Στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού «Ποντιακός Ελληνισμός»
Το 3ο βραβείο κατέκτησε το 3ο Δημοτικό
Σχολείο Προσοτσάνης για το
τραγούδι «Τα δάκρυα του παππού»
Η δασκάλα του 3ου Δημοτικού Προσοτσάνης, κα. Στυλιανή Ψωμά μιλάει στον «Π.Τ.»
Το 3ο Βραβείο στην κατηγορία «Τραγούδι» κατάφεραν να αποσπάσουν οι μαθητές της Β΄1 τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Προσοτσάνης με τη συμμετοχή τους στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Ποντιακός Ελληνισμός, μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον».
Οι μικροί μαθητές και οι μαθήτριες, με την καθοδήγηση της δασκάλας τους κα. Ψωμά Στυλιανής και του μουσικού του σχολείου τους κ. Βασιλειάδη Ευάγγελου, συμμετείχαν στον εν λόγω διαγωνισμό με το τραγούδι τους «Μνήμες: Τα δάκρυα του παππού». Το τραγούδι αναφέρεται στον καημό ενός πόντιου παππού και της γυναίκας του, καθώς αυτοί θυμούνται τις χαμένες πατρίδες και τον ξεριζωμό τους από τον Πόντο και θρηνούν, αλλά, όμως, ποτέ δεν λησμονούν την πλούσια ποντιακή παράδοση που τους ανέθρεψε και τους καθοδήγησε σε κάθε βήμα της νέας ζωής τους στην Ελλάδα, αντίθετα επιμένουν να τη διατηρούν με κάθε τρόπο στην καθημερινότητά τους. Οι στίχοι του τραγουδιού που δημιούργησε η κα. Ψωμά και «έντυσε» μουσικά ο κ. Βασιλειάδης, πάντα σε συνεργασία με τα ίδια τα παιδιά, είναι χαρακτηριστικοί:
Ο πάππος μου και η γιαγιά
τον Πόντο νοσταλγούνε,
την Παναγία Σουμελά
δε θα την ξαναδούνε.
Τα δάκρυα πέφτουνε βροχή
στα γέρικα τους μάτια
και η καρδούλα τους πονεί
όταν θυμούνται τη φυγή.
Με αφορμή τη διάκριση του Σχολείου, η εφημερίδα μας επικοινώνησε με την υπεύθυνη δασκάλα, κα. Στυλιανή Ψωμά, η οποία αναφέρθηκε στην επιτυχία των μαθητών, καθώς και στα προσωπικά της βιώματα τα οποία αποτέλεσαν κίνητρο ώστε να ασχοληθεί περαιτέρω με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό.
«Ασχολούμαι χρόνια με τον διαγωνισμό και ιδιαίτερα με τον ποντιακό ελληνισμό «Μνήμες και όνειρα του παρελθόντος». Είναι η δεύτερη φορά που παίρνουμε το τρίτο βραβείο, ενώ στην κατηγορία «τραγούδι» είναι η πρώτη φορά.
Έχοντας βιώματα από τους προγόνους μου που είχαν έρθει από τον Πόντο, θεώρησα ότι το λιγότερο που μπορώ να κάνω για να τους τιμήσω ήταν να εμπλακώ σε αυτό το πρόγραμμα. Με τους μαθητές, διαλέξαμε αυτή τη φορά όμως την κατηγορία τραγούδι, γράψαμε τους στίχους, δημιουργήσαμε και μια αντίστοιχη ζωγραφιά, καθώς προσεγγίσαμε το θέμα με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους, ώστε να γνωρίσουν τα παιδιά τι σημαίνει ποντιακός ελληνισμός.
Οι συμμετέχοντες μαθητές στον διαγωνισμό ενθουσιάστηκαν και παράλληλα συγκινήθηκαν μαθαίνοντας για τον ποντιακό ελληνισμό.
