Home > Εκδηλώσεις > Έκθεση κλασικών ραδιοφώνων στη Δράμα «Μέρες Ραδιοφώνου»-Από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο Μαρμάρινο Σπίτι

Έκθεση κλασικών ραδιοφώνων στη Δράμα «Μέρες Ραδιοφώνου»-Από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο Μαρμάρινο Σπίτι

Από την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο Μαρμάρινο Σπίτι

Έκθεση κλασικών

ραδιοφώνων στη Δράμα

«Μέρες Ραδιοφώνου»

Από 23 Μαρτίου έως 5 Ιουνίου στον πολιτιστικό χώρο της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο πάρκο των Πηγών της Αγίας Βαρβάρας

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΝΕΑ ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση κλασικών ραδιοφώνων, ανοίγει αύριο Πέμπτη τις πύλες της στο κοινό της Δράμας. Πρόκειται για μια έκθεση κλασικών ραδιοφώνων με τον κεντρικό τίτλο «Μέρες Ραδιοφώνου» και πραγματοποιείται στον πολιτιστικό χώρο της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο πάρκο των Πηγών της Αγίας Βαρβάρας, στο γνωστό μας Μαρμάρινο Σπίτι.

Όπως είναι γνωστό, στον συγκεκριμένο πολιτιστικό χώρο της ΚΥΚΛΩΨ, λειτουργεί ήδη μόνιμη έκθεση παλαιών φωτογραφικών μηχανών του ιδρυτή της κ. Θεοδωρίδη, ενώ κατά καιρούς λειτουργούν και εκθέσεις φωτογραφίας.

Η έκθεση «Μέρες Ραδιοφώνου», θα ανοίξει αύριο Πέμπτη 23 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι και 5 Ιουνίου. Οι ημέρες που θα λειτουργεί είναι από Πέμπτη μέχρι και Κυριακή τις ώρες 11.00-14.00 και 18.00-21.00.

Την γενική ιδέα και επιμέλεια της έκθεσης έχει ο συμπολίτης μας κ. Σωφρόνιος Μαρκίδης, ενώ τα ραδιόφωνα προέρχονται από τη συλλογή του ιδίου αλλά και των συμπολιτών κ.κ. Νίκου Γκιαούρη, Αναστάσιου Καραπαναγιωτίδη και Άρη Θεοδωρίδη.

Σε ένα πολύπτυχο έντυπο που έχει δημιουργηθεί για τις ανάγκες της έκθεσης, ο κ. Μαρκίδη, αναφέρεται στην ιστορία του ραδιοφώνου, από την κατασκευή της πρώτης συσκευής μέχρι και τα τελευταία χρόνια.

Ιδιαίτερη αναφορά στα κείμενα αυτά γίνεται από τον κ. Μαρκίδη και στα χρόνια κατοχής στην Ελλάδα, για τα οποία αναφέρει συγκεκριμένα: «Στα δύσκολα χρόνια της κατοχής –Γερμανικής στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας, Βουλγαρικής εδώ στον τόπο μας– η κατοχή και η χρήση του ραδιοφώνου απαγορεύτηκαν. Όσες συσκευές υπήρχαν κατασχέθηκαν, καταστράφηκαν ή κρύφτηκαν. Κάποιες σφραγίστηκαν από τις δυνάμεις του Άξονα αφήνοντας τη δυνατότητα λήψης ενός μόνο σταθμού, αυτού βεβαίως που ήλεγχε το καθεστώς. Όσοι συλλαμβάνονταν ν’ ακούν ραδιόφωνο διώκονταν, φυλακίζονταν και κινδύνευαν ακόμα και με εκτέλεση.

Αφήνοντας πίσω τη δεκαετία του 1940, στην πατρίδα μας, που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και να ανασυγκροτηθεί, το ραδιόφωνο αρχίζει να μπαίνει σιγά – σιγά στα σπίτια των Ελλήνων. Οι περισσότερες συσκευές εισάγονται από χώρες της Ευρώπης, κάποια συναρμολογούνται στην Ελλάδα και κάποιες κατασκευάζονται από εγχώριες βιοτεχνίες».

Ο κ. Σωφρόνιος Μαρκίδης γεννήθηκε στη Δράμα και είναι φυσικός. Μάλιστα, μαθητής Δημοτικού ακόμα είχε κατασκευάσει μόνος του έναν «Φωτεινό Παντογνώστη», ένα παιχνίδι γνώσεων της εποχής εκείνης. Στα χρόνια των γυμνασιακών σπουδών, μαθητεύει σε Ραδιοτεχνείο της πόλης του, όπου μαθαίνει την τέχνη του ραδιοφώνου σε μια εποχή που τα ραδιόφωνα με λυχνίες είχαν την πρωτοκαθεδρία τους. Την ίδια περίοδο, έχει ήδη αποφασίσει ότι θα ακολουθήσει τις σπουδές του Φυσικού. Από το 1995 ξεκινά συστηματικά να ανασκευάζει «ταλαιπωρημένα» ραδιόφωνα από την Ευρώπη και την Αμερική της προπολεμικής περιόδου και κυρίως της χρυσής δεκαετίας του ραδιοφώνου, αυτήν του μεσοπολέμου. Αποκαθιστά παλαιά ηλεκτρονικά κυκλώματα αντικαθιστώντας κατεστραμμένα εξαρτήματα. Πέρα από τις αναπαλαιώσεις, κατασκευάζει επίσης πομπούς, καθώς και διατάξεις που υποστηρίζουν τη λειτουργία παλαιών ραδιοφώνων. Πειραματικές διατάξεις του και κατασκευές (όπως το πηνίο Tesla) βρίσκονται στο μουσείο τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ» στην Θεσσαλονίκη, όπου έχουν ενταχθεί σε εκπαιδευτικά προγράμματα.