Η βιοκλιματική αναβάθμιση της οδού 19ης Μαΐου μόλις ξεκίνησε!
Το Δίκτυο Διακυβέρνησης Βιοκλιματικής
Περιβαλλοντικής Αναβάθμισης Δράμας
και τα προβλήματα που εντοπίζονται
► Η δυσπιστία των συνδημοτών μας για τα ζητήματα που θα δημιουργηθούν και το πώς θα λυθούν
Του Θανάση Πολυμένη
ΟΠΩΣ ήδη έχουμε αναφερθεί πολλές φορές, το μεγάλο έργο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας, μόλις έχει ξεκινήσει. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο θα αναβαθμίσει και θα συνδέσει τα δύο μεγάλα πάρκα της πόλης, την Αγία Βαρβάρα και το δημοτικό κήπο και αγγίζει περίπου τα 8 εκατ. ευρώ.
Τα πρώτα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης έχουν ήδη ξεκινήσει και με την ολοκλήρωσή τους θα συνεχίσει η υπογειοποίηση καλωδίων από τη ΔΕΗ. Τα έργα ξεκινούν περίπου από την αρχή της 19ης Μαΐου στη διασταύρωσή της με τα φανάρια της Πατρ. Διονυσίου λίγο πριν από τη γέφυρα Ζώνκε και φτάνουν μέχρι την οδό Γ. Σταύρου, πριν από τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου. Στο έργο συμπεριλαμβάνονται και οι κάθετοι οδοί, όπως οδός Καραϊσκάκη, Γ. Σταύρου, Βάρναλη και Σεφέρη.
Στο έργο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, έχουμε ήδη αναφερθεί πολλές φορές. Το κυρίως θέμα είναι, αν η πλειοψηφία των συνδημοτών μας έχει συνειδητοποιήσει για το τι ακριβώς έργο πρόκειται να γίνει, πόσο μεγάλο είναι, πόσο χρόνο θα κρατήσει και κυρίως, αν η όποια δημοτική αρχή μπορέσει να λύσει προβλήματα. Κυρίως όμως, τα μεγάλα προβλήματα που θα παρουσιαστούν επί τω έργω, θα κληθεί να τα αντιμετωπίσει η επόμενη δημοτική αρχή, η οποία επί της ουσίας θα πρέπει να απορροφήσει και όλους τους κραδασμούς της τοπικής κοινωνίας, επιχειρήσεων και κατοίκων επί της 19ης Μαΐου, αλλά και ολόκληρης της πόλης.
Το έργο της κλιματικής αναβάθμισης της οδού 19ης Μαΐου, πρόκειται να επηρεάσει ολόκληρη την πόλη σε πολλαπλά επίπεδα, θα αλλάξει την οικονομία, θα αλλάξει το κλίμα της περιοχής προς το καλύτερο, θα βοηθήσει περιβαλλοντικά τα σημεία αλλά και μεγάλο μέρος της πόλης, ενώ θα δημιουργήσει αρκετά προβλήματα για τα οποία προς το παρόν έχουν αναζητηθεί μερικές λύσεις, με άγνωστο όμως τρόπο για το πώς θα λειτουργήσουν.
Το Δίκτυο Διακυβέρνησης
Υπεύθυνο για την ενημέρωση των πολιτών, των συνδημοτών μας, για όλους εμάς, αλλά και για τη βοήθεια επίλυσης των προβλημάτων, είναι το Δίκτυο Διακυβέρνησης Βιοκλιματικής – Περιβαλλοντικής Αναβάθμισης Δράμας (ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας).
Πρόκειται για ένα επιμέρους έργο που περιλαμβάνεται και αυτό στον τομέα της Βιοκλιματικής Αστικής Αναβάθμισης της περιοχής, και έχει ένα από τους σημαντικότερους ρόλους: αυτόν της ενημέρωσης και της συμμετοχής και συνεργασίας των δημοτών μέχρι την ολοκλήρωση του έργου.
Το Δίκτυο Διακυβέρνησης Βιοκλιματικής – Περιβαλλοντικής Αναβάθμισης Δράμας (ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας), δημιουργήθηκε και λειτουργεί με έδρα το Εργαστήριο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Ορεινού και Αγροτικού Χώρου του ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας – Θράκης και συντονίζεται από την καθηγήτρια κα. Βασιλική Καζάνα.
