Από την Οικολογική Κίνηση Δράμας
Απαράδεκτος ο σχεδιασμός
της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας»
που αποκλείει τη Δράμα
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ σχετικά με τον τρόπο που σχεδιάζεται η νέα «σιδηροδρομική Εγνατία», έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Οικολογική Κίνηση Δράμας. Όπως επισημαίνεται σχετικά, ο σχεδιασμός της να περάσει από την Αμφίπολη απευθείας στην Καβάλα και αφήνονται απ’ έξω το Νομό Δράμας, αποκλείει ολόκληρη την περιοχή από την μελλοντική ανάπτυξη του τόπου.
Όπως τονίζεται επίσης, «η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από μία μακροχρόνια, συστηματική υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνεχή συρρίκνωση δρομολογίων και απόλυτη απαξίωση του σιδηροδρόμου».
Η ανακοίνωση της Οικολογικής Κίνησης Δράμας έχει ως εξής:
[Ο σιδηροδρομικός σταθμός της Δράμας κατασκευάστηκε το 1895 επί οθωμανικής αυτοκρατορίας και συνέδεσε την Δράμα με την Θεσσαλονίκη, δυτικά, και ανατολικά με την Αλεξανδρούπολη και, κατ’ επέκταση, την Κωνσταντινούπολη. Οι εγκαταστάσεις του περιλαμβάνουν αποθήκες (λειτούργησε ως επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός), μηχανοστάσιο για επισκευή και συντήρηση μηχανών και σιδηροδρομικών δικτύων, υδατόπυργο, όπως και χώρους αναμονής, εφοδιασμού και αναψυχής των επιβατών.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο σιδηρόδρομος αποτέλεσε σημαντικό μέσο μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων και συνέβαλε δυναμικά στην οικονομική άνθηση της περιοχής. Η ιστορία, ο πολιτισμός και η οικονομία της πόλης συνδέθηκαν με τον σιδηροδρομικό σταθμό, ο οποίος αποτέλεσε σημείο αναφοράς σε σημαντικές ιστορικές στιγμές του τόπου. Η απελευθέρωση, η μεταφορά του 4ου Σώματος Στρατού στο Γκέρλιτς, οι Βουλγαρικές κατοχές, η μεταφορά των συμπολιτών μας εβραϊκής καταγωγής στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί, η μαζική μετανάστευση των ανθρώπων της περιοχής στην δεκαετία του 1960, η μεταφορά καπνών, οι συναλλαγές με εταιρείες, οι επενδύσεις, η μετάβαση των νέων για σπουδές, όλες οι δραστηριότητες του τόπου κάπου συναντούσαν τον σιδηροδρομικό σταθμό.
Δυστυχώς, 126 χρόνια μετά, η νέα χάραξη της επονομαζόμενης «σιδηροδρομικής Εγνατίας» θέτει τη Δράμα εκτός σιδηροδρομικής σύνδεσης. Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από μία μακροχρόνια, συστηματική υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνεχή συρρίκνωση δρομολογίων και απόλυτη απαξίωση του σιδηροδρόμου.
Η Οικολογική Κίνηση Δράμας, δηλώνουμε απερίφραστα την αντίθεσή μας στον αποκλεισμό της Δράμας από τον νέο σχεδιασμό των σιδηροδρόμων. Η Δράμα, μία περιοχή αποκλεισμένη από μεγάλους οδικούς άξονες, χωρίς αεροδρόμιο, χωρίς λιμάνι, μετά από μακρά περίοδο αποβιομηχάνισης, μετά από μία σοβαρή οικονομική και επιδημιολογική κρίση, ένας τόπος ρημαγμένος πια, που τα παιδιά της ξενιτεύονται για να επιβιώσουν, αντιμετωπίζει τώρα το φάσμα μιας επιλογής που είναι σίγουρο ότι θα την υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο.
Γνωρίζουμε καλά πως υπάρχουν αντιπροτάσεις που μπορούν να εντάξουν την Δράμα και τις Σέρρες στο νέο σιδηροδρομικό δίκτυο, χωρίς μάλιστα να επιβαρύνουν τον οικονομικό προϋπολογισμό του έργου, αλλά πιθανόν να τον ελαφρύνουν, λόγω του χαμηλότερου κόστους απαλλοτριώσεων και της μεγαλύτερης κίνησης που θα έχει η γραμμή.
Επιπλέον, θεωρούμε πως κανείς (δια)περιφερειακός σχεδιασμός δεν πρέπει να αποκόπτει περιοχές (Σέρρες – Δράμα) αλλά να ενώνει και να συμβάλλει στην ισόρροπη ανάπτυξή τους. Και επειδή ακούγονται διάφορα σενάρια, για συνδέσεις, κάθετους άξονες κ.λπ., η δική μας θέση είναι «ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας πάνω στη σιδηροδρομική Εγνατία».
Ως άνθρωποι με ευαισθησία για το περιβάλλον ξέρουμε καλά πως το πιο φιλικό μέσο μαζικής μετακίνησης και μεταφοράς είναι το τρένο και η περιστολή της δυναμικής του, στην εποχή που η κλιματική αλλαγή είναι το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, πρέπει να θεωρείται έγκλημα.
Καλούμε όλους τους πολίτες να ενώσουμε τις φωνές και τις δυνάμεις μας, προκειμένου να αποτρέψουμε τον αποκλεισμό της Δράμας από τον σιδηρόδρομο.]