Από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜΘ
Εγκρίθηκε ένα ολιγομελές
τμήμα για 6 μαθητές
στο ΓΕΛ Κάτω Νευροκοπίου
► Τι θα γίνει με τα υπόλοιπα ολιγομελή Τμήματα που ζητάει η Δράμα και πώς θα εγκριθούν
► Το πρόβλημα ξεκινάει από τη μείωση των μαθητών που εγγράφονται στα σχολεία μας
Του Θανάση Πολυμένη
ΚΑΘΕ χρόνο, το ζήτημα της έγκρισης λειτουργίας ολιγομελών Τμημάτων σε Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, αλλά και του Νομού Δράμας, αποτελεί ένα αρκετά σοβαρό θέμα. Και η λειτουργία ολιγομελών Τμημάτων, διευκολύνει σαφώς τους ίδιους τους μαθητές και τις οικογένειές τους, καθώς δεν αναγκάζονται να πηγαίνουν σε πιο μακρινά σχολεία από αυτά που βρίσκονται δίπλα τους.
Από την άλλη πλευρά, η ολοένα και συχνότερη ανάγκη έγκρισης ολιγομελών Τμημάτων σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, αναδεικνύει και το πολύ ευαίσθητο θέμα της σταθερής μείωσης κάθε χρόνο των μαθητών της χώρας.
Μετά λοιπόν από τις εγγραφές των μαθητών που προηγήθηκαν, ήρθε η ώρα να γίνει η έγκριση ολιγομελών Τμημάτων. Σε πρώτη φάση, η έγκριση γίνεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Μακεδονίας – Θράκης. Και αυτή έγινε με σχετικό έγγραφο χθες Τρίτη 26 Ιουλίου 2022.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ενέκρινε λοιπόν σε πρώτη φάση συνολικά 40 ολιγομελή Τμήματα σε όλη την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης, με τα περισσότερα από αυτά να βρίσκονται στον Έβρο, άλλα στην Καβάλα και στη Ροδόπη, ενώ από την Π.Ε. Δράμας, εγκρίθηκε μόνο ένα και αυτό είναι στο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Κάτω Νευροκοπίου (Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) για 6 μαθητές.
Πληροφοριακά πάντως, από την Π.Ε. Ξάνθης δεν αναφέρεται κανένα τμήμα.
Φυσικά, τα ολιγομελή Τμήματα που ζητάει η Δράμα, δεν είναι μόνο ένα, αλλά πολλά περισσότερα. Ως ολιγομελή Τμήματα, αναφέρονται εκείνα τα οποία περιλαμβάνουν κάτω από 20 μαθητές. Αν για παράδειγμα ένα Τμήμα σε Γυμνάσιο ή Λύκειο έχει 18 ή 19 μαθητές, χαρακτηρίζεται άμεσα ως ολιγομελές. Από εκεί και πέρα, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης σύμφωνα με τα κριτήρια που έχει στη διάθεσή της δίνει την σχετική έγκριση.
Στη συνέχεια, σειρά έχει το Υπουργείο Παιδείας και η υπουργός Παιδείας να δώσει έγκριση για τα υπόλοιπα, για τα οποία συνήθως δίνονται και για μια σειρά ακόμα Τμήμα από το ίδιο το Υπουργείο.
Στη συνέχεια, για όσα Τμήματα δεν δίνονται άδειες έγκρισης λειτουργίας για διαφόρους λόγους, έρχονται οι κατά τόπους βουλευτές, κάνουν επερωτήσεις στη Βουλή και ο κυβερνητικός βουλευτής αναλαμβάνει να βρει ένα ραντεβού με την υπουργό και τελικά δίνονται οι απαραίτητες εγκρίσεις.
Για παράδειγμα στην προηγούμενη σχολική χρονιά, είχαμε την έγκριση ολιγομελών Τμημάτων στα ΕΠΑΛ, στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Νικηφόρου, στο ΓΕΛ Δοξάτου, στο ΓΕΛ Καλαμπακίου. Μάλιστα, οι τελικές εγκρίσεις απ’ αυτά τα Τμήματα, ήρθαν στα μέσα του Σεπτεμβρίου 2021, ενώ είχε χρειαστεί να επέμβει ο κυβερνητικός βουλευτής Δράμας κ. Μπλούχος. Και προφανώς, κάπως έτσι θα γίνει και τη φετινή χρονιά.
Τα ολιγομελή Τμήματα στη Δράμα
Μιλώντας με υπηρεσιακούς παράγοντες της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Δράμας, η διαδικασία αυτή συμβαίνει κάθε χρόνο. Για τα Λύκεια της πόλης μας, αν κάποια απ’ αυτά έχουν κάτω από 20 μαθητές, τότε το Τμήμα αυτό χαρακτηρίζεται ως ολιγομελές.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ο Περιφερειακός Διευθυντής ΑΜΘ, έχει τη δυνατότητα αυτός να εγκρίνει κάποια Τμήματα, εφόσον πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις.
