Δεύτερη διαβούλευση για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στη Δράμα
Η Δράμα μπορεί να καταστεί
βιώσιμη πόλη με περισσότερη
πεζή κυκλοφορία
Θ. Βλαστός: «Υπέρτατος στόχος, η κοινωνία στη Δράμα, να γίνει πιο ζωντανή,
πιο συνεκτική και να μπορεί να ζήσει πολύ πιο ανθρώπινα».
Του Θανάση Πολυμένη
ΗΜΕΡΙΔΑ διαβούλευσης για το ζήτημα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο Δήμο Δράμας. Η διαβούλευση, γίνεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Δήμου Δράμας με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το οποίο ανέλαβε ήδη από τον περασμένο χρόνο, να μελετήσει την πόλη και να κάνει διάφορες μετρήσεις, με κύριο κάποιες σημαντικές αλλαγές στην πόλη, στο πλαίσιο του προγράμματος της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Πρόκειται για τη δεύτερη διαβούλευση που γίνεται, ύστερα από εκείνη που έγινε το Δεκέμβριο του 2017. Στη χθεσινή, οι ειδικοί μελετητές του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο καθηγητής κ. Θάνος Βλαστός, Συγκοινωνιολόγος – Πολεοδόμος, Επιστημονικός υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος που εκπονεί το ΕΜΠ για τη Δράμα και ο κ. Δρ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Πολεοδόμος, Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, PhD, ανέλυσαν τις προτάσεις τους για μια καλύτερη πόλη.
Οι εργασίες της διαβούλευσης άνοιξαν με χαιρετισμό του δημάρχου Δράμας κ. Μαμσάκου, ενώ τον συντονισμό έκανε ο αρμόδιος εντεταλμένος σύμβουλος κ. Δημήτρης Καραμπατζάκης, παρουσία πολλών φορέων της πόλης.
Βλαστός: Λιγότερο αυτοκίνητο – περισσότερη κοινωνικότητα
Στον «Πρωινό Τύπο», μίλησε ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. κ. Βλαστός, ο οποίος αναφέρθηκε ενδεικτικά στο ζήτημα των μελετών που έχουν γίνει για την πόλη της Δράμας. Αναφερόμενος αρχικά στη συνεργασία του Δήμου με το Ε.Μ.Π., είπε ότι «η Δράμα έχει την επιθυμία να προχωρήσει μπροστά και μάλιστα σε ζητήματα αρκετά καινοτόμα, όπως είναι ένας κυκλοφοριακός σχεδιασμός και μια πολεοδομική οργάνωση, που θα έχει κάποιους πολύ ριζικούς στόχους. Όπως είναι να λειτουργήσει η πόλη με λιγότερο αυτοκίνητο, να μειωθούν οι ταχύτητες, να περπατάει ο κόσμος ακόμα περισσότερο και να μπει και το ποδήλατο λιγάκι σ’ αυτή την πόλη και γιατί όχι, να ενισχυθεί και η δημόσια συγκοινωνία».
Αναφερόμενος στις μελέτες που έγιναν, είπε ότι «η Δράμα, παρ’ όλο που έχει μια κεντρική περιοχή με μεγάλη ιστορία, το ιστορικό κέντρο, εντούτοις, χάνεται μέσα στη λειτουργία της πόλης. Δεν υπάρχουν όρια για το ιστορικό κέντρο και κάπου το χάνει. Αυτό που, σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή πόλη, είναι η πηγή της ζωντάνιας της πόλης, είναι η καρδιά της και είναι βεβαίως ο τόπος αναφοράς για τη συνείδηση του κάτοικου, για το ποιος είναι, για το πού βρίσκεται και πόσο σημαντικό είναι το να κατοικεί σε έναν τόπο που έχει μια φυσιογνωμία».
Ο κ. Θάνος Βλαστός.
Χώρος στον πεζό!
