Home > Πρώτο Θέμα > Η Δράμα των τρένων … ξέμεινε από τρένα!!!- Ο Αι Βασίλης σταμάτησε να έρχεται με τρένο από το 2013 στη Δράμα

Η Δράμα των τρένων … ξέμεινε από τρένα!!!- Ο Αι Βασίλης σταμάτησε να έρχεται με τρένο από το 2013 στη Δράμα

Η Δράμα των τρένων … ξέμεινε από τρένα!!!

Ο Αι Βασίλης σταμάτησε να έρχεται

με τρένο από το 2013 στη Δράμα

► Τα χρόνια άλλαξαν και ερήμωσε ο Σιδηροδρομικός Σταθμός

► Στόχος του ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» να «ανοίξει» και πάλι το δρομολόγιο του Άι Βασίλη

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ δεν το θυμούνται, ο Αι Βασίλης σταμάτησε να έρχεται με το τρένο του ΟΣΕ από το 2013, δείγμα της τότε οικονομικής δυσχέρειας που μόλις ξεκινούσε η νέα δεκαετία. Όχι βέβαια ότι τα παιδιά της Δράμας στερήθηκαν τον Άι Βασίλη – μιας και αυτός ερχόταν πλέον μέσω της Ονειρούπολης – αλλά ο Άι Βασίλης των σιδηροδρομικών της Δράμας, ήταν μεγάλος σταθμός στην ιστορία της πόλης, που είχε ξεκινήσει από το 1980!

Μια ιστορία 33 χρόνων, η οποία είχε ξεκινήσει με τις προσπάθειες των τότε σιδηροδρομικών της πόλης μας, μέσα από τον ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ. Αλλά όπως το τρένο διαβαίνει μέσα από διάφορα υπέροχα και όμορφα τοπία, έτσι και τα χρόνια που πέρασαν, μας οδήγησαν σε δύστοπα τοπία.

Με το τέλος του ερχομού του Άι Βασίλη με το τρένο στην πόλη της Δράμας το 2013, λες και οριοθετήθηκε μια νέα κατάσταση. Θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για συμβολισμό και κάπως έτσι ακολούθησαν τα πράγματα. Η δεκαετία του 2010 που επιτέλους τελειώνει, έμελλε να αφήσει βαρύ το αποτύπωμα στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Δράμας.

Από τότε μέχρι και σήμερα, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας υποβαθμίστηκε, φτάνοντας στο σημείο να γίνει η τελευταία στάση του τρένου για τη Βόρεια Ελλάδα, για τη Μακεδονία. Από τη Δράμα και πάνω μέχρι τη Θράκη, το τρένο έπαψε να πηγαίνει εδώ και μερικά χρόνια. Τη μια ήταν η οικονομική ανέχεια των αρμοδίων να στηρίξουν τα δρομολόγια, την άλλη ήταν οι διάφορες βλάβες και οι συντηρήσει στη γραμμή, μέχρι που ήρθε ο κορωνοϊός και αποτέλειωσε τα δρομολόγια μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Πέραν της Θεσσαλονίκης, προς Δράμα και Θράκη δεν υπάρχει τρένο πια!

AGios Basilis 0SE 03

Στο σήμερα…

Εδώ και ένα χρόνο περίπου, ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ – Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, έχει ξεκινήσει μια νέα και σημαντική προσπάθεια να αναστήσει τον Σιδηροδρομικό Σταθμό. Όπως είναι γνωστό, εδώ και πολλά χρόνια συντηρεί με μεγάλη προσπάθεια και μεράκι ένα Μουσείο Τρένων στον χώρο, το οποίο πλέον επιθυμεί να αναδείξει σε κάτι μεγαλύτερο. Επί της ουσίας, επιθυμία του ΗΦΑΙΣΤΟΥ και των ανθρώπων του, είναι όλος ο χώρος του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας, να μετατραπεί σε ένα μεγάλο και ανοιχτό Μουσείο Σιδηροδρόμου, με την παρουσίαση ατμομηχανών, διζελομηχανών, δραιζίνων, ιστορικών βαγονιών και άλλων στοιχείων του Σιδηροδρόμου. Να δημιουργηθεί ένας μικρός περίπατος, μέσα από τον οποίο θα αναδεικνύεται η ιστορία του Σιδηροδρόμου και φυσικά, η ιστορία της πόλης, η οποία είναι άκρως δεμένη με το τρένο.

