Τοποθετείται στα μέσα της επόμενης εβδομάδας
Ένα από τα σπουδαιότερα
Μνημεία Γενοκτονίας
στην είσοδο της Προσοτσάνης
Το μνημείο έχει σχεδιαστεί από τον γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΤΑ ΜΕΣΑ της επόμενης εβδομάδας πρόκειται να τοποθετηθεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία για τις Γενοκτονίες, στην είσοδο της πόλης της Προσοτσάνης.
Για το μνημείο αυτό, ο «Πρωινός Τύπος» είχε δημοσιεύσει σχετικό ρεπορτάζ και παλαιότερα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2020.
Το μνημείο αυτό, δεν αποτελεί απλά και μόνο ένα μνημείο για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά ένα μνημείο για τις Γενοκτονίες των λαών από τους Οθωμανούς. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το μνημείο επρόκειτο να τοποθετηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, παρ’ όλα αυτά οι καταστάσεις και τα απαγορευτικά μέτρα της πανδημίας, δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση των εργασιών και τη διευθέτηση των σχετικών διαδικασιών.
Η σύνθεση του μνημείου έχει σχεδιαστεί από τον γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Προσοτσάνη, μετά από σκέψεις του Συλλόγου Ποντίων Προσοτσάνης και το Δήμο Προσοτσάνης που έχει αναλάβει όλα τα έξοδα της δημιουργίας και της τοποθέτησής του.
Τοσουνίδης: Ένα σύγχρονο μνημείο
Αναφερόμενος στο μνημείο, ο γλύπτης κ. Τοσουνίδης, σημειώνει ότι μέσα από συζήτηση, «φτάσαμε να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο μνημείο. Στόχος μας, δεν ήταν να αναφερθούμε απλά και μόνο στην Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά σε όλους τους Έλληνες της Μικράς Ασίας, επίσης στους Αρμένιους, στους Ασσύριους και γενικά στο θέμα της Γενοκτονίας. Θέλαμε να αναδείξουμε το γενικό ζήτημα των γενοκτονιών των λαών».
Εκτός από τις πέντε «αυστηρές φιγούρες» που θα φαίνονται, θα υπάρχει και μία στήλη, στην οποία θα αναγράφεται η λέξη «γενοκτονία» σε διάφορες γλώσσες.
Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, μας εξηγεί ότι «υπήρχε ένα αίτημα από το Ποντιακό Σύλλογο της Προσοτσάνης και το μνημείο θα αφορά στη γενοκτονία των λαών».
Ο ίδιος, σημείωσε επίσης ότι έχουν ολοκληρωθεί πλέον οι υποδομές για το στήσιμό του και την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να στηθεί. Όπως σημειώνει ο κ. Αθανασιάδης, «γενικότερα θα πρέπει να σταθούμε στο ζήτημα της γενοκτονίας των λαών. Η γενοκτονία δεν είναι μόνο των Ποντίων, αλλά είναι ένα γεγονός που έχει στιγματίσει μεγάλες ιστορικές περιόδους. Όπως για παράδειγμα η γενοκτονία των Εβραίων, η γενοκτονία των Αρμενίων. Μπορεί να δώσαμε έμφαση στη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά είχαμε και την γενοκτονία του ελληνικού στοιχείου της Μικράς Ασίας. Όπως επίσης υπήρχαν έθνη όπως οι Ασσύριοι, οι οποίοι και έχουν εξαφανιστεί. Ως ελάχιστο φόρο τιμής για τις γενοκτονίες των λαών αυτών, νομίζω ότι σωστά αποφασίσαμε να αποτίσουμε φόρο τιμής, να δώσουμε έμφαση στο να μην συμβαίνουν τέτοια γεγονότα».
Ο γλύπτης Οδυσσέας Τοσουνίδης
Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης, είναι ζωγράφος και γλύπτης με διεθνή φήμη και ζει και δημιουργεί στην Προσοτσάνη Δράμας. Αν και νεότατος στην ηλικία, παρ’ όλα αυτά έχει ένα αρκετά μεγάλο βιογραφικό, τόσο από τις απαραίτητες σπουδές στον χώρο των Καλών Τεχνών, όσο και από έργα που έχει δημιουργήσει και τα οποία βρίσκονται τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πολλές χώρες του κόσμου.
Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης γεννήθηκε το 1983 στην Τιφλίδα της Γεωργίας. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου και συνέχισε τις σπουδές του στην Εθνική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γεωργίας, όπου έπειτα ολοκλήρωσε
μεταπτυχιακό στη γλυπτική. Συμμετείχε σε διεθνή συμπόσια γλυπτικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε περισσότερες από 15 ομαδικές εκθέσεις. Μέχρι στιγμής μετρά 3 ατομικές εκθέσεις. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών της Γεωργίας.
Έργα του βρίσκονται σε διάφορες χώρες όπως Ελλάδα, Κύπρος, Ιράν, Τουρκία, Εσθονία, Πορτογαλία, Τσεχία, Ιταλία, Ρουμανία. Έργα του υπάρχουν σε ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές. Έχει καταλάβει δύο φορές την πρώτη θέση σε συμπόσια γλυπτικής. Μία φορά, στο διεθνές συμπόσιο γλυπτικής στο Καζακστάν και άλλη μία στην Εσθονία.
Όπως λέει ο ίδιος σε παλαιότερες δηλώσεις του που έχουν δημοσιευθεί στον «Πρωινό Τύπο», «η τέχνη απαιτεί απομόνωση, τουλάχιστον κάποιες περιόδους της ζωής ενός καλλιτέχνη. Μία τέτοια περίοδο διανύω τώρα. Είναι σημαντικό για εμένα να δουλεύω στο εργαστήριό μου, ενώ παράλληλα αντικρίζω μπροστά μου, από τη μία, τη θέα του χιονισμένου Φαλακρού και το Μενοίκιο, και από την άλλη, το όρος Παγγαίο. Είμαι ένας άνθρωπος δεμένος με τη φύση και οι ήχοι της με βοηθούν να σκέφτομαι. Η φύση παίζει πρωταρχικό ρόλο στη συγκρότησή μου και με καθοδηγεί στα ανεξερεύνητα σκοτεινά είναι μου. Η Δράμα είναι μία μικρή, όμορφη πόλη και μου προσφέρει όσα ερεθίσματα χρειάζομαι για την έκφραση της δημιουργικότητάς μου».