Home > Πρώτο Θέμα > Από την Εταιρεία Δραμινών Μελετών Προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης για την επιστροφή των κλεμμένων κειμηλίων από τους Βουλγάρους

Από την Εταιρεία Δραμινών Μελετών Προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης για την επιστροφή των κλεμμένων κειμηλίων από τους Βουλγάρους

Από την Εταιρεία Δραμινών Μελετών

Προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης

για την επιστροφή των κλεμμένων κειμηλίων από τους Βουλγάρους

Θύελλα αντιδράσεων ξεσήκωσαν οι πρόσφατες

δηλώσεις του προέδρου της Βουλγαρίας

 

Της Σουζάνας Θεοδωρίδου

 

Με αφορμή την έντονη δυσαρέσκεια της Ιεράς Μητρόπολης Δράμας, σχετικά με το ζήτημα των κλεμμένων κειμηλίων της Ιεράς Μονής Εικοσιφοινίσσης τα οποία και διεκδικεί από την Βουλγαρική Κυβέρνηση (βλ. χθεσινό πρωτοσέλιδο), η Εταιρεία Δραμινών Μελετών έκανε την δική της παρέμβαση.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέραμε και στο χθεσινό δημοσίευμά μας, η Ιερά Μητρόπολη Δράμας απαντά στα επιχειρήματα του Βούλγαρου προέδρου και δηλώνει πως η Συνθήκη του Νεϊγύ, υποχρεώνει την βουλγαρική Κυβέρνηση να επιστρέψει όσα έκλεψαν τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής, μέσα από ένα συστηματικό πρόγραμμα λεηλασιών και κλοπών που σχεδιάστηκε από την βουλγαρική Κυβέρνηση.

Από την πλευρά της η Εταιρεία Δραμινών Μελετών, η οποία ασχολείται τριάντα πέντε χρόνια με το ζήτημα της επιστροφής των κλαπέντων κειμηλίων από τους Βουλγάρους, σχολίασε τις δηλώσεις του προέδρου της Βουλγαρίας, και εξήγησε τι ακριβώς ισχύει με την Συνθήκη του Νεϊγύ την οποία επικαλείται ο πρόεδρος της Βουλγαρίας. Αναλυτικότερα, η τοποθέτηση της Εταιρείας Δραμινών Μελετών έχει ως εξής: «Η Εταιρεία Δραμινών Μελετών, νιώθει βαθύτατη πικρία για τις δηλώσεις του προέδρου της γείτονος Βουλγαρίας, σχετικά με την επιστροφή των κειμηλίων και χειρογράφων της παλαίφατης Ιεράς Μονής Εικοσιφοινίσσης.

Είναι λυπηρό, να διαστρεβλώνεται η Συνθήκη του Νεϊγύ, η οποία ρητά ορίζει ότι όταν θησαυροί μιας χώρας αποκαλύπτονται ως κλοπιμαίοι από άλλη χώρα, η χώρα η οποία προέβη στην κλοπή είναι υποχρεωμένη να τα επιστρέψει. Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση, ότι αυτά είναι δημιούργημα του νου και των χεριών του δραμινού λαού.

Συνεπώς, μέσα στα πλαίσια της καλής γειτονίας και φιλίας, και μάλιστα μεταξύ δυο χωρών που ανήκουν στην ίδια ευρωπαϊκή επιτροπή, είναι υποχρεωμένη η Βουλγαρία χωρίς να προβάλλει οποιεσδήποτε αντιρρήσεις ή οποιαδήποτε άλλα προσκόμματα, να επιστρέψει αυτά τα οποία λεηλάτησε το 1917.

Είναι ηθικά απαράδεκτο, και παντελώς άδικο να κατακρατείς την πνευματική δημιουργία ενός λαού, με την οποία δεν έχεις καμία απολύτως σχέση. Πέραν τούτου, θα πρέπει να νιώθεις άσχημα διότι όλα αυτά τα δημιουργήματα του νου και των χεριών του δραμινού λαού, ανήκουν αποκλειστικά σε αυτόν, και συνεπώς δεν έχεις το ηθικό δικαίωμα να τα κατακρατείς.

Ενδεχομένως η κατακράτηση αποβλέπει απλώς και μόνον, στο να τα εκμεταλλεύεσαι οικονομικά, διότι και τα χειρόγραφα και τα κειμήλια συγκεντρώνουν κόσμο επισκεπτών που σημαίνει έσοδα για την Βουλγαρία.

