Όλες οι μελέτες είναι έτοιμες πλην 2 χλμ. μεταξύ Δράμας – Μαυρολεύκης
Αναζητούνται 2,1 εκατ. ευρώ για
την ολοκλήρωση των μελετών
του άξονα Δράμας – Αμφίπολης
Του Θανάση Πολυμένη
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ του οδικού άξονα της Δράμας προς την Εγνατία Οδό, είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα, τα οποία ο Νομός Δράμας περιμένει να δει κάποτε να ξεκινούν. Κανείς δεν αμφισβητεί το γεγονός αυτό και μάλιστα, ακόμα και ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης, το είχε θέσει ως ένα έργο εθνικής σημασίας.
Σύμφωνα με ένα ΦΕΚ τεύχος Α΄26 15 Φεβρουαρίου 2019, το οποίο υπογραφόταν από τον τότε πρωθυπουργό της κυβέρνησης κ. Τσίπρα και τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, δινόταν εντολή εξουσιοδότησης προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών (τότε ο κ. Σπίρτζης) [να προβεί στην κήρυξη απαλλοτριώσεων που αφορούν την εκτέλεση των κατωτέρω περιγραφόμενων έργων, καθώς επίσης και στην κήρυξη συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων που τυχόν θα απαιτηθούν για αυτά.] Μεταξύ των έργων που αναφέρονται στο ίδιο τεύχος του ΦΕΚ, είναι η «Οδός Δράμα – Αμφίπολη».
Λίγο πριν απ’ αυτή την παράγραφο, δικαιολογώντας την απόφαση της τότε κυβέρνησης, αναφέρεται η σημασία των έργων αυτών: [Το γεγονός ότι τα υπαγόμενα στην παρούσα έργα, τα οποία χρηματοδοτούνται ή σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθούν από προγράμματα Ε.Ε. ορισμένης διάρκειας και από διεθνείς ή άλλους μηχανισμούς χρηματοδότησης, είναι γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας και συγκεκριμένα για τη βελτίωση των υποδομών της και είναι υπό εξέλιξη ή βρίσκονται στο στάδιο δημοπράτησης. ]
Τι λείπει;
Πού βρίσκονται όμως οι μελέτες σχετικά με τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Πρωινού Τύπου», αυτή τη στιγμή το σύνολο σχεδόν των μελετών είναι έτοιμο, εκτός από δύο χιλιόμετρα δρόμου που υπολείπονται, μεταξύ του σημείου της σύνδεσης της πόλης της Δράμας μέχρι και τη Μαυρολεύκη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι μελέτες για όλο το υπόλοιπο τμήμα, από Δράμα μέχρι και Παλαιοκώμη είναι σχεδόν έτοιμες. Η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης έχει ολοκληρώσει και έχει αποστείλει τις μελέτες από Δράμα μέχρι και Μαυρολεύκη, το τμήμα δηλαδή που βρίσκεται εντός της γεωγραφικής περιοχής της Περιφέρειας ΑΜΘ. Και σ’ αυτό το σημείο είναι που υπολείπονται τα 2 χιλιόμετρα του δρόμου.
Όσον αφορά το υπόλοιπο τμήμα του άξονα, από Μαυρολεύκη έως και Παλαιοκώμη, με τις μελέτες αυτές ασχολείται η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και βρίσκονται προς το τέλος τους, οπότε και αυτές στη συνέχεια θα σταλούν στην Εγνατία Οδό Α.Ε.
Σε φάση αναζήτησης
Αυτή τη στιγμή λοιπόν, σύμφωνα με έγκυρους κύκλους που επικοινώνησε ο «Πρωινός Τύπος», αναζητείται η χρηματοδότηση για το υπόλοιπο της μελέτης των 2 χιλιομέτρων, και έχει προϋπολογισμό 2,1 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς όμως τον ΦΠΑ και χωρίς την έκπτωση που δίνεται συνήθως σ’ αυτές τις περιπτώσεις. Θα πρέπει να πούμε εδώ, ότι, η συνήθης έκπτωση αυτά τα χρόνια, ανέρχεται τουλάχιστον στο 50% ίσως και περισσότερο ακόμα, οπότε το ποσό αναμένεται να μειωθεί σημαντικά από τα 2,1 εκατ. ευρώ.
Απ’ ότι φαίνεται πάντως, η χρηματοδότηση αυτή αναμένεται να δοθεί από Εθνικούς Πόρους, προφανώς μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η σημασία του έργου
Η σημασία του έργου πάντως, αναλύεται διεξοδικά σε ένα έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με ημερομηνία 16 Απριλίου 2019 προκειμένου να γίνει πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου. Στο έγγραφο αυτό αναφέρονται μεταξύ άλλων από το ίδιο το Υπουργείο:
[Κύριος σκοπός που εξυπηρετεί γενικότερα η κατασκευή του Νέου οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης είναι η αναβάθμιση της οδικής σύνδεση Δράμας – Εγνατίας Οδού και ειδικότερα
της κίνησης από και προς Θεσσαλονίκη.
Πέραν της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό, το υπόψη οδικό έργο θα εξυπηρετεί: – την οδική σύνδεση των οικισμών του Παγγαίου (κυρίως Ροδολίβους, Πρώτης, Ν. Μπάφρας) κυρίως με την πόλη της Δράμας.
– τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού (κίνηση από και προς Θεσσαλονίκη) με το Τελωνείο της Εξοχής (βουλγαρικά σύνορα) σε συνδυασμό με τον άξονα Δράμα – Εξοχή – Γκότζε Ντέλτσεφ (Βουλγαρία).
– σε συνδυασμό με τον σχεδιαζόμενο (από την Εγνατία Οδό ΑΕ) Άξονα 61 (Σέρρες – Καβάλα) τη σύνδεση Σερρών – Δράμας. Αν τελικά υλοποιηθεί η διαφαινόμενη πρόθεση της ΕΟΑΕ, να μετατεθεί προς τα βόρεια η ζώνη διέλευσης του άξονα 61 (περιοχή Συμβολής), η διαδρομή Σέρρες – Μεσορράχη – Συμβολή (θέση Α/Κ αυτοκινητοδρόμων) – Δράμα μέσω του Άξονα 61 και του άξονα Δράμα-Αμφίπολη θα είναι συντομότερη και θα παρέχει πολύ υψηλότερο επίπεδο εξυπηρέτησης από τη σύνδεση που παρέχεται μέσω της ΕΟ Σερρών-Δράμας (μέσω Αλιστράτης).
– τη σύνδεση της Δράμας με την παραλιακή ζώνη από Οφρύνιο έως Ν. Πέραμο, που αποτελεί το κύριο θέρετρο των κατοίκων της Δράμας (το μεγαλύτερο ποσοστό παραθεριστικών κατοικιών στη ζώνη αυτή ανήκει σε κατοίκους της Δράμας), μέσω της διαδρομής Δράμα – Συμβολή (θέση Α/Κ αυτοκινητοδρόμων) – Αμφίπολη].
Σε άλλο σημείο επίσης, γίνεται γνωστό ότι, [οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχουν αποδεχθεί κατ’ αρχή να συμπεριληφθεί το υπόψη έργο στον κατάλογο των προς χρηματοδότηση έργων. Όμως οι Υπηρεσίες της ΕΤΕπ αποδίδουν μεγάλη σημασία στο βαθμό ωρίμανσης των εξεταζόμενων έργων και στην πληρότητα του φακέλου της σύμβασης.]
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να είναι σε τελικά ανάλυση και κατά πάσα πιθανότητα, ο βασικός χρηματοδότης της κατασκευής του έργου όταν δημοπρατηθεί.