Η Δράμα στην κρίσιμη
δεκαετία του 2020 -2030
Γράφει ο Αθανάσιος Κάππας – Civil & Traffic Engineer
Έχει σημασία να καταλάβουμε το πώς ξεπέσαμε τόσα σκαλοπάτια, αλλά, πλέον, σήμερα έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία να κατανοήσουμε πόσα σκαλοπάτια έχουμε να ανέβουμε για να επανενταχθούμε ομαλά σε ένα νέο τοπίο στη γεωπολιτική περιοχή μας.
Τα τελευταία χρόνια, όσο εμείς παλεύαμε με τους δαίμονές μας. Ο πραγματικός στόχος δεν είναι να ξανακερδίσουμε απλώς το χαμένο έδαφος, αλλά να οικοδομούμε τους όρους που θα μας επιτρέψουν να παρακολουθούμε με επιτυχία το μεταβαλλόμενο περιβάλλον μας.
Η δεκαετία που ακολουθεί –συμβατικά 2020 με 2030– δεν είναι κρίσιμη με τη συνήθη έννοια του όρου. Είναι κρίσιμη, γιατί προς το τέλος της, γύρω στο 2030, θα έρθουμε αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες και πολύ αρνητικές ή πάντως, πιεστικές εξελίξεις, πολύ δυσκολότερες απ’ όσες γνωρίζουμε. Αν, συνεπώς, με τις λιγότερο δύσκολες συνθήκες των ετών που ακολουθούν μέχρι τότε, δεν πετύχουμε να μειώσουμε ένα μέρος του χάσματος που έχουμε και να προετοιμαστούμε αποτελεσματικά, πώς θα μπορέσουμε να τα πετύχουμε, όταν τα εμπόδια γίνουν πολύ δυσκολότερα. Ορισμένες από τις εξελίξεις είναι ήδη πολύ ορατές, ανεξάρτητα αν τις βλέπουμε αποσπασματικά. Η δεινή κατάσταση στον κλάδο παραγωγής ενέργειας, στο ασφαλιστικό, η καθυστέρηση στον σχεδιασμό και στη βαθμιαία υλοποίηση πολιτικών σχετικά με την κλιματική αλλαγή, η αναπτυξιακή αδυναμία σε όρους επενδύσεων, τεχνολογικών ικανοτήτων και ενίσχυσης της παραγωγικής βάσης είναι ορατά δείγματα μιας πραγματικότητας που θα γίνεται όλο και δυσκολότερο να ανατραπεί, αν δεν αλλάξει σε γρήγορο χρόνο το υπόδειγμα των πολιτικών μας σε πολλά πεδία.
Συγκεκριμένα: στον Δήμο μας:
Πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις που να σχετίζονται με:
– τη δημιουργία πεζοδρόμων,
– τη διαμόρφωση δρόμων σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας,
– το γεωμετρικό ανασχεδιασμό βασικών κόμβων και την κατασκευή κυκλικών κόμβων,
– κατασκευή υπαίθριων δημοτικών χώρων στάθμευσης.
– Παρεμβάσεις για τη διασφάλιση συνθηκών κίνησης για τα εμποδιζόμενα άτομα και ειδικότερα για τα άτομα με αναπηρίες.
– Παρεμβάσεις για την κατασκευή / διαμόρφωση / σήμανση ποδηλατοδρόμων.
Αντίστοιχα στον τομέα της ενέργειας θα πρέπει να γίνουν:
Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στο σύστημα του δημοτικού φωτισμού και σηματοδότησης του αστικού κέντρου (ενδεικτικά αναφέρω αντικατάσταση συμβατικών με χαμηλής κατανάλωσης λαμπτήρων, υιοθέτηση αυτοματισμού για την «έξυπνη» διαχείριση του φωτισμού, χρήση φωτοκυττάρων, αξιοποίηση φωτοβολταϊκών συλλεκτών στον οδοφωτισμό).
Βιοκλιματικές παρεμβάσεις στον περιβάλλοντα χώρο επιλεγμένων κτιρίων και πλατειών που δύναται να περιλαμβάνουν συνδυαστικά:
– χρήση ψυχρών υλικών επίστρωσης,
– αύξηση επιφάνειας με φύτευση,
– αύξηση του σκιασμού (φυσικού και τεχνητού) κατά τους καλοκαιρινούς μήνες,
– χρήση στοιχείων ανεμοπροστασίας και ηχοπροστασίας,
– χρήση στοιχείων ανεμοπροστασίας και ηχοπροστασίας,
– χρήση στοιχείων νερού για την επίτευξη φυσικού δροσισμού.
– Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε δημοτικά κτίρια/αγροτεμάχια με ενεργειακό συμψηφισμό με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας στην κάλυψη των αναγκών των κτιρίων αλλά και την εγκατάσταση θέσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων για τις ανάγκες του Δήμου.
– Αναβάθμιση υφιστάμενων δημοτικών χώρων στάθμευσης με την τοποθέτηση σκιάστρων ή άλλων κατασκευών τα οποία φέρουν φωτοβολταϊκά πάνελ με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας στην κάλυψη των αναγκών ηλεκτροφωτισμού του χώρου με ενεργειακό συμψηφισμό (netmetering) και της φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ποδηλάτων και scooter.
– Εγκατάσταση εξοπλισμού ενεργειακής διαχείρισης για τα δημοτικά κτίρια.
– Αντικατάσταση ή εκσυγχρονισμός δημοτικών οχημάτων είτε με νέα ενεργειακά αποδοτικά και χαμηλών εκπομπών οχήματα είτε μετατροπή τους ώστε να είναι δυνατή η χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
– Παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των αντλιοστασίων ύδρευσης και αποχέτευσης.
Επιτέλους βρίσκομαι στην δεκαετία του 2020. Η Δράμα μας έχει ανάγκη από καινοτομίες.