Από τη νέα σχολική χρονιά
το πρόγραμμα του σχολικού
διαμεσολαβητή στα σχολεία της Δράμας
► Μιλάει στον «Π.Τ.» η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Δράμας κα. Φρόσω Χαραλαμπίδου
► Σχολικοί διαμεσολαβητές θα είναι μαθητές μεγαλύτερων τάξεων
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ της Πέμπτης 4 Απριλίου, έκλεισε ένας μεγάλος κύκλος επιμορφωτικών δράσεων για εκπαιδευτικούς και γονείς που διοργάνωσε το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) Δράμας.
Οι δράσεις αυτές ξεκίνησαν από την 31η Ιανουαρίου, ήταν κυρίως διαδικτυακές και στόχο είχαν την επιμόρφωση εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων.
Η τελευταία δράση υλοποιήθηκε δια ζώσης το απόγευμα της Πέμπτης στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Δράμας, με θέμα την εκπαίδευση στη σχολική διαμεσολάβηση.
Όλες οι δράσεις, διοργανώθηκαν σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, καθώς και των Συμβούλων Εκπαίδευσης κ.κ. Παναγιώτου Άννα, Χαραλαμπίδου Ευφροσύνη και Σαλπιγκτή Αλκιβιάδη.
Υπεύθυνη της τελευταίας δια ζώσης δράσης για την εκπαίδευση στη σχολική διαμεσολάβηση, ήταν η Σύμβουλος Εκπαίδευσης κα. Χαραλαμπίδου.
Σχολική διαμεσολάβηση
Μιλώντας στον «Π.Τ.» η κα. Χαραλαμπίδου, αναφέρθηκε στο θέμα της επιμορφωτικής συνάντησης για την εκπαίδευση στη σχολική διαμεσολάβηση. Όπως σημείωσε αρχικά η ίδια, «είναι ένα πρόγραμμα για να μπορούμε να επιλύουμε τις συγκρούσεις και στον σχολικό χώρο αλλά και γενικότερα, με ειρηνικούς τρόπους».
Όπως επισημαίνει η ίδια, «τρεις είναι οι άξονες που διαπραγματευόμαστε σήμερα. Ο ένας είναι, τι είναι σύγκρουση! Ότι, η σύγκρουση είναι ένα καθημερινό στοιχείο στη ζωή μας, δεύτερο είναι η επικοινωνία. Η καλή επικοινωνία βοηθάει για να επιλύουμε τις διαφορές που αναπτύσσουμε στους συνανθρώπους μας και το τρίτο είναι η σχολική διαμεσολάβηση».
Διευκρινίζει στο σημείο αυτό η κα. Χαραλαμπίδου, ότι, «η σχολική διαμεσολάβηση είναι πρόγραμμα που επίσης ονομάζεται και διαμεσολάβηση ομοτίμων γιατί γίνεται με τη συνεργασία συμμαθητών. Θα πρέπει βέβαια να εκπαιδευτούν και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές. Αυτό έχει κάποια διαδικασία, κάποια βήματα που πρέπει να γίνουν. Γίνεται σε ένα ουδέτερο χώρο, ο οποίος πρέπει να είναι όμορφος, να εμπνέει και να δημιουργεί μια ασφάλεια. Εκεί συναντιούνται οι δύο πλευρές που βρίσκονται σε σύγκρουση, σε διαφωνία. Εκεί, ο διαμεσολαβητής, με διάφορα βήματα της διαδικασίας, προσπαθεί να ωθήσει τις δύο πλευρές, ώστε να βρουν από μόνοι τους λύση. Είναι δηλαδή μια καθοδηγούμενη διαδικασία, ώστε οι δύο πλευρές να αναζητήσουν τα κοινά σημεία, να καταλήξουν σε μια συμφωνία και τελικά να αποφασίσουν να εφαρμόσουν αυτή τη λύση και να αφήσουν πίσω τις διαφορές τους».
Εξηγεί ακόμα η κα. Χαραλαμπίδου, ότι «αυτό το πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης έρχεται ως αντικατάσταση του πειθαρχικού συστήματος, για να δώσει μια αποκαταστατική δικαιοσύνη, έτσι ώστε να προωθήσουμε τη συνεργασία, να προωθούμε αυτά που μας ενώνουν και να αποκτήσουμε – το πιο σημαντικό – δεξιότητες από μικρή ηλικία για να επιλύουμε τις διαφορές μας, ώστε ως ενήλικες να είμαστε ενεργοί και δημοκρατικοί πολίτες».
Οι διαμεσολαβητές είναι οι μαθητές
Ερωτώμενη για το ποιοι μπορούν να αναλάβουν το ρόλο του διαμεσολαβητή, αν είναι εκπαιδευτικοί, η κα. Χαραλαμπίδου απαντάει αρνητικά: «Όχι! Ο εκπαιδευτικός που θα εκπαιδευτεί, είναι ο συντονιστής. Ο διαμεσολαβητής είναι μαθητής του σχολείου, κυρίως από τις μεγαλύτερες τάξεις που κι αυτός εκπαιδεύεται και είναι φυσικά υπό την εποπτεία του εκπαιδευτικού σε όλες τις φάσεις».
Ερωτώμενη αν αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει κάτι τέτοιο στη Δράμα ή στην Ελλάδα, σημειώνει ότι «έχουν ξεκινήσει πολλά κράτη στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα πάρα πολλά σχολεία έχουν υιοθετήσει τέτοιες πρακτικές, για να επιλύουν τα προβλήματα, στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στόχος μου είναι να δώσω σήμερα μια προσέγγιση στο θέμα, ώστε να μπορέσουμε από το νέο σχολικό έτος, να ξεκινήσουμε μια οργανωμένη σχολική διαμεσολάβηση σε συνεργασία με τα σχολεία της Δράμας».
Στην ερώτηση αν υπάρχει ενδιαφέρον από συναδέλφους εκπαιδευτικούς, τονίζει ότι «είναι η πρώτη μέρα που γίνεται κάτι τέτοιο και στη συνέχεια θα φανεί το ενδιαφέρον. Θα κάνουμε κάποια βιωματικά σεμινάρια, κάποια παιχνίδια ρόλων στη συνέχεια και άλλες συναντήσεις».
Στην ερώτηση για το αν η λογική της διαμεσολάβησης θα «διδαχθεί» στην τάξη στα μεγαλύτερα παιδιά, η κα. Χαραλαμπίδου σημειώνει ότι, «το πρόγραμμα όλα αυτά τα έχει μέσα στη διαδικασία, για το πώς θα εκπαιδευτούν οι μαθητές και πάντα υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού, δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη: χρειάζεται εκπαίδευση. Και δεν στοχεύουμε σε ένα ή δύο μαθητές, αν είναι δυνατόν σε όλη την τάξη να γίνουν διαμεσολαβητές».