Ως Εταιρία Δραμινών Μελετών, εδώ και τριάντα πέντε χρόνια έχουμε το θέμα στην επικαιρότητα με αναφορές μας προς τον Τύπο, την τηλεόραση και τα ραδιόφωνα, αλλά ακόμη και προς τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον εκάστοτε αρμόδιο Υπουργό Πολιτισμού, αλλά και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, να προχωρήσουν στην επιστροφή».

 

Προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης

Παράλληλα, η Εταιρεία Δραμινών Μελετών εξέφρασε την στήριξη και την συμπαράστασή της στις ενέργειες τις οποίες ξεκίνησε για το ζήτημα της επιστροφής των κειμηλίων η Ιερά Μητρόπολη Δράμας, ενώ τόνισε ιδιαίτερα και την προσφυγή της υπόθεσης από την πλευρά της Εταιρείας, στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

«Επικροτούμε και συμπαρατασσόμεθα, με την κίνηση την οποία έχει ξεκινήσει η Ιερά Μητρόπολη Δράμας, μέσα στα πλαίσια του παντελώς δικαίου, και συνεπώς όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού. Θα πρέπει οπωσδήποτε η Βουλγαρία να σταθμίσει τους παράγοντες, να σταθμίσει την καλή γειτονία, αλλά και το χρέος προς τα δημιουργήματα του πολιτισμού άλλων χωρών τα οποία κατακρατεί βάναυσα.

Άλλη εξήγηση και άλλη δικαιολογία, δεν επιτρέπεται. Δεν είναι δυνατόν να κατακρατείς κάτι που δεν σου ανήκει.

Αυτές λοιπόν, είναι οι απόψεις της Εταιρείας Δραμινών Μελετών. Σε αυτές τις απόψεις εμένουμε, και ήδη κινήσαμε τις διαδικασίες μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης. Ευελπιστούμε ότι αυτό το αμερόληπτο δικαστήριο, κάποτε θα δικαιώσει τον δραμινό λαό, και θα επιστραφούν τα κειμήλια και τα χειρόγραφα της Εικοσιφοίνισσας

Αναφορικά δε, με την τάση της Βουλγαρίας να αξιοποιεί ευρωπαϊκά προγράμματα για την μελέτη των χειρογράφων και των κειμηλίων της Ι.Μ. Εικοσιφοίνισσας, είναι μια ενέργεια η οποία δεν την τιμά καθόλου, διότι εμπίπτει στα πλαίσια της αργυρολογίας. Κάτι τέτοιες ενέργειες, δεν τιμούν χώρες οι οποίες θέλουν να εντάσσονται στα πλαίσια του πολιτισμένου κόσμου».

 

Διεκδίκηση κλεμμένων κειμηλίων, χειρογράφων και επιγραφών από την περιοχή μας 

Επιπλέον, η Εταιρεία Δραμινών Μελετών, δεν ενδιαφέρεται μόνο για την επιστροφή των κειμηλίων και των χειρογράφων, αλλά και των επιγραφών οι οποίες εκλάπησαν από την περιοχή της Δράμας, και αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σόφιας. «Αυτό είναι ήδη αποδειγμένο, διότι αυτές οι επιγραφές είχαν δημοσιευθεί από το τέλος του 19ου αιώνα, γύρω στο 1964, από τον Σταύρο Μερτζίδη και στη συνέχεια, με την έλευση των Βουλγάρων γύρω στο 1913, μεταφέρθηκαν εκεί στη Βουλγαρία και αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σόφιας. Σε ένα παραδοσιακό παλιό κτίριο, όπου μέλος της Εταιρείας Δραμινών Μελετών το επισκέφθηκε το 1992 και τις εντόπισε. Εκεί, βρίσκεται και μια από τις πιο εντυπωσιακές επιγραφές που προέρχεται από την περιοχή της Δράμας και που διατρανώνει την ευρύτατη λατρεία του θεού Διονύσου στην περιοχή της Δράμας.

Μάλιστα, στα έγγραφά μας είχαμε ζητήσει και την συνδρομή δημάρχων, νομαρχών τότε, βουλευτών, υπουργών, προέδρων Κοινοτήτων, προέδρων πολιτιστικών φορέων και μάλιστα είχαμε προτείνει και την από κοινού προσπάθεια των Μητροπολιτών της περιοχής, από όπου έγιναν οι κλοπές των κειμηλίων και των χειρογράφων.

Συγκεκριμένα, έχουμε κλοπές όχι μόνο από την Εικοσιφοίνισσα, αλλά και από την Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σερρών, την Καλαμού και την Αρχαγγελιώτισσα της Ξάνθης, και την Αγία Κυριακή της Αλιστράτης», υποστηρίζει μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση της η Εταιρεία Δραμινών Μελετών.