Home > νέα > Η Δράμα μέσα από την τοπική Ιστορία, το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και την Αρχιτεκτονική στην εκπαίδευση-Δηλώσεις της προϊσταμένης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας στον «Π.Τ.»

Η Δράμα μέσα από την τοπική Ιστορία, το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και την Αρχιτεκτονική στην εκπαίδευση-Δηλώσεις της προϊσταμένης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας στον «Π.Τ.»

Από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας

Η Δράμα μέσα από την τοπική Ιστορία,

το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό

και την Αρχιτεκτονική στην εκπαίδευση

Δηλώσεις της προϊσταμένης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας στον «Π.Τ.»

«Γνωρίζω τον τόπο μου ακολουθώντας τα Βήματα της Ιστορίας και του Πολιτισμού»

Δράσεις στο πλαίσιο Τοπικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  και Περιβαλλοντικών Θεμάτων

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ βρίσκεται ένα σημαντικό πρόγραμμα που έχει ξεκινήσει από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Δράμας, σε μια ιδέα του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων κ. Γεωργίου Μπαντή.

Πρόκειται για ένα άκρως ενδιαφέρον Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Περιβαλλοντικών Θεμάτων, το οποίο όμως άπτεται και στοιχείων της ιστορία του τόπου μέσα από εργασίες εκπαιδευτικών και μαθητών.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» η προϊσταμένη της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κα. Βαμβούρη, σημειώνει ότι «το πρόγραμμα ήταν μια ιδέα του κ. Μπαντή, η οποία ξεκίνησε από το 2021. Την περσινή χρονιά το πρόγραμμα είχε θέμα του την Π.Ε. Δράμας και φέτος αφορά όλη την επικράτεια. Στο φετινό πρόγραμμα έχει ενταχθεί και το αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή».

Όπως τόνισε ιδιαίτερα η κα. Βαμβούρη, «είναι μια ομάδα πολύ δραστήρια, η οποία στηρίζει την όλη προσπάθεια και είναι ενθαρρυντικά δύο γεγονότα. Ότι με το πρώτο πρόγραμμα Γνωρίζω τον Τόπο μου, ήρθαν στη Δράμα σχολεία από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Ήρθαν στη Δράμα, γνώρισαν τον Νομό μας, πήγαν στο Νευροκόπι, πήγαν στο Παρανέστι ενώ ξόδεψαν και χρήματα στην αγορά της πόλης μας».

Αναφορικά με το φετινό θέμα του αφιερώματος των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, γίνονται η Δράμα και η Ιστορία γνωστά στο πανελλήνιο και όπως επισημαίνει η ίδια, «ποιος ξέρει την Ιστορία της Δράμας και της περιοχής της από σχολεία της Νότιας Ελλάδας; Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, μας επισκέφθηκαν σχολεία από περιοχές της Νότιας Ελλάδας αλλά και την Ήπειρο».

Όπως εξηγεί η ίδια, «είναι πολύ σημαντικό ότι ευαισθητοποιούνται τα παιδιά, μαθαίνουν γι’ αυτά που πέρασαν οι παππούδες τους, μαθαίνουν γιατί μένουν σ’ αυτούς τους τόπους ενώ κατάγονται από αλλού και μαθαίνουν ακόμα να συγχωρούν αλλά να μην λησμονούν».

Απολογισμός 2021-2022

Ο απολογισμός αφορά το σχολικό έτος 2021-2022 και έχει γενικό τίτλο: Βιωματική Μάθηση σε Ιστορικούς-Πολιτιστικούς και Περιβαλλοντικούς Χώρους «Γνωρίζω τον τόπο μου ακολουθώντας τα Βήματα της Ιστορίας και του Πολιτισμού».

Σκοπός του Δικτύου, το οποίο απευθυνόταν σε όλα τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι η ενεργός συνεργασία των σχολείων διά ζώσης ή και εξ αποστάσεως για την υλοποίηση δράσεων που αφορούν τον τόπο μας.

Ο τόπος νοείται ως φυσικός και υλικός χώρος, ως πεδίο συμβολικών αναπαραστάσεων, ως πλαίσιο βιωμάτων, αλληλεπιδράσεων και δράσης ταυτοτήτων μέσα στον χρόνο. Η εμπλοκή των συμμετεχόντων στην πραγματικότητα του τόπου υπερβαίνει τα όρια της άμεσης εμπειρίας και της ανίχνευσης του παρελθόντος. Ανοίγει κριτικό διάλογο για το παρόν και το μέλλον, εμβαθύνει την εμπειρία, έχει χειραφετικό ρόλο και κινητοποιεί την υπεύθυνη και ενεργητική συμμετοχή σε αυτή.

