100 χρόνια Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως & Θάσου
Έκθεση δύο σπάνιων έργων του ζωγράφου
Κωνσταντίνου Παρθένη που είχε δωρίσει
στον Μητροπολίτη Δράμας Άγιο Χρυσόστομο
ΜΕ ΜΙΑ ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση έργων του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη, αλλά και ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, η Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, γιορτάζει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της.
Ο τίτλος της έκθεσης είναι: «Από την Αποστολική Εκκλησία του Αποστόλου Παύλου στην Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου», και φιλοξενείται στη νέα πτέρυγα του Μουσείου Καβάλας.
Ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί με εκκλησιαστικά κειμήλια, θρησκευτικές εικόνες από το κειμηλιαρχείο της ΙΜΦΝΘ, άμφια και προσωπογραφίες των τριών πρώτων επισκόπων που ποίμαναν σε αυτά τα 100 χρόνια την Ιερά Μητρόπολη (Χρυσόστομος 1924-1967, Αλέξανδρος 1965-1974, Προκόπιος 1974-2017).
Οι άγνωστοι πίνακες του Κ. Παρθένη
Στην έκθεση αυτή, ιδιαίτερη θέση κατέχουν δύο μοναδικοί ζωγραφικοί πίνακες του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967), που για πρώτη φορά βγαίνουν από το Επισκοπείο της Μητροπόλεως, προκειμένου να παρουσιαστούν στο κοινό.
Να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας, ότι ο «Π.Τ.» είχε δημοσιεύσει αφιέρωμα στον Κων/νο Παρθένη τον Ιούνιο του 2024, καθώς πίνακές του υπάρχουν στον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Χωριστής, ενώ είχε γίνει αναφορά και στα έργα του που υπάρχουν στην Καβάλα.
Οι δυο ζωγραφικοί πίνακες χρονολογούνται στις αρχές του περασμένου αιώνα και σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία αποτέλεσαν δώρο του Παρθένη στον τότε μητροπολίτη Δράμας Χρυσόστομο (εκεί υπαγόταν η Μητρόπολις Φιλίππων), που στη συνέχεια μετατέθηκε στη Σμύρνη και βρήκε φριχτό θάνατο στα χέρια των Οθωμανών κατά την καταστροφή της πόλης.
Ο Κωνσταντίνος Παρθένης συνδεόταν φιλικά με τον Χρυσόστομο Σμύρνης, στον οποίο δώρισε τους δυο πίνακες. Οι πίνακες αυτοί, στο διάβα των ετών, «συνόδεψαν» τη νεοσύσταστη μητρόπολη στη νέα της έδρα την πόλη της Καβάλας. Έκτοτε, κοσμούσαν την κεντρική μαρμάρινη σκάλα της μητροπολιτικής κατοικίας.
Επιπλέον, την παρουσία του Κ. Παρθένη στην ανατολική Μακεδονία, τα χρόνια που ακόμα η Καβάλα και η Δράμα βρίσκονταν κάτω από τον οθωμανικό ζυγό, μαρτυράει το εικονογραφικό σύνολο του μεγάλου ζωγράφου που διατηρείται στον ιερό ναό Εισοδίων της Θεοτόκου στην Χωριστή Δράμας.
Πρέπει εδώ να τονιστεί ότι ο πρώτος μητροπολίτης Φιλίππων Χρυσόστομος Χατζησταύρου, μετέπειτα αρχιεπίσκοπος Αθηνών, ήταν πνευματικό τέκνο του Χρυσοστόμου Σμύρνης, από τον οποίο έλαβε και το όνομά του.
Οι δυο μοναδικής αισθητικής τέχνης πίνακες, ύστερα από 104 ολόκληρα χρόνια, υπέστησαν μεγάλης έκτασης συντήρηση και αποκατάσταση στο εργαστήριο του Γιώργου Μιχαηλίδη, στην Καβάλα, πριν εκτεθούν στην περιοδική έκθεση της Εφορείας Αρχαιοτήτων. Στην ίδια έκθεση εκτίθενται δυο ακόμα πίνακες – εικόνες (ο Ιησούς καθήμενος σε θρόνο ευλογών και η Παναγία που κρατάει αγκαλιά τον μικρό Χριστό) που επίσης αποδίδονται στον Κωνσταντίνο Παρθένη και ανήκουν στην Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου.
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