 

Ο Άι Βασίλης

Μέσα σ’ όλη αυτή την προσπάθεια, υπάρχει και η επιθυμία ώστε να γίνει και ένα νέο ξεκίνημα με τον ερχομό του Άι Βασίλη. Ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ κ.Παναγιώτης Μακρόπουλος, έχει αναρτήσει ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο από τα πρώτα χρόνια των εκδηλώσεων με τον ερχομό του Άι Βασίλη με την πρώτη δραιζίνα, στο προφίλ του Συλλόγου

Όπως περιγράφει πολύ γλαφυρά στο κείμενο αυτό η πρώτη συνάντηση ήταν χαρακτηριστική, τότε, το 1980: «Σε μια συνάντηση συναδέλφων που έγινε στο γραφείο του αδελφού μου Αλέξανδρου, στο Γ΄ Τμήμα Γραμμής Δράμας, τέθηκε θέμα πως μπορούμε να φέρουμε τον Άϊ Βασίλη στην Δράμα την Πρωτοχρονιά. Το θέμα αυτό τέθηκε διότι όλοι ήμασταν νέοι, είχαμε από ένα ή δύο παιδιά ο καθένας και θέλαμε να δώσουμε μια ιδιαίτερη χαρά στους μικρούς μας απογόνους με κάτι ξεχωριστό.

Ειπώθηκαν πολλά και διάφορα όπως γίνεται πάντα, μεταξύ τσιγάρου και καφέ, να τον φέρουμε με Μηχανοκίνητο Βαγονέτο (ΜΒ), με Δραιζίνα (Δρ), με την ελιγμών, με τραίνο, με Δηζελάμαξα (ΔΗ), πως θα το οργανώσουμε να είναι εντυπωσιακό, τι δώρα να δώσουμε, ποιος θα είναι ο Άϊ Βασίλης, εκείνος είναι αδύνατος, ό άλλος κοντός, θέλουμε χορτάτο, να βρούμε στολή, πότε θα τον φέρουμε, πότε δεν έχει τραίνο, σε ποια γραμμή να μπει, που θα είναι τα παιδιά, θα έχουμε μουσική;, σε ποιους θα το πούμε; ΤΕΛΟΣ τα βρήκαμε όλα.

Θα τον φέρουμε με την Δραιζίνα 120 την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς στις 12:00, η Αμαλία η γυναίκα μου θα ράψει την στολή του Άγιου, θα την φορέσει ο Ευγένης ο ψηλός, θα το πούμε σε όλα τα συγκροτήματα Γραμμή, Έλξη κλπ, οι γονείς θα φέρουν τα δώρα και θα γράψουν επάνω στις συσκευασίες το όνομα του παιδιού. Το ενδιαφέρον αμείωτο κάθε μέρα, ότι ιδέα είχε κάποιος την συζητούσαμε μέχρι που φθάσαμε στις 31 Δεκεμβρίου 1980.

Πράγματι στις 10:00 άρχισε η συγκέντρωση των δώρων τα οποία τελικά ήταν πολύ λίγα. Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί η συμμετοχή ήταν τόσο μικρή. Ίσως δεν πίστεψαν οι συνάδελφοι ότι θα πετύχαινε το εγχείρημα. Ίσως δεν ήθελαν να συμμετέχουν σε κάτι που δεν γνώριζαν. Ίσως δεν μας εμπιστεύθηκαν, δικαίωμά τους εμείς το κάναμε.

