Στις 26 – 28 Απριλίου από τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας
«Εκπαίδευση για το μέλλον:
ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων
για την προσέγγιση των προκλήσεων»
Μιλάει στον «Π.Τ.» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Σπ. Κιουλάνης
Του Θανάση Πολυμένη
ΓΙΑ ΑΛΛΗ μια χρονιά διοργανώνεται στη Δράμα, το Εκπαιδευτικό Συμπόσιο, από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Δράμας με κεντρικό θέμα: «Εκπαίδευση για το μέλλον: ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων για την προσέγγιση των προκλήσεων».
Το Συμπόσιο θα διεξαχθεί στις 26, 27 και 28 Απριλίου, στο «Φροντιστήριο Τραπεζούντος» (Πνευματικό Κέντρο Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας), δίπλα στο Μητροπολιτικό Μέγαρο και συνδιοργανώνεται από τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, την Ιερά Μητρόπολη Δράμας, το Δήμος Δράμας, την Ένωση Κυριών Δράμας, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και τον «Εκπαιδευτικό Κύκλο».
Στο Συμπόσιο θα υπάρξουν στρογγυλές τράπεζες και βιωματικά εργαστήρια με συμμετοχή από τα Πανεπιστήμια: Stockholm University – Frederick University – Δ.Π.Θ. – Ε.Κ.Π.Α. – Ε.Α.Π. – Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Κατά τη διάρκεια του Συμποσίου, θα βραβευθούν επίσης και οι μαθητές και μαθήτριες που διακρίθηκαν φέτος στο λογοτεχνικό διαγωνισμό εφηβικού διηγήματος και ποίησης «Γρηγόρης Πεντζίκης», όπως αναφέρουμε σε άλλο κείμενο της έκδοσής μας.
Για το πώς γεννήθηκε η ιδέα του Συμποσίου, που αποσκοπεί και πώς θα διενεργηθεί, μιλάει στον «Π.Τ.» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Σπυρίδων Κιουλάνης, τον οποίο και ευχαριστούμε για την άμεση ανταπόκρισή του.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα του Συμποσίου;
«Μετά τη διοργάνωση τριών διεθνών Συνεδρίων στη Δράμα (2015, 2018 και 2020) προχωρήσαμε στη διοργάνωση αυτού του Εκπαιδευτικού Συμποσίου, το οποίο ξεφεύγει από τη λογική ενός παραδοσιακού Συνεδρίου, καθώς εστιάζει στην σε βάθος ανάλυση και συζήτηση του θέματος που διαπραγματεύεται μέσα από την εμπλοκή σε αυτό όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το θέμα του συμποσίου είναι “Εκπαίδευση για το μέλλον: ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων για την προσέγγιση των προκλήσεων” και αυτό το οποίο επιδιώκεται δεν είναι απλά μία συζήτηση για «Το σχολείο του μέλλοντος» αλλά για την κοινωνία του μέλλοντος, όπως αυτή μπορεί να διαμορφωθεί μέσα από τις παρούσες συνθήκες και κάτω από την επίδραση που μπορεί να έχει σε αυτή το σχολείο σήμερα».
Πως επιτυγχάνεται αυτή η αλληλεπίδραση με την εκπαιδευτική κοινότητα, πριν, μετά και βέβαια κατά την υλοποίηση του Συμποσίου;
«Είναι σημαντικό ότι οι συμμετέχοντες/-ουσες στο Συμπόσιο θα έχουν ενεργή συμμετοχή σε όλες τις διαδικασίες, καθώς μέχρι και τη διοργάνωση του Συμποσίου, έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους για τα θέματα που διαπραγματεύεται το Συμπόσιο.
Αυτό γίνεται διαδικτυακά μέσα από μία ειδικά για το σκοπό αυτό σχεδιασμένη φόρμα η οποία βρίσκεται ενσωματωμένη ως σύνδεσμος σε κάθε συνεδρία του προγράμματος. Στις απόψεις αυτές θα έχουν πρόσβαση οι εισηγητές του Συμποσίου, προκειμένου να τις λάβουν υπόψη ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης και επεξεργασίας στη διάρκεια των εργασιών του Συμποσίου.
Παράλληλα, σημαντικό είναι και το γεγονός πως το Συμπόσιο σχεδιάστηκε να μην έχει παράλληλες συνεδρίες, ώστε όσοι επιθυμούν, να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις συνεδρίες, οι οποίες δε θα αναπτύσσονται με τον παραδοσιακό τρόπο της εισήγησης, αλλά μέσω μίας διαδικασίας η οποία θα προκαλεί τη συζήτηση όλων.
Τέλος, τα πορίσματα του Συμποσίου θα κοινοποιηθούν στην εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα, καθώς θα ανακοινωθούν σε ειδική έκδοση του επιστημονικού περιοδικού ανοικτής πρόσβασης «εκπαιδευτικός κύκλος», όπου εκτός από τις ανακοινώσεις των κεντρικών εισηγητών, θα γίνουν δεκτά μετά από κρίση και σχετικά άρθρα των συμμετεχόντων στο Συμπόσιο».
Ποιος είναι ο σκοπός και ποιες οι θεματικές που διαπραγματεύεται το Συμπόσιο;
«Ο στόχος του Συμποσίου είναι η εκπαιδευτική κοινότητα να συζητήσει στοχαστικά για το μέλλον, διερευνώντας και αναδεικνύοντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες, θα αναπτύξουν δεξιότητες και στάσεις ζωής, προκειμένου, ως ενήλικοι να προάγουν αξίες που σχετίζονται: με τον βιώσιμο τρόπο ζωής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αειφόρο ανάπτυξη, την περιβαλλοντική συνείδηση, την ισότητα των φύλων, την κουλτούρα της ειρήνης και την ταυτότητα του παγκόσμιου πολίτη.