Βασικά μέλη της ομάδας συντονισμού του ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας είναι ο κ. Άγγελος Καζακλής, ο κ. Δημήτριος Ράπτης και η κα. Έφη Χρυσανθίδου, ερευνητές του Εργαστηρίου. Η ομάδα συντονισμού του ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας, διαθέτει περισσότερα από 15 χρόνια εμπειρίας σε εργαλεία διακυβέρνησης που ανέπτυξε και υλοποίησε σε διαφορετικά πλαίσια ανάπτυξης και διαχείρισης πόρων, τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Το ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας είναι αρμόδιο για τη διαρκή ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων για την πορεία προόδου των έργων του σχεδίου Β.Α.Α. του Δήμου, για την συνεργασία με όλους τους ενδιαφερόμενους για τα έργα Β.Α.Α. με σκοπό την καταγραφή και την αξιολόγηση των ενδεχόμενων προβλημάτων και επιπτώσεων στην περιοχή παρέμβασης, καθώς και τη διαμόρφωση και αξιολόγηση λύσεων των ενδεχόμενων προβλημάτων. Επίσης, είναι αρμόδιο για τη δημιουργία και την προώθηση καλών πρακτικών κοινωνικής συμμετοχής.
Το ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας, θα συγκεντρώνει και θα αναλύει τις απαραίτητες πληροφορίες και οφείλει να ενημερώνει, ευαισθητοποιεί και παρέχει πληροφορίες σε όλους τους ενδιαφερόμενους με τη χρήση ενημερωτικών δελτίων.
Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν με το ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας στα τηλέφωνα: 25210-60460 και 25210-60422. Οι ώρες λειτουργίας του είναι 10.00-12.00 Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή και στεγάζεται στο παράρτημα ΤΕΙ Δράμας. Ηλεκτρονική διεύθυνση: astikianaptiksidramas@gmail.com και ιστοσελίδα https://astikianaptiksidramas.wordpress.com.
Τα προβλήματα
Τα κύρια προβλήματα θα ξεκινήσουν όταν αρχίσει το μεγάλο έργο της ανάπλασης. Σε δηλώσεις της στον «Πρωινό Τύπο», η υπεύθυνη του ΔΙ.ΔΙΑΚ. – Δράμας κα. Καζάνα, επισημαίνει ότι ήδη υπάρχουν αρκετές αντιδράσεις, κυρίως από επιχειρηματίες της περιοχής, επί της 19ης Μαΐου αλλά και τους κάθετους δρόμους.
Από τις μέχρι τώρα επαφές που έχει κάνει το Δίκτυο, ο κόσμος έχει σχηματίσει γενικότερα αρνητική εντύπωση για την εξέλιξη των έργων. Πολλοί είναι εκείνοι που φοβούνται ότι θα μπορεί να δημιουργηθεί μια νέα κατάσταση όπως με την ανάπλαση της οδού Φιλίππου πριν από μερικά χρόνια, σε μεγαλύτερη όμως κλίμακα, ενώ άλλοι φοβούνται ότι τα έργα θα εξελιχθούν όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης. Θα ανοίξουν τις τρύπες και θα τις αφήσουν εκεί!
Όπως μας λέει η κα. Καζάνα, έχουν μετρηθεί πάνω από 100 επιχειρήσεις, με ποικιλία προϊόντων, ενώ το 70% αυτών, λειτουργούν σε ιδιόκτητους χώρους. Αν και τα πρώτα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης της ΔΕΥΑΔ, προχωρούν αργά και όσο το δυνατόν περισσότερο ήπια, εντούτοις τα πρώτα παράπονα έχουν ήδη ξεκινήσει. Και αναμένεται να ενταθούν βεβαίως, με το ξεκίνημα του μεγάλου έργου μετά από ένα χρόνο περίπου.
