Η δραμινή μαρμαροβιομηχανία
«Παυλίδης Α.Ε. Μάρμαρα Γρανίτες»
«παίκτης» παγκόσμιας εμβέλειας
Χρ. Παυλίδης: “’Ο,τι δεν κινείται, χάνεται”
Από τον ψηλότερο ουρανοξύστη της Νέας Υόρκης μέχρι τα κεντρικά γραφεία του τεχνολογικού γίγαντα «Huawei» στην Κίνα και από το τετραώροφο κατάστημα του οίκου «Chanel» στο Μανχάταν ως τον πύργο «South Beach Tower» στη Σιγκαπούρη, τα μάρμαρα που έχουν χρησιμοποιηθεί έχουν ένα κοινό: φέρουν την υπογραφή του ελληνικού ομίλου «Παυλίδης Α.Ε. Μάρμαρα Γρανίτες».
Την τελευταία οκταετία, ο όμιλος έχει τριπλασιάσει τον τζίρο, την καθαρή θέση και τα λειτουργικά κέρδη του και αύξησε τους εργαζομένους στους 950 από 300. Παράλληλα έχει αποκτήσει τα μεγαλύτερα λατομεία των Βαλκανίων, με αποτέλεσμα να καθίσταται πλέον «παίκτης» παγκόσμιας εμβέλειας, με συνολική δυναμικότητα παραγωγής 400.000 τόνων μαρμάρου ετησίως.
«Ό,τι δεν κινείται, χάνεται», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της δραμινής μαρμαροβιομηχανίας Χριστόφορος Παυλίδης, εξηγώντας τους λόγους που ωθούν τον όμιλο σε συνεχή κινητικότητα, με επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στους τομείς του μαρμάρου (32 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2010-2020) και των αιολικών πάρκων (45 εκατ. ευρώ στις Σέρρες, στη διετία 2020-2021, όπου εντός του πρώτου μισού του νέου έτους αναμένεται να συνδεθεί στο δίκτυο και το νέο αιολικό πάρκο, εγκατεστημένης ισχύος 40MW στον δήμο Σιντικής).
«Το μότο που με αντιπροσωπεύει, επαγγελματικά
και προσωπικά, είναι ότι η επιτυχία κατορθώνεται
πρώτα με όραμα, μετά με πίστη και έπειτα με επιμονή»
Με την ίδια αυτή φράση εξηγεί και την επιμονή του ομίλου (που αντλεί εννέα στα 10 ευρώ του τζίρου του από εξαγωγές) στην ιχνηλασία της διεθνούς αγοράς για αναπτυξιακές ευκαιρίες: μεταξύ άλλων, εξετάζεται το ενδεχόμενο εξαγοράς περισσότερων λατομείων, όχι μόνο στην περιοχή των Βαλκανίων, αλλά μέχρι ψηλά στον χάρτη της Ευρώπης.
Ήδη, ο όμιλος κατέχει τις μεγαλύτερες εκμεταλλεύσεις στη νοτιοανατολική Ευρώπη, με συνολικά 10 λατομεία στο δυναμικό του, εκ των οποίων έξι στην Ελλάδα και τέσσερα στις γειτονικές χώρες, μεταξύ των οποίων τα κυρίαρχα στη Βόρεια Μακεδονία (μάρμαρο Sivec), την Αλβανία (Perla) και, τέλος, τη Βουλγαρία (Vratza), όπου πρόσφατα εξαγόρασε το 100% των μετοχών της «Dionyssomarble Bulgaria».
«Δούλεψέ το σκληρά και θα το πετύχεις»
Η καλύτερη συμβουλή που έλαβε ο Χριστόφορος Παυλίδης, από τον ιδρυτή της εταιρείας Ευκλείδη Παυλίδη ήταν, όπως λέει, η εξής: «δούλεψέ το σκληρά και σωστά και θα το πετύχεις». Συμπληρώνει δε, ότι ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, όταν πολλοί εξωτερικοί σύμβουλοι πρότειναν στον όμιλο κεφαλαιακή αναδιάρθρωση και μεταφορά της έδρας του στο εξωτερικό, «ουδέποτε πέρασε σαν δεύτερη σκέψη από το μυαλό μας αυτή η ιδέα, παρά την πληθώρα των προνομίων που θα είχαμε σε επίπεδο φορολογίας και γραφειοκρατίας. Η χώρα μας είναι η Ελλάδα και από τη στιγμή που είμαστε μέρος του επιχειρηματικού κόσμου της, θα συμβάλλουμε με κάθε τρόπο στη βελτίωση του οικονομικού της περιβάλλοντος».