Για παράδειγμα, τα σχολεία χωρίζονται σε κατηγορίες. Τα σχολεία της πόλης της Δράμας είναι στην Α΄ ομάδα, του Δοξάτου στη Β΄ ομάδα, της Προσοτσάνης και του Νικηφόρου στη Γ΄ ομάδα, ενώ του Παρανεστίου και του Νευροκοπίου είναι στη Θ΄ ομάδα. Όσο πιο απομακρυσμένες είναι οι περιοχές, τόσο μειώνεται και ο αριθμός των μαθητών που απαιτούνται για να εγκριθεί ένα ολιγομελές Τμήμα.
Η Δράμα είχε δηλώσει φέτος συνολικά 36 ολιγομελή Τμήματα και από αυτά εγκρίθηκε μόνο ένα, αυτό του ΓΕΛ Νευροκοπίου, καθώς αυτό μόνο πληρούσε τις προϋποθέσεις να εγκριθεί από τον Περιφερειακό Διευθυντή. Όλα τα υπόλοιπα Τμήματα πηγαίνουν στο Υπουργείο Παιδείας και αναμένεται έγκριση πλέον από εκεί. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται μετά από 10 μέρες περίπου. Και μετά από εκεί θα πρέπει η Δράμα να δώσει τη μάχη, ώστε να εγκριθούν και τα υπόλοιπα Τμήματα του ενός ή των δύο ατόμων. Οι δήμαρχοι θα γράψουν επιστολές και οι βουλευτές θα ακολουθήσουν τη γνωστή διαδικασία για την έγκρισή τους.
Το μεγάλο πρόβλημα που συνήθως υπάρχει είναι αυτό του Νικηφόρου καθώς και του Εσπερινού ΓΕΛ Δράμας. Ενώ στο 1ο ΓΕΛ, στο 3ο ΓΕΛ και σε άλλα που έχουμε Τμήματα με 18 μαθητές, αυτά αναμένεται να εγκριθούν άμεσα από την υπουργό. Το πρόβλημα συνήθως είναι σε Τμήματα που έχουν 1 ή 2 μαθητές όπως παράδειγμα ο Νικηφόρος και εκεί πρέπει να επέμβουν πλέον οι βουλευτές για να δοθεί έγκριση.
Όλα ξεκινούν από το δημογραφικό
Παλαιότερα ο «Πρωινός Τύπος» είχε δημοσιεύσει για δύο χρόνια, τις στατιστικές για το πόσα παιδιά εγγράφονταν στην πρώτη τάξη του Δημοτικού σε όλα τα σχολεία του Νομού Δράμας. Η συνεχώς αυξανόμενη μείωση των μαθητών στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού ήταν πλέον εμφανής και γίνεται ακόμα περισσότερο εμφανής και φέτος.
Τα αποκαρδιωτικά αποτελέσματα της πληθυσμιακής απογραφής του 2021 για όλη τη χώρα αλλά και για το Νομό Δράμας και για όλους τους Δήμους της Δράμας, μας χτυπάνε την πόρτα. Η μείωση των μαθητών στα σχολεία μας, είναι απόρροια του έντονου δημογραφικού ζητήματος, που απ’ ότι φαίνεται, μάλλον δεν μας απασχολεί όσο έντονα θα έπρεπε.
Όπως επισημαίνουν στον «Π.Τ.» υπηρεσιακοί παράγοντες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, το δημογραφικό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που διογκώνεται συνεχώς, γιατί στα σχολεία μας εγγράφονται πλέον όλο και λιγότεροι μαθητές. Από το δημογραφικό ζήτημα ξεκινάει το πρόβλημα των ολιγομελών Τμημάτων.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν μάλιστα, η περσινή Β΄ Τάξη Δημοτικού, ήταν 410 παιδιά λιγότερα από την Α΄ Γυμνασίου που αποφοίτησε. Δηλαδή, η Α΄ Γυμνασίου φέτος που θα πάει Β΄ Γυμνασίου, σε σχέση με τη Β΄ Δημοτικού που θα πάει Γ΄ Δημοτικού, είναι 410 παιδιά λιγότερα σε επίπεδο Νομού. Και έτσι γίνεται κατανοητό, το πόσα Τμήματα λιγότερα θα δημιουργήσουν αυτά τα παιδιά.
Από εκεί ξεκινούν όλα, από το δημογραφικό, από τη μείωση του πληθυσμού, από τη μείωση των παιδιών που εγγράφονται στα σχολεία. Και αυτό φαίνεται και από τη φετινή στατιστική της απογραφής πληθυσμού που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγες μέρες. Αν είχαμε περισσότερα παιδιά, δεν θα είχαμε αυτά τα προβλήματα.