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό ο κ. Βλαστός, τόνισε ότι, «με τον σχεδιασμό μας, προσπαθούμε να αναδείξουμε το ιστορικό κέντρο και όσο γίνεται, να περιορίσουμε την φόρτιση που δέχεται από το αυτοκίνητο, ώστε να δοθεί χώρος για τον πεζό, να δοθεί χώρος για να λειτουργήσει πιο ζωντανά και η οικονομία της πόλης, γιατί εκεί είναι και όλα τα μαγαζιά.
Αυτό θα το πετύχουμε, γιατί νομίζω ότι η κοινωνία εδώ είναι ώριμη και δέχεται προτάσεις, που αλλάζουν την όλη καθημερινότητα. Εξάλλου οι αποστάσεις στη Δράμα είναι πολύ μικρές και ξέρεις ότι, αν αφήσεις το αυτοκίνητο στην περίμετρο του κέντρου, θα μπορείς να απολαύσεις τη βόλτα σου στο κέντρο, να συναντηθείς με κόσμο, να είναι ένα κέντρο αναφοράς, να είναι ο τόπος κοινωνικοποίησης της πόλης.
Γιατί, ξέρετε, πάνω απ’ όλα, το θέμα δεν είναι αν θα είναι λιγότερα τα αυτοκίνητα, αλλά να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή σε μια πόλη. Να ξανανιώσουμε ότι είμαστε παρέα με άλλους, και ότι αυτός ο τόπος μας αφορά. Επομένως, ο υπέρτατος στόχος, είναι μια κοινωνία στη Δράμα, η οποία να είναι πιο ζωντανή, πιο συνεκτική και να μπορεί να ζήσει πολύ πιο ανθρώπινα».
Γειτονιές, κοινωνικότητα
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Βλαστός και για τις γειτονιές. Όπως μας λέει, «παράλληλα με το κέντρο, μεγάλη σημασία έχουν και οι γειτονιές. Έχουμε γειτονιές μέσα από τις οποίες περνάει κάποια μη επιθυμητή κυκλοφορία, που έχει μια κάποια ταχύτητα και η γειτονιά είναι γειτονιά. Τα παιδιά παίζουν, βγαίνει ο ηλικιωμένος και κανονικά θα έπρεπε να βγαίνει και ο ανάπηρος.
Με τις προτάσεις μας δίνουμε μεγάλη σημασία στις γειτονιές και σε όλους τους δημόσιους χώρους. Ευτυχώς η Δράμα έχει δημόσιους χώρους, έχει πράσινους χώρους, οι οποίοι θα πρέπει να γίνουν πιο εύκολα προσπελάσιμοι, να δεθούν καλύτερα με την πόλη και όσο γίνεται να προσελκύουν περισσότερο κόσμο».
Καταλήγοντας ο κ. Βλαστός, επισημαίνει ότι, «στόχο μας δεν είναι ένα καλύτερο κυκλοφοριακό στην πόλη, αλλά ο στόχος είναι η ίδια η ζωή, η ίδια η κοινωνία, η ταυτότητα και η μορφή της πόλης».
Ο κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.
Μπακογιάννης: Η αποκατάσταση της βάδισης
Στον «Πρωινό Τύπο» μίλησε επίσης και ο κ. Μπακογιάννης από ΕΜΠ, επισημαίνονται ότι πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία για την πόλη της Δράμας. Όπως σημείωσε, «έχουμε κάνει μια πολύ μεγάλη ανάλυση στο οδικό δίκτυο της πόλης και έχουμε καταλήξει σε συμπεράσματα, τα οποία θέλουμε να μοιραστούμε με τους φορείς και τους πολίτες. Ουσιαστικά κάνουμε την ακτινογραφία της πόλης και έχουμε ετοιμάσει μια σειρά από σενάρια για τον μελλοντικό σχεδιασμό της κυκλοφορίας, στην κεντρική περιοχή της Δράμας».
Επισήμανε ότι, «στόχος είναι μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία της διαβούλευσης, να ακουστούν προτάσεις, ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα των πολιτών ή κάποιες σκέψεις των φορέων, σχετικά με τους σχεδιασμούς, λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση, αλλά κυρίως λαμβάνοντας υπόψη τα σενάρια τα οποία προτείνουμε για τα επόμενα χρόνια της Δράμας».