Μια οικογενειακή «διαστροφή» και η περιπέτεια της εξόρυξης στην Ελλάδα
Προσθέτει ότι, παρότι στο ελληνικό ΑΕΠ υπερτερούν ως ποσοστό οι υπηρεσίες, η Ελλάδα χρειάζεται την παραγωγή: «Έχουμε μια “διαστροφή” οικογενειακώς, ήδη από τον ιδρυτή μας. Να ασχολούμαστε με την παραγωγή, τον πρωτογενή τομέα, όχι με τις υπηρεσίες», λέει, ενώ προσθέτει ότι παρά την τεράστια σημασία του ορυκτού πλούτου για τη χώρα και το γεγονός ότι το υπέδαφός της είναι από τα πλουσιότερα σε υλικά για την κάλυψη πάσης φύσεως αναγκών της βιομηχανίας παγκοσμίως, η προσπάθεια εξόρυξης εντός των συνόρων είναι περιπέτεια. «Εξαιτίας των απαιτούμενων διαδικασιών και της γραφειοκρατίας, πολλές εταιρείες αναγκάζονται να προσφύγουν σε εξαγορές ενεργών λατομείων, καθώς η διαδικασία έκδοσης μιας αδειοδότησης στην Ελλάδα μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε χρόνια. Αναλογιζόμενος, λοιπόν τη σπουδαιότητα του χρόνου στο επιχειρείν, πιστεύω πως τέτοιου είδους καθυστερήσεις μπορούν να αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα. Επιμένω πως είναι εφικτό να επανεξεταστούν οι διαδικασίες και ο συνολικός χρόνος να περιοριστεί σημαντικά, χωρίς αυτό να συνεπάγεται κινδύνους για το δημόσιο συμφέρον ή το περιβάλλον», λέει.
Ο Covid-19 και τα μεγέθη του 2020
Στο μεταξύ, οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού Covid-19 δεν αποκλείεται να επηρεάσουν τα φετινά μεγέθη του ομίλου, που έκλεισε πέρυσι με τζίρο 120 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη (EBITDA) 67 εκατομμυρίων. «Η πορεία της εταιρείας την τελευταία τετραετία ήταν συνεχώς ανοδική, σημειώνοντας ρυθμούς ανάπτυξης, που θα ζήλευε ακόμη και εταιρεία υψηλής τεχνολογίας. Το 2020, λόγω των επιπτώσεων του Covid-19, και επειδή η οικονομία είναι ψυχολογία, προβλέπεται να σημειωθεί μια ύφεση, που θα επηρεάσει τα αποτελέσματα του ομίλου. Γι’ αυτό τον λόγο δεν υπάρχει εφησυχασμός. Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατή ευκαιρία, μέσω διεύρυνσης πελατολογίου και διείσδυσης σε άλλες αγορές. Η κατάσταση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους εκτιμάται ότι θα ισορροπήσει, ωστόσο είναι αδύνατο να προβλεφθεί η πορεία του τρέχοντος έτους, καθώς δεν γνωρίζουμε επακριβώς τις συνολικές επιπτώσεις που θα επιφέρει ο ιός», σημειώνει, τονίζοντας ότι οι επιχειρήσεις με υγιείς βάσεις θα αντέξουν τις πιέσεις. Ο όμιλος πραγματοποιεί το 45% των εξαγωγών του στις αγορές της Ασίας.
Σε ό,τι αφορά τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ- Κίνας, δύο αγορών στις οποίες ο όμιλος έχει σημαντική παρουσία, επισημαίνει ότι «η όποια εμπορική αντιπαλότητα δεν επηρέασε σημαντικά τις αντίστοιχες επενδυτικές αποφάσεις του ομίλου «και αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι δύο από τα υλικά που διαθέτουμε στην αγορά (μάρμαρα Ariston και Sivec) είναι μοναδικά στο είδος τους, με αποτέλεσμα η ζήτησή τους να είναι αρκετά μεγαλύτερη από το δυναμικό παραγωγής τους».