Φύση – Ιστορία – Πολιτισμός – ‘Άνθρωποι

Για το σχολικό έτος 2021-22 προτάθηκε η θεματική ενότητα/το θέμα: «Φωτογραφίζοντας τον τόπο μου: Φύση, Ιστορία, Πολιτισμός, Άνθρωποι». Εκπαιδευτικοί και μαθητές καλούνται να φωτογραφίσουν και να «σχολιάσουν» όψεις του τόπου τους, ο καθένας με την ιδιαίτερη οπτική του. Το θέμα αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη.

Το υλικό που θα συγκεντρωθεί και οι εργασίες που θα εκπονηθούν (αφηγήσεις, ιστορικά τεκμήρια, καθημερινή ζωή, προσχεδιασμένος-κριτικός λόγος ή δημιουργικά «κείμενα», εικαστικά ή καλλιτεχνική έκφραση) θα δώσουν νέες αναπαραστάσεις και θα σημασιοδοτήσουν εκ νέου τον τόπο μας. Οι συμμετέχοντες από την πλευρά τους, θα «γίνουν» κατασκευαστές νοήματος και θα δώσουν προστιθέμενη αξία στα υπάρχοντα  μνημεία της «ιδιαίτερης» πατρίδας.

Παράλληλη Δράση του δικτύου είναι ένα ειδικό αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και τον ξεριζωμό των προσφύγων του Ελληνισμού της Ανατολής (Θράκης, Πόντου, Μικράς Ασίας) με θέμα:  «1922-2022 100 χρόνια από τον ξεριζωμό 100 χρόνια στη νέα πατρίδα».

Σε εξέλιξη βρίσκεται όσον αφορά το θέμα αυτό, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός λευκώματος – αφιερώματος μέσα από φωτογραφίες, κείμενα ή μαρτυρίες προφορικές, γραπτές και κάθε είδους πηγές-πόρους.

Διάρκεια και Χρονοδιάγραμμα Ανάπτυξης:

Η διάρκεια εφαρμογής του Τοπικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων είναι τριετής (2020-21, 2021-22 και 2022-23) με την  προοπτική ανανέωσης για τα επόμενα χρόνια ως Εθνικό ή Διεθνές Θεματικό Δίκτυο. Η συμμετοχή των σχολείων μπορεί να είναι ετήσια, διετής ή τριετής ανάλογα με την απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων των σχολείων.

Συμμετοχές Σχολείων Π.Ε. Δράμας στο Τ.Θ.Δ.Π.Ε.Π.Θ. για το σχολικό έτος 2020-21:

– Συμμετοχή Σχολείων: 11 Σχολικές Μονάδες όλων των Βαθμίδων Εκπαίδευσης,

– Συμμετοχή Εκπαιδευτικών: 35 εκπαιδευτικοί από όλα τα σχολεία της Π.Ε. Δράμας,

– Συμμετοχή Μαθητών: 317 Μαθητές στο σύνολο των προγραμμάτων του ΤΘΔ,

– Υλοποίηση Προγραμμάτων: Θα υλοποιηθούν 13 προγράμματα.

– Συμμετοχές Σχολείων της Επικράτειας στο Τ.Θ.Δ.Π.Ε.Π.Θ.  για το σχολικό έτος 2021-22:

– Συμμετοχή Σχολείων:  39 Σχολικές Μονάδες όλων των Βαθμίδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Επικράτειας

– Συμμετοχή Εκπαιδευτικών:  132 εκπαιδευτικοί από όλα τα σχολεία του Ν.  Δράμας και της Επικράτειας

– Συμμετοχή Μαθητών:  1482 Μαθητές από όλη την επικράτεια στο σύνολο των προγραμμάτων του Τ.Θ.Δ.Π.Ε.Π.Θ.

– Συμμετοχή Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.):  10 Κ.Ε.ΠΕ.Α. στο σύνολο της Επικράτειας

– Υλοποίηση Προγραμμάτων:  Υλοποιήθηκαν στο σύνολο της επικράτειας 64 προγράμματα.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Στα προσδοκώμενα αποτελέσματα, υπολογίζονται, η προβολή της Π.Ε. Δράμας, η συνεργασία  με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους Φορείς, η προώθηση του Μαθητικού Τουρισμού με την συμμετοχή σχολείων εντός και εκτός νομού.

Επίσης, η εκπόνηση ενός Οδηγού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Βιωματικών Δράσεων,

και η δημιουργία βάσης δεδομένων ψηφιακού και έντυπου υλικού για την Δράμα με τίτλο:

«ΔΡΑΜΑ – Τοπική Ιστορία – Περιβάλλον, Πολιτισμός, Αρχιτεκτονική, Παράδοση Μαθητικός Τουρισμός και Εκπαιδευτικά Προγράμματα».