Τα πρώτα συμπεράσματα
Αναφερόμενος στα συμπεράσματα από τις μετρήσεις στην πόλη της Δράμας, ο κ. Μπακογιάννης τονίζει: «Έχουμε κάνει μια σειρά από κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους κόμβους της πόλης, και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η Δράμα δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερο φόρτο στην κυκλοφορία της. Υπάρχουν κάποιες ώρες αιχμής που εκεί δημιουργούνται κάποιες μικρές ανασχέσεις σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις, όμως γενικότερα δεν παρατηρείται κάποιο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Ένα άλλο στοιχείο που είδαμε, είναι ότι καταγράψαμε όλες τις διαστάσεις του οδικού δικτύου, τα πεζοδρόμια, το πλάτος κυκλοφορίας, το πλάτος οδοστρώματος και διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες στην πόλη, έτσι ώστε να μπορεί να αποκατασταθεί η βαδισιμότητα για τον ευάλωτο χρήστη, για τη μαμά με το καροτσάκι ή για τον ηλικιωμένο και ένα μεγάλο στοίχημα που υπάρχει για την πόλη της Δράμας, και με δεδομένο ότι οι αποστάσεις είναι πάρα πολύ μικρές – δεδομένου ότι οι αποστάσεις από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη, μπορείς να περπατήσεις σε 20 λεπτά – άρα είναι στη λογική ότι πρέπει να αποκαταστήσεις όλη την πόλη ως βαδίσιμη. Άρα πρέπει να γίνουν σημαντικά έργα για την πεζή μετακίνηση.
Επίσης έχουμε κάνει μια μεγάλη ανάλυση για το ζήτημα ένταξης του ποδηλάτου. Και εδώ διαπιστώνουμε ότι η πόλη, αν εξαιρέσεις ορισμένα περιορισμένα τμήματα, δεν έχει ιδιαίτερες κλίσεις. Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά βοηθάνε για να μπορέσεις να εντάξεις το ποδήλατο άρα θα προτείνουμε κάποιες λύσεις για τη δημιουργία κάποιου δικτύου ποδηλατοδρόμων».
Καραμπατζάκης: Προσβάσιμη πόλη
Στον «Πρωινό Τύπο» μίλησε και ο αρμόδιος εντεταλμένος σύμβουλος του Δήμου κ. Καραμπατζάκης, ο οποίος είπε ότι, «το μέλημα του Δήμου είναι να φτιάξουμε μια πόλη, η οποία να είναι φιλική, προσβάσιμη σε όλους και γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντική η συνάντηση αυτή. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα μπορέσουμε να δεχθούμε όλες τις προτάσεις των φορέων και σε βάθος δεκαετίας οφείλουμε να το εφαρμόσουμε, ώστε έτσι να αλλάξουμε την πόλη.
Σ’ αυτή τη διαβούλευση, προτείνονται διάφορα σχέδια για την τροποποίηση της κατάστασης στην πόλη, με στόχο να δημιουργηθούν οι σωστές πεζοδρομήσεις, οι σωστές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ώστε να αναζωογονηθεί το κέντρο, να αναπτυχθεί εμπορικά, να προστατευτεί περιβαλλοντικά και να φτιαχτεί μια πόλη, η οποία τα επόμενα 20 χρόνια να είναι πιο φιλική.
Στο σχεδιασμό του Δήμου Δράμας, τόσο όσον αφορά την κινητικότητα, σε διαβούλευση θα βγουν σε σύντομο χρονικό διάστημα και τα διαχειριστικά του δημοτικού κήπου και της Αγίας Βαρβάρας. Επομένως θα γνωρίζουμε και εκεί πολλά πράγματα, για τα οποία δεν είχε ασχοληθεί κανένας τα τελευταία 20 χρόνια. Το μεγάλο έργο της Βιοκλιματικής Αναβάθμισης είναι ήδη σε εξέλιξη και άρα ξεκινάει και η διασύνδεση αυτών των δύο».