Παράλληλα, γενικεύσαμε λίγο το θέμα και το συνδέσαμε με το προσφυγικό και το συζητήσαμε περισσότερο με τους μαθητές, οι οποίοι αντιλήφθηκαν ότι όλοι πρέπει να ζούμε ειρηνικά, και να έχουμε δικαιώματα σε πολλά βασικά ζητήματα».
Ο διαγωνισμός συνδιοργανώθηκε κατά τη διάρκεια του τρέχοντος σχολικού έτους από τη Διεύθυνση Α/θμιας Εκπ/σης Σερρών και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την Unesco και με την υποστήριξη του Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών και περιλάμβανε πολλές κατηγορίες: ποίημα, τραγούδι, ταινίες, εικαστικά έργα, ιστοσελίδες, παραμύθια, projects και διηγήματα.
Οι συγκεκριμένοι μαθητές συμμετείχαν, συνολικά, σε τρεις κατηγορίες (τραγούδι, ποίημα, εικαστικό έργο), κατορθώνοντας, τελικά, να κερδίσουν το 3ο βραβείο στην κατηγορία του τραγουδιού, ενώ οι συμμετοχές, συνολικά, στο διαγωνισμό ήταν πάρα πολλές από εκατοντάδες σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ανακοινώθηκαν την Πέμπτη 16 Μαΐου, από τη Διεύθυνση Π/Ε Σερρών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η τρίτη συνεχόμενη σχολική χρονιά που το 3ο Δημοτικό Σχολείο Προσοτσάνης κερδίζει βραβείο στο διαγωνισμό αυτό, γεγονός το οποίο αναδεικνύει τη διαρκή και επίμονη προσπάθεια που κάνουν οι εκπαιδευτικοί του για να διατηρήσουν ζωντανή την τόσο πλούσια ποντιακή και – ευρύτερα – ελληνική παράδοση και ταυτόχρονα να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες των μαθητών τους και να καλλιεργήσουν σε αυτούς κουλτούρα αριστείας και διάκρισης.
Όπως τονίζει ο Διευθυντής του Σχολείου κ. Χαράλαμπος Τσορτανίδης «η ευγενής άμιλλα, ο επινοητικός συναγωνισμός και η επιδίωξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος σε οποιοδήποτε δημιουργικό πλαίσιο, είναι κινητήριος δύναμη του πολιτισμού και στοιχείο προόδου και προσωπικής και ομαδικής ανέλιξης στις κοινωνίες μας», ενώ η κ. Ψωμά δηλώνει ιδιαίτερα ικανοποιημένη για τη χρονική συγκυρία της ανακοίνωσης της απονομής του βραβείου στην ίδια, στο συνάδελφό της κ. Βασιλειάδη και, φυσικά, στους μαθητές της, «τη στιγμή που ο ελληνισμός γιορτάζει την επέτειο των 100 χρόνων από την Ποντιακή Γενοκτονία, ένα φοβερό και συνάμα τραγικό γεγονός της πρόσφατης ιστορίας της πατρίδας μας, τη λήθη του οποίου πρέπει με κάθε τρόπο να αναιρέσουμε, αναδεικνύοντας, παράλληλα, τον διαρκή και επίμονο αγώνα των Ποντίων στη νέα τους πατρίδα να διατηρήσουν αλώβητες και ζωντανές τις μνήμες τους και την παράδοσή τους». Καθώς λέει και το ίδιο το τραγούδι:
Η Ελλάδα τους αγκάλιασε
τους γιάτρεψε τον πόνο,
με όνειρα τους γέμισε
κι αγάπη να ‘χουν μόνο.
Γι αυτό μαθαίνουν στα παιδιά
το Ομάλ να το χορεύουν,
να τρων νόστιμα πιροσκί,
χαβίτς να μαγειρεύουν.
Το τραγούδι είναι αναρτημένο στο YouTube στη διεύθυνση: https://youtu.be/IyRFm6gZsn4