ΗΜΕΡΟΔΕΙΚΤΗΣ
Δράμα το μέλλον μας…
Στο πουθενά… με βάρκα
χωρίς ελπίδα!
Του Θανάση Πολυμένη
Τι είναι…
… η Δράμα; Μια μικρή επαρχιακή πόλη, πληθυσμού περίπου 40.000 κατοίκων. Ο Νομός αγγίζει τους 98.000 κατοίκους. Διοικητικά ανήκει στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης. Είναι μέρος της Ανατολικής Μακεδονίας, χωρίς όμως να υπήρχε τότε η διοίκηση της Περιφέρειας με την σημερινή έννοια.
Σήμερα…
… η Δράμα, είναι μια περιοχή της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης, με πλήρη διοικητική εξάρτηση από την Κομοτηνή, όπου βρίσκεται η διοικητική έδρα της Περιφέρειας. Είναι το δυτικό άκρο και σύνορο της ΠΑΜΘ.
Θα έλεγε…
… κανείς, ίσως, ότι αυτό δεν έχει καμιά σημασία, μιας και οι υπόλοιποι Νομοί της Περιφέρειας διοικούνται από το ίδιο κέντρο. Θα μπορούσε κανείς να το υποθέσει αυτό. Παρ’ όλα αυτά, αυτό είναι απλώς στα χαρτιά. Γιατί στην πραγματικότητα, η Δράμα είναι ο πλέον… ριγμένος τόπος από τους άλλους Νομούς. Ή καλύτερα να μιλάμε με σημερινούς όρους, μιας και πλέον είναι Περιφερειακές Ενότητας (Π.Ε.) και όχι Νομοί. Διοικητικά και νομικά, αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία.
Από πού…
… ν’ αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει. Το κύριο χαρακτηριστικό της περιοχής, είναι ότι η Δράμα αποδεκατίζεται σε όλη της την έκταση, όσον αφορά κυρίως τις υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει απώλειες και στην καθημερινότητα των πολιτών που ζουν στην περιοχή.
Από τα πρώτα…
… σπουδαία ζητήματα, είναι η οδική της σύνδεση με τις άλλες Π.Ε. της περιοχής και φυσικά στο μεγάλο αστικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη. Το ζήτημα με την κάθετη μεγάλη οδική σύνδεση προς την Εγνατία, είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα.
Στο σημείο …
… αυτό, θα θέσω ένα μεγάλο ερώτημα που τα πολλά τελευταία χρόνια δεν ομολογείται: Γιατί η Δράμα εν έχει θάλασσα; Η Δράμα θα μπορούσε να είχε έστω και μια μικρή λωρίδα γης προς την πλευρά της θάλασσας και όλα σήμερα θα ήταν πιο εύκολα και απλά!
Κάποτε…
… ο νομάρχης Κώστας Ευμοιρίδης, επί θητείας του, είχε ζητήσει να αλλάξουν τα σύνορα του Νομού και να φτάσουν μέχρι τη θάλασσα. Αν η Δράμα είχε σύνορα μέχρι την Αμφίπολη, ο δρόμος προς την Εγνατία μπορεί και να μην είχε τόσες δυσκολίες για να γίνει… πριν από πολλά χρόνια, μέσω της Περιφέρειας!
Το προσπερνάμε…
… και πάμε παρακάτω. Οι τεράστιες δυσκολίες στην οδική σύνδεση της Δράμας προς την πλευρά της Καβάλας ή και της Θεσσαλονίκης, οδηγεί – χρόνια τώρα – τα πράγματα σε όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις.
Αν η περιοχή…
… δεν είχε τα μάρμαρα, το λογικότερο είναι ότι δεν θα είχε γίνει καμιά προσπάθεια από κανέναν να κρατηθεί τίποτα περισσότερο απ’ όσα βρίσκονται σήμερα εδώ, όσον αφορά επιχειρήσεις ή και βιοτεχνίες κτλ.
Χαρακτηριστική…
… περίπτωση το τρένο, το οποίο πλέον έχει οριστικά χαθεί, μιας και το μέλλον της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, δείχνει να αφήνει πίσω του τη Δράμα… ολοκληρωτικά. Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς… τι να το κάνει κάποιος το τρένο, όταν με το αυτοκίνητο μπορείς να καλύψεις τις διαδρομές σου μέσω Εγνατίας!
Μπορείς…
…βέβαια, να χρησιμοποιήσει το τρένο για φθηνότερα δρομολόγια και φθηνότερες εμπορικές δραστηριότητες… και θυμάμαι εδώ ότι κάποτε μιλούσαμε για μια σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή και άλλα τέτοια ονειρεμένα πράγματα!
Εντούτοις…
… η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε άλλα στο μυαλό της, όπως και οι Ιταλοί που την αγόρασαν και έτσι μπήκε για τα καλά… στις ράγες η Σιδηροδρομική Εγνατία. Έτσι, η νέα σύνδεση θα περάσει από τη Θεσσαλονίκη προς την Αμφίπολη, από εκεί βόρεια του Παγγαίου από την Πιέρια κοιλάδα και … το τρένο θα σφυρίξει στον Αμυγδαλεώνα… ποιος να το ’λεγε δηλαδή!