Στο εξωτερικό «δεν κάνεις δουλειές “στο γόνατο”»
Στις εξαγωγές, ο όμιλος αφενός επιδιώκει να αξιοποιήσει στον μέγιστο βαθμό τα συγκριτικά πλεονεκτήματά του στις ήδη υφιστάμενες premium αγορές (Β. Αμερική, Ευρώπη, χώρες του Κόλπου) με έργα και υλικά υψηλής προστιθέμενης αξίας και αφετέρου να διεισδύσει δυναμικά σε αγορές με έργα χαμηλότερου προϋπολογισμού (Λ. Αμερική, Β. Αφρική), με γκάμα φτηνότερων και ανταγωνιστικότερων υλικών.
«Οι παράγοντες που συντέλεσαν στο “ξεκλείδωμα” των απαιτητικών premium αγορών ήταν σαφώς η αξιοπιστία της εταιρείας, που είναι συνυφασμένη με το brand name “Παυλίδης”, τόσο ποιοτικά όσο και στους χρόνους παράδοσης-υλοποίησης ενός έργου», σημειώνει ο κ. Παυλίδης.
Στο εξωτερικό, προσθέτει, «δεν γίνονται δουλειές “στο γόνατο”. Έχουμε αναπτύξει πολυετείς συνεργασίες με αρχιτεκτονικά γραφεία, τα οποία προδιαγράφουν εξ’ αρχής υλικά, όπως το Ariston και το Sivec. Λόγω της καλής φήμης και της αξιοπιστίας μας, καταφέραμε σε έργα που αρχικά μας είχε ανατεθεί ένα μέρος αυτών στη συνέχεια να αναλαμβάνουμε την εξ ολοκλήρου αποπεράτωσή τους. Παράλληλα έχουμε πολύ ισχυρούς συνδέσμους σε αγορές όπως της Κίνας και της Β. Αμερικής, που επί 20 χρόνια μας φέρνουν δουλειές. Δεν είμαστε οι φθηνότεροι, αλλά είμαστε πολύ ποιοτικοί».
Για το διάστημα 2010-2020, ο όμιλος επενδύει 32 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό εξόρυξης και επεξεργασίας, εκ των οποίων 18 εκατ. αντιστοιχούν στην τελευταία τριετία, με στόχο τη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας όγκων και τελικού προϊόντος μαρμάρου. «Την τελευταία τριετία, ως στρατηγική επιλογή, αποφασίστηκε και υλοποιείται -βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο- η σταδιακή αντικατάσταση όλου του εξοπλισμού κοπής (υπερσύγχρονα σχιστήρια μαρμάρου, γραμμές λείανσης κ.ά.) και επεξεργασίας στον χώρο του εργοστασίου, με απώτερο στόχο την ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων, τη μείωση του κοστολογίου αλλά και την αύξηση διάθεσης τελικού προϊόντος σε αγορές πέραν της Ασίας», τονίζει.
Περί ισορροπίας στις επιχειρήσεις. Και στη ζωή…
Η μεγάλη έκθεση σε δάνεια είναι πρόβλημα, αλλά μεγαλύτερο πρόβλημα για την επιχειρηματική ανάπτυξη είναι συχνά ο μηδενικός δανεισμός, σωστά; «Όταν ανέλαβα την εταιρεία, προ οκταετίας, όχι μόνο δεν είχε δανεισμό, αλλά είχε τεράστια διαθέσιμα κεφάλαια. Ήταν σταθερή, αλλά χωρίς σημαντικό αναπτυξιακό πλάνο. Σημαντική τόσο στη ζωή όσο και στο επιχειρείν είναι η ισορροπία. Ο υπερδανεισμός δεν είναι καλός, όπως δεν είναι καλή η ύπαρξη τεράστιων διαθεσίμων χωρίς ανάπτυξη. Αξιοποιήσαμε τον δανεισμό ορθολογικά και σε σύντομο διάστημα κάναμε μεγάλες και σημαντικές επενδύσεις. Συχνά στην Ελλάδα -και όχι μόνο- βλέπουμε χρεωμένες επιχειρήσεις και πλούσιους μετόχους. Στην περίπτωσή μας, έχουμε μια πλούσια επιχείρηση και μετόχους σε καλή κατάσταση» λέει και καταλήγει: «Το μότο που με αντιπροσωπεύει, επαγγελματικά και προσωπικά, είναι ότι η επιτυχία κατορθώνεται πρώτα με όραμα, μετά με πίστη και έπειτα με επιμονή»._
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