Το περιβάλλον αποτελεί μία ιδιαίτερη περιοχή αυτής της προσέγγισης και συνακόλουθα η κλιματική κρίση, η βιώσιμη ανάπτυξη, η προστασία των υδάτινων πόρων, η θέση της Θεολογίας απέναντι στα προβλήματα του φυσικού περιβάλλοντος.
Επίσης, θέματα είναι η σύγχρονη νεανική βία, η Έμφυλη βία και η διαδικτυακή βία, το «Εὖ ἀγωνίζεσθαι» όχι μόνο στον αθλητισμό, αλλά και στη ζωή και στην κοινωνία γενικότερα, οι στάσεις ζωής απέναντι στις εξαρτήσεις, αλλά και η δια βίου μάθηση και η εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς η προσπάθεια για την αλλαγή των στάσεων και των εσφαλμένων παραδοχών είναι μία συνεχής και δια βίου διαδικασία.
Βεβαίως δε θα μπορούσε να απουσιάζει και ο προβληματισμός για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, καθώς και μία συγκριτική αποτίμηση της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο».
Ποιοι έχουν αναλάβει τις εισηγήσεις του Συμποσίου;
«Δεν πρόκειται για απλές εισηγήσεις αλλά για στρογγυλές τράπεζες και βιωματικά εργαστήρια, στη διάρκεια των οποίων θα υπάρχει χρόνος για συζήτηση και συμμετοχή του κοινού. Τα εργαστήρια και τις στρογγυλές τράπεζες θα επιμεληθούν δεκαπέντε πανεπιστημιακοί καθηγητές από επτά Πανεπιστήμια της χώρας και του εξωτερικού. Θα συμμετέχουν ακόμη Σύμβουλου Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί, ειδικοί επιστήμονες, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και μαθητές/-τριες».
Θα υπάρχει και συμμετοχή μαθητών;
«Έχουμε προγραμματίσει την παρουσίαση πέντε θεματικών κατηγοριών δράσεων των σχολείων της Δράμας, που αφορούν την επιχειρηματικότητα, τη βιωματική μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες, τις Δημιουργικές και Καινοτόμες Δράσεις Φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής, τη Θεατρική Παιδεία και τη Μουσειακή Εκπαίδευση. Πρόκειται για δραστηριότητες οι οποίες προάγουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων και δεν είναι ενταγμένες άμεσα στις υποχρεώσεις των σχολείων.
Το Συμπόσιο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε φοιτητές, ερευνητές, μαθητές, σε πολίτες και γενικότερα στην εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα».
Με ποιους συνεργάζεται ενεργά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας για την υλοποίηση του Συμποσίου;
«Με την Ιερά Μητρόπολη Δράμας, στο Πνευματικό Κέντρο της οποίας άλλωστε διεξάγεται το Συμπόσιο. Ακόμη συμμετέχουν ενεργά δύο τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου και νυν Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, το Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος στη Δράμα και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» της Καβάλας.
Επίσης, η Ένωση Κυριών Δράμας, η οποία επιτελεί ένα σημαντικό έργο στην πόλη μας, σε ότι αφορά στην αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, ο Επιστημονικός και Πολιτιστικός Σύλλογος «Εκπαιδευτικός Κύκλος» που μέσω του Περιοδικού θα δημοσιεύσει και τα συμπεράσματα του Συμποσίου. Καθηγητές από Πανεπιστήμια της χώρας μας, όπως το ΕΚΠΑ, το ΕΑΠ, το ΔΠΘ, η ΑΣΠΑΙΤΕ, αλλά και του εξωτερικού, όπως το Παιδαγωγικό τμήμα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης και το Frederic University».
Ποια αναμένεται να είναι τα οφέλη του Συμποσίου;
«Η βασική αρχή αυτού του Συμποσίου είναι ότι το σχολείο εκτός από γνώσεις πρέπει να μεταφέρει ως εφόδια για το μέλλον στους/στις μαθητές/τριες αρχές, αξίες, στάσεις, δεξιότητες και συμπεριφορές, οι οποίες δε μαθαίνονται αποτελεσματικά με τον παραδοσιακό τρόπο που αποκτώνται οι γνωστικές δεξιότητες.
Βεβαίως, βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο κατά την οποία τα Νέα Προγράμματα Σπουδών υπόσχονται να συμβάλλουν ως προς αυτή την κατεύθυνση, ωστόσο, ποτέ δε θα πρέπει να ξεχνάμε και την ατομική ευθύνη του καθενός, καθώς κάθε στιγμή με τις πράξεις μας, με τις αποφάσεις μας, με την καθημερινή μας συμπεριφορά από οποιαδήποτε θέση «διδάσκουμε» προσφέροντας στους μαθητές μας θετικά ή αρνητικά παραδείγματα.
Παράλληλα, η ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών σε επίπεδο σχολικών μονάδων και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα.
Η συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας σε όλη τη διαδικασία, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το Συμπόσιο, είναι μία καινοτομία, η οποία αποβλέπει στο διάλογο που θα αναπτυχθεί και ο οποίος πρέπει να έχει συνέχεια και να προσφέρει σημαντικά και ουσιαστικά πορίσματα στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία γενικότερα».