Με τούνελ…
… θα βγει στη Νέα Καρβάλη και από εκεί θα οδεύσει προς Τοξότες Ξάνθης! Το έχω ξαναγράψει: αυτό είναι το μέλλον του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, τουλάχιστον όσον αφορά το εμπορικό τμήμα. Υποθέτω ότι για το επιβατικό μέρος ελάχιστα ενδιαφέρονται… μιας και ο λόγος είναι τα λιμάνια!
Πάντως…
…όταν οι πέντε δήμαρχοι της Π.Ε. Δράμας μαζί με τον αντιπεριφερειάρχη προσπάθησαν να επισκεφτούν τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή και να του μιλήσουν – εκείνος βέβαια τους γείωσε κανονικά και με το νόμο – οι τότε παρατρεχάμενοι τους υποσχέθηκαν… κι άλλη κάθετο προς την Αμφίπολη, από την πλευρά της Νέας Ζίχνης!
Θα μπορούσε…
… δηλαδή, η Δράμα, να παίρνει το τρενάκι της και να πηγαίνει… τσαφ-τσουφ προς τη Νέα Ζίχνη και από εκεί να χρησιμοποιεί την παλιά σιδηροδρομική σύνδεση … όταν βέβαια με το καλό ανακαινισθεί και εκσυγχρονιστεί… εδώ γελάμε τραγικά και να βγαίνει στην Αμφίπολη και να μπαίνει στη νέα σιδηροδρομική σύνδεση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Άλλη μια…
…υπόσχεση, η οποία σαφώς και δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί, μιας και σαφέστατα δεν υπάρχει καν ως σκέψη και σχεδιασμός στον ΟΣΕ ή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ! Άρα παραμύθια της Χαλιμάς και εδώ.
Χρόνια τώρα…
… προσπαθούμε να γίνει ο οδικός άξονας προς την Αμφίπολη, παρ’ όλα αυτά μέχρι σήμερα η κεντρική διοίκηση της Αθήνας, για κάποιο λόγο κρατάει καλά τα ινία της υπόθεσης αυτής και δεν προχωράει!
Δεν θα επεκταθώ…
… περισσότερο σ’ αυτό μιας και πολλά πράγματα είναι γνωστά. Τα δημοσιεύουμε συνέχεια, ακόμα και την παραμικρή κίνηση που γίνεται στην υπόθεση αυτή, μέχρι που καταντάει γελοίο. Η ειδησεογραφία όμως είναι ειδησεογραφία και αυτό μένει στον έντυπο Τύπο για τα επόμενα χρόνια ως παρακαταθήκη!
Αφού λοιπόν…
… η Δράμα δεν κατάφερε τίποτα απ’ όλα αυτά, κάποια στιγμή πήρε Φυλακές στο Νικηφόρο. Ταυτόχρονα με τη Νιγρίτα, της οποίας χτίστηκαν και εδώ και πολλά χρόνια λειτουργούν! Στη Δράμα… οι φυλακές εγκλωβίστηκαν κυριολεκτικά πίσω από τα σίδερα… και σήμερα με τα πολλά, βρισκόμαστε σε περίοδο προσλήψεων, ελπίζοντας ότι μέχρι τέλος του έτους, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν!
Αν είμαστε…
… τυχεροί και δεν συμβεί τίποτα άλλο! Άντε να σφάξουμε κάνα κόκορα μπας και μας πάει γούρι… όμως ο Δικηγορικός Σύλλογος ζητάει αντεισαγγελέα για τη δουλειά που θα προκύψει στο Πρωτοδικείο της Δράμας…
… το οποίο όμως…
… φαίνεται ότι κι αυτό θα μας φύγει από την πόλη, όπως δήλωσε στο χθεσινό φύλο του «Πρωινού Τύπου» ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας. Κάποτε σ’ αυτή την πόλη ζητούσαμε ακόμα και Εφετείο, το οποίο ποτέ δεν πήραμε, μετά φαίνεται ότι φεύγει ακόμα και το Διοικητικό Εφετείο από την Κομοτηνή στη Θεσσαλονίκη και τώρα κινδυνεύουμε να χάσουμε και το Πρωτοδικείο από τη Δράμα!
Πού οδεύει…
… αυτή η πόλη; Μα στο πουθενά… με βάρκα χωρίς ελπίδα! Πρόβλημα υπάρχει επίσης και με τα δύο Τμήματα του ΔΙΠΑΕ στην πόλη μας, με τη Δασολογία και με την Οινολογία. Τα οποία αν δεν στηριχθούν άμεσα με την «αρωγή της Πολιτείας» όπως ζητάει το ΔΙΠΑΕ, τότε θα πρέπει να συζητήσουμε για τη βιωσιμότητά τους!
Για άλλη …
… μια φορά, η Δράμα αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα. Όχι ότι δεν αντιμετώπιζε πριν! Αλλά έρχεται πάντα μια στιγμή, όπου εκείνη η ιστορική καμπή… καμπυλώνει ακόμα περισσότερο και είναι ώρα για δράση!
Μπορεί…
… η πολιτική και αιρετή ηγεσία αυτού του τόπου να δράσει! Στο παρελθόν, απέδειξε ότι δεν μπόρεσε! Ακόμα και πρόσφατα με το οριστικό τέλος του Σιδηροδρόμου! Τι θα γίνει από εδώ και πέρα;