Home > Πρώτο Θέμα > Εγκρίθηκε η μελέτη αποκατάστασης, ανάδειξης και προβολής της οικίας Παμπούκα Έχει εκμισθωθεί για 50 χρόνια από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ

Εγκρίθηκε η μελέτη αποκατάστασης, ανάδειξης και προβολής της οικίας Παμπούκα Έχει εκμισθωθεί για 50 χρόνια από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ

Από την Υπηρ. Νεοτέρων Μνημείων Αν. Μακεδονίας – Θράκης

Εγκρίθηκε η μελέτη αποκατάστασης,

ανάδειξης και προβολής

της οικίας Παμπούκα

Έχει εκμισθωθεί για 50 χρόνια από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ εξελίξεις έχουμε όσον αφορά στο ζήτημα της πρώην οικίας Παμπούκα επί της οδού Περδίκκα, την οποία έχει εκμισθώσει η ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ του Δραμινού επιχειρηματία κ. Άρη Θεοδωρίδη.

Όπως είναι γνωστό και έχει πολλάκις δημοσιεύσει ο «Π.Τ.», η πρώην οικία Παμπούκα, ιδιοκτησίας σήμερα του e-ΕΦΚΑ, έχει εκμισθωθεί για χρονικό διάστημα 50 χρόνων από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ.

Στόχος της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ είναι η πλήρης αποκατάσταση, ανάδειξη και προβολή της συγκεκριμένης οικίας, η οποία θα λειτουργήσει για τις ανάγκες της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ. Μέχρι σήμερα πάντως, δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη ανακοίνωση από την ΚΥΚΛΩΨ για το ποια θα είναι συγκεκριμένα η λειτουργία της.

Η έγκριση της μελέτης

Για να γίνει όμως η αποκατάσταση και ανάδειξη της οικίας Παμπούκα, έπρεπε να υπάρξει και η σχετική μελέτη, η οποία τελικά εγκρίθηκε προ ημερών από το Υπουργείο Πολιτισμού και την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αν. Μακεδονίας – Θράκης.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έγκριση μελέτης, αποκατάστασης, ανάδειξης και προβολής, πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό  υπόδειγμα μεγαλοαστικής οικίας της Δράμας της περιόδου του πρώτου μισού του 20ου αιώνα.

Είναι χαρακτηρισμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού ως «έργο τέχνης» με τον περιβάλλοντα χώρο του και ως «ιστορικό διατηρητέου τόπου» του ιστορικού κέντρου της πόλης της Δράμας. Η έγκριση της απόφασης, έχει επίσης και τη θετική γνωμοδότηση του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.

Όπως αναφέρεται μάλιστα, «οι προτεινόμενες εργασίες, βασίζονται στις αρχές της ελάχιστης επέμβασης, της αναστρεψιμότητας και της συμβατότητας μεθόδων και υλικών, εξασφαλίζοντας αφενός της διατήρηση της αυθεντικότητα του μνημείου, αφετέρου δε, την ανάδειξή του, μετά του περιβάλλοντος χώρου του, ως αξιόλογο δείγμα εκλεκτιστικής αρχιτεκτονικής των αρχών του 20ου αιώνα».

Στην σχετική έγκριση της μελέτης, γίνεται αναφορά στον τρόπο χρωματισμού των όψεων του κτιρίου, τα υλικά βαφής και άλλα στοιχεία. Στη συνέχεια θα πρέπει ακόμα να κατατεθούν σχετικές μελέτες για τα φωτιστικά σώματα, να εγκριθούν οι πολεοδομικές άδεις και άλλες απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες.

Το αρχοντικό Παμπούκα, χτίστηκε κατά το 1930, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως οικία σε αγορασμένο οικόπεδο από τον πολιτικό μηχανικό Δούκα το 1928, για τον Ζήση Παμπούκα από το Δοξάτο, διευθυντή της αμερικανικής εταιρείας καπνού Standard. Το 1931 η εταιρεία Standard χρεοκόπησε.

Ο Ζήσης Παμπούκας ασχολήθηκε μόνος του με την εμπορία καπνού και οι οικονομικές του ανάγκες τον υποχρέωσαν να πωλήσει το κτίσμα. Το αγόρασε τότε το Τ.Α.Κ. και στεγάστηκαν σε αυτό τα γραφεία του ταμείου και μια μικρή μονάδα πρώτων βοηθειών. Μετά τη συγχώνευση του Τ.Α.Κ. με το Ι.Κ.Α. το ακίνητο προσαρτήθηκε στην περιουσία του Ι.Κ.Α. και ενοικιάστηκε σε διάφορους φορείς, και λειτούργησε είτε ως, εστιατόριο, ως Κρατικός Βρεφονηπιακός Σταθμός και άλλες χρήσεις.

Η ανάδειξη και αξιοποίησή του, αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον Δραμινό επιχειρηματία κ. Θεοδωρίδη και την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, ο οποίος έχει αγοράσει και ανακαινίσει πλήρως την πρώην οικία και καπναποθήκη Αναστασιάδη που σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο Φωτογραφικών Μηχανών και χώρος φωτογραφικών εκθέσεων, αλλά και το παλαιό κέντρο «Νησάκι» το οποίο ανακαινίζεται πλήρως ώστε να αποκτήσει και πάλι την παλιά του αίγλη. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, η πρώην οικία Παμπούκα, αναμένεται να λειτουργήσει ως πολιτιστικός χώρος της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ.

Σε γενικότερο πλαίσιο πάντως, η πόλη της Δράμας διαθέτει αξιόλογα κτίρια παλαιότερων εποχών, τα οποία ενώ έχουν χαρακτηριστεί ως διατηρητέα, οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν τη δυνατότητα να τα συντηρήσουν και πολύ περισσότερο να τα αποκαταστήσουν και να τα αναδείξουν. Έτσι, αφημένα στο έλεος του χρόνου, διαλύονται σταδιακά μέχρι να καταρρεύσουν ολοκληρωτικά.