Τι πρόκειται να γίνει στο μεγάλο έργο της ανάπλασης της περιοχής; Όπως λέει η κα. Καζάνα, θα ξηλωθούν πεζοδρόμια και οδόστρωμα, θα ξηλωθούν τα πάντα και θα γίνουν από την αρχή. Τα πεζοδρόμια θα μεγαλώσουν, ο δρόμος θα μικραίνει στα 7 μέτρα πλάτος και το τελικό τοπίο, δεν θα θυμίζει σε τίποτα την σημερινή εικόνα. Θα υπάρχουν παγκάκια, δέντρα, κηπάρια κτλ., ενώ θα λιγοστέψουν σημαντικά οι θέσεις στάθμευσης, και ο δρόμος θα μεταβληθεί σε ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων, σε αντίθεση με αυτό που βλέπουμε σήμερα.
Από τα έργα θα επηρεαστούν σημαντικά οι μικρές επιχειρήσεις της περιοχής, οι οποίες σήμερα δέχονται το μεγαλύτερο όγκο της πελατείας τους κυρίως την Πέμπτη, την ημέρα λειτουργίας της λαϊκής αγοράς. Παράλληλα θα ενταθούν τα προβλήματα με τη λειτουργία της λαϊκής αγοράς σε πολλά επίπεδα, κυρίως κατά τη διάρκεια των έργων.
Μεγάλο ζήτημα, τόσο κατά τη διάρκεια των έργων ανάπλασης, αλλά κυρίως και μετά την ολοκλήρωσή τους, θα αποτελέσει η στάθμευση των οχημάτων στην περιοχή, όπως κυρίως και η μεταφορά εμπορευμάτων σε όλα αυτά τα καταστήματα. Κάτι για το οποίο δεν έχουν υπάρξει προτάσεις για το πώς θα λυθεί αυτό το μεγάλο πρόβλημα.
Με την ολοκλήρωση της ανάπλασης, το σίγουρο είναι ότι πολλές απ’ αυτές τις επιχειρήσεις θα αναγκαστούν ίσως να αλλάξουν ακόμα και αντικείμενο, τονίζει στον «Πρωινό Τύπο» η κα. Καζάνα. Και αυτό, εξαιτίας της νέας μορφής που θα έχει πλέον η περιοχή. Το θετικό στην υπόθεση αυτή, είναι ότι το 70% των πλέον των 100 επιχειρήσεων, είναι ότι λειτουργούν σε ιδιόκτητους χώρους.
Μεταφορά των αστικών!
Ένα άλλο παράδειγμα που ανέφερε η κα. Καζάνα, είναι η μεταφορά των αστικών λεωφορείων που σταθμεύουν στην περιοχή, για τα κοντινά χωριά του Δήμου Δράμας, όπως Ξηροπόταμο, Μυλοπόταμο, Νέα Σεβάστεια, Μοναστηράκι κ.α. Αναγκαστικά, από το ξεκίνημα των έργων της ανάπλασης, θα πρέπει να μεταφερθούν. Πρόκειται για μια συμφωνία που έχει ήδη γίνει, και οι στάσεις των αστικών της 19ης Μαΐου, θα μεταφερθούν στην πλατεία του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας. Λογικό είναι λοιπόν με τη μεταφορά τους αυτή, να μετακομίσει και μια μεγάλη μερίδα του κόσμου σε διαφορετικό σημείο της πόλης.
Για παράδειγμα, οι κάτοικοι που χρησιμοποιούν τα αστικά λεωφορεία για τα χωριά, θα πρέπει να κατεβαίνουν στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού και από εκεί να διακινούνται. Αυτό σημαίνει ότι η οικονομία των μικρών επιχειρήσεων της περιοχής θα μεταβληθεί και μέχρι στιγμής με άγνωστο τρόπο και με άγνωστα αποτελέσματα. Και ακόμα, μετά την ανάπλαση, γεγονός είναι ότι κάποιες απ’ αυτές τις επιχειρήσεις δεν θα συνάδουν με την συνολική εικόνα της ανάπλασης.
Αυτό που χρειάζεται, είναι να υπάρξει μια σωστή ενημέρωση των συνδημοτών μας, να υπάρξει μια φόρμουλα ομαλοποίησης των προβλημάτων και να υπάρξει σημαντική βοήθεια με διαφόρους τρόπους προς τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους της περιοχής.