ΒΑΒΕΛ – Γράφει ο Θανάσης Πολυμένης
Οι διαβάσεις για ένα διαφορετικό δρόμο!
ΑΦΟΡΜΗ για το σημερινό σημείωμα, δύο εικόνες και μια συνέντευξη! Η πρώτη εικόνα είναι από μια συζήτηση με συνάδελφο στην εφημερίδα, η οποία μιλούσε προχθές για τις διαβάσεις στους δρόμους της πόλης της Δράμας, οι οποίες έχουν ξεβάψει σε πολλά σημεία. Προσωπικά υποστήριζα ότι, εντάξει, ξοδεύονται αρκετά χρήματα κάθε χρόνο για το βάψιμό τους και μόνο και κατά βάθος, δεν αξίζει τον κόπο, αφού κανένας δεν τις τηρεί: ούτε οι οδηγοί των οχημάτων, ούτε όμως και οι πεζοί. Με την έννοια ότι, οι οδηγοί σταματούν στις λευκές διαβάσεις των πεζών, μόνο όταν δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς ή παρκάρουν πάνω σ’ αυτές, ενώ πολλές φορές οι πεζοί, προτιμούν να μην περνούν από τις διαβάσεις, «κόβοντας δρόμο», ανάμεσα στα αυτοκίνητα, είτε περνώντας το δρόμο ακόμα και διαγώνια!
Η άλλη αφορμή είναι η συνέντευξη που έδωσαν χθες στην εφημερίδα (βλέπε σε άλλη σελίδα), ο αντιδήμαρχος κ. Σολάκης και ο προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας κ. Τσαμπαλάκης, για την έναρξη σεμιναρίων Κυκλοφοριακής Αγωγής σε μαθητές της πόλης.
Η τρίτη αφορμή είναι η δεύτερη εικόνα, που τελικά με οδήγησε να γράψω το σημείωμα αυτό: Πεζοδρόμια … «φανάρια» για τους πεζούς που κοιτάζουν το κινητό τους! Πού αλλού; Στην Ολλανδία φυσικά, όπου έχω την εντύπωση ότι είναι η πλέον προηγμένη χώρα, όσον αφορά την κυκλοφοριακή αγωγή.
Βέβαια, στην Κίνα, έχουν ήδη δημιουργήσει ειδικές λωρίδες σε πεζοδρόμια του Πεκίνο κυρίως, μέσα στις οποίες μπορεί να περπατά κάποιος χωρίς τον φόβο να συγκρουστεί με κάποιον άλλο ή να πέσει πάνω σε κολώνα… ή να τον πατήσει αυτοκίνητο, και να χαζεύει το κινητό του τηλέφωνο. Στη λωρίδα, υπάρχει ζωγραφισμένο ειδικό σήμα για τον πεζό με κινητό τηλέφωνο. Κάτι σαν τον ποδηλατόδρομο, που εσχάτως έχουμε και στη Δράμα!
Τι ετοιμάζουν λοιπόν οι Ολλανδοί; Το σύστημα, ονομάζεται +Light Line και περιλαμβάνει μια «λωρίδα» από λαμπάκια τύπου LED που τοποθετείται πάνω στο πεζοδρόμιο, 1-2 μέτρα μακριά από την άκρη του δρόμου.
Το σύστημα που ανέπτυξε η εταιρεία HIG Traffic Systems συνεργάζεται με τα φανάρια και τα LED φωτίζονται αναλόγως. Αν είναι ασφαλές για τον πεζό να περάσει τα LED παίρνουν πράσινο χρώμα ενώ αν δεν είναι ασφαλές τα LED γίνονται κόκκινα. Ετσι θα μπορεί κάποιος να περάσει ένα δρόμο με ασφάλεια περπατώντας με την προσοχή τους στραμμένη στο κινητό του.
Το σύστημα έχει τοποθετηθεί σε μια διασταύρωση κοντά σε σχολικά συγκροτήματα αφού θεωρείται δεδομένο ότι οι νεαρής ηλικίας κάτοχοι κινητών είναι πιο προσκολλημένοι στις συσκευές τους από άλλες ηλικιακές κατηγορίες αφού γράφουν πολλά μηνύματα, συνδέονται στο Internet, μπαίνουν στα social media, παίζουν videogames, ακούνε μουσική κ.α.
Το ζήτημα φυσικά δεν είναι απλά και μόνο αυτό. Το να τοποθετήσεις μια σειρά από λάμπες που συνεργάζονται με το φανάρι, ίσως δεν είναι και τόσο δύσκολο, χρειάζονται απλώς χρήματα. Πιστεύω πως είναι αρκετά θετικό!
Τι γίνεται όμως με την Ελλάδα, όπου πολλές οι Δήμοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε καν στο βάψιμο των λευκών λωρίδων διαβάσεων; Τι γίνεται στην Ελλάδα, όπου η μοναδική λωρίδα βοήθειας που υπάρχει, είναι τα κίτρινα πλακάκια με τις αυλακώσεις για τους τυφλούς… και η οποία διακόπτεται απίθανα από τραπεζοκαθίσματα, από κολώνες της ΔΕΗ, από δέντρα, από μηχανάκια και αυτοκίνητα που παρκάρουν όπου βρουν; Τι γίνεται με την ασυνέπεια του οδηγού να σταματήσει στη διάβαση και απέναντι στην υποτιθέμενη κυκλοφοριακή αγωγή;
Προφανώς, η παιδεία των οδηγών της Ολλανδίας, είναι διαφορετική από εκείνη των Ελλήνων, όπως και να το κάνουμε! Για να φτάσουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο εμείς εδώ στην Ελλάδα, θα πρέπει να αλλάξουμε ριζικά την παιδεία μας, αλλά κυρίως να μπορέσουμε να συνειδητοποιήσουμε τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά!
Αν αύριο το πρωί τοποθετούνταν παρόμοιες διαβάσεις στην Ελλάδα, τότε το ίδιο βράδυ: α) Θα τις είχαν σπάσει οι αναρχικοί για λόγους αντίστασης απέναντι στο σύστημα το οποίο επιμένει να σε οδηγεί σε καθεστωτικούς δρόμους ή διάφοροι ανεγκέφαλοι έτσι για πλάκα, β) θα τις έβαφαν κάτι τύποι με σπρέι γιατί δεν θα τους άρεζε το χρώμα, γ) θα διαμαρτύρονταν οι οικολόγοι γιατί δεν θα μπορούσαν να κοιμηθούν τα πουλάκια της πόλης τη νύχτα ή θα ζάλιζε τα μάτια των αδέσποτων και πολλά θα έπεφταν μπροστά στα αυτοκίνητα, δ) θα τις έκλεβαν τσιγγάνοι ή Βούλγαροι για καλώδια για να τις πουλήσουν, ε) θα τις έσπαγα με τα ρόπαλα τα ΜΑΤ για αποδείξουν ότι τις έσπασαν οι αναρχικοί τις πορείες τους ως προβοκάτσια απέναντι στο σύστημα και συμπληρώστε δικά σας!