Από την «Undercurrent ΚΟΙΝΣΕΠ» Δράμας
Εκδήλωση στη Δράμα για τα «Τοπικά
μουσικά Διώματα της Θράκης»
Ένας ιδιότυπος διάλογος και μια μουσική συνομιλία από τους «Χαλκιμιστές» Δράμας
ΜΙΑ ΠΟΛΥ ενδιαφέρουσα εκδήλωση διοργανώνει η «Undercurrent ΚΟΙΝΣΕΠ» Δράμας, συμμετέχοντας και τιμώντας τις εκδηλώσεις εορτασμού των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση της Θράκης.
Πρόκειται για μια μουσική εκδήλωση με κεντρικό τίτλο «Τοπικά Μουσικά Διώματα της Θράκης», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 31 Οκτωβρίου και ώρα 13.00 στο Hug Caffe.
Το κεντρικό συγκρότημα «Χαλκιμιστές» Δράμας, οι οποίοι είναι καλλιτέχνες τοπικής παράδοσης θα αναπτύξουν ένα ιδιότυπο μουσικό διάλογο και μια μουσική συνομιλία με την γκάιντα Θράκης.
Ο άσκαυλος και η γκάντα
Ο Άσκαυλος (άσκαυλος < ασκός + αυλός ) είναι πανάρχαιο Ελληνικό πνευστό μουσικό όργανο ποιμενικού χαρακτήρα, που χρησιμοποιεί αέρα αποθηκευμένο σε ασκό. Χρησιμοποιείται στην Ελληνική μουσική του Αιγαίου εδώ και τουλάχιστον 2.500 χρόνια ενώ ήδη από τον 5ο π.Χ. αι είναι γνωστός ως “ο ασκός του Διονύσου” και αναφέρεται από πολλούς συγγραφείς όπως ο Αριστοτέλης στο βιβλίο του “(Μουσικά) προβλήματα” .Πρόκειται για πνευστό όργανο (πρόγονο της τσαμπούνας) που έδινε τη δυνατότητα στον εκτελεστή του να παίζει χωρίς παύσεις για την αναπνοή του. Ο άσκαυλος είναι επίσης ευρύτατα διαδεδομένος παγκοσμίως και τόσο οι διάφορες εποχές όσο και οι διάφοροι λαοί του επιφύλαξαν πολλούς και διάφορους ρόλους, για αγροτικές διασκεδάσεις, για αστικούς χορούς, για γιορτές της Αυλής, για εμβατήρια και παρελάσεις, για προσωπικές χρήσεις, κλπ. Οι άσκαυλοι των Μεγάλων Χάιλαντς της Σκωτίας είναι οι πιο γνωστές στον Αγγλόφωνο κόσμο. Ωστόσο, οι άσκαυλοι παίζονται για μια χιλιετία ή και περισσότερο σε μεγάλες περιοχές της Ευρώπης, της βόρειας Αφρικής και της δυτικής Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, του Καυκάσου και του Περσικού Κόλπου.
Σήμερα στον τόπο μας η γκάιντα συναντιέται με δύο μορφές. Στην Ήπειρο, την Μακεδονία και τη Θράκη φέρει την επωνυμία γκάιντα (από τον τουρκικό όρο gayda που σύμφωνα με ορισμένους προέρχεται από το αρχαιοελληνικό “αείδω”).
Στον Ελληνικό Αιγαίο πολιτισμό ο (η) Άσκαυλος αναφέρεται και ως τσαμπούνα ως ελληνικό λαϊκό όργανο και τύπος γκάιντας. Το όργανο είναι ακόμα δημοφιλές στα ελληνικά νησιά. Ετυμολογικά, η τσαμπούνα σχετίζεται με την ελληνική λέξη συμφωνία που σημαίνει “ομόνοια ή αρμονία του ήχου” και αργότερα εφαρμόστηκε σε ένα είδος γκάιντας.
Τα τελευταία χρόνια η τσαμπούνα παίζεται όλο και περισσότερο σε φεστιβάλ της Ικαρίας.