Στις 12:00, όπως ήταν προγραμματισμένο, έγινε αναγγελία κανονικά από τα μεγάφωνα για το δρομολόγιο του Άι Βασίλη, μπήκε στον Σταθμό της Δράμας η ΔΡ 120 συνοδευόμενη από Χριστουγεννιάτικα τραγούδια. Τα παιδιά ήταν κουμπωμένα δεν ήξεραν τι θα συμβεί και έβλεπαν με περιέργεια το μικρό τραίνο, όπως το χαρακτήρισαν.

Με το που σταμάτησε η 120, ξεδιπλώθηκε ο ψηλός και αδύνατος Άγιος ΧΟ ΧΟ ΧΟ ΧΟ, χαιρέτησε τα παιδιά και άρχισε να τα φωνάζει με το όνομά τους. Τα καημένα στην αρχή κόμπλαραν, που ήξερε το όνομά τους, δεν πήγαιναν κοντά του αλλά σιγά σιγά ξεθάρρεψαν και όλα άλλαξαν. Έπαιρναν τα δωράκια τους, οι μαμάδες έβγαζαν φωτογραφίες και με συνοπτικές διαδικασίες τελείωσαν όλα και φύγαμε φορτωμένοι όλοι με πολλές ευχές.

Με την νέα χρονιά έγινε η απαραίτητη κριτική με πολλές διαπιστώσεις που δεν γράφονται και με την απόφαση να το ξανακάνουμε».

AGios Basilis 0SE 01

Ιστορικές φωτογραφίες από το αρχείο του ΗΦΑΙΣΤΟΥ Σιδηροδρομικών Δράμας.

Το τέλος

Ο κ. Μακρόπουλος, φτάνει κάποια στιγμή και στο τέλος, όπου  εκείνη τη στιγμή, στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όλα οδεύουν προς το τέλος τους: «Από εκεί η χώρα μπαίνει στην οικονομική κρίση. Ο ΟΣΕ διαλύεται σταδιακά, αρχίζουν οι μετατάξεις του προσωπικού, συνταξιοδοτήσεις, αποσύνθεση στην λειτουργία του οργανισμού, ο «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» πέφτει σε κωματώδη κατάσταση, ευτυχώς κάποιοι αξιέπαινοι συνάδελφοι τον σώζουν από το Πρωτοδικείο και φθάνουμε στο 2017.

Τότε ανήσυχοι συνταξιούχοι αλλά και εν ενεργεία συνάδελφοι, από τους ελάχιστους που απέμειναν, αποφασίζουν να επανεκκινήσουν τον Μ.Ε.Α.Σ. «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» και να μεγιστοποιήσουν το μικρό Μουσείο Τρένων που είχε δημιουργηθεί το 2007. Προκηρύσσουν εκλογές προσπαθώντας να συγκεντρώσουν τα παλιά μέλη. Συγκροτείται Διοικητικό Συμβούλιο και μετά από ενέργειες ενός έτους καταφέρνουν να νοικιάσουν το κτίριο της πρώην Αποθήκης Εμπορευμάτων του Σταθμού για να στήσουν το νέο ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΡΑΙΝΩΝ ΔΡΑΜΑΣ.

Οι εργασίες με πολλές παραμέτρους έχουν ξεκινήσει, όμως ένα πράγμα δεν πρόκειται να ξεχάσουμε όλοι εμείς που αποτελούμε το σημερινό Δ. Σ. του ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» Σιδηροδρομικών & Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας. Ότι παρ’ όλο τον τεράστιο όγκο εργασιών που έχουμε μπροστά μας, μόλις μας επιτρέψει ο covid19, θα ΞΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ τον Άγιο Βασίλη, τον αγαπημένο Άγιο των παιδιών στην Δράμα, με τραίνο. Να ξανακούσουμε τις χαρούμενες φωνές, να δούμε πάλι εκείνο το υπέροχο χαμόγελο των εκατοντάδων παιδιών και τα σπινθηροβόλα μάτια τους στραμμένα στο τραίνο».