ενημερώθηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες με εγκύκλιο από το υπουργείο είναι ότι θα διενεργούνται ως έχουν οι εξετάσεις έως ότου προμηθευτούν τον κλωβό διακοπής ασύρματης επικοινωνίας. Δηλαδή, ένα σύστημα κατά το οποίο στην αίθουσα όπου θα διεξάγονται οι θεωρητικές εξετάσεις θα απενεργοποιούνται κινητά και κάθε άλλη ηλεκτρονική συσκευή.
Σε γενικότερα πλαίσια, παρατηρούνται αρκετά ζητήματα σχετικά με το νέο νόμο, καθώς οι αλλαγές είναι πολλές και θα υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Σημειώνεται μάλιστα και δυσλειτουργία, καθώς θα πρέπει να εκδοθούν πολλές υπουργικές αποφάσεις για να λειτουργήσει αυτός ο νόμος, οι οποίες είναι περισσότερες από είκοσι.